versnellingsbak MF65
Moderators: Tony, fergie, admin
versnellingsbak MF65
hallo, een vraagje over de versnellingsbak van een MF65: is zo'n bak eigenlijk gesynconiseerd?
mijn probleem als ik wegrijd namelijk is als ik in z'n 1 start, doorwil naar z'n 2, en daarna naar z'n 3 staat iedere keer m'n trekker stil voordat ik hem in de volgende versnelling kan zetten, en moet ik dus feitelijk iedere keer vanuit stilstand vertrekken.
en dat is als ik de gashandel op ongeveer 1/3 heb staan.
een ander ding nu ik het er toch over heb, bestaat er ook voetgas voor een 65?
mijn probleem als ik wegrijd namelijk is als ik in z'n 1 start, doorwil naar z'n 2, en daarna naar z'n 3 staat iedere keer m'n trekker stil voordat ik hem in de volgende versnelling kan zetten, en moet ik dus feitelijk iedere keer vanuit stilstand vertrekken.
en dat is als ik de gashandel op ongeveer 1/3 heb staan.
een ander ding nu ik het er toch over heb, bestaat er ook voetgas voor een 65?
Groet, Bert
1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)
1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)
Re: versnellingsbak MF65
Bert, vlgs mij is de bak van de MF 65 niet gesynchroniseerd . Dus inderdaad wegrijden in de versnelling die je wilt hebben . Bij de 100 serie zijn de hogere versnellingen soms wel in te schakelen tijdens rijden . Althans bij mijn 168 is dat zo .
Vrgt, antoine
Vrgt, antoine
gebruik MF 168
Re: versnellingsbak MF65
Bert,
in aanvulling op mijn vorige antwoord : er zal best de mogelijkheid zijn om voetgas op je MF65 te installeren .
Mijn ervaring is dat ik het nooit gebruik . Het zit erop maar ik werk bijna dagelijks met mijn trekker en gebruik alleen handgas bij alle bezigheden .
Vrgrt, antoine
in aanvulling op mijn vorige antwoord : er zal best de mogelijkheid zijn om voetgas op je MF65 te installeren .
Mijn ervaring is dat ik het nooit gebruik . Het zit erop maar ik werk bijna dagelijks met mijn trekker en gebruik alleen handgas bij alle bezigheden .
Vrgrt, antoine
gebruik MF 168
Re: versnellingsbak MF65
Antoine, gebruik jij je trekker ook veel op de weg? Ik heb de ervaring dat als ik een op een kruising aanrij, ik het prettig vind gas terug te nemen, en als ik dat allemaal moet doen terwijl ik ook de versnellingen bedien, word het me toch allemaal te druk. op dat moment lijkt voetgas me een uitkomst.
Groet, Bert
1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)
1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)
Re: versnellingsbak MF65
Bert,
nee ik kom bijna nooit op de weg dus daar heb ik weinig problemen mee . Maar met handgas kan je toch ook aardig "gas terugnemen" en dan rustig met je versnellinsbak spelen . Om te schakelen moet je so wie so (bijna) stil staan toch ?
antoine
nee ik kom bijna nooit op de weg dus daar heb ik weinig problemen mee . Maar met handgas kan je toch ook aardig "gas terugnemen" en dan rustig met je versnellinsbak spelen . Om te schakelen moet je so wie so (bijna) stil staan toch ?
antoine
gebruik MF 168
-
- Site Admin
- Berichten: 2318
- Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: versnellingsbak MF65
Er worden wel voetgas ombouw sets voor de MF35 verkocht. In twee uitvoeringen zelfs.
Die passen al nooit perfect op een MF 35. Voor een MF 65 zul je waarschijnlijk meer aan moeten passen.
Het volgende filmpje kwam ik tegen op youtube.
https://www.youtube.com/watch?v=rCqFAL25pcE
Misschien kun je er inspiratie mee opdoen.
Ik mis het voetgas ook op mijn TEF. Maar dan vooral in het veld bij het ploegen.
Het keren op het veld kan ik dan met minder toeren doen.
De versnellingsbak heeft inderdaad geen synchronisatie. Dat kwam pas veel later bij sommige 100 serie modellen.
Je moet de versnelling kiezen waarin je weg wilt rijden. Schakelen tijdens het rijden is heel lastig. Daarvoor is die versnellingsbak niet gebouwd.
Die passen al nooit perfect op een MF 35. Voor een MF 65 zul je waarschijnlijk meer aan moeten passen.
Het volgende filmpje kwam ik tegen op youtube.
https://www.youtube.com/watch?v=rCqFAL25pcE
Misschien kun je er inspiratie mee opdoen.
Ik mis het voetgas ook op mijn TEF. Maar dan vooral in het veld bij het ploegen.
Het keren op het veld kan ik dan met minder toeren doen.
De versnellingsbak heeft inderdaad geen synchronisatie. Dat kwam pas veel later bij sommige 100 serie modellen.
Je moet de versnelling kiezen waarin je weg wilt rijden. Schakelen tijdens het rijden is heel lastig. Daarvoor is die versnellingsbak niet gebouwd.
Groetjes Gerrit Preuter
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
-
- Berichten: 518
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
- Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p
Re: versnellingsbak MF65
Ik snap best dat je graag voetgas op de trekker wilt hebben, als je dat eenmaal helemaal gewend bent.
Past een set van de MF165 MK1 er niet zo op?
Die hebben volgens mij ook van die gegoten voetsteuntjes, in plaats van de plaatstalen versies van de latere types.
Er moet wel in het stangenstelsel van het handgas een heveltje zitten met twee sleufgaten.
De versnellingsbak is inderdaad niet gebouwd om tijdens het rijden te schakelen, maar uit mijn 65-tijdperk kan ik me nog heugen dat het met wat oefening wel prima lukt, maar je moet hem even doorhebben.
Ik zag ook ergens je vraag over de stuurbekrachtiging voor de 65, laatst zag ik er nog eentje langs komen op marktplaats.
Misschien is die nog te vinden al is de kans groot dat die verkocht is.
Past een set van de MF165 MK1 er niet zo op?
Die hebben volgens mij ook van die gegoten voetsteuntjes, in plaats van de plaatstalen versies van de latere types.
Er moet wel in het stangenstelsel van het handgas een heveltje zitten met twee sleufgaten.
De versnellingsbak is inderdaad niet gebouwd om tijdens het rijden te schakelen, maar uit mijn 65-tijdperk kan ik me nog heugen dat het met wat oefening wel prima lukt, maar je moet hem even doorhebben.
Ik zag ook ergens je vraag over de stuurbekrachtiging voor de 65, laatst zag ik er nog eentje langs komen op marktplaats.
Misschien is die nog te vinden al is de kans groot dat die verkocht is.
Re: versnellingsbak MF65
Donders! maar ja, hier houd ik MP helemaal niet in de gaten, voordat ik in NL ben om dat spul op te halen is het allang doorverkocht.
Ik ben nl benieuwd waaruit zijn set bestaat. die originele, zou je die nog wel eens tegenkomen? zou me wel mooi uitkomen, ik heb nu net van die klapperwieltjes heb ik ontdekt... (de banden op de juiste druk zetten doet wonderen, maar soms ook wel eens niet
) dus het is óf een bekrachtiging tegenkomen, óf de toren reviseren.
voetgas, tja, een 165Mk1 lijkt geloof ik onder het plaatwerk wel erg veel op een 65 hé?
en dat schakelen, als je nu wegrijd met een zware kar, en dan door naar 3??? hoe gaat dat dan? waarschijnlijk niet wegrijden in z'n 3??

Ik ben nl benieuwd waaruit zijn set bestaat. die originele, zou je die nog wel eens tegenkomen? zou me wel mooi uitkomen, ik heb nu net van die klapperwieltjes heb ik ontdekt... (de banden op de juiste druk zetten doet wonderen, maar soms ook wel eens niet

voetgas, tja, een 165Mk1 lijkt geloof ik onder het plaatwerk wel erg veel op een 65 hé?
en dat schakelen, als je nu wegrijd met een zware kar, en dan door naar 3??? hoe gaat dat dan? waarschijnlijk niet wegrijden in z'n 3??
Groet, Bert
1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)
1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)
Re: versnellingsbak MF65
Voetgas was wel verkrijgbaar volgens mij. Onderstaand plaatje is uit het onderdelenboek van de MF765 (engelse uitvoering),
Die van een 165 met 4.203 Perkins of een 203 industrie passen dacht ik ook. Het stangenstelsel moet je dan wel aanpassen, maar dat valt wel mee als klus. Op een MF65 MK1 is het wel iets lastiger dan op een MF65 MK2, de overbrenging van het handgas zit net andersom, bij MK1 duwt de gasstang van de gashandel, bij de MK2 wordt eraan getrokken. Ik heb op de ruilbeurs in Panningen dit voorjaar nog een voetgaspedaal gevonden (Bij de heer Tijhuis). Dat zet ik binnenkort op mijn MF65, zal er een foto van delen als het zover is.
En het schakelen, dat lukt bij mij vrij aardig, ik heb dan wel inmiddels ruim 40 jaar kunnen oefenen.....het is niet onmogelijk op te schakelen, zelfs terug schakelen lukt. Maar soms kraakt het toch nog, maar ja, van de tandarts moet je iedere dag de tanden poetsen, dus dat doen we dan maar.
Die van een 165 met 4.203 Perkins of een 203 industrie passen dacht ik ook. Het stangenstelsel moet je dan wel aanpassen, maar dat valt wel mee als klus. Op een MF65 MK1 is het wel iets lastiger dan op een MF65 MK2, de overbrenging van het handgas zit net andersom, bij MK1 duwt de gasstang van de gashandel, bij de MK2 wordt eraan getrokken. Ik heb op de ruilbeurs in Panningen dit voorjaar nog een voetgaspedaal gevonden (Bij de heer Tijhuis). Dat zet ik binnenkort op mijn MF65, zal er een foto van delen als het zover is.
En het schakelen, dat lukt bij mij vrij aardig, ik heb dan wel inmiddels ruim 40 jaar kunnen oefenen.....het is niet onmogelijk op te schakelen, zelfs terug schakelen lukt. Maar soms kraakt het toch nog, maar ja, van de tandarts moet je iedere dag de tanden poetsen, dus dat doen we dan maar.
-
- Berichten: 518
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
- Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p
Re: versnellingsbak MF65
Dat voetgaspedaaltje lijkt wel heel erg op deze: https://www.agrilineproducts.com/parts/ ... 12036.html
Ik kan de stuurbekrachtigingset niet meer vinden, maar mocht ik wat tegenkomen, tip ik je.
Voor onze 65 had ik hem toen ook er later bijgekocht, die bestond uit een oliereservoir, oliepomp en de kolom met de cilinder die achter de grill komt te zitten.
Ik kan de stuurbekrachtigingset niet meer vinden, maar mocht ik wat tegenkomen, tip ik je.
Voor onze 65 had ik hem toen ook er later bijgekocht, die bestond uit een oliereservoir, oliepomp en de kolom met de cilinder die achter de grill komt te zitten.
Re: versnellingsbak MF65
Hallo Bert,
Er zijn volgens mij meerdere leveranciers van imitatie delen die een set leveren voor o.a. een MF 135.
Op de bijbehorende onderdelen plaatjes kun je dan zien of dit ongeveer past op jouw MF 65.
De versnellingsbak is wel op en terug te schakelen zonder al te veel gekraak, je moet dan met het gas en de rijsnelheid spelen.
De bak zal zich meestal wel iets laten horen.
Oefening baart kunst zegt men dan.
Groeten Wim.
Er zijn volgens mij meerdere leveranciers van imitatie delen die een set leveren voor o.a. een MF 135.
Op de bijbehorende onderdelen plaatjes kun je dan zien of dit ongeveer past op jouw MF 65.
De versnellingsbak is wel op en terug te schakelen zonder al te veel gekraak, je moet dan met het gas en de rijsnelheid spelen.
De bak zal zich meestal wel iets laten horen.
Oefening baart kunst zegt men dan.
Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9
Re: versnellingsbak MF65
Hoi Wim, ja die ken ik, dat zijn dan cilinders die je in de stuurstang moet bouwen geloof ik.
eerlijk gezegt prefereer ik als er iemand nog eens zo'n originele "toren" tegenkomt er zoeen te kopen.
eerlijk gezegt prefereer ik als er iemand nog eens zo'n originele "toren" tegenkomt er zoeen te kopen.
Groet, Bert
1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)
1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)
Re: versnellingsbak MF65
Hallo Bert,
Ik bedoelde het voetgas set en niet de stuurbekrachtiging.
Dat had ik er niet bij vermeld.
Groeten Wim.
Ik bedoelde het voetgas set en niet de stuurbekrachtiging.
Dat had ik er niet bij vermeld.
Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9
-
- Berichten: 51
- Lid geworden op: ma 31 okt 2016 10:00
Re: versnellingsbak MF65
Bij mijn MF 35 kan ik gewoon opschakelen zonder problemen/knarsen o.i.d. Terugschakelen gaat lastiger, van z'n 3 naar z'n 2 lukt me nu wel na veel oefenen zo rond de 1100 toeren. Van z'n 2 naar z'n 1 gaat gewoon niet.
MF 35 4 cilinder en Ferguson cultivator.
Een boer met verstand rijdt met een MF op het land!
Een boer met verstand rijdt met een MF op het land!
Re: versnellingsbak MF65
Gisteren voetgas op mijn MF65 gemaakt.
Het pedaal is origineel MF maar het stangenstelsel heb ik aangepast.
Daarmee gaat opschakelen wel wat gemakkelijker.
Het pedaal is origineel MF maar het stangenstelsel heb ik aangepast.
Daarmee gaat opschakelen wel wat gemakkelijker.
- Bijlagen
-
- vg3.jpg (22.42 KiB) 10005 keer bekeken
-
- vg2.jpg (23.63 KiB) 10005 keer bekeken
-
- vg1.jpg (89.57 KiB) 10005 keer bekeken