René, bedankt voor de grote hulp tot nu toe Ik heb de voorbije week spijtig genoeg weeral andere prioriteiten gehad. De vrouw blijft maar klusjes verzinnen. Gisteren heeft een kameraad van zijn werk een injectortester meegebracht en die mag ik een paar dagen lenen. Deze daarstraks naar de garage verplaatst. Toevallig paste de aansluitkoppeling ook nog op mijn injector. Wat ik totaal niet had verwacht. Dus heb ik er snel eentje getest, deze ging open bij 140bar.
130 atmosfeer + 5 atmosfeer volgens de technische gegevens hier op de site, dus dat is ongeveer een 132 tot 137 bar.
Ik denk niet dat het de moeite is om te beginnen te schroeven. Of denken jullie er anders over?
Mvg
Jurgen
MF 702 (Fe35 industrie) van '59 met 23c motor , Landini DT 9500 van '78
Heb je losse gloeiers ?. Dan moet ie bij langzaam bedienen van de testpomp voornamelijk opzij spuiten, bij snel bedienen voornamelijk rechtuit. En het moet een redelijk patroon zijn, mooie mist zonder duidelijke banen/stralen. 140 is hoog maar geen reden tot paniek. Overigens, een verstuiver geeft soms een beter patroon als je ze wat hoger af stelt. Da's een foute bezuiniging voor een 23C, die gaat dan slechter starten dan ie al deed met versleten nozzles !.
Heb je een inlaat gloeier ?. Dan moet ie alleen rechtuit nevelen.
Verstuivers moeten zoals Peter reeds aanhaalt ook goed dicht zijn. Maak de nozzle droog en houd de druk op ca 10% onder de inspuit druk voor 10-15 seconden (dus ca 120 bar). De nozzle mag nu niet nat worden of druppelen, een heel klein beetje nat worden (alsof je lichte condens hebt) kan getollereerd worden.
Overigens, met 2 soorten schroefdraad op je tester kun je ca 99% van alle verstuivers testen. Er is een engelse en metrische variant en dat is het wel ongeveer voor dit soort spul van oldtimer leeftijden.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
@ René, ik heb enkel een gloeispiraal in de inlaatcollector. Dus enkel rechtdoor vernevelen. Bedoel je dat door de iets hogere druk van de verstuiver de 23c al slechter gaat starten?
@ Peter, De nozzles en naalden heb ik vroeger al eens zuiver gemaakt in een ultrasoon bad. Er was toen 1 verstuiver waarvan de naald vast zat. De regeling aan de bovenzijde heb ik bewust niets aan gedaan.
Mvg
Jurgen
Bijlagen
013_Easy-Resize.jpg (63.25 KiB) 8730 keer bekeken
015_Easy-Resize.jpg (71.19 KiB) 8730 keer bekeken
met die 140 bar niet maar ik heb ze wel gevonden met dikke 170 bar en dat hielp niet ondanks dat ze dan bij lopende motor 't wel redelijk deden.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Weet iemand hoe je de voorasbok met de vooras het gemakkelijkst van de krukas kan nemen? Ik heb alle bouten losgemaakt aan de motor. Ik heb het geheel ook ondersteund met een rolkrik. Maar de voorasbok blijft enkel nog vastzitten aan de krukas. Ik wou graag eerst jullie mening alvorens ik dingen ga mishandelen
Mvg
Jurgen
Bijlagen
003b_Easy-Resize.com.jpg (160.84 KiB) 8709 keer bekeken
Je hebt de dikke hydrauliekpomp voorin gedemonteerd.
Heb je de aandrijfas ook gedemonteerd?
Ik weet dat bij nieuwere types het volgende van toepassing is.
Op de pomp zitten splines aan de buiten kant en op de aandrijfas zitten splines aan de binnen kant.
De kop van deze aandrijfas past niet door de holle vooraspen.
Je zult eerst de aandrijfas moeten demonteren.
Bij die nieuwere types zit die aandrijfas met linkse draad in de krukaspoulie / naaf.
Ik neem aan dat dit bij jouw ook het geval is.
Dit kan verschrikkelijk vast(geroest) zitten.
Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9
@Wim, alvast bedankt. Ik heb enkel de pomp gedemonteerd, de rest zit er nog. Ik heb ook de pomphouder proberen te demonteren, maar deze bouten met verzonken kop zitten ook muurvast, en de inbuskop van de linkse is inmiddels zot gedraaid.
@René, ik heb de olie (15w40) uit de cylinders gehaald en er diesel in geplaatst zoals jij zei. Toen ik de volgende morgen ging kijken was de diesel toch verdwenen.
Mvg
Jurgen
Wat bedoel jij met pomphouder?
Is dat de rechthoekige plaat waar de pomp op geschroefd zat?
Zit de aandrijfas van de pomp bij jouw vast in de V snaar poelie of zit hier nog een losse flens met 3 of 4 bouten vanaf de voorkant in?
Als dit een flens met bouten is, kun je dan de flens niet aan de voorkant uit de V snaar poelie verwijderen?
Detail foto plaatsen?
Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9
Met de pomphouder bedoel ik idd die plaat. Ook zitten er 4 bouten in de dubbele riemschijf. Misschien als ik deze losmaak dat ik 1 schijf met de as kan afnemen?
Mvg
Jurgen
Bijlagen
011_Easy-Resize.com (1).jpg (176.68 KiB) 8664 keer bekeken
010_Easy-Resize.com.jpg (152.13 KiB) 8664 keer bekeken
005_Easy-Resize.com (3).jpg (178.57 KiB) 8664 keer bekeken
003_Easy-Resize.com (1).jpg (170 KiB) 8664 keer bekeken
002_Easy-Resize.com (3).jpg (161.62 KiB) 8664 keer bekeken
De 4 bouten losdraaien en kijken wat er los wil.
Zit er geen opening tussen de dubbele V snaar schijf?
Daar lijkt het wel op als ik de foto bekijk.
Op de grote hydrauliekpomp zitten 2 spieën 90 graden van elkaar?
Groeten Wim.
weet iemand of er van die rubber schijf en zijn tegenschijven (in metaal ervoor en erachter) nog iets van te koop is?
een jaar geleden heb ik bij zo'n trekker de krukas vervangen, en die eigenaar heeft alles geloof ik met zo groot mogelijke bouten vastgezet. (en dat was twee dagen later al weer kapot)
Hoi Wim, inmiddels ben ik vergeten hoe het precies in elkaar stak, maar wat ik me nog herinner was dat er een metalen schijf was, met vier boutgaten, die helemaal peervormig uitgelubberd waren, rubber hadden we een nieuw gesneden uit een oude transportband, ik geloof dat er speciale bouten gebruikt waren? etc.
dus hebben we moeten improviseren, en dat is uiteindelijk niets geworden.
Ik heb het verder niet meer zo gevolgt, dus ik weet niet hoe het afgelopen is. maar als iemand nog weet of voor dat gedeelte nog spul te krijgen is, kan ik het voorstellen aan de eigenaar.