Fusee assen en naaflagers

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
TEFArts

Fusee assen en naaflagers

Bericht door TEFArts »

Hallo allemaal,

ik heb de voor-as delen uit elkaar gehaald en zoals verwacht zijn de fusee assen ingelopen op de bussen en daarbij zijn deze bussen zijn ook aan gort. Nu vraag ik mij af wat hier wijsheid is, nieuwe fusee assen bestellen (bijv. Bepco) en de originele naaf handhaven of de oude oplassen en afdraaien.
Nog een optie is om de assen én de naven nieuw te bestellen maar deze optie heeft niet mijn voorkeur omdat ik er naar streef om zoveel mogelijk originele onderdelen te handhaven.

Mijn voorkeur gaat uit naar de combinatie van nieuwe fusee assen en bestaande naven maar ik weet niet zeker of dit met de maatvoering van de naaflagers past.
Op de site van Bepco zie ik de lager maten staan en die wijken af van welke er nu op zitten.
Of weet iemand een leverancier die zeker passende fusees heeft?

Groetjes,
Robert

hans eshuis

Re: Fusee assen en naaflagers

Bericht door hans eshuis »

hoi

Ik heb wel goede originele fusee houders te koop met ervaring.
Als je lassen en draaien kunt zou ik dat doen, moet de fuseepin op de wiel lagers wel goed zijn.
De bussen moet je later op maat maken nadat je ze er in geperst hebt.

mvg hans eshuis
2n,2nan, te 20, te-p3,tea, tec, ted, 4x tef, tek, fe35, mf 35 petrolium, 35 4cil, 3x mf 65 mk1 en 2, mf 135, mf 178, mf 205,203, industie, mf 675, mf 390t, mf 1200 knikker, voorlader 735, vaste tand en met 2x veer cultivator, dorspoelies, aard schop, 3x ploeg 2 schaar, ploeg mf 798, krome woelpoot, aardapel aanvuller,aardapel poter ,automatiche aardapel poter mf 718, aardapel rooier,
2 xcirkelzaag, schijfeg, jack, banana voorlader, kunstmest strooier, melkbussen bakje, vertragingsbak te serie

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Robert,

Ik wilde de tijd er niet insteken, een kompleete nieuwe fusee kost daarvoor te weinig. De naven mankeren normaal niets dus die gebruik ik weer. De bussen moeten na het in persen geruimd worden en wel in lijn. Als het niet in lijn gebeurt zul je wat overmaat moeten ruimen om de pen door bijde lagers te kunnen steken. Ik heb een standaard verstelbare ruimer voorzien van een piloot pen en dan gaat het al voortreffelijk :

Afbeelding

De gelijde pen hou je in het midden van het andere lager middels de conus tijdens het ruimen en zo krijg je bijde gaten aan de maat en in lijn.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

TEFArts

Bericht door TEFArts »

Hallo heren,

bedankt voor jullie reacties!
Hans, die eerste zin van jou kan ik niet helemaal plaatsen, zou je die even willen toelichten?
Ik had in eerdere reacties van jullie al gelezen dat de bussen geruimd moeten worden dus dat ga ik ook doen. zal een kijken of ik ook zoiets kan fabriceren René.

Die kosten voor nieuwe fusees daar kom ik wel over heen, waar heb jij die toen gekocht René?

Anders bestel ik gewoon zo'n set en kijk hoever ik kom.

Groetjes,
Robert

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Robert,

Maakt niet zoveel uit waar je die besteld, koop van der wal of HPS.

De piloot pen, conus en verleng moer voor de ruimer was bij elkaar ongeveer een dag draai werk , moest natuurlijk exact recht gemaakt worden !.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Plaats reactie