Deel hier de voortgang mede van de restauratie van je (Massey) Ferguson trekker of machine met andere forum bezoekers. De foto's bij het verslag kun je uploaden naar het forum. Je hoeft dus geen eigen webruimte te hebben.
Dit is een expiriment om de website nog interactiever te maken dan tot nu toe.
Ik heb een steun in elkaar gezet om het blok "op eigen benen" te zetten.
Dit stelt me in staat om de motor af te monteren en zelfs te testen.
Mijn volgende plan is om de versnellingsbak, met stuurhuis van de cardan af te halen en naar huis te halen, dan kan ik hem op de zelfde manier opknappen.
20191016_133149.jpg (230.89 KiB) 1345 keer bekeken
20191016_133157.jpg (233.46 KiB) 7939 keer bekeken
Op eigen benen, met de tank er nog los op. Ik heb ook de accusteun opgeknapt en gemonteerd en ben nu met de koppeling begonnen.[/size]
IMG-20191016-WA0002.jpeg (195.93 KiB) 1345 keer bekeken
Laatst gewijzigd door GJM op do 22 feb 2024 11:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)
intussen heb ik de koppeling onder handen genomen, de koppeling was roestig maar zag er verder nog wel goed uit. Ik heb uiteindelijk de boel, nadat ik het geborsteld had, met aluminium oxide gestraald (met uitzondering van de wrijf delen). En daarna met Walnoot olie geborsteld met een koper borstel. en het resultaat is verbluffend wat mij betreft.
Ik heb nieuwe koppelingsplaten aangeschaft, hij ligt nu tenslotte open. En ook de drie druk vingers waren op de nokken versleten. die ook nieuw gekocht, daarvan viel de prijs me vies tegen (€90,-) maar vooruit!
De koppeling na demontage van de motor.
20191015_122748.jpg (98.86 KiB) 7927 keer bekeken
Onderdelen na schoonmaken.
20191015_114412.jpg (229.98 KiB) 7927 keer bekeken
Het eind resultaat....
20191015_134406.jpg (184.16 KiB) 7927 keer bekeken
Laatst gewijzigd door GJM op ma 09 mar 2020 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)
De voortrein had enorme speling op de centrale pen, waardoor deze op de bracket (zie eerder bericht) en op de schommel as flink was uitgesleten.
Na demontage van de voor trein kreeg ik een fusee en een stabilisatie stang niet los van elkaar. Dus afgelopen week met overtuigender materiaal de voortrein aangevallen (heetstoken en hameren met serieuze hamers ) en nu is de boel wel los.
Daarna het schommeldeel (!?) ontroest.
Nu wil ik een bus maken om de lagerbussen weer te laten passen ('t is erg uitgeslagen aan de voorzijde).
Stabilisatie stang bout stoken en hameren
20191015_162010a.jpg (169.71 KiB) 1330 keer bekeken
"Dooie dingen geen baas!"
20191015_162351a.jpg (129.12 KiB) 1328 keer bekeken
Schommeldeel na schoonmaken
schommeldeel.jpg (120.08 KiB) 1333 keer bekeken
Laatst gewijzigd door GJM op vr 23 feb 2024 17:47, 6 keer totaal gewijzigd.
Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)
20191021_084232.jpg (197.92 KiB) 1343 keer bekeken
20191021_084248.jpg (183.47 KiB) 1343 keer bekeken
Radiator onder handen.
Ik heb er eerst een flinke hoeveelheid bladeren uit moeten spoelen, kennelijk heeft de radiator in het verleden een tijd open gestaan...
De radiator is al meerdere malen gesoldeerd, en ook nu is een van de zijsteunen los gekomen van de bovenzijde. het is mijn intentie om het schoon te maken en de radiator in de proef opstelling te plaatsen om zo te kijken of ik hem wil opknappen of vervangen. (opknappen heeft mijn voorkeur)
Bijlagen
radiator.jpg (115.95 KiB) 7927 keer bekeken
Laatst gewijzigd door GJM op do 22 feb 2024 11:43, 2 keer totaal gewijzigd.
Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)
Inmiddels komt de functie test steeds dichterbij: (ik weet het; de ventilator zit verkeerd om gemonteerd)
Brandstof pomp, verstuivers en enkele leidingen gemonteerd
20191020_202150.jpg (238.06 KiB) 1342 keer bekeken
Dynamo en startmotor gemonteerd
20191020_202306.jpg (210.08 KiB) 7926 keer bekeken
V Snaar gemonteerd
20191020_202332.jpg (204.82 KiB) 1342 keer bekeken
Laatst gewijzigd door GJM op do 22 feb 2024 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)
Intussen heb ik de centrale as in de schommelas half uitgekotterd, een bus gezet en twee lagerbussen gemonteerd.
Hij is weer zo goed als nieuw, de twee bussen raken elkaar niet in het midden, dus ik heb een M8 boring van de bovenzijde naar de kamer tussen de twee lagerbussen geboord. Draad erin, vetnippel erop. Op deze manier kan ik in de toekomst de centrale as met de vetspuit van vet voorzien.
IMG-20191022-WA0014.jpg (105.03 KiB) 7916 keer bekeken
Bus draaien
IMG-20191022-WA0006.jpg (81.71 KiB) 1341 keer bekeken
Het eindresultaat
IMG-20191022-WA0007.jpg (68.15 KiB) 7916 keer bekeken
Laatst gewijzigd door GJM op do 22 feb 2024 11:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)
De eerste start is inmiddels met succes uitgevoerd.
Na alles te hebben afgesteld, gevuld en gecheckt was het gisterenmiddag zover.
Onderstaande link laat een filmpje zien van de eerste start. Ik gebruik een beetje remmenreiniger. Maar hij slaat wel gelijk aan. En ging met de minuut beter en mooier lopen.
Hallo,
Even een voortgangs- verslagje
De motor liep wel meteen maar ging niet mooier lopen. Hij fluctueerde in toerental en rookte ook op zo een wijze dat de schuur behoorlijk ontoegankelijk werd na verloop van tijd.
Ik heb alles nog een keer goed nagelopen, klepspeling, compressie (Alle cylinders >30b) nokkenas timing, maar alles was goed. Het blok klinkt ook mechanisch van binnen goed. Bij de spoel olie wissel na ongeveer 2 draaiuren kwam er mooie schone olie uit, en de magneet welke ik door de olie haalde had geen metaaldeeltjes opgepikt.
Goede raad was duur...dus ik heb contact gezocht met de pensionaris die de brandstofpomp had overhaald (zie eerder in dit verslag). Deze was bereid direct even langs te komen en na wat afstel pogingen besloot hij dat de pomp toch niet in orde moest zijn.
Hij heeft de pomp direct meegenomen en twee dagen later belde hij mij dat de pomp weer klaar was en dat hij wel afwijkingen had gevonden. Ik had in de twee dagen een paar nieuwe brandstofleidingen gemaakt, van de tank naar de opvoerpomp, en van de opvoerpomp naar het brandstoffilter. de leidingen waren lek en ik heb ze eerst gesoldeerd als noodoplossing. Maar de oude koppelingen bleven ook maar een beetje lekken, dus ik heb zelf nieuwe leidingen gemaakt. Als gevolge van de lekkage heb ik ook een nieuwe opvoerpomp besteld en geplaatst alsmede een brandstofkraan met bezinkglas. Een en ander om de aanvoer goed en lekvrij te krijgen. dit is goed gelukt BTW
Ik heb de pomp direct opgehaald en weer gemonteerd en ontlucht...en toen kwam de "proof of the pudding" (is in the eating) zoals onze Westerburen plachten te zeggen. dus alles nog eens goed nagelopen en toen was het weer tijd voor de start......
De motor sloeg direct aan en liep gelijk, rookvrij, prachtig rond.....JIPPIE!!!!
Ongelofelijk hoe mooi dat ding liep, en hij sloeg gelijk aan, na gloeien, op eigen kracht. Geen hulp van remmen reiniger zoals dat tot nu toe vaak wel moest.....
Ik hoopte vooraf de revisie zo uit te voeren dat ik een goed startende C23 4 cilinder motor zou creëren. Ik heb er veel over gelezen en ik kwam tot de conclusie dat datt moest kunnen.
Gisterenmorgen nog een frisse (6 graden Celcius) eerste start gedaan, en hij sloeg direct goed aan. Wel gegloeid. onderstaande link voert je naar een filmpje hiervan.
Inmiddels zijn we een paar dagen verder en ik start de C23 elke dag s morgens vroeg even om te kijken hoe hij zich gedraagd;
S morgens koud, lucht temp 5-6 graden C en blok temp 10 graden C:
Met 10 sec gloeien, gas hendel op stationair, Slaat direct aan en gaat mooi stationair draaien zonder roken.
Zonder gloeien, gashendel op stationair, even doorstarten (5-10 sec) en slaat mooi aan en gaat stationair draaien. zonder roken
Gedurende de dag als hij al gelopen heeft, slaat gelijk aan zonder gloeien
Het blok rookt niet, alleen bij plotseling gas geven even zwart
Het ziet er naar uit dat ik een goed startende mooi lopende Standard C23 4 Cylinder heb
Laatst gewijzigd door GJM op ma 09 mar 2020 16:25, 3 keer totaal gewijzigd.
Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)