keerringen prise as FE35 dubbele koppeling

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
andrestouwe

keerringen prise as FE35 dubbele koppeling

Bericht door andrestouwe »

Ten einde raad snel hier maar even een account aangemaakt. Ik ben een veelvuldig lezer van het forum, maar heb eigenlijk nooit de moeite genomen om me aan te melden... :oops:

Ik heb hier alle informatie nagekeken met betrekking op het vervangen van de keerringen van de prise as van m'n FE35. Daarnaast bij m'n MF dealer ten rade gegaan en het komt allemaal op het zelfde neer, ik doe niets fout.
Het gaat hier dus om een dubbele as, dus de normale as met de holle as voor de aftakas er omheen.

Om de keerringen te vervangen moet het ashuis er uit. Dit kan alleen door van de as onder de prise as het deksel te verwijderen en het lagerhuis er achter er uit te trekken. Op deze manier wijkt de onderste as en zou je de prise as er uit moeten kunnen trekken. Echter blijft de prise as bij mij haken. Hij komt ongeveer een anderhalve cm en je voelt dat ie nog de onderste as raakt. Als ik sommige foto's bekijk, zakt de onderste as bij anderen verder naar beneden dan bij mij. Ik kan hem niet verder naar buiten trekken, en ik voel dat ie ook niet verder kan zakken.

Iemand enig idee om dit op te lossen?

fergie
Contacteer:

Re: keerringen prise as FE35 dubbele koppeling

Bericht door fergie »

Hello Andree,

Je kunt de tegenas er ook helemaal uit trekken en op de bodem van de bak laten rusten echter : JE BENT GEWAARSCHUWD :

de bodem is niet vlak dus heel goed neer zetten, als het ding om valt kan het zijn dat ie zo klem schiet onder het andere tandwiel dat je het ding niet weer op kunt vissen, eventueel een dun staafje er door steken zodat ie niet om kan vallen. Tevens, de bodem is niet schoon, dus je tandwiel zal onder eventueel vuil komen te zitten. Een bus remmenreiniger er over heen voor je de zaak dicht schroeft !.

Ik heb nog wat extra info waar ik de faq op zal aanpassen binnenkort.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

andrestouwe

even snel, dat is niet mogelijk, ik kijk nu tegen een lager en iets van een lagerhuis aan oid op die as. Verder naar buiten is dus niet mogelijk. Ik zal vanavond wel even een foto plaatsen.

andrestouwe

hierbij de foto's
Bijlagen
Lagerhuis nr 25 heb ik er dus uitgetrokken, maar als ik het goed heb zit het 2e deel in de versnellingsbak. Dit nummer heeft namelijk 2 artikelnummers bij de dealer.
Lagerhuis nr 25 heb ik er dus uitgetrokken, maar als ik het goed heb zit het 2e deel in de versnellingsbak. Dit nummer heeft namelijk 2 artikelnummers bij de dealer.
foto 4.jpg (79.15 KiB) 8584 keer bekeken
foto 3.jpg
foto 3.jpg (110.85 KiB) 8584 keer bekeken
foto 2.jpg
foto 2.jpg (114.26 KiB) 8584 keer bekeken
Hier zie je dus de as, met iets verderop nog een lager, met er achter nog een lagerhuis aan de binnenkant van de bak
Hier zie je dus de as, met iets verderop nog een lager, met er achter nog een lagerhuis aan de binnenkant van de bak
foto 1.jpg (129.58 KiB) 8584 keer bekeken

massey 35

Bericht door massey 35 »

Hallo Andre,

Wil de as niet een heel klein beetje naar achteren en het tandwiel iets naar voren?
Ik weet zo niet of dit mogelijk is.
Als het helemaal niet anders wil de versnellingsbak splitsen van de achterbrug.
Je hebt de olie er toch al af.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Allemaal,

In het tandwiel zit een circlip (borgring). Die moet je er eerst uit peuteren, dan wil de as er wel uit.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

andrestouwe

Een circlip lijkt me sterk, aangezien de as ongeveer 1,5 cm naar buiten wil. Het trekkertje is van 1956, volgens mij hebben alleen de latere modellen een circlip op de achterkant zitten. Het probleem is dat ie niet ver genoeg naar beneden kan zakken om zo ruimte te maken voor het prise as huis om naar buiten te kunnen

andrestouwe

Toch maar het stuurhuis er af gehaald om eens goed te kijken wat er nu niet mee werkt. Na wat geklooi met de onderste as en het verwijderen van wat extra onderdelen op de as de prise as met huis er uit kunnen wurmen. Dus ik ben vrolijk de keerringen aan het vervangen, heeft de dealer me de verkeerde keerring besteld, die voor een enkele koppeling... Ben de hele regio door geweest, maar nergens is de keerring op voorraad. Dus nu maar bij kramp besteld, maar nu is het dinsdagmorgen pas binnen... Leuk detail, zaterdag moet ie rijden.....

Plaats reactie