Hoi!
Ik heb dit weekend grond vervoerd met een MF 2725 en een dumper.
Plots merkte ik dat de velg van het rechter achterwiel aan de binnenkant helemaal vuil was in olie. Bij het nader bekijken bleek er olie te druppen van tussen het gedeelte waar de draaiende as van het wiel verdwijnt in de boite en door het rijden was die olie over gans het wiel. Toen hij een tijd had stil gestaan was het druppen gestopt. Waarschijnlijk omdat de olie dan weer wat afgekoeld was en minder vloeibaar. Aan wat zou dat liggen en wat zou de oplossing zijn? Ik vermoed een dichting of zo? Maar welke dichting en waarom plots zo'n groot olie verlies?
alvast bedankt!
Tim
Olie lek
Moderators: Tony, fergie, admin
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Hello Tim,
Welkom op het forum. Helaas heb je een beetje een kaal profiel dus kan ik je niet mailen. Zie de oproepen en sticky's boven aan dit forum. In tussentijd kun je mij even mailen.
Keering van de steekas is defect, oplossing is de keering vervangen wat wellicht ook nog de nodige pakkingen vervangen wordt en een beetje heftig sleutel werk aangezien een 2725 niet zo'n klein beestje is. Omdat je met het zakken van de dumper een grote hoeveelheid olie terug in de achterbrug "dumpt" krijg je overdruk en die heeft je zwakke keering als uitlaat klep gebruikt.
Groetjes,
René.
Welkom op het forum. Helaas heb je een beetje een kaal profiel dus kan ik je niet mailen. Zie de oproepen en sticky's boven aan dit forum. In tussentijd kun je mij even mailen.
Keering van de steekas is defect, oplossing is de keering vervangen wat wellicht ook nog de nodige pakkingen vervangen wordt en een beetje heftig sleutel werk aangezien een 2725 niet zo'n klein beestje is. Omdat je met het zakken van de dumper een grote hoeveelheid olie terug in de achterbrug "dumpt" krijg je overdruk en die heeft je zwakke keering als uitlaat klep gebruikt.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Hoi,
Alvast bedankt voor de snelle reactie! Ik heb mijn profiel wat aangepast en er voor gezord dat je me kan mailen. Het is (jammer genoeg) mijn tractor niet en ik zal het dus ook niet zelf herstellen, maar ik ben altijd geintreseerd om nieuwe dingen bij te leren. Zou ik ergens een schema kunnen vinden van die keering/steekas? eventueel van een ander type of zo, het gaat hem om het principe.
Ik dacht eerder dat die dichting was gaan lekken door het draaien op de baan en zo. een dubbelas geladen dumper wringt nog wel wat aan de tractor waardoor er veel axiale krachten op de wielas komen, maar dat zal dan waarschijnlijk meer de lagers laten afzien dan de dichting?
Alvast bedankt voor de snelle reactie! Ik heb mijn profiel wat aangepast en er voor gezord dat je me kan mailen. Het is (jammer genoeg) mijn tractor niet en ik zal het dus ook niet zelf herstellen, maar ik ben altijd geintreseerd om nieuwe dingen bij te leren. Zou ik ergens een schema kunnen vinden van die keering/steekas? eventueel van een ander type of zo, het gaat hem om het principe.
Ik dacht eerder dat die dichting was gaan lekken door het draaien op de baan en zo. een dubbelas geladen dumper wringt nog wel wat aan de tractor waardoor er veel axiale krachten op de wielas komen, maar dat zal dan waarschijnlijk meer de lagers laten afzien dan de dichting?
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Hello Tim,
Als de lagers wat meer speling hebben kan het wel zo zijn dat de keering op een ruw(er) stuk as gaat draaien in bochten waardoor die stuk gaat. Zou dus best een deel van de oorzaak kunnen zijn.
Ik zal je een mailtje sturen, als je daar even op reageerd kan ik je wat plaatjes door mailen.
Groetjes,
René.
Als de lagers wat meer speling hebben kan het wel zo zijn dat de keering op een ruw(er) stuk as gaat draaien in bochten waardoor die stuk gaat. Zou dus best een deel van de oorzaak kunnen zijn.
Ik zal je een mailtje sturen, als je daar even op reageerd kan ik je wat plaatjes door mailen.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Hallo,
Bij onze 148 heb ik het zelfde probleem, alleen is er niet zoveel olieverlies. Maar het wiel wordt toch ook vuil. Ik ben vooral bang dat die olie de remcapaciteit wel eens drastisch zou kunnen doen verminderen. Is deze pakking makkelijk te vervangen zonder ervaring? Of laat ik dit beter doen?
Alvast bedant,
Jeroen
Bij onze 148 heb ik het zelfde probleem, alleen is er niet zoveel olieverlies. Maar het wiel wordt toch ook vuil. Ik ben vooral bang dat die olie de remcapaciteit wel eens drastisch zou kunnen doen verminderen. Is deze pakking makkelijk te vervangen zonder ervaring? Of laat ik dit beter doen?
Alvast bedant,
Jeroen
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Hello Jeroen,
Om de keering te vervangen moet je een krimpring verwijderen en naderhand een nieuwe aan brengen. Is niet iets wat je "zomaar even doet", zeker als je geen geschikt gereedschap zoals een werkplaats pers en dergelijke hebt.
Wat de remmen betreft, die worden zeker aangetast tenzij het inderdaad alleen de pakking is tussen remanker plaat en trompet (in dat geval is het wel zelf te doen).
Groetjes,
René.
Om de keering te vervangen moet je een krimpring verwijderen en naderhand een nieuwe aan brengen. Is niet iets wat je "zomaar even doet", zeker als je geen geschikt gereedschap zoals een werkplaats pers en dergelijke hebt.
Wat de remmen betreft, die worden zeker aangetast tenzij het inderdaad alleen de pakking is tussen remanker plaat en trompet (in dat geval is het wel zelf te doen).
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....