mf 702
Moderators: Tony, fergie, admin
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Re: mf 702
Hello Jurgen,
Nieuwe (merk) nozzles op correcte druk doet wonderen en kosten ook niet de wereld. De oude werden nog wel eens op een hogere druk gezet om er nog een beetje mooi patroon uit te halen maar dan start ie nog veel beroerder. Ik heb nog een setje nozzles liggen enkel voor een kop met gloeiers. Als je de verkeerde er ook nog eens in hebt zitten dan is starten nog erger. Welk nummer stond er op de nozzle ?.
Die aansluiting boven je gloeier is de kigas nippel.
Groetjes,
René.
Nieuwe (merk) nozzles op correcte druk doet wonderen en kosten ook niet de wereld. De oude werden nog wel eens op een hogere druk gezet om er nog een beetje mooi patroon uit te halen maar dan start ie nog veel beroerder. Ik heb nog een setje nozzles liggen enkel voor een kop met gloeiers. Als je de verkeerde er ook nog eens in hebt zitten dan is starten nog erger. Welk nummer stond er op de nozzle ?.
Die aansluiting boven je gloeier is de kigas nippel.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Re: mf 702
Hallo Peter,
De truc met de spuit is wel een goed idee, ga ik zeker proberen. Kunnen vastzittende zuigerveren niet loskomen door de tractor te laten werken? Ik had al wel in gedachten om de motor eens open te gooien en te vernieuwen, maar op dit moment lukt het me financieel niet en heb er ook de tijd nog niet voor. De renovatie werken van het huis hebben voorrang. Daarom hoopte ik om de tractor toch te laten lopen met zo min. mogelijk kosten. Ik weet dat bij zo een oud ding wel het een en ander begint te lekken en er nog vele kosten volgen. Maar tot nu toe heb ik er al heel veel van bijgeleerd.
Mvg
Jurgen
De truc met de spuit is wel een goed idee, ga ik zeker proberen. Kunnen vastzittende zuigerveren niet loskomen door de tractor te laten werken? Ik had al wel in gedachten om de motor eens open te gooien en te vernieuwen, maar op dit moment lukt het me financieel niet en heb er ook de tijd nog niet voor. De renovatie werken van het huis hebben voorrang. Daarom hoopte ik om de tractor toch te laten lopen met zo min. mogelijk kosten. Ik weet dat bij zo een oud ding wel het een en ander begint te lekken en er nog vele kosten volgen. Maar tot nu toe heb ik er al heel veel van bijgeleerd.
Mvg
Jurgen
MF 702 (Fe35 industrie) van '59 met 23c motor , Landini DT 9500 van '78
Re: mf 702
Hallo iedereen,
Gisteren de mf nog even gestart door te trekken. Met de spuit zoals Peter voorstelde lukte uiteindelijk niet. De mf even op redelijke toeren laten draaien en er kwam vocht uit de cilinderkop pakking en ook uit de dichting van het kleppendeksel. Het goede nieuws is eigenlijk dat ik in de winter voor de eerste keer een motor uit elkaar ga schroeven
De tractor is misschien niet meer in de beste staat en de motor heeft zorg nodig, maar het is gewoon zonde om de tractor te laten verkommeren. Ik heb 2 nonkels die er 40jaar geleden nog mee hebben gewerkt. Vorig jaar heb ik hem van de schroothoop gered toen de eigenaar (de broer van mijn oma) stierf. De MF 702 begint ook stilletjes aan een zeldzaam ding te worden.
Groetjes
Jurgen
Gisteren de mf nog even gestart door te trekken. Met de spuit zoals Peter voorstelde lukte uiteindelijk niet. De mf even op redelijke toeren laten draaien en er kwam vocht uit de cilinderkop pakking en ook uit de dichting van het kleppendeksel. Het goede nieuws is eigenlijk dat ik in de winter voor de eerste keer een motor uit elkaar ga schroeven

De tractor is misschien niet meer in de beste staat en de motor heeft zorg nodig, maar het is gewoon zonde om de tractor te laten verkommeren. Ik heb 2 nonkels die er 40jaar geleden nog mee hebben gewerkt. Vorig jaar heb ik hem van de schroothoop gered toen de eigenaar (de broer van mijn oma) stierf. De MF 702 begint ook stilletjes aan een zeldzaam ding te worden.
Groetjes
Jurgen
MF 702 (Fe35 industrie) van '59 met 23c motor , Landini DT 9500 van '78
Re: mf 702
Hallo,
Vorige zondag de tractor verhuist. Maar goed dat het weer meezat.
Vorige zondag de tractor verhuist. Maar goed dat het weer meezat.

- Bijlagen
-
- 039b_Easy-Resize.com.jpg (181.86 KiB) 10972 keer bekeken
MF 702 (Fe35 industrie) van '59 met 23c motor , Landini DT 9500 van '78
Re: mf 702
Vandaag de kop er af gehaald, pakking was lek. Is het normaal dat je door de krukas te verdraaien de bussen omhoog komen?
- Bijlagen
-
- bij het bewegen van de krukas, bewegen de bussen.
- 009_Easy-Resize.com (3).jpg (170.83 KiB) 10972 keer bekeken
-
- 008_Easy-Resize.com (1).jpg (155.94 KiB) 10972 keer bekeken
-
- 003_Easy-Resize.com (1).jpg (174.3 KiB) 10972 keer bekeken
-
- Zou dit het niet zelf starten kunnen verklaren?
- 002_Easy-Resize.com (3).jpg (194.25 KiB) 10972 keer bekeken
-
- 001_Easy-Resize.com (2).jpg (156.53 KiB) 10972 keer bekeken
MF 702 (Fe35 industrie) van '59 met 23c motor , Landini DT 9500 van '78
Re: mf 702
Hallo Jurgen,
Dat je de motor nog aan het lopen kreeg met zo'n koppakking, die is zo lek als een vergiet.
De bussen komen inderdaad naar boven als je de krukas ronddraait.
Die zitten er los in en worden vastgehouden doordat de koppakking de bussen naar beneden drukt.
Er is een maat voor hoever de bussen boven het blok moeten zitten.
Dit staat wel bij de technische gegevens van de 23 C motor.
Groeten Wim.
Dat je de motor nog aan het lopen kreeg met zo'n koppakking, die is zo lek als een vergiet.
De bussen komen inderdaad naar boven als je de krukas ronddraait.
Die zitten er los in en worden vastgehouden doordat de koppakking de bussen naar beneden drukt.
Er is een maat voor hoever de bussen boven het blok moeten zitten.
Dit staat wel bij de technische gegevens van de 23 C motor.
Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Re: mf 702
Hello Jurgen,
Let er op bij het monteren dat de bussen boven het blok uit steken, ca 0,025 tot 0,1 mm hoger , liefst zo veel mogelijk, dan wordt de koppakking genoeg in elkaar gedrukt. De bussen kunnen eventueel op hoogte gebracht worden met koperen shimmen, die kunnen de meeste revisie bedrijven wel leveren.
Groetjes,
René.
Let er op bij het monteren dat de bussen boven het blok uit steken, ca 0,025 tot 0,1 mm hoger , liefst zo veel mogelijk, dan wordt de koppakking genoeg in elkaar gedrukt. De bussen kunnen eventueel op hoogte gebracht worden met koperen shimmen, die kunnen de meeste revisie bedrijven wel leveren.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Re: mf 702
Hallo iedereen,
Zou deze koppakking de oorzaak zijn van het niet zelf kunnen starten? De cilinderbussen zijn zover ik kan zien krasvrij. Enkel is er een roetlaagje bovenaan, zo zie je tot waar de bovenste zuigerveer komt. Ik denk dat ik ook de zuigers ga demonteren om te kijken in welke staat de ringen zijn. De bussen komen idd hoger dan het blok, ik zie een lichtspleet als ik er een latje overleg tussen het blok en het latje.
Mvg
Jurgen
Zou deze koppakking de oorzaak zijn van het niet zelf kunnen starten? De cilinderbussen zijn zover ik kan zien krasvrij. Enkel is er een roetlaagje bovenaan, zo zie je tot waar de bovenste zuigerveer komt. Ik denk dat ik ook de zuigers ga demonteren om te kijken in welke staat de ringen zijn. De bussen komen idd hoger dan het blok, ik zie een lichtspleet als ik er een latje overleg tussen het blok en het latje.
Mvg
Jurgen
MF 702 (Fe35 industrie) van '59 met 23c motor , Landini DT 9500 van '78
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Re: mf 702
Hello Jurgen,
Jazeker is die pakking deel van de oorzaak. Echter net als elke diesel is er maar 1 ding dat telt : Kompressie druk. En voor compressie druk heb je goed sluitende kleppen nodig en goede cylinderbussen en zuigerveren. Dat bij elkaar zorgt voor voldoende compressie druk en dat zorgt dan weer voor makkelijk(er) starten.
Een diesel zal bij 17 bar of minder niet of nauwelijks nog willen starten, dan wordt de lucht niet warm genoeg meer om diesel te ontsteken. En om 17+ bar te halen moet de afdichting in een motor behoorlijk goed zijn.
Groetjes,
René.
Jazeker is die pakking deel van de oorzaak. Echter net als elke diesel is er maar 1 ding dat telt : Kompressie druk. En voor compressie druk heb je goed sluitende kleppen nodig en goede cylinderbussen en zuigerveren. Dat bij elkaar zorgt voor voldoende compressie druk en dat zorgt dan weer voor makkelijk(er) starten.
Een diesel zal bij 17 bar of minder niet of nauwelijks nog willen starten, dan wordt de lucht niet warm genoeg meer om diesel te ontsteken. En om 17+ bar te halen moet de afdichting in een motor behoorlijk goed zijn.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Re: mf 702
Hallo,
Voor het probleem van de carterdruk zal ik dan meer richting olieschraapveer of lekkende kleppen/geleiders moeten zoeken of ben ik mis? Tot in welke mate zouden jullie de motor demonteren? De glijlagers op de krukas moet ik toch nog losmaken om de pistons te kunnen demonteren. Maar om alles op te meten daar heb ik niet veel kennis van
Is de eerste keer dat ik een motor zo ver uit elkaar haal buiten mijn Honda camino van vroeger dan 
groetjes
jurgen
Voor het probleem van de carterdruk zal ik dan meer richting olieschraapveer of lekkende kleppen/geleiders moeten zoeken of ben ik mis? Tot in welke mate zouden jullie de motor demonteren? De glijlagers op de krukas moet ik toch nog losmaken om de pistons te kunnen demonteren. Maar om alles op te meten daar heb ik niet veel kennis van


groetjes
jurgen
MF 702 (Fe35 industrie) van '59 met 23c motor , Landini DT 9500 van '78
Re: mf 702
Hoi iedereen
De hoogste rand van de bussen steken allemaal ongeveer 0,25mm boven het blok, gemeten met een latje over de bus en dan voelermaat tussen latje en blok.
De hoogste rand van de bussen steken allemaal ongeveer 0,25mm boven het blok, gemeten met een latje over de bus en dan voelermaat tussen latje en blok.
MF 702 (Fe35 industrie) van '59 met 23c motor , Landini DT 9500 van '78
Re: mf 702
Hallo Jurgen,
Zit er geen roet of ander vuil tussen de kraag van de bus en de rand in het motorblok?
Groeten Wim.
Zit er geen roet of ander vuil tussen de kraag van de bus en de rand in het motorblok?
Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9
Re: mf 702
Hallo iedereen,
We zullen later zien of er vuil tussen zit. Ik ga eerst de vooras er afnemen en dan de motor uitbouwen. Weet iemand hoe je kan zien of het de originele zuigers nog zijn?
Mvg
Jurgen
We zullen later zien of er vuil tussen zit. Ik ga eerst de vooras er afnemen en dan de motor uitbouwen. Weet iemand hoe je kan zien of het de originele zuigers nog zijn?
Mvg
Jurgen
MF 702 (Fe35 industrie) van '59 met 23c motor , Landini DT 9500 van '78
Re: mf 702
Hallo,
Gisteren de zuigers halfweg de cilinders geplaatst, vol motorolie gegoten. Olie blijft er mooi instaan. Dus de olieschraapveren zullen blijkbaar hun werk nog goed doen ofwel is de olie te dik
Komt het koelwater in contact met de cilinderbussen? Indien ja, hoe word deze afgedicht? Iemand toevallig schema's of foto's?
Mvg
Jurgen
Gisteren de zuigers halfweg de cilinders geplaatst, vol motorolie gegoten. Olie blijft er mooi instaan. Dus de olieschraapveren zullen blijkbaar hun werk nog goed doen ofwel is de olie te dik

Mvg
Jurgen
MF 702 (Fe35 industrie) van '59 met 23c motor , Landini DT 9500 van '78
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Re: mf 702
Hello Jurgen,
Olie is te dik, diesel is afhankelijk van de temperatuur soms al te dik. Om goed te zien of veren en of de bus versleten zijn zul je de veer los in de bus moeten steken en kijken wat de slot opening is die je over houdt.
De 23C heeft droge bussen, glijpassing in het blok. Als de krukas wordt rondgedraaid met nieuwe veren en bussen worden de meeste bussen door de wrijving uit het blok getilt. Bij gebruikt grut soms ook maar meestal niet.
Groetjes,
René.
Olie is te dik, diesel is afhankelijk van de temperatuur soms al te dik. Om goed te zien of veren en of de bus versleten zijn zul je de veer los in de bus moeten steken en kijken wat de slot opening is die je over houdt.
De 23C heeft droge bussen, glijpassing in het blok. Als de krukas wordt rondgedraaid met nieuwe veren en bussen worden de meeste bussen door de wrijving uit het blok getilt. Bij gebruikt grut soms ook maar meestal niet.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....