Wat zijn mooie lampen voor op de spatborden bij MF100 serie?
Moderators: Tony, fergie, admin
-
Wat zijn mooie lampen voor op de spatborden bij MF100 serie?
Hallo allen,
Ik ben op zoek naar de achterlichten breedtelampjes voor op de 155.
Nu zijn er verschillende aanbieders met ook verschillende lampen.
Soms staan er maten bij, soms ook niet.
Soms staat er bij dat ze op een schuine voet hebben, soms ook niet.
Dus ik zie eigenlijk door de bomen het bos niet meer, maar ik weet wel dat je er behoorlijk mee de mist in kan gaan er er lampen zijn die echt staan als een vlag op een modderschuit.
Dus ik hoopte eigenlijk dat iemand dit misschien al eens bij de hand gehad heeft en me advies kan geven.
Groetjes,
Marten
Ik ben op zoek naar de achterlichten breedtelampjes voor op de 155.
Nu zijn er verschillende aanbieders met ook verschillende lampen.
Soms staan er maten bij, soms ook niet.
Soms staat er bij dat ze op een schuine voet hebben, soms ook niet.
Dus ik zie eigenlijk door de bomen het bos niet meer, maar ik weet wel dat je er behoorlijk mee de mist in kan gaan er er lampen zijn die echt staan als een vlag op een modderschuit.
Dus ik hoopte eigenlijk dat iemand dit misschien al eens bij de hand gehad heeft en me advies kan geven.
Groetjes,
Marten
Re: Wat zijn mooie lampen voor op de spatborden bij MF100 se
http://www.galandwebwinkel.nl/8080-20-a ... 0001/info/.
De uivoering van Hella kan ik zo snel niet vinden. deze waren wel degelijker, maar ook veel duurder.
Wil je aan de voorkant van de spatborden ook lichten? Dan kun je als je een schuine voorkant hebt kiezen voor de kleine ovale Hella lampen oranje/wit.
groeten, Egbert
Deze achterlichten heb ik op mijn trekker. Die werden hier in de buurt altijd al gebruikt als vervanging van de originele Etma lichten. die kun je ook proberen te bemachtigen, maar de kans dat je een intact setje vindt is niet groot. ik neem aan dat je ook remlichten wilt, anders kun je ook de kleine ovale Hella lampen monteren. De lampen die ik heb waren origineel ook Hella lampen, dit zijn imitaties. Zie:De uivoering van Hella kan ik zo snel niet vinden. deze waren wel degelijker, maar ook veel duurder.
Wil je aan de voorkant van de spatborden ook lichten? Dan kun je als je een schuine voorkant hebt kiezen voor de kleine ovale Hella lampen oranje/wit.
groeten, Egbert
Massey Ferguson 155, PZ CM 135, Fella TH440 schudder, Fella hark, grondbakje, Favaro veldspuit, Vicon Acrobaat
-
Hallo Egbert,
Hartelijk dank voor je advies!
Deze lampen kende ik nog niet, maar het is wel een goeie tip!
Ik heb ook in de folders zitten neuzen, maar het is lastig te zien wat voor soort lampen er nu precies op horen.
En wanneer ze zijn veranderd van model.
Sommige zitten hele kleine op en andere weer veel grotere.
Voor wilde ik ook graag lampen hebben inderdaad, zo'n gecombineerd breedtelicht/richtingaanwijzer.
Ook hier vraag ik me weer af, horen er ronde op of van die rechthoekigen?
Groetjes,
Marten
Hartelijk dank voor je advies!
Deze lampen kende ik nog niet, maar het is wel een goeie tip!
Ik heb ook in de folders zitten neuzen, maar het is lastig te zien wat voor soort lampen er nu precies op horen.
En wanneer ze zijn veranderd van model.
Sommige zitten hele kleine op en andere weer veel grotere.
Voor wilde ik ook graag lampen hebben inderdaad, zo'n gecombineerd breedtelicht/richtingaanwijzer.
Ook hier vraag ik me weer af, horen er ronde op of van die rechthoekigen?
Groetjes,
Marten
Hallo Marten,
Als je spatborden hebt met een rechte voorkant, dat zijn de uitvoeringen met handgreep, horen er ronde lampen op ( oranje/transparant) .als je de uitvoering hebt met schuine voorkant, dan horen er rechthoekige lampen op, volgens mij heb jij deze.
Ik kan je wel wat foto's of link sturen, maar daar moet ik even tijd voor vrijmaken.
Groeten, Egbert
Als je spatborden hebt met een rechte voorkant, dat zijn de uitvoeringen met handgreep, horen er ronde lampen op ( oranje/transparant) .als je de uitvoering hebt met schuine voorkant, dan horen er rechthoekige lampen op, volgens mij heb jij deze.
Ik kan je wel wat foto's of link sturen, maar daar moet ik even tijd voor vrijmaken.
Groeten, Egbert
Massey Ferguson 155, PZ CM 135, Fella TH440 schudder, Fella hark, grondbakje, Favaro veldspuit, Vicon Acrobaat
Jouw trekker is trouwens mooi geworden met die nieuwe wielen en de andere spatborden.
Ik moet ook nog andere spatborden en heb het liefst die met handgreep.
dat zullen wel nieuwe worden want ik heb tot nog toe niets bruikbaars gevonden tweedehands.
groeten, Egbert
Ik moet ook nog andere spatborden en heb het liefst die met handgreep.
dat zullen wel nieuwe worden want ik heb tot nog toe niets bruikbaars gevonden tweedehands.
groeten, Egbert
Hallo Marten,
Is het een Engelse of een Franse 100 serie?
Op de Engelse 100 zat vaak alleen maar verlichting en knipperlicht op.
De latere Engelse 100 serie zat Hella op, of dit van MF was of van Brinkman en Niemeier weet ik niet.
De eerste Franse 100 serie zaten hele kleine Hella lampen op met verlichting en een gecombineerde knipperlicht / stoplicht lamp en een luxe dure richtingaanwijzer schakelaar die dat mogelijk maakte.
De latere Franse 100 serie had wel alles apart, verlichting, knipperlicht en stoplicht.
Die lampen is heel moeilijk aan te komen en zijn peperduur.
80 euro of meer voor 1 lamp is heel normaal.
Groeten Wim.
Is het een Engelse of een Franse 100 serie?
Op de Engelse 100 zat vaak alleen maar verlichting en knipperlicht op.
De latere Engelse 100 serie zat Hella op, of dit van MF was of van Brinkman en Niemeier weet ik niet.
De eerste Franse 100 serie zaten hele kleine Hella lampen op met verlichting en een gecombineerde knipperlicht / stoplicht lamp en een luxe dure richtingaanwijzer schakelaar die dat mogelijk maakte.
De latere Franse 100 serie had wel alles apart, verlichting, knipperlicht en stoplicht.
Die lampen is heel moeilijk aan te komen en zijn peperduur.
80 euro of meer voor 1 lamp is heel normaal.
Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9
Hallo Wim,
Een 155 is sowieso toch Frans?
De latere serie had volgens mij Etma verlichting, zat ook op de 200 en 500 serie. Op die van mij zaten ook nog de restanten van de originele lampen.
Groeten, Egbert
Een 155 is sowieso toch Frans?
De latere serie had volgens mij Etma verlichting, zat ook op de 200 en 500 serie. Op die van mij zaten ook nog de restanten van de originele lampen.
Groeten, Egbert
-
Hallo Egbert en Wim,
Bedankt voor jullie informatie, daar kan ik wat mee!
Dan zou ik voorop inderdaad vierkante moeten hebben.
Die staan ook op de site van Galand, maar ze zijn helaas geen van allen meer op voorraad.
Anders zaten er voor- en achterop het spatbord wel mooi dezelfde.
Die van Hella zijn inderdaad moeilijk te vinden, ik ben ze tenminste nog niet tegen gekomen.
Bij Koop staan wel deze voor de 100-serie: https://www.koopvanderwalparts.com/inde ... 18846.html
Bedankt voor het compliment!
Spatborden met een handgreep voorop zijn inderdaad moeilijk te vinden.
In de folders zie je ook spatborden met een greep in het bovendek, maar die heb ik helemaal nergens meer gezien.
Hoe staat het eigenlijk verder met jouw 155?
Je was toen bezig met het differentieel, maar ik heb gemist hoe dat afgelopen is.
Het is inderdaad voor de 155, die is inderdaad frans.
Tenminste, die taal verstaat hij het best.
Bedankt voor jullie informatie, daar kan ik wat mee!
Dan zou ik voorop inderdaad vierkante moeten hebben.
Die staan ook op de site van Galand, maar ze zijn helaas geen van allen meer op voorraad.
Anders zaten er voor- en achterop het spatbord wel mooi dezelfde.
Die van Hella zijn inderdaad moeilijk te vinden, ik ben ze tenminste nog niet tegen gekomen.
Bij Koop staan wel deze voor de 100-serie: https://www.koopvanderwalparts.com/inde ... 18846.html
Bedankt voor het compliment!
Spatborden met een handgreep voorop zijn inderdaad moeilijk te vinden.
In de folders zie je ook spatborden met een greep in het bovendek, maar die heb ik helemaal nergens meer gezien.
Hoe staat het eigenlijk verder met jouw 155?
Je was toen bezig met het differentieel, maar ik heb gemist hoe dat afgelopen is.
Het is inderdaad voor de 155, die is inderdaad frans.
Tenminste, die taal verstaat hij het best.

Hey marten,
Ik zou je nog enkele foto's opzoeken van zowel achterlichten als breedtelichten, hierbij:
]MF_155.jpg[/attachment [/attachment] ]4.jpg[/attachment]
Je vroeg nog naar mijn vorderingen met de trekker: nou de achterbrug zit weer in elkaar, de wielen er weer aan. Nu ben ik nog bezig met wat kleine onderdelen zoals remstangen, pedalen, treeplanken in de verf aan het zetten. dan moeten er nog nieuwe spatborden op en dan is de achterste helft zo'n beetje klaar.
Wat begon als een revisie van de remmen liep uit op een complete revisie van de achterbrug. Hij heeft een jaar uit elkaar gelegen, maar nu moet ik hem binnenkort weer gebruiken.
Daarna begin ik aan de voorste helft.
Egbert
Ik zou je nog enkele foto's opzoeken van zowel achterlichten als breedtelichten, hierbij:
]MF_155.jpg[/attachment [/attachment] ]4.jpg[/attachment]
Je vroeg nog naar mijn vorderingen met de trekker: nou de achterbrug zit weer in elkaar, de wielen er weer aan. Nu ben ik nog bezig met wat kleine onderdelen zoals remstangen, pedalen, treeplanken in de verf aan het zetten. dan moeten er nog nieuwe spatborden op en dan is de achterste helft zo'n beetje klaar.
Wat begon als een revisie van de remmen liep uit op een complete revisie van de achterbrug. Hij heeft een jaar uit elkaar gelegen, maar nu moet ik hem binnenkort weer gebruiken.
Daarna begin ik aan de voorste helft.
Egbert
- Bijlagen
-
- En dit de breedtelichten
- MF_155.jpg (130.6 KiB) 9980 keer bekeken
-
- Deze breedtelichten heb ik op mijn trekker gemonteerd, komen bij Bepco weg. bestelnr: 30/1918 - 75. Als ik andere spatborden heb gevonden mag je ze wel hebben. Zijn ook achterlichten van : 30/1912 - 140
- 20180507_221841_resized.jpg (135.87 KiB) 9980 keer bekeken
Hallo Marten,
Op de foto van Egbert staan de kleine Hella lampjes van de eerste Franse MF 133 en 135, misschien zaten die ook wel op de MF 155 / 158??
Kramp Varsseveld heeft de voorlampen op de site staan. Hella 2BE001278011.
De achterlampen kon ik nog niet vinden.
De speciale dure Bosch of Hella knipperlicht schakelaar hiervoor, daar heb ik nog geen nummer van, maar dat kan ik waarschijnlijk wel vinden als iemand dat wil weten.
De achterlampen op de Engelse MF 135 vanaf serie no.?? die door Brinkman en Niemeier werden geleverd staan ook bij Kramp op de site. Hella 2SE003184011 en bij Sparex S 56088.
Dit achterlicht zat gemonteerd op een plaat ongeveer 3 mm dik en een hoek van ongeveer 60 graden
Het achterlicht stond dan recht naar achteren op het spatbord.
Volgens mij staat er bij Sparex een Engels achterlicht met 1 kamer (dus alleen achterlicht) S 41126.
De latere Franse 100 serie tractoren en de 200 en 500 serie hadden inderdaad het model Etma wat Egbert op de foto had staan.
Deze lampen zijn peperduur en/of niet meer te koop.
Kijk maar even of je hier wat mee kunt.
Groeten Wim.
Op de foto van Egbert staan de kleine Hella lampjes van de eerste Franse MF 133 en 135, misschien zaten die ook wel op de MF 155 / 158??
Kramp Varsseveld heeft de voorlampen op de site staan. Hella 2BE001278011.
De achterlampen kon ik nog niet vinden.
De speciale dure Bosch of Hella knipperlicht schakelaar hiervoor, daar heb ik nog geen nummer van, maar dat kan ik waarschijnlijk wel vinden als iemand dat wil weten.
De achterlampen op de Engelse MF 135 vanaf serie no.?? die door Brinkman en Niemeier werden geleverd staan ook bij Kramp op de site. Hella 2SE003184011 en bij Sparex S 56088.
Dit achterlicht zat gemonteerd op een plaat ongeveer 3 mm dik en een hoek van ongeveer 60 graden
Het achterlicht stond dan recht naar achteren op het spatbord.
Volgens mij staat er bij Sparex een Engels achterlicht met 1 kamer (dus alleen achterlicht) S 41126.
De latere Franse 100 serie tractoren en de 200 en 500 serie hadden inderdaad het model Etma wat Egbert op de foto had staan.
Deze lampen zijn peperduur en/of niet meer te koop.
Kijk maar even of je hier wat mee kunt.
Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9
-
Hallo Egbert en Wim,
Bedankt voor jullie uitgebreide reacties, het verduidelijkt een hoop!
Egbert, jammer dat dat de reparatie van de remmen van de 155 zo uit de klauwen liep, maar nu ben je er voorlopig weer van af.
Ik ben benieuwd naar hoe de trekker er straks bij staat.
Heb je al andere spatborden op het oog?
Heb jij nu deze breedtelampen? https://www.oldtractorshop.nl/nl/electr ... set-detail
Ik hou ze in ieder geval in gedachten!
De breedtelichtjes van Hella kosten bij Kramp bijna €70/st, maar zijn wel erg mooi.
Gelukkig kan ik die via het werk bestellen, dat scheelt wel een heel stuk.
Dan zouden deze achterlichten er bij passen: https://www.oldtractorshop.nl/nl/electr ... nks-detail
Die Sparex S 41126 lijkt inderdaad degene die in de folders van de 155 te zien is, maar dan mis je weer de knipperlichten.
De knipperlichtschakelaar met de drie lampjes er boven, heb ik bij Kramp ook niet kunnen vinden.
Oldtractorshop heeft ze wel in het assortiment: zie hier
Genoeg om over na te denken, ik ga eerst een poosje pitten!
Groetjes,
Marten
Bedankt voor jullie uitgebreide reacties, het verduidelijkt een hoop!
Egbert, jammer dat dat de reparatie van de remmen van de 155 zo uit de klauwen liep, maar nu ben je er voorlopig weer van af.
Ik ben benieuwd naar hoe de trekker er straks bij staat.
Heb je al andere spatborden op het oog?
Heb jij nu deze breedtelampen? https://www.oldtractorshop.nl/nl/electr ... set-detail
Ik hou ze in ieder geval in gedachten!
De breedtelichtjes van Hella kosten bij Kramp bijna €70/st, maar zijn wel erg mooi.
Gelukkig kan ik die via het werk bestellen, dat scheelt wel een heel stuk.
Dan zouden deze achterlichten er bij passen: https://www.oldtractorshop.nl/nl/electr ... nks-detail
Die Sparex S 41126 lijkt inderdaad degene die in de folders van de 155 te zien is, maar dan mis je weer de knipperlichten.
De knipperlichtschakelaar met de drie lampjes er boven, heb ik bij Kramp ook niet kunnen vinden.
Oldtractorshop heeft ze wel in het assortiment: zie hier
Genoeg om over na te denken, ik ga eerst een poosje pitten!
Groetjes,
Marten
Hallo Marten,
Dat zijn idd. de breedtelampen die ik heb.
Sparex S.56077 is de Hella uitvoering van mijn achterlichten
Ik post nog wel een keer een foto van mijn trekker. ik zou op zich ook wel een restauratieverslag willen maken, maar het kost allemaal weer tijd en het is bij mij ook geen routinewerk.
Wat de spatborden betreft: ik denk dat ik ze bij Bepco of Granit bestel. Histoparts heeft ze ook wel, maar daar lees ik meestal niet zulke goede ervaringen over. Ze hebben erbij staan dat de dikte van het plaatwerk 1.5 mm is, maar ik weet zo niet wat het bij originele spatborden is
groeten, Egbert
Dat zijn idd. de breedtelampen die ik heb.
Sparex S.56077 is de Hella uitvoering van mijn achterlichten
Ik post nog wel een keer een foto van mijn trekker. ik zou op zich ook wel een restauratieverslag willen maken, maar het kost allemaal weer tijd en het is bij mij ook geen routinewerk.
Wat de spatborden betreft: ik denk dat ik ze bij Bepco of Granit bestel. Histoparts heeft ze ook wel, maar daar lees ik meestal niet zulke goede ervaringen over. Ze hebben erbij staan dat de dikte van het plaatwerk 1.5 mm is, maar ik weet zo niet wat het bij originele spatborden is
groeten, Egbert
-
Re: Wat zijn mooie lampen voor op de spatborden bij MF100 serie?
Soms zet je jezelf voor verrassingen..
Ik ging toch eens kijken wat voor lampen er nou op de oude spatborden zaten en ja hoor..Etma's..
Ze zijn een keer geraakt met rode verf, maar misschien is er nog wel wat van te maken.

Ik ging toch eens kijken wat voor lampen er nou op de oude spatborden zaten en ja hoor..Etma's..
Ze zijn een keer geraakt met rode verf, maar misschien is er nog wel wat van te maken.

Re: Wat zijn mooie lampen voor op de spatborden bij MF100 serie?
Hallo Marten,
Zuinig op zijn, zijn geld waard.
Groeten, Egbert
Zuinig op zijn, zijn geld waard.
Groeten, Egbert