MF 148 revisie
Moderators: Tony, fergie, admin
Re: MF 148 revisie
Hallo Tim,
Het deksel aan de rechterkant kun je eraf halen door het los te draaien en dan voorzichtig iets op te lichten en te verwijderen.
Bij het monteren er op letten dat je het ronde pennetje van de reactie/daalsnelheid weer op het ronde plunjerkopje hebt liggen.
Het deksel aan de linkerkant, heb jij een hydraulisch inschakelbare aftakas of een mechanisch inschakeling?
Dit kan ik van hieraf niet zien, want dan moet de foto van de inschakelhandel verder doorgaan naar boven.
Het aantal veren en de kleur van de veren in de drukgroep is afhankelijk van het motorvermogen en de drukkracht van de veren.
Geel is de lichtste uitvoering
Blauw is iets zwaarder
Rood of bruin nog zwaarder
Groeten Wim.
Het deksel aan de rechterkant kun je eraf halen door het los te draaien en dan voorzichtig iets op te lichten en te verwijderen.
Bij het monteren er op letten dat je het ronde pennetje van de reactie/daalsnelheid weer op het ronde plunjerkopje hebt liggen.
Het deksel aan de linkerkant, heb jij een hydraulisch inschakelbare aftakas of een mechanisch inschakeling?
Dit kan ik van hieraf niet zien, want dan moet de foto van de inschakelhandel verder doorgaan naar boven.
Het aantal veren en de kleur van de veren in de drukgroep is afhankelijk van het motorvermogen en de drukkracht van de veren.
Geel is de lichtste uitvoering
Blauw is iets zwaarder
Rood of bruin nog zwaarder
Groeten Wim.
Laatst gewijzigd door massey 35 op zo 22 jan 2012 19:15, 1 keer totaal gewijzigd.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9
Re: MF 148 revisie
Hoi,
Deze is mechanisch
Deze is mechanisch
Re: MF 148 revisie
Hallo Tim,
Je kunt het deksel links er zo afdraaien.
Bij het monteren er op letten dat ronde uiteinde van de handel in de schakelsleuf van het tandwiel valt en na montage even testen of de schakeling goed werkt.
Voor beide deksels een nieuwe pakking monteren en het liefste met bizonkit o.i.d. vastplakken aan de deksel.
Groeten Wim.
Je kunt het deksel links er zo afdraaien.
Bij het monteren er op letten dat ronde uiteinde van de handel in de schakelsleuf van het tandwiel valt en na montage even testen of de schakeling goed werkt.
Voor beide deksels een nieuwe pakking monteren en het liefste met bizonkit o.i.d. vastplakken aan de deksel.
Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9
Re: MF 148 revisie
wim,
En de trompetten? kunnen deze gewoon losgebout worden aan het middenstuk en achteruit geschoven worden? ik las ergens op deze site over een ouder model dat je moest oplettend at het differentieel er niet uit valt als je een bepaalde kant los maakt...
alvast bedankt!
En de trompetten? kunnen deze gewoon losgebout worden aan het middenstuk en achteruit geschoven worden? ik las ergens op deze site over een ouder model dat je moest oplettend at het differentieel er niet uit valt als je een bepaalde kant los maakt...
alvast bedankt!
Re: MF 148 revisie
Hallo Tim,
Persoonlijk haal ik het liefste eerst de linker trompet eraf, let op dat het differentieel er niet uitvalt, het is zwaar.
Als er dan wat mis is met de lagers, het slot, differentieelbouten of klinknagels dan zie je dat direct en kun je maatregelen nemen.
Als de nieuwe trompetpakkingen in diameter door droogte iets te klein zijn geworden kun je ze groter maken door voorzichtig met iets water nat te maken.
Groeten Wim.
Persoonlijk haal ik het liefste eerst de linker trompet eraf, let op dat het differentieel er niet uitvalt, het is zwaar.
Als er dan wat mis is met de lagers, het slot, differentieelbouten of klinknagels dan zie je dat direct en kun je maatregelen nemen.
Als de nieuwe trompetpakkingen in diameter door droogte iets te klein zijn geworden kun je ze groter maken door voorzichtig met iets water nat te maken.
Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9
Re: MF 148 revisie
de tractor is ondertussen een groot stuk geschoven. De meeste grijze dingen zijn geschilderd. er rest nog een grote hoop te doen, maar zo is er toch alweer wat verandering
- Bijlagen
-
- P1070069.JPG (48.93 KiB) 9226 keer bekeken
Re: MF 148 revisie
Handig verslag, voor beginners zoals ik zeker interessant om te zien 
Zeker met foto's.
Keep up the good work

Zeker met foto's.
Keep up the good work

Ferguson TEF 20 1953
Re: MF 148 revisie
Alweer een update. Ik heb vorig weekend alle "essentiele" zaken aangesloten om de motor te laten draaien en de tractor eens gestart. De motor draait mooi rond. Geen speciale geluiden, geen rookpluim te zien. Ik heb hem op laag toerental eens laten warm draaien en alles bleef normaal. Uiteraard is de motor nog niet belast geweest.
Het viel mij op dat in de oliedrukmeter (die nu rechtstreeks op het blok zit omdat het dashbord en zo nog niet klaar is) een soort "drukval" te merken is. de meter valt met hoge regelmaat een stukje naar beneden. als het motortoerental hoger is, is het trillen ook sneller. Is die verontrustend? of komt het doordat de meter rechtstreeks op de motor zit zonder de lange leiding ertussen waardoor hij onrustiger is?
Het viel mij op dat in de oliedrukmeter (die nu rechtstreeks op het blok zit omdat het dashbord en zo nog niet klaar is) een soort "drukval" te merken is. de meter valt met hoge regelmaat een stukje naar beneden. als het motortoerental hoger is, is het trillen ook sneller. Is die verontrustend? of komt het doordat de meter rechtstreeks op de motor zit zonder de lange leiding ertussen waardoor hij onrustiger is?
Re: MF 148 revisie
Hallo Tim,
Heb je de meter rechtstreeks op de motor zitten, of er nog een verloopleiding tussen?
Het is toch niet dat de oliepomp lucht hapt tussendoor, omdat de oliedrukmeter soms wegvalt?
Hoeveel olie zit er in het carter?
Zit de zuigleiding in het carter goed vastgedraaid?
Geen scheur in de zuigleiding?
Overdrukventiel van oliefilter goed?(zit hier een los inzetfilter in, of een compleet wegwerpfilter)ond.
Groeten Wim.
Heb je de meter rechtstreeks op de motor zitten, of er nog een verloopleiding tussen?
Het is toch niet dat de oliepomp lucht hapt tussendoor, omdat de oliedrukmeter soms wegvalt?
Hoeveel olie zit er in het carter?
Zit de zuigleiding in het carter goed vastgedraaid?
Geen scheur in de zuigleiding?
Overdrukventiel van oliefilter goed?(zit hier een los inzetfilter in, of een compleet wegwerpfilter)ond.
Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9
Re: MF 148 revisie
Dag Wim,
Nu zit er een verloopleidingetje tussen van ongeveer 15cm. Normaal zit er een langere leiding (pakweg 1m) tussen die tot aan het dashbord loopt.
Het oliepeil in het carter staat op maximum
Aan de aanzuigleiding van de pomp is mij toen niets opgevallen. Ik heb nog een foto gevonden van hoe het geheel gemonteerd zit in de motor. Waar zit het overdrukventiel?
Ik kan je wel een kort filmpje mailen van het metertje.
Nu zit er een verloopleidingetje tussen van ongeveer 15cm. Normaal zit er een langere leiding (pakweg 1m) tussen die tot aan het dashbord loopt.
Het oliepeil in het carter staat op maximum
Aan de aanzuigleiding van de pomp is mij toen niets opgevallen. Ik heb nog een foto gevonden van hoe het geheel gemonteerd zit in de motor. Waar zit het overdrukventiel?
Ik kan je wel een kort filmpje mailen van het metertje.
- Bijlagen
-
- P2240080.JPG (64.54 KiB) 9166 keer bekeken
Re: MF 148 revisie
Hallo Tim,
Het overdrukventiel zit op de oliepomp in het carter.
Het zit achter de splitpen die aan de kant van de fotograaf zit op bovenstaande foto.
Als dit overdrukventiel niet goed werkt verwacht ik eerder een andere storing, maar je weet maar nooit.
In het oliefilter zit volgens mij ook een overdrukklep.
Dit filter heb je vernieuwd neem ik aan?
ond. no 1447082M1, klopt dit?
Het is mij niet bekend dat dit normaal problemen geeft.
De zuigleiding zit ook netjes met een klem met rubberbekleding opgehangen zo te zien.( minder kans op doortrillen / scheuren)
Is de wartel correct vastgezet?
Zat er geen scheur in de zuigleiding?
Kun je voor proef de lange drukleiding aansluiten?
Hoeveel olie is er op de motor gegaan? ± 6.5 a 7 liter?
Groeten Wim.
Het overdrukventiel zit op de oliepomp in het carter.
Het zit achter de splitpen die aan de kant van de fotograaf zit op bovenstaande foto.
Als dit overdrukventiel niet goed werkt verwacht ik eerder een andere storing, maar je weet maar nooit.
In het oliefilter zit volgens mij ook een overdrukklep.
Dit filter heb je vernieuwd neem ik aan?
ond. no 1447082M1, klopt dit?
Het is mij niet bekend dat dit normaal problemen geeft.
De zuigleiding zit ook netjes met een klem met rubberbekleding opgehangen zo te zien.( minder kans op doortrillen / scheuren)
Is de wartel correct vastgezet?
Zat er geen scheur in de zuigleiding?
Kun je voor proef de lange drukleiding aansluiten?
Hoeveel olie is er op de motor gegaan? ± 6.5 a 7 liter?
Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9
Re: MF 148 revisie
Hallo,
Ik wou overlaatst het eeuwig lopend project dat deze tractor lijkt te worden eens verplaatsen. Na het opladen van de batterij starte de tractor onmiddelijk maar toen ik hem wou verplaatsen bleek de koppeling te blijven kleven. van zodra ik hem in versnelling steek begint hij te rijden. de aftakas kan je wel ontkoppelen.
Via het inspectieluik onderaan zie je dat de koppeling mooi ingedrukt wordt als je de pedaal bediend.
Door te rijden en bruusk te remmen krijg ik hem niet los (motor valt stil of hij trekt hem door de remmen)
ook het starten in een hoge versnelling is geen oplossing.
Zijn er nog tips om de koppeling terug los te krijgen of zit er niets anders op dan de tractor terug te splitsen?
Ik wou overlaatst het eeuwig lopend project dat deze tractor lijkt te worden eens verplaatsen. Na het opladen van de batterij starte de tractor onmiddelijk maar toen ik hem wou verplaatsen bleek de koppeling te blijven kleven. van zodra ik hem in versnelling steek begint hij te rijden. de aftakas kan je wel ontkoppelen.
Via het inspectieluik onderaan zie je dat de koppeling mooi ingedrukt wordt als je de pedaal bediend.
Door te rijden en bruusk te remmen krijg ik hem niet los (motor valt stil of hij trekt hem door de remmen)
ook het starten in een hoge versnelling is geen oplossing.
Zijn er nog tips om de koppeling terug los te krijgen of zit er niets anders op dan de tractor terug te splitsen?
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Re: MF 148 revisie
Hello Tim,
Doorgaans lukt de remmen techniek wel. Het wil ook zijn dat je de koppeling en rem een poos ingedrukt moet houden, de plaat krijgt vrijheid en zal op een zeker moment ergens los zijn en dan langzaam door buigen onder de krachten de rest vrij maken. Hoe hoger de versnelling hoe meer kracht je er op kunt zetten maar als je de motor af smoort is dat dus hoog genoeg.
Groetjes,
René.
Doorgaans lukt de remmen techniek wel. Het wil ook zijn dat je de koppeling en rem een poos ingedrukt moet houden, de plaat krijgt vrijheid en zal op een zeker moment ergens los zijn en dan langzaam door buigen onder de krachten de rest vrij maken. Hoe hoger de versnelling hoe meer kracht je er op kunt zetten maar als je de motor af smoort is dat dus hoog genoeg.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Re: MF 148 revisie
Hello tim,
Ik vergat nog, de koppeling vrij zetten met een blok hout, hoge versnelling inschakelen en dan de trekker heen en weer schommelen (motor uit dus) kan soms ook werken.
Groetjes,
René.
Ik vergat nog, de koppeling vrij zetten met een blok hout, hoge versnelling inschakelen en dan de trekker heen en weer schommelen (motor uit dus) kan soms ook werken.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Re: MF 148 revisie
na veel pogingen zonder oplossing dan toch maar de tractor terug open gedaan. Daar inderdaad een klevende plaat tegengekomen. Hier wat foto's.
Bedankt voor het advies!
Bedankt voor het advies!
- Bijlagen
-
- 20161218_170027.jpg (26.39 KiB) 8616 keer bekeken
-
- 20161218_165802.jpg (32.08 KiB) 8616 keer bekeken
-
- 20161218_165743.jpg (31.87 KiB) 8616 keer bekeken