Controle batterij laden 35X
Moderators: Tony, fergie, admin
-
- Berichten: 37
- Lid geworden op: zo 05 mar 2017 23:52
- Locatie: Zonnebeke, België
Controle batterij laden 35X
Beste,
Het lijkt er op dat de batterij van onze 35x niet meer geladen wordt. Starten verloopt opeens moeizaam. Bij hoger toerental wijst onze AMP meter niet meer naar + (geeft dus aan dat er niet geladen wordt). Bij gebruik van lamp(en) wijst deze wel nog naar -.
Heb even het handboek er op nageslagen om de dynamo te checken.
Kan iemand het volgende bevestigen: beide draden van de dynamo afhalen (D en F), vervolgens de klemmen van de dynamo (D en F) rechtstreeks met elkaar verbinden. Vervolgens motor starten en stationair laten draaien. Dan voltage meten tussen D klem en massa. De waarde van de voltmeter moet stijgen naar 14 à 18 volt als je het toerental nu voorzichtig laat oplopen.
Ik zal ook nog wel even de kabelschoenen van de kabelboom opschonen, doch lijkt het me vreemd dat deze nu plots geen contact meer zouden geven, want we gebruiken onze 35x toch wel om de 14 dagen en hebben de afgelopen jaren nooit laad en/of startproblemen ondervonden, zelfs niet bij koud weer.
Dank voor jullie antwoord.
Groeten.
Het lijkt er op dat de batterij van onze 35x niet meer geladen wordt. Starten verloopt opeens moeizaam. Bij hoger toerental wijst onze AMP meter niet meer naar + (geeft dus aan dat er niet geladen wordt). Bij gebruik van lamp(en) wijst deze wel nog naar -.
Heb even het handboek er op nageslagen om de dynamo te checken.
Kan iemand het volgende bevestigen: beide draden van de dynamo afhalen (D en F), vervolgens de klemmen van de dynamo (D en F) rechtstreeks met elkaar verbinden. Vervolgens motor starten en stationair laten draaien. Dan voltage meten tussen D klem en massa. De waarde van de voltmeter moet stijgen naar 14 à 18 volt als je het toerental nu voorzichtig laat oplopen.
Ik zal ook nog wel even de kabelschoenen van de kabelboom opschonen, doch lijkt het me vreemd dat deze nu plots geen contact meer zouden geven, want we gebruiken onze 35x toch wel om de 14 dagen en hebben de afgelopen jaren nooit laad en/of startproblemen ondervonden, zelfs niet bij koud weer.
Dank voor jullie antwoord.
Groeten.
MF 35x 1963, MF 65, schop, kiepbakje Pecon, contergewicht, eg, hooikeerder PZ Strela, karretje, kunstmeststrooier Amazone ZA-E402 en 22 tons houtkliever, David Brown 1210 en Steyr 8170
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Re: Controle batterij laden 35X
Beste 35X Lover,
Test is correct. Als die niets opleverd zal het koolborstels versleten zijn schat ik. Onderbroken veld kan ook maar da's relatief zelden.
Test Ok dan regelaar of bekabeling defect. Meet de weerstand op tussen de 2 kabels (los van de dynamo), Moet zo goed als nul Ohm zijn.
Groetjes,
René.
Test is correct. Als die niets opleverd zal het koolborstels versleten zijn schat ik. Onderbroken veld kan ook maar da's relatief zelden.
Test Ok dan regelaar of bekabeling defect. Meet de weerstand op tussen de 2 kabels (los van de dynamo), Moet zo goed als nul Ohm zijn.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
-
- Berichten: 37
- Lid geworden op: zo 05 mar 2017 23:52
- Locatie: Zonnebeke, België
Re: Controle batterij laden 35X
Beste René,
Zonet even tractor gestart (nadat we batterij wat hebben bijgeladen met batterijlader).
Bij stationair toerental hebben we 0,23V. Bij 1200 toeren 0,38V en bij 1500 toeren 0,45V.
Ik vermoed dat het dus wel degelijk de koolborstels zijn.
De weerstand tussen de 2 kabels los van de dynamo geven 0,40 OHM. Dit is dus ok.
Om de koolborstels te vervangen, moet dan de volledige dynamo er af?
Mvg
Wim
Zonet even tractor gestart (nadat we batterij wat hebben bijgeladen met batterijlader).
Bij stationair toerental hebben we 0,23V. Bij 1200 toeren 0,38V en bij 1500 toeren 0,45V.
Ik vermoed dat het dus wel degelijk de koolborstels zijn.
De weerstand tussen de 2 kabels los van de dynamo geven 0,40 OHM. Dit is dus ok.
Om de koolborstels te vervangen, moet dan de volledige dynamo er af?
Mvg
Wim
MF 35x 1963, MF 65, schop, kiepbakje Pecon, contergewicht, eg, hooikeerder PZ Strela, karretje, kunstmeststrooier Amazone ZA-E402 en 22 tons houtkliever, David Brown 1210 en Steyr 8170
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Re: Controle batterij laden 35X
Hello Wim,
Dat is wel beter gezien je het ding uit elkaar moet halen om de borstels (en veren !) te vervangen.
Groetjes,
René.
Dat is wel beter gezien je het ding uit elkaar moet halen om de borstels (en veren !) te vervangen.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
-
- Berichten: 37
- Lid geworden op: zo 05 mar 2017 23:52
- Locatie: Zonnebeke, België
Re: Controle batterij laden 35X
Beste René,
Ok we zullen hem afhalen.
Lees ik het juist dat de koolborstels en de veren dienen vervangen te worden? Zitten er dan geen veertjes aan de kooltjes zelf?
Waar kunnen we deze het best terug vinden? Histoparts?
Bestaat er een risico dat er een of andere veer los komt tijdens het verwijderen van de eindplaat?
Mvg
Wim
Ok we zullen hem afhalen.
Lees ik het juist dat de koolborstels en de veren dienen vervangen te worden? Zitten er dan geen veertjes aan de kooltjes zelf?
Waar kunnen we deze het best terug vinden? Histoparts?
Bestaat er een risico dat er een of andere veer los komt tijdens het verwijderen van de eindplaat?
Mvg
Wim
MF 35x 1963, MF 65, schop, kiepbakje Pecon, contergewicht, eg, hooikeerder PZ Strela, karretje, kunstmeststrooier Amazone ZA-E402 en 22 tons houtkliever, David Brown 1210 en Steyr 8170
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Re: Controle batterij laden 35X
Hello Wim,
Die veren zijn los te koop. Ik weet niet beter als alleen bij auto electro service bedrijven. Ze hoeven niet gebroken te zijn maar de veer spanning is meestal weg gezakt en koolborstels hebben druk nodig om te werken. Het is ook goed naar de lagers te kijken, kosten niet veel en dus direct vervangen weegt op tegen het
ding nog een keer los moeten halen.
Er zal niet wat uit springen, wel de veld (kleine) aansluiting in de gaten houden, die zal blijven staan dus die moet wel goed door het deksel er uit willen glijden. Voor de lucas types op een 35 zal dat geen probleem zijn, is er echter een andere (bv. Bosch) opgezet dan kan t zijn dat je de veld aansluiting moet los maken of zo.
Groetjes,
René.
Die veren zijn los te koop. Ik weet niet beter als alleen bij auto electro service bedrijven. Ze hoeven niet gebroken te zijn maar de veer spanning is meestal weg gezakt en koolborstels hebben druk nodig om te werken. Het is ook goed naar de lagers te kijken, kosten niet veel en dus direct vervangen weegt op tegen het
ding nog een keer los moeten halen.
Er zal niet wat uit springen, wel de veld (kleine) aansluiting in de gaten houden, die zal blijven staan dus die moet wel goed door het deksel er uit willen glijden. Voor de lucas types op een 35 zal dat geen probleem zijn, is er echter een andere (bv. Bosch) opgezet dan kan t zijn dat je de veld aansluiting moet los maken of zo.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
-
- Berichten: 37
- Lid geworden op: zo 05 mar 2017 23:52
- Locatie: Zonnebeke, België
Re: Controle batterij laden 35X
Ok dank voor je antwoord. Trachten we komende week aan te pakken, want eigenlijk hadden we volgend weekend een rondrit op het programma.
Maar ja, we zien wel waar we geraken tegen dan.
Je hoort ons wel hoe het vlot. Ik denk dat het een Lucas Dynamo is.
Groeten Wim.

Je hoort ons wel hoe het vlot. Ik denk dat het een Lucas Dynamo is.
Groeten Wim.
MF 35x 1963, MF 65, schop, kiepbakje Pecon, contergewicht, eg, hooikeerder PZ Strela, karretje, kunstmeststrooier Amazone ZA-E402 en 22 tons houtkliever, David Brown 1210 en Steyr 8170
-
- Berichten: 37
- Lid geworden op: zo 05 mar 2017 23:52
- Locatie: Zonnebeke, België
Re: Controle batterij laden 35X
Beste,
De koolborstels en veertjes zien er in zeer goede staat uit.
Het ankert heeft normale slijtage.
De windingen zijn iets moeilijker te beoordelen.
Ik heb van alles goede foto’s maar krijg ze niet meegestuurd wegens te groot. Jammer.
Kun je het anker of de windingen uitmeten?
Mvg
Wim
De koolborstels en veertjes zien er in zeer goede staat uit.
Het ankert heeft normale slijtage.
De windingen zijn iets moeilijker te beoordelen.
Ik heb van alles goede foto’s maar krijg ze niet meegestuurd wegens te groot. Jammer.
Kun je het anker of de windingen uitmeten?
Mvg
Wim
MF 35x 1963, MF 65, schop, kiepbakje Pecon, contergewicht, eg, hooikeerder PZ Strela, karretje, kunstmeststrooier Amazone ZA-E402 en 22 tons houtkliever, David Brown 1210 en Steyr 8170
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Re: Controle batterij laden 35X
Hello Wim,
Veld wikkeling kun je door meten naar massa, zal doorgaans een tiental of wat ohm zijn. De anker wikkelingen kun je checken op sluiting naar massa (de as), dat moet vrijwel niet te meten zijn.
Groetjes,
René.
Veld wikkeling kun je door meten naar massa, zal doorgaans een tiental of wat ohm zijn. De anker wikkelingen kun je checken op sluiting naar massa (de as), dat moet vrijwel niet te meten zijn.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
-
- Berichten: 37
- Lid geworden op: zo 05 mar 2017 23:52
- Locatie: Zonnebeke, België
Re: Controle batterij laden 35X
beste,
Toch gelukt om foto's toe te voegen.
De volledige dynamo is nu natuurlijk wel uit elkaar. Kan je iets specifieker zijn om het anker of de wikkeling te controleren, aub.
mvg
Wim
Toch gelukt om foto's toe te voegen.
De volledige dynamo is nu natuurlijk wel uit elkaar. Kan je iets specifieker zijn om het anker of de wikkeling te controleren, aub.
mvg
Wim
- Bijlagen
-
- foto 2.jpg (50.4 KiB) 8873 keer bekeken
-
- foto 1.jpg (47.15 KiB) 8873 keer bekeken
MF 35x 1963, MF 65, schop, kiepbakje Pecon, contergewicht, eg, hooikeerder PZ Strela, karretje, kunstmeststrooier Amazone ZA-E402 en 22 tons houtkliever, David Brown 1210 en Steyr 8170
-
- Berichten: 37
- Lid geworden op: zo 05 mar 2017 23:52
- Locatie: Zonnebeke, België
Re: Controle batterij laden 35X
meting tussen veldwikkelingen en klem F geeft 6 ohm.
meting tussen as anker en de ankerwikkelingen geeft inderdaad zeer eigenaardige waarden van 800 tot 100 ohm.
Maar bij zowel veld als anker kunnen we toch meten.
Ik begin te twijfelen of het probleem van het laden batterij wel bij de dynamo te zoeken is?
Of steek ik toch meteen beter een nieuwe?
mvg Wim
meting tussen as anker en de ankerwikkelingen geeft inderdaad zeer eigenaardige waarden van 800 tot 100 ohm.
Maar bij zowel veld als anker kunnen we toch meten.
Ik begin te twijfelen of het probleem van het laden batterij wel bij de dynamo te zoeken is?
Of steek ik toch meteen beter een nieuwe?
mvg Wim
MF 35x 1963, MF 65, schop, kiepbakje Pecon, contergewicht, eg, hooikeerder PZ Strela, karretje, kunstmeststrooier Amazone ZA-E402 en 22 tons houtkliever, David Brown 1210 en Steyr 8170
Re: Controle batterij laden 35X
Hallo Wim,
Heeft het anker niet aangelopen op de veldwikkeling?
Ik zie afdrukken / strepen op het anker en er ligt ook los grijs materiaal in het buitenhuis / veldwikkeling.
Groeten Wim.
Heeft het anker niet aangelopen op de veldwikkeling?
Ik zie afdrukken / strepen op het anker en er ligt ook los grijs materiaal in het buitenhuis / veldwikkeling.
Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9
-
- Berichten: 37
- Lid geworden op: zo 05 mar 2017 23:52
- Locatie: Zonnebeke, België
Re: Controle batterij laden 35X
Hoi René,
Dat zou kunnen. Er zijn inderdaad wat sleepstrepen.
Hoewel ik geen speling vast stel op de as.
Ik heb het buitenhuis wat uitgeblazen en ik moet zeggen dat er toch niet te veel stof is van afgekomen.
Misschien dat ik morgen alles eens mooi opkuis en vervolgens nog eens monteer om te zien wat het heeft.
Anderzijds denk ik dat een slepend anker op de veldwikkeling het einde kan betekenen van de dynamo, toch?
Mvg
Wim
Dat zou kunnen. Er zijn inderdaad wat sleepstrepen.
Hoewel ik geen speling vast stel op de as.
Ik heb het buitenhuis wat uitgeblazen en ik moet zeggen dat er toch niet te veel stof is van afgekomen.
Misschien dat ik morgen alles eens mooi opkuis en vervolgens nog eens monteer om te zien wat het heeft.
Anderzijds denk ik dat een slepend anker op de veldwikkeling het einde kan betekenen van de dynamo, toch?
Mvg
Wim
MF 35x 1963, MF 65, schop, kiepbakje Pecon, contergewicht, eg, hooikeerder PZ Strela, karretje, kunstmeststrooier Amazone ZA-E402 en 22 tons houtkliever, David Brown 1210 en Steyr 8170
-
- Berichten: 37
- Lid geworden op: zo 05 mar 2017 23:52
- Locatie: Zonnebeke, België
Re: Controle batterij laden 35X
Beste,
Vanavond alles opgeschoond en opnieuw geïnstalleerd echter zonder succes.
Het anker draait ook mooi los tussen de veldwikkelingen.
Een nieuwe zal onvermijdelijk zijn denk ik. Andere suggesties zijn nog steeds welkom.
Mvg
Wim
Vanavond alles opgeschoond en opnieuw geïnstalleerd echter zonder succes.
Het anker draait ook mooi los tussen de veldwikkelingen.
Een nieuwe zal onvermijdelijk zijn denk ik. Andere suggesties zijn nog steeds welkom.
Mvg
Wim
MF 35x 1963, MF 65, schop, kiepbakje Pecon, contergewicht, eg, hooikeerder PZ Strela, karretje, kunstmeststrooier Amazone ZA-E402 en 22 tons houtkliever, David Brown 1210 en Steyr 8170
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Re: Controle batterij laden 35X
Hello Wim,
Je anker heeft dus een isolatie fout naar massa, dan zal de zaak wel niet aanlopen. Hier zal inderdaad vervangen anker of hele dynamo de oplossing zijn.
Groetjes,
René.
Je anker heeft dus een isolatie fout naar massa, dan zal de zaak wel niet aanlopen. Hier zal inderdaad vervangen anker of hele dynamo de oplossing zijn.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....