Inmiddels loopt mijn gereviseerde C23 goudbuik motor
Hij sloeg gelijk goed aan en loopt mooi rond.
Wat is een normaal stationair toerental?
En hoe moet de olie druk dan zijn?
Moet ik eigenlijk inloop olie gebruiken in het begin? Ik heb nieuwe zuigers en bussen.
Nu bij 600tpm warme motor is de druk net onder groen....bij 900tpm en hoger mooi in groen
Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)
Of het nou om een 23C of wat anders gaat, gooi er de goedkoopste bouwmarkt olie in die je kunt vinden, 15W40. Die soort olie heeft een hoog gehalte aan reinigende toevoegingen wat zoongeveer gelijk is aan inloop olie !. In sommige gevallen zelfs beter dan inloop olie. Na een uur of 20 goeie olie er in en nieuw filtertje.
Startionair moet ca 425-475 zijn. Als je olie druk dan wat laag is is niet zo erg maar wel een indicatie van de staat van de nokkenas lagers, aangenomen dat pomp en krukas lagers gedaan zijn. Pomp ook axiaal speling gemeten en eventueel bijgeschaaftd ?.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Sommige revisiebedrijven adviseren ook wel om de inloopolie er 50 tot 75 uur op te laten zitten.
Ik heb de inloopolie er ongeveer 75 uur op laten zitten.
Voor het verversen heb ik het peil weer bijna aan max. gezet, koelwater, radiateur, v snaar enz nog een keer extra gecontroleerd en de motor voor de vermogenstester een paar uur op vol vermogen laten werken.
Ondertussen de tractor wel constant in de gaten houden.
Daarna laten draaien tot de normale werktemperatuur, stop gezet en de olie en filter vernieuwd.
Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9
Of het nou om een 23C of wat anders gaat, gooi er de goedkoopste bouwmarkt olie in die je kunt vinden, 15W40. Die soort olie heeft een hoog gehalte aan reinigende toevoegingen wat zoongeveer gelijk is aan inloop olie !. In sommige gevallen zelfs beter dan inloop olie. Na een uur of 20 goeie olie er in en nieuw filtertje.
Startionair moet ca 425-475 zijn. Als je olie druk dan wat laag is is niet zo erg maar wel een indicatie van de staat van de nokkenas lagers, aangenomen dat pomp en krukas lagers gedaan zijn. Pomp ook axiaal speling gemeten en eventueel bijgeschaaftd ?.
Groetjes,
René.
Rene,
Dank je voor de informatie.
Ik had inderdaad ook al eens over de goedkope olie gehoord. Ik zal het er in doen.
De pomp is nieuw. Maar weet niets van bijschaven...leg eens uit?
Ik heb de hoofd en krukas lagers nieuw. De nokkenas lagers inderdaad niet..
Als ik de motor op 475 tpm laat draaien staat de meter net onder het groene gebied. Zeker als hij warm wordt
Bij 800 tot 1000 tpm mooi in het groen..
Hij heeft nu 2 uren gelopen. En hij start steeds beter tot mijn genoegen . Binnen 20 sec lopen incl gloeien.
Gertjan.
De oliepomp moet axiaal 0,1mm speling hebben. Meten met een meetklok of dig. schuifmaat en rekening houden dat een nieuwe pakking 0,05 mm inelkaar geperst gaat worden. Wat er te veel speling is draai ik van de flens van het huisje af.
Heb je 'm al ff flink aan de tand gevoeld ?. Da's wel aan te raden. De motor van Annatefka hebben we na een uurtje of zo onbelast draaien aan de bladblazer gezet https://www.youtube.com/watch?v=j-aQwSyz3rg Eerst 's 10 min, afkoelen, dan 15 min enz. Wel eerst warm draaien natuurlijk.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Verder loopt de motor wel aardig. Maar hij fluctueerd wel een beetje. Niet zo eeg dat je het op de toerenteller ziet. Maar wel hoorbaar. Ik wil hem graag mooi rond laten tokkelen. Iemand enig idee waardoor dit kan komen?
Ik ben niet bekend met die motor, maar wat voor een injectiepomp zit daarop?
als dat een Bosch (of licentie van) is die een losse gasklep heeft voor het inlaat spruitstuk, kan het zijn dat het vacuummembraam wat aan de pomp zit lekt, met als gevolg dat fluctueren wat jij beschrijft.
Ik ben niet bekend met die motor, maar wat voor een injectiepomp zit daarop?
als dat een Bosch (of licentie van) is die een losse gasklep heeft voor het inlaat spruitstuk, kan het zijn dat het vacuummembraam wat aan de pomp zit lekt, met als gevolg dat fluctueren wat jij beschrijft.
succes
Een CAV brandstofpomp. Zonder klep
De oliepomp moet axiaal 0,1mm speling hebben. Meten met een meetklok of dig. schuifmaat en rekening houden dat een nieuwe pakking 0,05 mm inelkaar geperst gaat worden. Wat er te veel speling is draai ik van de flens van het huisje af.
Heb je 'm al ff flink aan de tand gevoeld ?. Da's wel aan te raden. De motor van Annatefka hebben we na een uurtje of zo onbelast draaien aan de bladblazer gezet https://www.youtube.com/watch?v=j-aQwSyz3rg Eerst 's 10 min, afkoelen, dan 15 min enz. Wel eerst warm draaien natuurlijk.
Groetjes,
René.
Leuk om te zien die belasting, ik kan de motor helaas niet belasten gezien hij solo op eigen benen staat. Zie mijn verslag restauratie goudbuikje in restauratie verslag fe 35 goudbuikje, daar staan veeeeell foto’s....