Gisterenavond stonden we bij iemand z'n 35x en we twijfelden of het wel een x was.
Hij had namelijk een tweedelige dynamosteun (en ook geen schroefgaten aan de zijkant van de distributie), maar volgens het serienummer (SNMY 349358) zou het wel een X moeten zijn, terwijl er wel weer FE35 op het typeplaatje staat.
Weet iemand hoe dit zit?
De type aanduiding FE35 is heel lang gebruikt.
De aanduiding X stond bij Engelse FE35 trekkers voor de direct ingespoten versie van 3 cylinder Perkins motor. De AD3.kr152.
Deze is inderdaad te herkennen aan de dynamo steun die tegen het blok is geschroefd.
In Frankrijk staat de X voor differentieel slot en is het niet gerelateerd aan een motortype.
Nu ken ik de geschiedenis van deze specifieke trekker niet. Het zou zomaar kunnen dat er ooit een andere motor is ingezet.
Heb je ook een motor nummer ?. Hij is van dinsdag 3 december 1963, moet een X zijn.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Volgens mij heeft een X een A3-144 of een A3-152 met een andere brandstofpomp en/of een andere max inspuiting??????
De verstuivers zijn misschien ook een ander onderdeel nummer, die iets meer brandstof aankunnen?????
Een X heeft max ongeveer 42 PK?????
Misschien heeft er iemand onderdeel nummers van deze delen van een MF 35 - 3cil. en een MF 35 X en tot/vanaf welke serienummers van de tractor en de motor.
Een AD 3-152 heeft toch max 45 of 47 PK?????
Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9
De FE 35 kreeg na de Standard 23C diesel motor eerst de A3.152 Perkins diesel motor en met de overgang naar de X is de motor aangepast.
Als ik het goed heb, is de motor toen direct ingespoten geworden. Ik heb zo niet alle gegevens bij de hand. Dat zal ik later uitzoeken.
De A3.144 werd in Frankrijk in de MF35 gebouwd, maar alleen voor de Franse markt. De MF35 voor export had er ook de A3.152 in zitten. Deze trekker konden de Fransen zelf ook kopen, maar dan als MF37.
De X heeft voor zover mij bekend een anders afgestelde pomp en een max toerental dat op 2400 onbelast ligt. Daarmee haalt men 42 Pk. Verdere verschillen zouden er niet zijn. In productie is er geen "normale" 35 meer gemaakt na de introductie van de X. De overgang naar de X motor is net voordat men de dynamo steun veranderde dus vroege X motoren hebben nog de oude steun.
Het type nummer FE35 bleef intern gehandhaafd, dus ook op de laatste 35's stond nog FE 35 in de toerenteller etc. Toen het MF werdt is de model "naam" aangepast naar de MF-35.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....