zuigers

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Huib

zuigers

Bericht door Huib »

Hallo beste mensen wie kan mij iets vertellen over deze zuiger op de foto ,is deze verdieping in de zuigerkop een wervel kamertje of ergens anders voor bestemt.
Deze zuiger zit in de Perkins P3 ,is deze nog te koop? Ik zie overal vlakke zuigers, maar als ik deze zuigers vervang voor vlakken zuigers denk ik dat dit niet goed uit komt, te hoge compressie of inbranding ? De reactie zie ik wel.
Mvrg Huib
zuigers
zuigers
IMG_1357.jpg (63.39 KiB) 10018 keer bekeken

Maarten Pleiter

Re: zuigers

Bericht door Maarten Pleiter »

Hallo Huib,

Ik heb mijn P3 gereviseerd met vlakke zuigers, de oude welke erin zaten waren ook vlak. Dit lijkt een soort werkvelkamer maar heb ik nog niet eerder gezien.

Groeten Maarten
Ferguson-Brown Type A 1936/ Ford-Ferguson 2N 1943/ Ferguson TE P3 1947/ Ferguson TED 1954/ MF 35X 1963/ MF135/ MF 97/ Ferguson Banana Loader/ 2 Furrow plough/ Single furrow plough/ Springtine cultivator/ Rigid tine cultivator/ Tiller/ Steerage hoe/ Weeder/ Posthole digger/ Earthscoop/ Potato Ridger/ Potato Planter/ Potato fertilizer attachtment/ Potato spinner/ Subsoiler/ Transport box/ 3T tipping trailer/ Sawbench/ Dual wheel adapters/ Ferguson Tractor Jack

Evertjan

Bericht door Evertjan »

Huub,

Ik heb mijn P3 net als die van Maarten ook overhaald met vlakke zuigers, de oude die erin zaten waren uit beide motors die ik heb gebruikt vlak, en dit klopt volgens mij ook wel want er wordt indirect ingespoten door de verstuiver in de wervel kamer, dit is de ruimte waar het kapje voor elke cilinder met drie moertjes voor zit.
De overhaal set heb ik bij Acorn besteld, http://www.acornservicestractorparts.co ... ns_P3.html
Is een set van Agriline, paste bij mij perfect, en voor de hobby zeker goed genoeg.

Mvgr en succes

Evert
Tractoren: 1X Ferguson TE P3 uit 47', 1x Ferguson TED, 2x Ferguson TEF, 1x Ford Dexta, allround erf slaaf.
Machines: Miedema wagen, PZ135 maaier, PZ Strela, Weidesleep, Grondbakje, JF AV40 mestwagen, Ferguson earthscoop, Ferguson potato planter, Ferguson 2 schaar ploeg 12 inch,Ferguson 2 schaar ploeg 10", Ferguson 1 schaar ploeg, Ferguson cordwoodsaw, Ferguson cultivator, Ferguson spring tine cultivator, Ferguson ridger, Beet harvester, Potato spinner, Ferguson grader, MF 4 schaar ploeg.

Huib

Bericht door Huib »

Bedankt, Maarten en Evert maar kan het niet zo zijn dat de brandstof in die kamer achter dat plaatje (voor kamer) tot ontbranding wordt gebracht, en dat dan de druk uitstraalt naar de zuiger via dat kleine kamertje in de zuiger een bepaalde werveling krijgt voor een goed drukverloop.
Groetjes Huib

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Huib,

Dit soort kuiltjes gaat in mijn ervaring alleen samen met een voorkamer die een uitgang naar de cylinder heeft onder een hoek om zo de "straal" in een richting specifiek voor die uitholling te doen stromen. Is de opening bij de P3 onder een hoek ?.

Als die opening bv 1cc is dan gaat de compressie verhouding aardig omlaag, dat kan zomaar 5 bar compressie druk schelen.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Huib

Bericht door Huib »

Hallo Rene' de hoek kan ik op het ogenblik niet bekijken, maar het kuilte in de zuiger gaat 2ml water in (2cc) dus dit is nog aardig wat als je een vlakke zuiger plaatst loopt de compressie aardig op. De zuiger is naar mijn mening orgineel van Perkins.

Mvrg huib.

Evertjan

Bericht door Evertjan »

Wat voor type P3 heb je Huib, er zijn verschillende gemaakt

Wat Rene zegt klopt, de wervel kamer komt onder een hoek binnen op de zuiger.

Misschien zou je de afmetingen van deze zuiger eens moeten controleren met die van een vlakke, dit ivm de compressie. Misschien is een vlakke wel net iets minder hoog en wordt zo toch de juiste compressie verhouding bereikt. Ik heb eventueel nog wel een oude vlakke liggen.

Grz en succes
Tractoren: 1X Ferguson TE P3 uit 47', 1x Ferguson TED, 2x Ferguson TEF, 1x Ford Dexta, allround erf slaaf.
Machines: Miedema wagen, PZ135 maaier, PZ Strela, Weidesleep, Grondbakje, JF AV40 mestwagen, Ferguson earthscoop, Ferguson potato planter, Ferguson 2 schaar ploeg 12 inch,Ferguson 2 schaar ploeg 10", Ferguson 1 schaar ploeg, Ferguson cordwoodsaw, Ferguson cultivator, Ferguson spring tine cultivator, Ferguson ridger, Beet harvester, Potato spinner, Ferguson grader, MF 4 schaar ploeg.

Huib

Bericht door Huib »

Hallo Rene' en evertjan waar kan ik het type terug vinden? Het uitstroom kanaal van de wervel kamer zit schuin in de cilinderkop. De zuiger hoogte gemeten boven kant pistonpen en kopzuiger, is van de zuiger met kuilte 41,38 mm.
Van een vlakke zuiger 41,47 mm.
Groetjes Huib.

Maarten Pleiter

Bericht door Maarten Pleiter »

Huib,

Een P3 uit de eerste serie heeft een brandstofpomp welke dmv een distributie-as aangedreven wordt en een koppeling waarmee je de timing kunt verzetten. De hele distributie is dmv een ketting. Een P3-144 heeft al tandwiel overbrenging en daarbij zit de pomp direct vast aan de distributie behuizing. De timing koppeling zit er niet op. Over het kuiltje, ik weet wel dat de verstuiver 2 openingen/ uitgangen heeft. 1 spuit via het kanaal naar de zuiger, de andere spuit horizontaal tegen de voorkamer/ wervelkamer deksel. Daarom lijkt mij een kuiltje in de zuiger wat overbodig.

Groeten Maarten
Ferguson-Brown Type A 1936/ Ford-Ferguson 2N 1943/ Ferguson TE P3 1947/ Ferguson TED 1954/ MF 35X 1963/ MF135/ MF 97/ Ferguson Banana Loader/ 2 Furrow plough/ Single furrow plough/ Springtine cultivator/ Rigid tine cultivator/ Tiller/ Steerage hoe/ Weeder/ Posthole digger/ Earthscoop/ Potato Ridger/ Potato Planter/ Potato fertilizer attachtment/ Potato spinner/ Subsoiler/ Transport box/ 3T tipping trailer/ Sawbench/ Dual wheel adapters/ Ferguson Tractor Jack

richardploeg

Bericht door richardploeg »

Hallo Huib,

Gewoon ter info: ik heb een P3 van het allereerste type. Ook met smeerolie doorvoer in de koppakking. Hier kwamen ook vlakke zuigers uit en er gingen weer vlakke zuigers in.
Ik dacht, maar ik weet het niet zeker dat dit soort zuigers alleen gebruikt wordt bij direct ingespoten motoren. Dit is dan om te voorkomen dat de diesel welke verneveld wordt door de verstuiver, niet meteen tegen de betrekkelijk koude cilinder komt. Dit zou het verbrandingsproces kunnen belemmeren.

Op de website van annatefka onder 'Perkins motoren staan 2 boeken, van de gewone p3 en de 144 en volgens mij staan daar allebei vlakke zuigers in!

Hoop dat je er verder mee kan.
Groetjes Richard.

Ferguson TED P3 1950 - Ferguson TED 20 1950 - Ferguson Butterfly Plough - Ferguson Belt Pulley - Ferguson Subsoiler - Massey Ferguson 3 Furrow Plough - Massey Ferguson 198 Bar Mower

Pa heeft een MF 65 MK1

richardploeg

Rectificatie: ik heb het boek even gecheckt en in het oudste boek staat inderdaad een zuiger met hetzelfde kuiltje als wat jij hebt. Echter in het nieuwe boek niet meer. Het kan dus best een modificatie zijn geweest op de motor zoals die er zoveel zijn geweest. Denk aan brandstofpomp, smeerolie leiding etc.
Volgens mij is er aan de kop alleen niets veranderd dus zullen vlakke zuigers prima dienst kunnen doen.
Groetjes Richard.

Ferguson TED P3 1950 - Ferguson TED 20 1950 - Ferguson Butterfly Plough - Ferguson Belt Pulley - Ferguson Subsoiler - Massey Ferguson 3 Furrow Plough - Massey Ferguson 198 Bar Mower

Pa heeft een MF 65 MK1

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Richard,

Richard, staat er ook iets in over een koppakking met een andere dikte ?. Dat zijn het soort dingen die van dikte veranderen om een wijziging op te vangen, ben dus ff nieuwschierig.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

richardploeg

Dag Rene,

Ik heb daar zo niet 1 2 3 wat voor kunnen vinden.
In de boeken die ik hier heb staat voor de p3 (ta) serie, dat is degene met het kuiltje in de zuiger, een compressieverhouding van 16:5 op 1. Voor de p3.144, is dat hetzelfde, alleen voor de 152 is hij hoger. Namelijk 17:5 op 1.

Iets over dikkere koppakking kan ik dus niet vinden...
Groetjes Richard.

Pa heeft een MF 65 MK1

Huib

Bericht door Huib »

Hallo, Beste mensen ten eerste wil ik jullie allemaal bedanken voor de spontane inzet. Ik ben al heel wat wijzer geworden, en zie nog steeds dingen naar voren komen.
De motor met de bewuste zuiger is inderdaad een oud type met distributie ketting, het is best mogelijk dat er een modificatie op gekomen is. Dat er verschillende dikte in de koppakking
zit is best mogelijk maar helaas heeft Ricard niets gevonden. Ik wacht het rustig af .

Mvrgr Huib

Evertjan

Bericht door Evertjan »

Morge,

Ik heb hier toen nog over gebeld met een man in Engeland, die had hier wel aardig veel kunde van mijn inziens, die vertelde mij dat er 1 dikte is voor de oude P3 en dat je er ook mee op moest passen om het blok te vlakken en dit liever niet te doen. Tevens vertelde hij dat er echter 1 groot verschil is met koppaking en dat is een extra oliekanaal wat bij de ene versie buiten om loopt dmv een pijpje met banjo bouten en bij de andere gewoon door het blok is geboord naar de kop en deze heeft dus een extra gaatje wat in je koppakking moet zitten.

Succes maar weer en grz.

Plaats reactie