startmotor te-20 p3 ( dezelfde als een tef )

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
robin
Contacteer:

startmotor te-20 p3 ( dezelfde als een tef )

Bericht door robin »

hallo ,
ik ben nu bezig met mijn startmotor revisie , ik doe dit omdat de hele trekker word gereviseerd dus doe ik de startmotor ook , waar moet ik allemaal opletten bij het reviseren v/d startmotor ? hij ligt nu volledig uit elkaar , mijn koolblokjes zijn niet gelijk afgesleten , terwijl de veren goed zitten , is dit normaal ? en is het beter om ook direckt nieuwe koolblokjes te monteren nu hij toch open is ?
groetjes robin vandenheede
Farmall super Cub 1963
Ferguson TED-20 1952
Ferguson TEE-20 1955
Ferguson TED-20 p3 1955
Ford 8N wordt in elkaar gezet
2x Ferguson TEF-20 ( franse trekkers ) 1955
massey ferguson 35 4 cilinder 1964
Ford dorspoulie 8N
mc cormick d430 1959
massey harris pony 820
billens 1 schaar,peecon hefbakje,schoeper

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Robin,

Scheef gesleten borstels kan zijn dat de veren niet recht in het midden op de borstels drukken, kabeltje aan de borstel liep naar een kant weg waardoor die de borstel scheef trekt namate de zaak slijt of de as van de motor kan teveel in z'n lagers schuiven waardoor die bij het aanzetten zich verplaatst en de borstels daardoor even scheef lopen. Als je goed hebt opgelet bij het demonteren ben je aan bijde einden van de as een of meerdere dunne ringen tegen gekomen. Die zijn er voor om de axiale speling (zo heet de speling die de as kan schuiven) te beperken. Soms zijn ze vergeten bij een vorige poging of er is teveel slijtage. In eender welk geval is het een kwestie van ringen tussen voegen zodat de as ca 0,25 tot 0,50 mm kan schuiven. (minder dan 0,25 kan die klem lopen !)

Als de borstels langer zijn dan breed is er geen reden ze direct te vervangen. Onder hobby gebruik houden ze het dan nog wel even uit. Zijn ze korter dan de houders wordt het meestal wel verstandig ze te vervangen.

De koperen collector waar de borstels op lopen moet niet te veel sporen van slijtage hebben, geen diepe groeven of geheel diep ingesleten met een rand aan het eind. Is dat wel zo moet hij gevlakt worden (in draaibank weer netjes rond en vlak draaien). Als het erg was en de borstels zijn nog lang genoeg moet je die dan even uitvlakken met een half ronde ijzervijl (de borstels slijten rond uit, ronding moet blijven, maar de rand moet recht en haaks worden.)

De dikke "bal" aan het tandwiel bevat een platen koppeling. Die is bedoeld als overbelasting en vrijloop beveiliging. Meestal vinden die het fein even vetvrij te worden gemaakt (rijkelijk inspuiten met remmenreiniger en daarna droogblazen met perslucht). De as waar deze overheen schuift moet schoon en vetvrij zijn alleen de splines heel licht vet aan (vinger vet maken, aan de rand van de pot vrijwel droog schrapen en dan de rest aan de as smeren, echt HEEL weinig).

Als laatste de lagerbussen en de plekken op de as waar die lopen. Ze kunnen wel wat speling hebben maar meer dan een paar tiende mm is niet goed, vooral niet aan de kant waar de koolborstels zitten !.

Dan als laatste, Alles in deze dingen krijgt een hoop stroom door zich heen. Zorg er voor dat alle kontakt vlakken goed schoon en droog zijn voor je de zaak monteerd. Dat is INCL. de vlakken tussen de lagerplaten, veld en de kop, stroom moet namelijk ook weer terug naar massa. Niet te vergeten de flens die tegen de trekker zit en de trekker zelf, niet schilderen maar mooi blank schuren, heel licht invetten en dan monteren !.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Plaats reactie