vooras MF 65MkI
Moderators: Tony, fergie, admin
vooras MF 65MkI
hallo,
Ik ben tegen een gedeelte van een vooras aangelopen van een MF175 geloof ik, en nu is mijn vraag, hoe knap ik die nu het beste op?
er zit speling op de bussen, en de wiellagers.
zouden deze daarna ook op mijn MF65MkI passen? (hoogte en breedte van het het rechte stuk met de gaten) komen overeen.
wie weet een makkelijke manier om deze stukken uit de vooras te halen?
Ik ben tegen een gedeelte van een vooras aangelopen van een MF175 geloof ik, en nu is mijn vraag, hoe knap ik die nu het beste op?
er zit speling op de bussen, en de wiellagers.
zouden deze daarna ook op mijn MF65MkI passen? (hoogte en breedte van het het rechte stuk met de gaten) komen overeen.
wie weet een makkelijke manier om deze stukken uit de vooras te halen?
Groet, Bert
1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)
1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)
Re: vooras MF 65MkI
Ha Bert,
Dit zijn inderdaad "Heavy duty" naven, zoals ik in een eerdere reactie heb gemeld.
Die passen ook op jouw MF65, vooropgesteld dat beide de standaard uitvoering zijn, maar dat heb je al nagemeten begrijp ik.
De wielarmen heb je niet persé nodig, je kan de fusee assen omzetten.
Reviseren is vrij rechttoe, rechtaan, lagers, keerringen en bussen vervangen waar nodig.
Als de fusee assen te ver ingesleten zijn, dan kom je nieuwe aan het kopen, let daarbij op dat je het juiste artikelnummer besteld.
En de bouten als die er niet meer bij zitten, 12 stuks, om de wielen te monteren, die zie ik niet op de foto's.
Groeten,
Tony
Dit zijn inderdaad "Heavy duty" naven, zoals ik in een eerdere reactie heb gemeld.
Die passen ook op jouw MF65, vooropgesteld dat beide de standaard uitvoering zijn, maar dat heb je al nagemeten begrijp ik.
De wielarmen heb je niet persé nodig, je kan de fusee assen omzetten.
Reviseren is vrij rechttoe, rechtaan, lagers, keerringen en bussen vervangen waar nodig.
Als de fusee assen te ver ingesleten zijn, dan kom je nieuwe aan het kopen, let daarbij op dat je het juiste artikelnummer besteld.
En de bouten als die er niet meer bij zitten, 12 stuks, om de wielen te monteren, die zie ik niet op de foto's.
Groeten,
Tony
Re: vooras MF 65MkI
Hoi Tony,
Dit zijn berichten! daar kan ik wat mee....
Fusee assen, ik neem aan dat dat de naam is van het deel waaromheen de wielen draaien om links/rechtsaf te gaan als alles op z'n originele plek zit?
Ik had de indruk dat deze assen in bronzen bussen draaien? en als daar speling op zit zou je die toch gewoon moeten kunnen verwisselen?
Dit zijn berichten! daar kan ik wat mee....
Fusee assen, ik neem aan dat dat de naam is van het deel waaromheen de wielen draaien om links/rechtsaf te gaan als alles op z'n originele plek zit?
Ik had de indruk dat deze assen in bronzen bussen draaien? en als daar speling op zit zou je die toch gewoon moeten kunnen verwisselen?
Groet, Bert
1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)
1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)
Re: vooras MF 65MkI
Ha Bert,
Dit is wat ik bedoel met de fusee as. Als de as van 1 1/2" te ver ingesleten is, dan kan je dat niet meer oplossen door enkel de bussen te vervangen.
Nieuwe busjes verminderen dan de speling, wat soms al voldoende is, maar het wordt niet "fabrieksnieuw"
Vaak is het ook nog zo dat het gedeelte waar de keerring van de wielnaaf moet draaien ingesleten is, omdat te lang met versleten wiellagers is rondgereden.
Is maar net hoe goed je het wil hebben.
groeten,
Tony
Dit is wat ik bedoel met de fusee as. Als de as van 1 1/2" te ver ingesleten is, dan kan je dat niet meer oplossen door enkel de bussen te vervangen.
Nieuwe busjes verminderen dan de speling, wat soms al voldoende is, maar het wordt niet "fabrieksnieuw"
Vaak is het ook nog zo dat het gedeelte waar de keerring van de wielnaaf moet draaien ingesleten is, omdat te lang met versleten wiellagers is rondgereden.
Is maar net hoe goed je het wil hebben.
groeten,
Tony
Re: vooras MF 65MkI
Aha,
nog even terug, die bronzen bussen, is dat iets wat je erin perst? en dan op maat ruimt?
meen ik eens gelezen te hebben.
nog even terug, die bronzen bussen, is dat iets wat je erin perst? en dan op maat ruimt?
meen ik eens gelezen te hebben.
Groet, Bert
1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)
1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)
-
- Site Admin
- Berichten: 2318
- Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: vooras MF 65MkI
Hoi Bert,
Inderdaad. Eerste de bronzen bussen er in persen en dan inlijn en op maat ruimen.
Niet een moeilijk klusje als je het juiste gereedschap hebt. Anders wordt het lastig.
Zie ook het volgende artikel hierover.
http://www.annatefka.nl/phpBB/viewtopic ... lit=ruimer
Inderdaad. Eerste de bronzen bussen er in persen en dan inlijn en op maat ruimen.
Niet een moeilijk klusje als je het juiste gereedschap hebt. Anders wordt het lastig.
Zie ook het volgende artikel hierover.
http://www.annatefka.nl/phpBB/viewtopic ... lit=ruimer
Groetjes Gerrit Preuter
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
Re: vooras MF 65MkI
Ruimen is inderdaad de juiste manier, maar dat gereedschap heeft niet iedereen zomaar bij de hand.
Minder ideaal en nogal tijdrovend is honen met een handboormachine. Kwestie van geduld en vaak passen.
Deze apparaten zijn niet zo duur[at.achment=0]honen.PNG[/attachment]
Minder ideaal en nogal tijdrovend is honen met een handboormachine. Kwestie van geduld en vaak passen.
Deze apparaten zijn niet zo duur[at.achment=0]honen.PNG[/attachment]
- Bijlagen
-
- honen.PNG
- (168.57 KiB) 5598 keer gedownload
Re: vooras MF 65MkI
Hallo Bert,
Als je geen pers hebt, dan kun je de bussen er ook intrekken met een dik draadeind met moeren en onder en boven een goed stuk ijzer of een klos o.i.d.
Wel zorgen dat de bussen er recht ingaan.
Dit geld ook voor als je het met pers doet.
Groeten Wim.
Als je geen pers hebt, dan kun je de bussen er ook intrekken met een dik draadeind met moeren en onder en boven een goed stuk ijzer of een klos o.i.d.
Wel zorgen dat de bussen er recht ingaan.
Dit geld ook voor als je het met pers doet.
Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9
Re: vooras MF 65MkI
die pers is nog het minste probleem, maar ik zou best wel zo'n ruimer willen gebruiken zoals Rene gemaakt heeft!
Groet, Bert
1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)
1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)
Re: vooras MF 65MkI
Hallo Bert,
Je kunt ook een zaagsnede in b.v. een 12 mm hydrauliekbuis zagen en daar schuurlinnen oprollen.
De hydrauliekbuis in de boormachine en daar de bus iets groter mee maken.
Dit wordt niet zo mooi strak als met een ruimer, maar je kunt zo verschillende maten bewerken voor weinig geld.
Groeten Wim.
Je kunt ook een zaagsnede in b.v. een 12 mm hydrauliekbuis zagen en daar schuurlinnen oprollen.
De hydrauliekbuis in de boormachine en daar de bus iets groter mee maken.
Dit wordt niet zo mooi strak als met een ruimer, maar je kunt zo verschillende maten bewerken voor weinig geld.
Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9