Hef en hydrauliek MF135 doet niets meer...

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Rene van Buren

Hef en hydrauliek MF135 doet niets meer...

Bericht door Rene van Buren »

Beste Forumleden,

Sinds een half jaar ben ik de trotse eigenaar van een MF135. Ik loop nu tegen een probleem aan...

Vandaag heb ik de oude selector (hef of hydrauliek) vervangen door een nieuwe (http://www.ozmenoglu.com/mf/ash3sh1050/en/21) zodat ik 2 dubbel werkende ventielen heb. Na montage doet zowel de hydrauliek als de hef het niet meer ;-(.
- type met draft control;
- olie ziet er netjes uit;
- olie niveau ruim voldoende;
- zonder selector er op komt er geen olie uit het buisje?;
- Aftakas werkt gewoon;
- buisje, op gevoel, in het gat gekregen.

Ik denk dat ik iets vernield heb...Maar geen idee wat. Iemand een tip wat ik kan controleren? voordat ik er aan zat werkte alles nog goed ;-))

Bedankt alvast,

Rene
MF135, Cormach MC2 kraan, Lely wiedeg, Hefmast en grondbakje

massey 35

Re: Hef en hydrauliek MF135 doet niets meer...

Bericht door massey 35 »

Hallo Rene,

Zit er gewichtsoverdracht op de hef?
Dan heb je waarschijnlijk de stijgbuis te ver omhoog getrokken en niet 100 % in dezelfde stand weer teruggezet.
Hoe moest jij normaal op positie regeling de hef laten heffen?
De binnenste handel van voren naar achteren bewegen, of de binnenste handel van achteren naar voren bewegen tot ongeveer halverwege het kwadrant?

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

Rene van Buren

Hallo Wim,

bedankt voor je reactie!

Daar ben ik idd ook bang voor. Vooral omdat alles het met de oude selector gewoon deed. Bij het demonteren van de oude zat het buisje er aan vast. Ik bedien de hef met de binnenste hendel, tot halverwege op het kwadrant (hef omhoog, I met trekregeling volgens mij, bouwjaar 76 ;-).

Is er een manier om dit buisje weer netjes in de pomp te krijgen?

massey 35

Bericht door massey 35 »

Hallo Rene,

Een soortgelijke storing heeft iemand anders een tijdje terug ook gehad.
Ik weet zo niet presies hoelang dit terug is.
Die pesoon had ook de selector of het originele deksel er af gehaald en toen ook de stijgbuis iets mee naar boven getrokken.
Als je de selctor er af haald en door het achterste bout boutgat kijkt dan moet je zien dat er een 4 kant blokje aan de stijgbuis zit, dit kun je zien als je de stijgbuis iets oplicht en ronddraait.
Volgens mij moet dit 4 kante blokje naar achteren wijzen.
Aan de onderkant in dit blokje zit een gat met een o ring die weer over een buisje moet vallen als je de stijgbuis laat zakken.

Ik zal ook even kijken of ik die vorige vraag en antwoorden weer kan vinden hier op het forum.

Groeten Wim
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

massey 35

Bericht door massey 35 »

Hallo Rene,

Ik heb de vorige vraag en antwoorden gevonden.
Kijk daar ook maar even naar.

De vraag luide: niet meer werkende hefinrichting 175 S.
Het laatste bericht was op 12 augustus 2018.

Groeten Wim.

Rene van Buren

Hoi Wim,

Bedankt voor de tip. Ik ga er morgenavond na het werk gelijk even naar kijken….. Ik meld me weer via het forum.

Groeten, Rene

André mf175-S-
Contacteer:

Bericht door André mf175-S- »

Goedemorgen René,

Waarschijnlijk telepathie, ik dacht net "ik zal eens kijken op het MF forum :-).
Ik had destijds de vraag over de niet meer werkende hefinrichting van de 175 S .

Wat er bij mij is gebeurd, ik heb de selector van olie of hef eraf gehaald en later terug geplaatst tijdens het terugplaatsen is het stijgbuisje niet op de juiste plaats terecht gekomen.
Het stijgbuisje had wat ruimte zodat het een beetje "bungelde" onder de selector.

Ik heb de selector weer gedemonteerd en ben een poosje letterlijk gaan "piemelen" tot hij in het juiste gaatje viel. :D ( het gaat nog steeds over een trekker)
Dat was destijds de oplossing van mijn probleem.

met vriendelijke groet,
André

Rene van Buren

Hoi Andre,

Dat is zo mooi van een forum :D ..... Ik denk dat ik idd hetzelfde euvel heb als jou...(oude selector kwam er moeilijk af).
Ik ga deze week (als het werk het toelaat) ook even pielen om te zien of ik de 135 weer an de gang kan krijgen. Wim had me op het goede spoor gezet!

Ik meld mij met de resultaten.

Groeten, Rene

Rene van Buren

Hoi Wim, Andre,

Vanochtend aan het 'pielen' geweest met de stijgbuis…… Ik heb het gevoel dat die netjes in de uitsparing in de oliepomp valt…….. Als ik de selector monteer doet die het nog niet. Kan ik hem ook testen zonder selector er op (kan ik zien of er olie uit de stijgbuis komt..)? Of moet perse de selector er op zitten.

Blijf nog wel het gevoel houden dat de hendels van het kwadrant niets doen.... Zou daar iets losgeraakt kunnen zijn?

Bedankt maar weer ! :D

Rene van Buren

Update....

Heb de deksel aan de kant van het peilstokje er af gehaald en een lamp naar binnen geschoven… Het pijpje zat idd niet in het gat (net er naast zit een uitsparing die doet aanvoelen alsof die goed zit :shock: )……..

Nu ik het goed zie….. het pijpje is niet helemaal recht maar er zit een flauwe bocht in...…(zie in documentatie alleen rechte versies..) Het blokje aan de bovenkant lijkt in de weg te zitten om hem zodanig te kunnen draaien dat die in het gat van de oliepomp komt….. Iemand hier bekend mee?

Bedankt!

Rene

massey 35

Bericht door massey 35 »

Hallo Rene,

Heb jij aan de stijgbuis ook een 4 kant blokje zitten?
Dit moet dan onder het hefdeksel in de achterbrug zitten.
In dat 4 kante blokje zit aan de onderkant een gat, deze moet over een kleine leiding vallen.
Die leiding is (gokje) ongeveer 8 mm dik.
Dit 4 kante blokje kun je zien door het achterste boutgat van de selector en waarschijnlijk ook door het gedemonteerde zijdeksel.( selector wel demonteren)

Heb jij het hele verhaal over de hefstoring van de MF 175 S ook helemaal doorgelezen?

Er zijn ook wel mensen die een schoon nieuw draadeind M 6 door de stijgbuis doen om zo het gat in de pomp op te zoeken / centreren en dan de stijgbuis in de pomp te drukken.

Groeten Wim.

Rene van Buren

Hoi Wim,

Ik heb het verhaal van Andre gelezen en zelfs een reactie van hem gekregen. Probleem is/was hetzelfde. Dat had je goed ingeschat.

De zijdeksel heb ik er af gehaald (olie ook grotendeels) en ik zie door de gaten van de selector inderdaad de stijgbuis (niet recht maar met een buiging) en het kleine buisje dat er ook aan zit. Als ik de stijgbuis omhoog doe gaan zowel de grote als kleine omhoog/omlaag…..(zitten in het blokje).

Door de bocht die zowel in de grote als in het kleine buisje krijg ik de grote niet in het juiste gat van de pomp. blijft wel 10 mm uit de buurt…. moet ik daarvoor nog hendels verzetten..?

Wel vreemd, kan nergens plaatjes of tekeningen vinden waarin buisjes met een s-bocht. (is dit tweede buisje voor de trekregeling?)

Groeten, Rene

Bert353

Bericht door Bert353 »

Rene, misschien heb je het buisje verbogen door het de eerste keer te monteren terwijl het niet op de juiste plek zat?
en heb je de rubber o-ringetjes (in ieder geval dat ik weet bovenaan) op z'n plaats zitten?
Ik weet niet of er onderaan ook een hoort te zitten?
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

Rene van Buren

Hoi Bert,

Als er geen versie bestaat met een bochtje…… Dan heb ik het zelf veroorzaakt…(Sukkel!). Ik ga een nieuwe bestellen en dan moet toch de hefdeksel er maar af. Ik heb een blokje aan de stijgbuis zitten... Zijn er nog do's and dont's?

Groeten Rene (licht balend van zijn eigen onbenulligheid…. :lol: )

massey 35

Bericht door massey 35 »

Hallo Rene,

Volgens mij zitten er in het dunne leidinkje origineel altijd 2 bochten in.
De ene bocht de ene kant op en de andere bocht de andere kant op, zodat de leiding weer recht omhoog wijst.

Als je het hefdeksel er af wilt halen, dan eerst via het verwijderde zijdeksel aan de rechterkant het rolletje er uit halen!!!!!!!

Groeten Wim.

Plaats reactie