Goeiedag,
Op mijn TEF zit een acculader gemonteerd. Vanwege het FAQ bericht van Rene de Buin: Accu's, wat, hoe en waarom heb ik hier altijd zo mijn twijfels bij gehad aangezien dit toch een druppellader is. Het gaat om deze lader:
http://www.sp-shop.co.uk/Sterling-Power ... 2-Out.html
Op de TEF zat een zware accu, 150 Ah of iets dergelijks van onduidelijke leeftijd. Nu die het niet meer goed deed, heb ik bedacht dat dat misschien door deze druppellader komt, gezien hetgeen Rene beargumenteerd over laadstroom en druppelladers.
Nu ik de FAQ-post wat beter lees, begrijp ik dat deze wellicht toch 'goed' is. Op de TEF zit nu een nieuwe 50Ah Bosch accu die ik over had uit een auto nadat de veel zwaardere accu het begeven heeft. De laadstroom drempel van 8% wordt dus gehaald, aangezien de lader 5A levert volgens de specificaties.
De TEF wordt niet veel gebruikt en al helemaal niet langdurig. Hij start pas na langdurig starten (daar zou iets aan gedaan moeten worden natuurlijk!) en dus krijgt de accu het aardig voor zijn kiezen en wordt hij normaal gesproken niet weer volgeladen via de dynamo. Aan een accu-lader is dus niet te ontkomen. Kan ik nou het beste de bovengenoemde lader laten zitten en het oude beleid, dag en nacht aan de lader, volhouden? Of kan ik beter de volgende lader gebruiken?
Deze heb ik na het laatste gebruik een keer aangesloten, de meter sloeg toen uit naar 4A, niet naar de 8A die het apparaat zou moeten kunnen leveren, en na een uur of twee zakte de laadstroom in naar vrijwel nul. Toen heb ik hem eraf gehaald omdat ik niet weet of ik deze lader veilig aangesloten kan laten staan, of niet.
Kortom, hoe houd ik makkelijk mijn accu in conditie ondanks het slechte starten en kort gebruiken van de trekker? Mijn schoonvader moet ook met de gebruiksaanwijzing om kunnen gaan, dus hoe simpeler hoe beter.
Alvast dank voor jullie hulp!
beste groet, blauweaaf
accu lader
Moderators: Tony, fergie, admin
-
- Contacteer:
Re: accu lader
Hello Blauweaaf,
Ik denk dat de electronica in de lader in het eerste plaatje in iedergeval zorgt dat de lader af slaat en eventueel in een onderhoud modus met gereduceerde spanning gaat ?. Dan is dat de beste optie al zou ik die ook niet permanent aan laten staan, het is alleen niet erg als ie een week vergeten wordt.
Groetjes,
René.
Ik denk dat de electronica in de lader in het eerste plaatje in iedergeval zorgt dat de lader af slaat en eventueel in een onderhoud modus met gereduceerde spanning gaat ?. Dan is dat de beste optie al zou ik die ook niet permanent aan laten staan, het is alleen niet erg als ie een week vergeten wordt.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Re: accu lader
Beste René,
Dank! Dat ben ik gaan doen en tot nu toe met uitstekende resultaten. Hij start beter dan ooit. Ik ben benieuwd hoe dat verder zal gaan als het weer koud wordt.
beste groet, blauweaaf
Dank! Dat ben ik gaan doen en tot nu toe met uitstekende resultaten. Hij start beter dan ooit. Ik ben benieuwd hoe dat verder zal gaan als het weer koud wordt.
beste groet, blauweaaf