Luchtfilter reinigen

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
Teedee

Luchtfilter reinigen

Bericht door Teedee »

Omdat de Fergie steeds rijker lijkt te staan, denk ik dat het luchtfilter aan een opfrisbeurt toe is. Ik dacht dat het alleen een oliebad was waar ik misschien teveel olie in had gedaan, maar bij nadere inspectie zit de hele buitenwand vol staalwol en dat spul zit vol olie en gras. Enig idee hoe ik die staalwol kan vervangen? Het filter lijkt wel een gesloten unit...

Groet!

Tim
TEA20 '55

fergie
Contacteer:

Re: Luchtfilter reinigen

Bericht door fergie »

Hello Tim,

De geijkte methode lijkt te zijn t ding in de fik te steken !. Ik weet niet of je dat wilt doen maar ik heb nog wel een TED/TEA filter liggen.

Vervangen gaat niet, alleen het onderste deel (dat is een los stuk) is wel leverbaar.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door admin »

Hoi Tim,

Filter uitspoelen met ontvetter en dan schoon/droog blazen met perslucht. Indien nodig herhalen.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

Teedee

Bericht door Teedee »

Dank beiden!

Denk dat het wel tig keer zal moeten gebeuren, dat doorspoelen. En het lijkt bijna wenselijk de fik erin te steken, zodat de rommel binnenin verpoeierd. Ik ben alleen bang dat de aanwezige staalwol daarna ontzettend gaat roesten...

Groet!

Tim
TEA20 '55

hooidonk

Bericht door hooidonk »

Uit een ver verleden kan ik me van de scheikunde lessen herinneren dat echt staalwol brand als een fakkel. Dit zal denk ik wel iets dikker zijn, maar zelf zou ik het niet gauw durven.

Dat roesten zal denk ik wel meevallen, volgens mij is het idee dat die filters zich volzuigen met de olie? Of hebben ze me dat een keer op de mouw gespeld?

Bij een Duitse trekker heb ik hem inderdaad een keer helemaal met ontvetter en remmenreiniger uitgespoeld tot er geen troep meer uit kwam. Maar ik weet niet of dit filter vergelijkbaar is. Daar zaten verder geen grote stukken in, alleen een hoop prut.

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Allemaal,

Die werking van dit type filter is dat er olie mee gezogen wordt door de aanzuig lucht stroom en zo de staal wol (inderdaad knap dikker spul) van een laag plakkerige olie voorziet. De lucht die vervolgens al botsend en van richting veranderend door het filter stroomd zal de vuildeeltjes tegen de olie laag deponeren. Als de motor vervolgens af gezet wordt loopt de olie met vuil en al weer in het bad aan de onderkant. Daarom moet de olie ook elke dag ververst worden en in stoffige omgeving 2x daags !. Doet niemand maar zo hoort t wel.

Tim, Ik zal m'n reserve filter wel ff in de week zetten, als ik die schoon krijg dan komt 't wel goed.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

antoine

Bericht door antoine »

Hallo,
Ik heb het luchtfilter van mijn toenmalige MF130 ooit gereinigd door het in de fik te zetten . Ging prima en na een 15 minuten had ik een mooi schoon filter zonder veel moeite .
Vrgrt, antoine
gebruik MF 168

Teedee

Bericht door Teedee »

Nadat ik er benzine doorheen gegoten heb, heb ik toch maar de stoute schoenen aangetrokken en heb de brand er maar in gezet om de benzineresten sneller kwijt te zijn en en passant vuil te verkolen. Dat ging eigenlijk best mooi en hij werd niet eens echt heet, dus de verfresten die ik nog tussen de roestplekken heb zitten, bleven mooi grijs. :wink:
TEA20 '55

Janos

Bericht door Janos »

Ik heb bij mijn tea de puntlasjes aan de bovenzijde uitgeboord en zo het hele filter uit elkaar gehaald. Zit een hoop opgerolde gevlochten ijzerdraad in. Deze van mij zat ook volledig verstopt. Om terug te plaatsen heb ik een nieuw afsluitstukje gemaakt dat bovenaan op het filter komt en de gevlochten ijzerdraad in de behuizing moet houden. Alles staat nu in elkaar met Parkervijzen zodanig dat het eenvoudig te demonteren is.

Plaats reactie