Deel hier de voortgang mede van de restauratie van je (Massey) Ferguson trekker of machine met andere forum bezoekers. De foto's bij het verslag kun je uploaden naar het forum. Je hoeft dus geen eigen webruimte te hebben.
Dit is een expiriment om de website nog interactiever te maken dan tot nu toe.
Ik heb de boel inmiddels weer lopend en tot mijn genoegen kan ik melden dat mijn koppelings- aanpassingen goed gelukt zijn.
Beide koppelingen komen keurig vrij. Zelfs zo goed dat al de motor loopt dat alles dan in de versnellingsbak stil gaat staan bij ontkoppelen. Wel zo fijn want er zit maar weinig olie in de bak omdat het cardan er niet aanzit.
Ik heb de laatste weken grote stappen gemaakt die op de foto indrukwekkend zijn.
Op dit moment ben ik met afwerk en aansluitzaken bezig. ondermeer het luchtfilter. Een erg vies ding die bij schoonmaken erg slecht bleek.
De bowl die onder aan het filter hangt was op plaatsen doorgerot en de beker die er in staat ook. Aanvankelijk was mijn plan om een nieuw filter aan te schaffen, maar ik ga nu toch proberen het filter te gebruiken. Ik heb er lol in om zo veel mogelijk van de oude trekker te gebruiken.
Ik ben van plan de beker onder in de bowl op te schonen van slecht materiaal en die met een giethars onder in de bowl terug te plaatsen. Op deze manier de gaten dicht te maken en de beker weer vast te zetten zonder te hoeven lassen oid.
verder ben ik bezig de kabels netjes aan te sluiten en weg te werken. alle ongespoten moeren en bouten in de verf te zetten, de accu bak zo aanpassen dat hij de accu weer goed kan vast houden.
En verder.....het is een plezier om de motor s'morgens te starten. deze C23 diesel slaat zonder twijfel na 10 sec gloeien direct aan op stationair...ongelofelijk. ik heb zoveel gelezen over het slecht starten van deze motor dat ik het bijna niet kan geloven.
Ik denk dat ik zo rond de kerst aan de motorkap ga beginnen. Bovenop is deze redelijk maar de zij vleugels en voorkant zijn aan de onderkant erg slecht. Verder zit er een gat in de kap voor de luchtfilterpijp waarvan ik vermoed dat hij later zelf is aangebracht. Ik denk erover om dit gat dicht te maken en de aanzuig weer vanonder het dashboard te halen.
Laatst gewijzigd door GJM op wo 15 jul 2020 14:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)
Ik ben inmiddels met de motorkap begonnen. nog geen indrukwekkende foto's kunnnen maken,
De zijkanten en de onderzijde van de neus zijn dermate vergaan dat ik het niet zie zitten om deze op te gaan knappen. Vandaag heb ik in Leeuwarden nieuwe vervangings- delen gekocht.
Verder ben ik bezig met de kap zelf om deze kaal te halen met de haakse slijper met een staalborstel. Het kapje is nog verrassend strak dus ik heb goede hoop op een mooi resultaat.
Ik vond op de motorkap twee half vergane stickers van oude eigenaren, wellicht zijn er hier mensen die me met het laatste kunnen helpen? HALVO heb ik al gevonden, die bestaan nog.
Heel misschien kan ik hierdoor meer van de geschiedenis ven mn FE 35 achterhalen, dat zou leuk zijn
en een onduidelijkere sticker verwijzend naar een locatie in de Noord-Oostpolder het bedrijf zou bijvoorbeeld (La)atgeboren kunnen zijn.
Ik denk dat ik het inmiddels gevonden heb, er is een bedrijf Naaktgeboren in de Noord-Oost Polder
20191223_092946.jpg (196.41 KiB) 7154 keer bekeken
Laatst gewijzigd door GJM op do 23 jan 2020 19:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Holvo ken ik wel. Dat bedrijf bestaat inderdaad nog steeds. Zit op ongeveer 5 km van waar ik geboren ben.
Holvo was van oorsprong een Volvo BM / Valmet dealer.
Toen de lokale MF dealer (Oldemaat in Raalte) stopte zijn zij een paar jaar MF dealer geweest.
Echter de twee ander MF dealers in de regio waren er niet zo blij mee (Veldman Mariëmheem en Donderman Laren).
admin schreef: ↑wo 25 dec 2019 21:18
Holvo ken ik wel. Dat bedrijf bestaat inderdaad nog steeds. Zit op ongeveer 5 km van waar ik geboren ben.
Holvo was van oorsprong een Volvo BM / Valmet dealer.
Toen de lokale MF dealer (Oldemaat in Raalte) stopte zijn zij een paar jaar MF dealer geweest.
Echter de twee ander MF dealers in de regio waren er niet zo blij mee (Veldman Mariëmheem en Donderman Laren).
Over welke jaren praten we nu?
Het dealerschap is overgenomen door Veldman in Mariemheem. Hij was toen een Renault dealer.
Het adressen bestand is wel overgenomen door HOLVO.
In 1980 was Oldemaat zelf nog dealer.
Meer historie kan in niet terugvinden.
Ik denk dat speelde eindjaren 80, begin jaren 90.
De enige historie die je zeker weet, is dat de trekker ooit in bezit is geweest van Holvo.
Iedere dealer ruilde wel eens een trekker van een ander merk.
admin schreef: ↑do 26 dec 2019 16:35
Ik moet eerst even een retivicatie doen.
Het dealerschap is overgenomen door Veldman in Mariemheem. Hij was toen een Renault dealer.
Het adressen bestand is wel overgenomen door HOLVO.
In 1980 was Oldemaat zelf nog dealer.
Meer historie kan in niet terugvinden.
Ik denk dat speelde eindjaren 80, begin jaren 90.
De enige historie die je zeker weet, is dat de trekker ooit in bezit is geweest van Holvo.
Iedere dealer ruilde wel eens een trekker van een ander merk.
Klopt. Ik heb inmiddels een reactie van Naaktgeboren. maar het is wel echt lang geleden dat de trekker geleverd is. de gepensioneerde vertegenwoordiger is in de jaren 80 daar begonnen....das ook niet echt in de buurt van 1957 zal ik maar zeggen.
Zoals eerder gemeld was mn luchtfilter een vies ding waarvan na gritten de onderbeker doorgeroest bleek te zijn. En de beker daarin aan de onderkant volledig was weggeroest.
Na schoonmaken heb ik de weggerotte interne beker de onderkant weggeslepen en daarna in de buiten beker een laagje kunsthars laten lopen en de binnenbeker er weer ingezet. nadat dit was uitgehard had ik weer een bruikbare onderkant van dhet luchtfilter
vies ding
20190627_191858.jpg (212.82 KiB) 1263 keer bekeken
Kunsthars op de bodem, weer oliedicht!
En weer klaar!
20191220_115129.jpg (179.23 KiB) 1263 keer bekeken
Laatst gewijzigd door GJM op do 22 feb 2024 16:48, 8 keer totaal gewijzigd.
Ik ben zoals gezegd met de motorkap begonnen.
Na wat onderzoek vind ik toch dat de zijwangen en de onderkant voor niet goed genoeg meer zijn om op te knappen. de grill gaat nog wel goedkomen.
Te veel roest heeft de integriteit te veel aangetast, ik heb dus deze onderdelen nieuw gekocht in Leeuwarden, en ben begonnen de bovenkap op te knappen.
De bruggen met daaraan de veren en de sluitingen in de opening boven waren op twee plaatsen losgetrild. Die heb ik dus weer ge-tigt.
Verder zat er een gat in de bovenkant voor de doorlaat voor de aanzuig van het luchtfilter. Dit gat gaf mij niet de indruk dat het er af fabriek of door een professional in gemaakt was, dus ik heb besloten dit gat dicht te maken en de aanzuig via het dashboard te maken. Hiervoor heb ik een vierkant gat om het slordige gat uitgeslepen. Daarna met plaatmateriaal van gelijke dikte een inzet stuk pasgemaakt en erin ge-tigt.
Het is redelijk gelukt, ik ben niet zon plaatwerker, nog een beetje plamuren straks en dan zie je er hopelijk niets meer van. (
Het niet zo mooie gat voor de luchtinlaat
20191227_110638a.jpg (140.95 KiB) 1253 keer bekeken
[/size] uitgesneden
20191227_110953a.jpg (163.74 KiB) 1253 keer bekeken
Plaatje pasmaken
20191227_114614.jpg (205.92 KiB) 7111 keer bekeken
Laatst gewijzigd door GJM op vr 23 feb 2024 14:59, 6 keer totaal gewijzigd.
Je doet het best goed, maar naar mijn idee is de spleet tussen het plaatje en motor kap een beetje te groot, als het je zou lukken die kleiner te maken hoef je er niet zoveel hitte in te stoppen met lassen, waardoor de kap minder vervormt, en je dus minder nabewerking nodig hebt. Ga zo door!!!
Holvo in Lettele is ergens in de jaren 70 opgericht als LMB en hun zijn volgens mij vrij snel BM Volvo dealer geworden.
De MF dealer in Laren GLD heette Dondertman (sorry Gerrit je was 1 letter in de naam vergeten).
Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9