2 vraagjes over de heffing en versnellingsbak

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Tito

2 vraagjes over de heffing en versnellingsbak

Bericht door Tito »

Hallo allemaal!

Lang geleden dat ik hier geweest ben, maar dat is natuurlijk een goed teken :lol:

Ik heb het forum afgezocht en de hele website bekeken. Ik weet dat ik het ergens gezien heb maar weet niet meer waar. Maar misschien dat iemand het zo weet:

Hoeveel liter olie gaat er in de versnellingsbak? Dacht 30 liter? Moet er nog op een speciale manier ververst worden?

Wat is het maximale gewicht wat de heffing kan tillen? Ik dacht rond de 500 kg? 250 kg per arm dus?

M.v.g. Rico

Bert353

Re: 2 vraagjes over de heffing en versnellingsbak

Bericht door Bert353 »

Volgens mij ligt dat aan het type tractor dat je hebt, en dat schrijf je niet.
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Rico,

Voor de TE en 35 staat de hoeveelheid wel in de FAQ over olie : viewtopic.php?f=6&t=1148

Hef vermogen hangt af van welke trekker en welke versie hef die heeft. Wat voor een heb je en welk serie nummer heeft ie ?.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Tito

Bericht door Tito »

Bert353 schreef:Volgens mij ligt dat aan het type tractor dat je hebt, en dat schrijf je niet.
Excuses Bert, Het is een TEF20 van 1954 (geloof ik).

Bedankt fergie! er gaat dus 22.8 liter in. Het serienummer van de TEF is: 335866 (als het serienummer op het plaatje staat achter het stuurwiel).

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Rico,

Volgens wat ik zo kon vinden is het hef vermogen 365 kg aan de kogels. Da's wat anders dan de bijna 500 die ik in m'n hoofd had dus ik zoek nog effe door....

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Tito

Bericht door Tito »

Dag Rene.

Dat is wel erg fors lager dan ik verwacht had! Ik hoop eerlijk gezegd dat ie toch een kilootje of 100 meer aankan. Er is altijd de optie om er een extra hefcylinder bij op te zetten. Dat scheelt wel natuurlijk.

admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door admin »

Hoi Rico,

Ik heb met AnnaTEFka ooit 490kg getilt. Ik moet wel eerlijk zeggen dat dat was met de hef helemaal hoog.
Vanaf de grond omhoog brengen lukt dat waarschijnlijk niet.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

Tito

Bericht door Tito »

Ik denk dat ik maar gewoon eens moet proberen. Ik heb een losse cilinder en een hydrauliekaansluiting dus ik kan er een hulpcilindertje bij aanbouwen mocht het echt te weinig zijn.

Ik ben namelijk van plan een mini-kraantje achter op de heffing te monteren, aangedreven door de aftakas.

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Rico,

Dat moet geen probleem zijn als ie niet te zwaar gebouwd is.

Waar je wel problemen mee kunt hebben is de geometrie. Als de machine geheven wordt komt de bovenkant naar de trekker toe. Als het topstang punt goed licht dan is dat te minimaliseren. Volgende probleem is druk op de voorwielen met de machine geheven. Front gewicht zal een must zijn om de trekker bestuurbaar te houden. In dat opzicht is het mischien verstandig een set korte heflatten te maken om de machine ca 30 cm dichter bij de trekker te brengen.

Groetjes,

René.

massey 35

Bericht door massey 35 »

Hallo Tito,

Waar wil jij de extra hulpcilinder(s) aan bevestigen?

Hallo René,

Hoever komen de hefarm kogels achter de achterwielen uit?
Volgens mij kun je de hefarmen nooit geen 30 cm inkorten, of heb ik dat mis?

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

Bert353

Bericht door Bert353 »

Hallo Rico, je hoeft je voor mij niet te exuseren, ik bedoelde ermee dat het wat makkelijker zou zijn voor andere mensen die meelezen, er iets over te zeggen.
maar er schijnt al een aardig aantal mensen jou te kennen. (en je tractor?) dat wist ik niet.

Nu even over je kraantje, vind je dat makkelijk? in de hef?
Ik heb zelf een minikraantje, en gezien hoe vaak je zoiets verplaatst, om bij het volgende stuk te graven...
Ik zou er niet aan moeten denken iedere keer over te klimmen van tractor naar kraan en andersom?
Groet, Bert

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Wim,

Als je bedenkt dat de heflat ca 80 cm lang is en het gat voor de trekstang in 't midden zit dan moet dat kunnen. Er hoeft dan ook geen kogel meer in te zitten dus volgens mij gaat dat werken.

Groetjes,

René.

Tito

Bericht door Tito »

massey 35 schreef:Hallo Tito,

Waar wil jij de extra hulpcilinder(s) aan bevestigen?
Daar zijn wel wat zelfbouw opties voor toch? Richting de plek van de topstang bijvoorbeeld.
fergie schreef:Hello Rico,

Dat moet geen probleem zijn als ie niet te zwaar gebouwd is.

Waar je wel problemen mee kunt hebben is de geometrie. Als de machine geheven wordt komt de bovenkant naar de trekker toe. Als het topstang punt goed licht dan is dat te minimaliseren. Volgende probleem is druk op de voorwielen met de machine geheven. Front gewicht zal een must zijn om de trekker bestuurbaar te houden. In dat opzicht is het mischien verstandig een set korte heflatten te maken om de machine ca 30 cm dichter bij de trekker te brengen.

Groetjes,

René.
Het is een gaafmachine'tje bedoeld voor max 20 pk (best krap met een TEF) dus een simpel dingetje. Hef inkorten (of nieuwe latten maken) is idd wel een goeie optie!
Bert353 schreef:Hallo Rico, je hoeft je voor mij niet te exuseren, ik bedoelde ermee dat het wat makkelijker zou zijn voor andere mensen die meelezen, er iets over te zeggen.
maar er schijnt al een aardig aantal mensen jou te kennen. (en je tractor?) dat wist ik niet.

Nu even over je kraantje, vind je dat makkelijk? in de hef?
Ik heb zelf een minikraantje, en gezien hoe vaak je zoiets verplaatst, om bij het volgende stuk te graven...
Ik zou er niet aan moeten denken iedere keer over te klimmen van tractor naar kraan en andersom?
Natuurlijk is een minikraantje in de hef echt een verschrikkelijk onding. Maar aangezien dit voor mij een hobby is, en het feit dat ik dat kraantje best goedkoop kan kopen, kan ik er mooi een beetje mee spelen. Mijn stiefvader is stikjaloers dat ik dat dingetje gevonden heb. Dus mocht het allemaal niet werken of te veel moeite zijn dan maak ik er sowieso iemand blij mee.

Bert353

Bericht door Bert353 »

Natuurlijk is een minikraantje in de hef echt een verschrikkelijk onding. Maar aangezien dit voor mij een hobby is, en het feit dat ik dat kraantje best goedkoop kan kopen, kan ik er mooi een beetje mee spelen. Mijn stiefvader is stikjaloers dat ik dat dingetje gevonden heb. Dus mocht het allemaal niet werken of te veel moeite zijn dan maak ik er sowieso iemand blij mee.

Grappig... :D veel succes.
Groet, Bert

admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door admin »

Hoi Rico,

Zo'n kraantje van een minitrekker moet zonder problemen achter een Ferguson TE20 passen.
Die minitrekkers zijn vaak lichter gebouwd. Dat krijg je wel pas zolang je er maar van tijd tot tijd een nachtje over slaapt.

Hoe vaster je de kraan aan de trekker krijgt, hoe beter het werkt.

En ja, als speelgoed alleen al is het leuk. Je wordt er minder moe van dan zelf een gat graven met de schop.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

Plaats reactie