Ik zag tot mijn schrik dat het al weer 3,5 jaar geleden was, toen we hier in dit topic: http://www.annatefka.nl/phpBB/viewtopic.php?f=5&t=1647
elkaar spraken over de dwarsliggende vooras van onze MF 155.
Door de drukke tijd die achter ons ligt (getrouwd, klushuis gekocht) en doordat ik na het stoppen met het loonwerk even helemaal klaar was met trekkers en alles wat er mee te maken had, heb ik er al die tijd geen hand meer naar uitgestoken.
Maar nu ons huis bijna klaar is, en we weer tijd en geld voor andere zaken hebben, ben ik er nu toch weer in de verloren uurtjes mee begonnen.
Ik was begonnen met het opknappen van de vooras.
De trekker stuurde namelijk ronduit beroerd, het ene wiel stuurde heel anders dan het andere.
Een opknapbeurt van het stuurhuis had weinig effect gehad hierop, dus zou het toch echt aan de vooras zelf moeten liggen, er vanuit gaand dat hij vroeger wel goed gestuurd heeft.
Demontage van de vooras leerde dat de lagers hierin erg veel speling hadden of zelfs helemaal verdwenen waren, dus ga ik mij hier eerst maar eens op richten.
Laatste tijd heb ik her en der op internet mijn licht opgestoken en van alles geleerd over deze 4wd ombouwsets, waarvan de voorassen onder de WW2 GMC's vandaan gekomen zijn.
Deze as is, zover ik nu weet, van het merk 'Timken' en het betreft een 'split-axle', een as die in het differentieelhuis gedeeld is, in plaats van uit een stuk met twee deksels voor- en achterop het diffentieelhuis.
Kenners zijn er alleen nog niet over uit of dit nou een Selene, Roadless of een Schindler set is.
Dankzij hen ben ik nu wel achter een aantal nummers van lagers en keringen gekomen, dus die kan ik eerdaags bestellen.
Ik ben nu eerst begonnen met het schoonmaken van het frame waarmee de vooras aan de trekker hangt en met het aslichaam zelf. Als alles weer goed is, laat ik alles waarschijnlijk stralen en in de goede kleur spuiten. Door z'n carriere aan zee, heeft hij namelijk wel erg veel diepe roest opgelopen.
Tot slot nog wat foto's, je kunt ze aanklikken voor een groter exemplaar:
Allereerst nog even een kennismaking met de trekker, zoals die er uit ziet in het dagelijks leven.
Hij is verder aangeroest dan de foto doet vermoeden en vooral het plaatwerk ziet er niet meer uit.
Volgens de handelaar heeft de trekker hiervoor aan het noordzee strand gelopen, maar ik ben er nog niet achter waar.
Als iemand een vermoeden heeft, ben ik zeer geinteresseerd!
We kochten de trekker met motorschade. Hier is de trekker weer in gebruik genomen na de revisie van het motorblok:

Zo kwamen sommige lagers er uit; aangeroeste lagerschalen en de kogels liggen nog ergens in zee..

Foto's van afgelopen weekend, het voorstuk van de trekker schoonmaken.
Excuses voor de slechte kwaliteit, mijn mobiel begint me in de steek te laten..

Tuimel-as in het blok controleren op speling, viel niet tegen.
Maar elke milimeter hier, is een centimeter bij de wielen.

Tuimel-as in de as geplaatst, deze had aanmerkelijk meer speling, ook doordat de as ingelopen is.

Na het weg krabben van een aantal verflagen, komt het oorlogsverleden van deze as naar boven.

De tuimel-as heeft een doorsnede van 32mm, weet iemand of dat origineel is of dat het aangepast is op de vooras?
In het blok zitten namelijk reduceerbussen, die het gat daarin verkleinen van 40mm naar 32mm.
Van de week maar eens verder zien of ik ergens een nieuwe as kan vinden en een aantal nieuwe bussen.
Ik hou jullie op de hoogte!
Groetjes, Marten