Slecht starten Goudbuikje (Tyming)

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
Goudbuikje

Slecht starten Goudbuikje (Tyming)

Bericht door Goudbuikje »

Hey hallo allemaal

Na een lange winterslaap van 6 maanden heb ik gisteren mijn goudbuikje weer uit de stalling gehaald.

Nu zat ik te lezen over het bekende euvel dat ze zo slecht starten dus had ik een stuk gelezen over dat je de tyming van de brandstofpomp kan verzetten en dat hij dan beter zou starten nu heb ik dat netjes gedaan zoals jullie beschrijven maar dan loopt hij niet goed dus heb ik hem weer op het oude terug gezet.

Moet ik het anders doen omdat ik een Goudbuikje of een ander model ofzo of doe ik het verkeerd??

Ik heb een FE 35 goudbuikje van 1957 met een 4 cilinder diesel met in elke cilinder een gloeiplug.

Kunnen jullie mij misschien verder helpen zodat hij wat makkelijker zou starten want nu moet ik een min. gloeien en dan nog een min. starten en dan wil hij pas lopen de motor heeft 6300 uur gelopen en ik weet waar hij vandaan komt dus die stand klopt ook dus lijkt mij het niet dat hij versleten is want als hij loopt loopt hij ook echt super.

MVG Richard

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Richard,

Heb je de verstuivers al eens laten controleren ?. De timing afstellen helpt vrijwel altijd mits een en ander verder in orde is. Verstuivers zijn het eerste waar ik aan denk. Geeft hij wel eens grijze of witte rook ?.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door admin »

Richard,

Dat starten lijkt me niet echt slecht van je trekker. Bij 6300 uur is deze start redelijk normaal. Zie ik wel vaker bij deze 4-cylinders. Met het verstellen van de brandstof heb ik persoonlijk geen ervaring. Ik heb van veel mensen wel gehoord dat het wat verbetering oplevert.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

Goudbuikje

Oke dan ga ik alles even precies afstellen en verder hij heeft alleen zwarte rook bij het optrekken en verder rookt hij niet.

Overgens heb ik een 23c motor of weten jullie het ook niet want ik wil weten of de tyming klopt die ik hier op de site gelezen heb

mvg Richard

admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door admin »

Richard,

Je hebt inderdaad een 23c dieselmotor van de Standard Motor Company.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Richard,

De goudbuik is er alleen als 4 cylinder en de diesel is de 23C standard motor. Dus wist ik uit bouwjaar 57 af te leiden dat je een goud/grijze hebt met de standard 4 cylinder diesel.

Normaal gesproken is de start procedure die de meeste mensen gebruiken 30 sec. gloeien, dan even starten en weer 15 sec. gloeien. Daarna moet hij redelijk vlot starten.

Deze motoren zijn wat starten betreft enorm gevoelig voor correcte timing en de verstuivers. De verstuivers moeten mooi verstuiven en op de juiste druk staan. Tevens spuiten de verstuivers voor de motoren met losse gloeibougies ook opzij bij lage toeren, daarvoor hebben die een extra gaatje. Als die dicht kolen werkt het ook aanzienlijk minder. Ze moeten staan afgesteld op 130 bar. Lager mag tot ca 120 maar hoger niet !. Als je nieuwe nozles hebt is dat een uitzondering, die stel je op 135 bar, dan staan ze na inlopen op 130.

Tevens is de 23C gevoelig voor dicht slippen. Hij moet af en toe flink aan iets trekken en goed warm worden. Wij hebben sinds een week een weide bloter van 1,5 mtr, die heb ik een voetbalveld nat gras laten maaien in de 2 hoog. Daar wordt ie niet eens echt warm van maar het heeft al wel enig effect gehad !.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Goudbuikje

Oke rene

nu rijd ik wel vaak vol ga met me trekker en ook lange afstanden dus denk ik dat hij wel redelijk schoon moet zijn maar als ik dus de tyming afstellingen neem die hier ook op de site staan moet dat in ieder geval goed zijn neem ik aan.

verder heb ik nog 4 nieuwe gloeibougies liggen denk dat ik die ook maar beter kan vervangen voor de oude ook al gloeien die nog wel ??

Groetjes Richard

Goudbuikje

Nog een vraagje voor de beste timing

Hey Rene

Jij schrijft (zie hieronder) dat je hem beter op 18 graden kan afstellen voor een betere start maar moet ik hem dan een mm veder draaien of juist terug.

Stel voor je zit op de trekker met de brandstofpomp links moet ik het pomphuis dan links om of rechts om draaien??

6. Met de pomp goed zet die even vast met een van de moeren. Markeer nu de stand van de pomp tenopzichte van de motor met een kraslijn, niet al te diep, het is maar een referentie punt. Wil je naar de orginele 17 graden zet dan een kras 0,5 mm hoger op de motor. Wil je naar 18º (da's dan 17+1 wat toelaatbaar is en zeker aan te bevelen !) zet die dan 1 mm hoger. Pomp los en de markering op de pomp en de nieuwe op de motor in lijn brengen en dan de pomp weer vast zetten.

mvg Richard

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Richard,

Het punt is dat je de motor thermisch belasten moet. Dat wil zeggen dat je hem flink moet balasten. De verbrandings temperatuur zal daardoor flink hoger zijn dan je met rondrijden berijkt. Ook vol gas een uur rijden is een lage belasting voor je motor. Een uur ploegen zal hem echter goed doen.

De timing op 18º zetten is zeker als de motor wat uurtjes op de klok heeft aan te bevelen. Je begrijpt punt 6 dus niet helemaal. Als je bij punt 6 bent staat de pomp op 16º (gat in het vliegwiel is dus 16º). Om op 17 of 18 te komen moet je daarom de pomp nog iets verdraaien. Je markeerd de stand van de pomp ten opzichte van de motor aan de rand van de pomp flens. Wil je naar 17ºzet je op de motor 0,5 mm hoger een streepje, voor 18º 1mm hoger. Dan de pomp verdraaien tot je de streep op de pomp gelijk hebt met je nieuwe streep op de motor. Op die manier heb je dan 1 of twee graden afgepast bovenop de "basis" afstelling.

Gloeiers die werken hoef je natuurlijk niet te vervangen. Echter zodra er een defect is gloeit er niets meer door de serie opzet. In dat geval is het wel zo dat je dan alle 4 vervangt. Als je alleen de defecte vervangt gaan de andere 3 het zwaar krijgen en vervolgens ook defect gaan. Tevens, driegen helpt, in zicht van de trekker op een plank leggen, dan gaan de gloeiers in de motor nooit stuk !.

Groetjes,

René.

Goudbuikje

Driegen????

Hey Rene

Super bedankt voor de informatie alleen snap ik nog niet wat je met deze zin bedoeld>

Tevens, driegen helpt, in zicht van de trekker op een plank leggen, dan gaan de gloeiers in de motor nooit stuk !.

En ik moet de pomp dan naar die 18 graden helpen moet ik dan de kras 1 mm hoger op het motorblok zetten of op de pomp flens moet ik dan de pomp naar linksom draaien of rechtsom draaien als ik op de trekker rijd??

mvg Richard

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Richard,

Als iets niet wil grijp ik de grootste hamer die ik heb maar voor ik daarmee terug ben is het de anderen meestal wel gelukt, dus dreigen met de hamer helpt !.(loletje dus :wink: )

Je zet een streep op de motor 1mm hoger. Daaruit volgt dan meteen dat je de pomp met de klok mee moet draaien gezien vanaf de zitting.

Groetjes,

René.

Goudbuikje

Hey hey allemaal

Ik heb mijn tyming veranderd maar in welke stand ik hem ook zet de g staat dan zoals jullie omschrijven op de perecte tyming maar dan gaat hij alleen maar rotter lopen en overslaan en ook roken uit de uitlaat ik heb hem nu weer terug gezet en nog een beetje geprobeerd maar in de oude stand is het het aller besteik denk dat ik het dan maar zo laat

MVG Richard

Plaats reactie