Verdere restauratie MF155 4wd
Moderators: Tony, fergie, admin
Re: Verdere restauratie MF155 4wd
zo staan de stuurarmpjes bij mijn 155 als de wielen recht staan . zit iets verschil in links en rechts als je het mij vraagt
- Bijlagen
-
- IMG_6470.JPG (84.74 KiB) 12854 keer bekeken
-
- IMG_6469.JPG (112.27 KiB) 12854 keer bekeken
-
- IMG_6468.JPG (75.11 KiB) 12854 keer bekeken
-
- IMG_6467.JPG (75.3 KiB) 12854 keer bekeken
-
- IMG_6466.JPG (83.26 KiB) 12854 keer bekeken
mf 135 , mf 155 , mf 240 , mf 44 ploeg, deutz fahr km22 maaier , kuhn4 elements schuder , veenhuis hark ,newholland 278 pers ,schuitermaker rijsen meststrooier , lely kunstmest strooier , lemken 2 schaar wentel ploeg , duport giertank ,lans aardapelrooier , waterkracht veldspuit,lemken culivator , hekamp kiepbak , hekamp pelletvork wifo hefmast, bergmann 4 wielige 2 zijdige kipper pegoraro frees
-
Hallo Alfred,
Bedankt voor je reactie, ik ben erg blij met je bijdrage!
Opvallend dat bij jou de armpjes van het stuurhuis ook naar voren staan.
Zou je voor mij eens wat maten van de vooras en ook de lengte van stuurstangen willen opmeten?
Dan kan ik die ook in het CAD-model zetten om mee te testen.
Wat me ook opvalt is dat jouw MF ook zo'n bijzonder koppelingspedaal heeft, net alsof het juiste model op was en ze met een extra steuntje deze er op gebeund hebben.
Groetjes,
Marten
Bedankt voor je reactie, ik ben erg blij met je bijdrage!
Opvallend dat bij jou de armpjes van het stuurhuis ook naar voren staan.
Zou je voor mij eens wat maten van de vooras en ook de lengte van stuurstangen willen opmeten?
Dan kan ik die ook in het CAD-model zetten om mee te testen.
Wat me ook opvalt is dat jouw MF ook zo'n bijzonder koppelingspedaal heeft, net alsof het juiste model op was en ze met een extra steuntje deze er op gebeund hebben.
Groetjes,
Marten
Hallo Marten en Alfred,
Het koppelingspedaal op de foto van Alfred is wel origineel voor een MF 155/158.
Er is ook nog een ander model wat origineel is.
Het pedaal zit bij beide types niet rechtstreeks aan de as die het koppelingshuis ingaat, maar via een overbrenging.
De drukgroep/koppelingspedaal trapt anders te zwaar.
@Marten,
Wat betreft het niet meer willen trekken van de motor na een hele poos, is het beluchtings gaatje van de tankdop wel los?
Welke handel op de hef bedien jij?
Welk type quadrant heb jij? Met of zonder drukregeling? (foto)
Groeten Wim.
Het koppelingspedaal op de foto van Alfred is wel origineel voor een MF 155/158.
Er is ook nog een ander model wat origineel is.
Het pedaal zit bij beide types niet rechtstreeks aan de as die het koppelingshuis ingaat, maar via een overbrenging.
De drukgroep/koppelingspedaal trapt anders te zwaar.
@Marten,
Wat betreft het niet meer willen trekken van de motor na een hele poos, is het beluchtings gaatje van de tankdop wel los?
Welke handel op de hef bedien jij?
Welk type quadrant heb jij? Met of zonder drukregeling? (foto)
Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9
-
Hallo Wim,
ik had al vaker naar die constructie zitten kijken en vond ze ook waarbij ze er rechtstreeks op zaten.

Waarschijnlijk is dit bij de eerste serie geweest en zijn ze later overgestapt naar deze constructie.
Er is ook nog een variant geweest waarbij die aan de onderkant zit.

Voor wat betreft het beluchtingsgaatje, tuurlijk, wat klinkt dat onnozel logisch!
Ik heb inderdaad ook even in de tank gekeken of er nog wel brandstof in zat, dus toen heeft hij weer even kunnen ademhalen.
Dit gaatje zit waarschijnlijk in de dop?
Ik heb met beide handles zitten spelen, maar die van de diepteregeling gaat uit zichzelf de hele tijd naar een bepaald punt.
Volgende keer moet ik kijken welke quadrant hier nou op zit, want ik denk dat het daar mee mis ging.
Groetjes,
Marten
ik had al vaker naar die constructie zitten kijken en vond ze ook waarbij ze er rechtstreeks op zaten.

Waarschijnlijk is dit bij de eerste serie geweest en zijn ze later overgestapt naar deze constructie.
Er is ook nog een variant geweest waarbij die aan de onderkant zit.

Voor wat betreft het beluchtingsgaatje, tuurlijk, wat klinkt dat onnozel logisch!

Ik heb inderdaad ook even in de tank gekeken of er nog wel brandstof in zat, dus toen heeft hij weer even kunnen ademhalen.
Dit gaatje zit waarschijnlijk in de dop?
Ik heb met beide handles zitten spelen, maar die van de diepteregeling gaat uit zichzelf de hele tijd naar een bepaald punt.
Volgende keer moet ik kijken welke quadrant hier nou op zit, want ik denk dat het daar mee mis ging.
Groetjes,
Marten
Hallo Marten,
Beide handels moeten zo zwaar gaan dat ze niet uit zichzelf verschuiven.
De diepteregelings handel ( de buitenste ), die met de ronde ronde knop moet voor normaal werk helemaal naar achteren staan.
Met de positie handel ( de binnenste ), die met de 4 kante knop daar bepaal je de hoogte mee bij normaal werk zoals met een grondbakje.
Groeten Wim.
Beide handels moeten zo zwaar gaan dat ze niet uit zichzelf verschuiven.
De diepteregelings handel ( de buitenste ), die met de ronde ronde knop moet voor normaal werk helemaal naar achteren staan.
Met de positie handel ( de binnenste ), die met de 4 kante knop daar bepaal je de hoogte mee bij normaal werk zoals met een grondbakje.
Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9
-
Hallo Wim,
Gisteren heeft de trekker weer een poosje de benen kunnen strekken.

Nu had ik beter in de gaten hoe de hef precies werkte, dus inderdaad de diepteregeling helemaal bovenin en vervolgens met de binnenste hendel de hef bedienen.
Nu heb ik de volgende bevindingen:
- er zit een quadrant op zonder drukregeling.
- bij zwaar tillen komt er een krakend geluid uit de achterbrug
- bij te zwaar tillen laat hij opeens de last zakken, net of hij door een overdrukventiel heen gaat. Dan reageert hij ook niet meer op de bediening, pas wanneer je de hendel weer naar beneden doet en daarna weer omhoog, begint hij weer te tillen. Tot het te zwaar wordt, dan laat hij de last weer zakken.
- hef blijft langzaam zakken
- op zich deed de trekker het goed, maar was voor m'n gevoel wel iets minder pittig als normaal. Ook blijft hij stationair onregelmatig lopen.
In ieder geval nog genoeg om de oorzaak van uit te zoeken en te repareren.
Gisteren heeft de trekker weer een poosje de benen kunnen strekken.

Nu had ik beter in de gaten hoe de hef precies werkte, dus inderdaad de diepteregeling helemaal bovenin en vervolgens met de binnenste hendel de hef bedienen.
Nu heb ik de volgende bevindingen:
- er zit een quadrant op zonder drukregeling.
- bij zwaar tillen komt er een krakend geluid uit de achterbrug
- bij te zwaar tillen laat hij opeens de last zakken, net of hij door een overdrukventiel heen gaat. Dan reageert hij ook niet meer op de bediening, pas wanneer je de hendel weer naar beneden doet en daarna weer omhoog, begint hij weer te tillen. Tot het te zwaar wordt, dan laat hij de last weer zakken.
- hef blijft langzaam zakken
- op zich deed de trekker het goed, maar was voor m'n gevoel wel iets minder pittig als normaal. Ook blijft hij stationair onregelmatig lopen.
In ieder geval nog genoeg om de oorzaak van uit te zoeken en te repareren.
-
Na weer twee avonden gebruiken nog een kleine aanvulling.
Af en toe zakt de hef wel vlot. Ik heb het alleen niet kunnen reproduceren, dus ben er nog niet achter wanneer hij dit doet.
En de motor lijkt stationair iets regelmatiger te gaan lopen, al wisselt hij nog wel steeds tussen een regelmatig loop en het zogenoemde 'galopperen'. Als je hem laat rijden met stationair toerental, begint hij eigenlijk altijd te galopperen, iets gas er bij geeft dan vrijwel meteen een regelmatige loop.
En ik heb gemerkt dat bij een scherpe bocht naar rechts, het linker stuurarmpje van het stuurhuis tegen de treeplank aan komt, dus de truc met de stuurarmpjes naar achteren laten wijzen gaat helaas niet op.
To be continued..
Af en toe zakt de hef wel vlot. Ik heb het alleen niet kunnen reproduceren, dus ben er nog niet achter wanneer hij dit doet.
En de motor lijkt stationair iets regelmatiger te gaan lopen, al wisselt hij nog wel steeds tussen een regelmatig loop en het zogenoemde 'galopperen'. Als je hem laat rijden met stationair toerental, begint hij eigenlijk altijd te galopperen, iets gas er bij geeft dan vrijwel meteen een regelmatige loop.
En ik heb gemerkt dat bij een scherpe bocht naar rechts, het linker stuurarmpje van het stuurhuis tegen de treeplank aan komt, dus de truc met de stuurarmpjes naar achteren laten wijzen gaat helaas niet op.
To be continued..
-
- Contacteer:
Hello Marten,
Probeer de grond bak eens met de topstang aan de vaste brede topstang op de trekker. Is er dan geen snel zakken dan is er iets met de dubbelwerkende diepte regeling loos. In welke stand heb je de diepte regeling staan ?.
Natuurlijk kan dat armje naar achter, moet de treeplank gewoon ff weg voor de proef.
Groetjes,
René.
Probeer de grond bak eens met de topstang aan de vaste brede topstang op de trekker. Is er dan geen snel zakken dan is er iets met de dubbelwerkende diepte regeling loos. In welke stand heb je de diepte regeling staan ?.
Natuurlijk kan dat armje naar achter, moet de treeplank gewoon ff weg voor de proef.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
-

Vanavond even een kilverbak opgehaald. Deze hangt enkel in het broodje, dus zonder topverbinding en die zakt net zo langzaam.
De knop van de diepteregeling staat helemaal naar achteren. Kan het nog te maken hebben met die hendel aan de rechterkant van de bak, waar je de reactiesnelheid mee regelt? Die zit vast namelijk en staat ook bijna helemaal naar achteren.
-
- Site Admin
- Contacteer:
Hoi Marten,
De reactie snelheid handle (daalsnelheid) heeft er wel mee te maken.
Bekijk de uitleg op de volgende pagina maar eens:
http://www.annatefka.nl/mf_techniek/tech_onder6.htm
De reactie snelheid handle (daalsnelheid) heeft er wel mee te maken.
Bekijk de uitleg op de volgende pagina maar eens:
http://www.annatefka.nl/mf_techniek/tech_onder6.htm
Groetjes Gerrit Preuter
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
-
Ik had daar overheen gelezen, want ik zie het nu ook staan! Eerst dus maar eens dat hendeltje weer gangbaar maken.
-
Gisteren de hele dag voor de buurman aan het kilveren geweest.
Omdat die de Valtra eerst zelf nodig had, heb ik de 155 er maar een poosje voor gezet.
Het viel me alles mee wat zo'n 55pk trekkertje nog voor mekaar kreeg voor zo'n schuif, al kreeg hij het wel af en toe flink benauwd.

Na een tijdje kwam de Valtra opdagen en heb ik opa maar weer in bed gestopt.
Tegen die tijd was ik de herrie aan m'n kop ook al meer dan zat..
Omdat die de Valtra eerst zelf nodig had, heb ik de 155 er maar een poosje voor gezet.
Het viel me alles mee wat zo'n 55pk trekkertje nog voor mekaar kreeg voor zo'n schuif, al kreeg hij het wel af en toe flink benauwd.

Na een tijdje kwam de Valtra opdagen en heb ik opa maar weer in bed gestopt.
Tegen die tijd was ik de herrie aan m'n kop ook al meer dan zat..

-
Nou, het begint bijna saai te worden, maar deze week de MF weer een aantal uren voor de kilverbak gehad.

Het blokje is ondertussen al aardig ingelopen, want hij heeft flink moeten buffelen.
Omdat ik op een gegeven moment aardig zat was van die langzaam zakkende hef, toch maar een keer naar de werkplaats gereden en gekeken of het handeltje van de reactiesnelheid gangbaar te maken was. Met het luchtpistooltje het halve noordzeestrand er uit geblazen en toen ging hij moeiteloos op en neer. Daarna zakte de hef inderdaad wel gewoon vlot, dus dat is gelukkig ook weer verholpen.
Wat me opviel is dat als het blok goed warm is, dat het galopperen een stuk minder is.
De motor rookt in het geheel niet, enkel met echt zwaar trekken heb ik tot nu toe twee keer heel eventjes een zwart pluimpje gezien.
Volgende week hoop ik weer tijd te hebben om te sleutelen.
Dan eerst maar eens de motorkap er op prutsen, zo zonder kap toont echt voor geen meter..
To be continued..

Het blokje is ondertussen al aardig ingelopen, want hij heeft flink moeten buffelen.
Omdat ik op een gegeven moment aardig zat was van die langzaam zakkende hef, toch maar een keer naar de werkplaats gereden en gekeken of het handeltje van de reactiesnelheid gangbaar te maken was. Met het luchtpistooltje het halve noordzeestrand er uit geblazen en toen ging hij moeiteloos op en neer. Daarna zakte de hef inderdaad wel gewoon vlot, dus dat is gelukkig ook weer verholpen.
Wat me opviel is dat als het blok goed warm is, dat het galopperen een stuk minder is.
De motor rookt in het geheel niet, enkel met echt zwaar trekken heb ik tot nu toe twee keer heel eventjes een zwart pluimpje gezien.
Volgende week hoop ik weer tijd te hebben om te sleutelen.
Dan eerst maar eens de motorkap er op prutsen, zo zonder kap toont echt voor geen meter..
To be continued..
-
- Site Admin
- Contacteer:
Hoi Marten,
Je hebt nu zeker spijt dat je niet eerder de luchtspuit er op hebt gezet
?
Maar goed te lezen dat het zo makkelijk te verhelpen was.
Met motorkap zal de trekker er zeker beter uit zien. Succes met de rest van de restauratie.
Je hebt nu zeker spijt dat je niet eerder de luchtspuit er op hebt gezet

Maar goed te lezen dat het zo makkelijk te verhelpen was.
Met motorkap zal de trekker er zeker beter uit zien. Succes met de rest van de restauratie.
Groetjes Gerrit Preuter
-
He Gerrit,
Nou, inderdaad! Ik had er wel eerder even naar gekeken, maar toen was er geen beweging in te krijgen. En omdat alles zo vastgeroest is, dacht ik dat dat hier ook het probleem was.
Ik had ook niet verwacht dat er zoveel troep achter zo'n kapje kon gaan zitten!
Ja, met motorkap wordt hij ongetwijfeld een stuk knapper van. En dan nog een paar knappe wielen er op, dat toont ook al een stuk beter dan deze hoge, smalle dingen.
Al ben ik ook wel weer weg van deze banden. Ze zijn bijna glad en hartstikke ongelijk afgesleten, maar ze houden toch nog verbazingwekkend goed vast en hij loopt er lekker hard mee.
Ik heb me vanmiddag nog zitten verdiepen in het galopperen van de motor, maar zover ik kan vinden heeft dat met de regelateur op de pomp te maken. Ik vind het alleen vreemd dat hij het de ene keer wel en de andere keer niet doet.
Nou, inderdaad! Ik had er wel eerder even naar gekeken, maar toen was er geen beweging in te krijgen. En omdat alles zo vastgeroest is, dacht ik dat dat hier ook het probleem was.
Ik had ook niet verwacht dat er zoveel troep achter zo'n kapje kon gaan zitten!

Ja, met motorkap wordt hij ongetwijfeld een stuk knapper van. En dan nog een paar knappe wielen er op, dat toont ook al een stuk beter dan deze hoge, smalle dingen.
Al ben ik ook wel weer weg van deze banden. Ze zijn bijna glad en hartstikke ongelijk afgesleten, maar ze houden toch nog verbazingwekkend goed vast en hij loopt er lekker hard mee.
Ik heb me vanmiddag nog zitten verdiepen in het galopperen van de motor, maar zover ik kan vinden heeft dat met de regelateur op de pomp te maken. Ik vind het alleen vreemd dat hij het de ene keer wel en de andere keer niet doet.