Tot nu toe (deel 1)
Na het ophalen van de MF hebben we eerst maar eens een goede schoonmaak gedaan, het stof weggehaald en de koeklaag van stof, zand en olie afgespoten.
Tot onze verbazing bevatte de tractor zeer weinig roest, mede dankzij de olielaag en het feit dat ie binnen heeft gestaan.
Toen maar eens de schade opnemen die zonder demontage te zien was.
- De accu was, deels begrijpelijk, fietsen.
- Geen luchtinlaat afdekplaatje (zie mijn post in vraag en aanbod als je hier iets een site of adres voor hebt, ik ben er nog geen tegen gekomen,
behalve op een motorkap op een Franse site voor tweedehands onderdelen.
- Onderkant van de oliebadfilter was weg, later weer gevonden in de schuur.
- De stoel was nagenoeg weggeroest en de vering was weg.
- De motorkap had een barst aan de zijkant en een stukje omgebogen staal in de deksel.
Goed, allemaal nog te overzien, nu maar eens wat dopjes opendraaien en de motorkap verwijderen.
Gelukkig zat er nog rode diesel in, ook was er nog motorolie en transmissie olie.
Nog wel moet ik zeggen, want her en er lekte er na een klein stukje rollen in de garage al olie van verschillende kanten.
- De slang van de oliekoeling lekte, dit had mijn overgroot opa ook gezien en hij meende dit te repareren met door er een tuinslang omheen te ducktapen

. Dat “foefje” werkte niet .
- Ergens inde achterbrug/as lekt er iets (kom ik later nog op terug).
- De PTO/aftakas lekt, eveneens als het hendeltje waarmee je het inschakelt.
- Oja, het koelwater was bijna leeg, maar goed er zat geen dop op de radiateur en de slangen leken nogal poreus (lees zag eruit als een soort van spons) dus dat was niet verontrustend, nieuwe slangen er op en klaar is kees.
Dachten we.
We dachten fout.
Tijdens het bijvullen van het water kwam er water onder uit de tractor lopen, niet druppelen, maar lopen, praktisch net zo hard als het erin ging.
Misschien zat er wel een slangetje los, of stond een aftapkraantje open?
Helaas niet

- IMG-20180814-WA0006.jpg (78.75 KiB) 10358 keer bekeken
Er zat een aanzienlijk gat in de gietijzeren kop van de motor, vlak onder de aansluiting van de koelslang en het thermostaathuis.
Een hoekje was afgebroken (we namen aan door het bevriezen van de koelvloeistof, wat vrij zeker water was geweest).
De vriesplug daarentegen zat er nog wel in.
Mijn overgroot opa had dit ook “opgelost” met een soort epoxyachtig materiaal,wat vast zat aan de onderkant van dit gat,
de vorm liet vermoeden dat door de warmte de epoxy zacht was geworden en vervolgens naar buiten was gedrukt en hier weer gestold was.
Nu zakte de moed bij mij, en de kennissen die me hielpen al in onze schoenen.
Hoe gingen we dit repareren, nieuwe kop? Dat zou een vermogen kosten, naast het feit dat de hele motor eruit zou moeten.
Deed de motor het überhaupt nog?
We plaatste er een nieuwe accu in, en lieten de startmotor heel kort draaien om te kijken of de motor nog rond kon komen.
Ja hoor, dat kon gelukkig.
Maar dat gat zat er nog steeds.
Dus als tijdelijke oplossing besloten we om er een klein beetje EPDM kit in te spuiten, het spul kan goed tegen warmte en hecht aan metaal.
Ik hoor u nu schreeuwen
HEB JE KIT IN DE MOTOR GESPOTEN?!
Ja, een klein beetje, voldoende om een plugje te vormen in het gat.
Het is later eenvoudig te verwijderen, aangezien je zowel via de binnen als buitenkant van de kop bij het gat kan. Het is maar voor tijdelijk.
Goed, koelvloeistof er in (geen lek meer)
Oude transmissie olie en motorolie eruit, nieuwe er in.
Oude diesel er uit, nieuw filter plaatsen en een beetje nieuwe diesel er in.
Contact over halen en na een hoop gepruttel, witte rook en vervolgens grijze startte de motor.
Dat viel niet tegen, hij loopt soepel en er is op eerste gezicht niets aan te merken.
De uitlaat lekt wel.
(Eind deel 1)