Spanningsregelaar: massa behuizing

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

New old fergie

Spanningsregelaar: massa behuizing

Bericht door New old fergie »

Ik heb een nieuwe spanningsregelaar op de 130 gemonteerd, maar op de spanningsregelaar zijn voetsteunen zitten geen rubbertjes.
Dus daar door maakt de behuizing contact met de massa, maar mag dit wel? Ik heb al op internet gezocht maar k vind er niets van terug.

Groetjes, Louis

fergie
Contacteer:

Re: Spanningsregelaar: massa behuizing

Bericht door fergie »

Hello Louis,

Ga er van uit dat t niet mag, meestal is dat ook zo.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

massey 35

Bericht door massey 35 »

Hallo Louis,

Kun je het deksel van de oude niet overzetten op de nieuwe??
De garantie is er dan wel af!!
Ik neem aan dat beide een Lucas spanningsregelaar zijn?

Gokje wat betreft het originele type: Lucas NCB 37403
Of b.v. Kramp Varsseveld ond. no. 13000119, is dit het model wat je nodig bent?

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

New old fergie

Dag wim,

Ik weet niet welke spanningsregelaar er origineel op zit. Maar ik heb al een andere, maar hier zaten geen isolatie rubbertjes op. Daarom wist ik niet zeker als de behuizing contact mag maken met de massa. Maar ik heb intussen nu dat ik weet dat de behuizing meestal geen contact mag maken met de massa voor de zekerheid in een autospeciaal zaak gevraagd achter verschillende rubbertjes. Ik heb nu rubbetjes die passen op de spanningsregelaar die ik heb gekocht. Dus dat probleem is opgelost. Nu kan ik verder met bedraden.

Dank voor alle hulp. Groetjes Louis

massey 35

Bericht door massey 35 »

Hallo Louis,

Heb je wel een spanningsregelaar die past bij de dynamo?
Voltage en ampères passen bij elkaar.
Bij sommige merken dynamo kan de bekrachtiging van het veld afregelen via de min kant en andere regelen af via de pluskant.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

New old fergie

Dag Wim,

Als ik een spanningsregelaar die bij mijn dynamo past heb weet ik niet.
De dynamo is een Paris-Rhônes G10R19 dynamo. En de spanningsregelaar is er zo een : http://www.nctractorspares.co.uk/voltag ... 3469-p.asp
Ik denk dat deze wel bij elkaar passen, maar ben er niet zeker van. de bekrachtiging van het veld wordt bij deze dynamo denk ik wel met de plus pool geregeld.

Groetjes Louis

massey 35

Bericht door massey 35 »

Hallo Louis,

Wat voor aansluiting zit er op deze regelaar voor de draden?
Zijn dat een soort busjes waar de draad door heen gehaald moet worden?
Worden die busjes er bij geleverd?

Groeten Wim.

New old fergie

Nee, op mijn regelaar zitten van die platte strookjes waar je van die kabelschoentjes op kan schuiven. Maar kan ik iets verkeerd doen met een regelaar verkeerd ameprage er op?

Groetjes Louis

massey 35

Bericht door massey 35 »

Hallo Louis,

Hoeveel ampère is de regelaar en hoeveel ampère is de dynamo?
Als de dynamo iets meer ampères heeft als de regelaar is dit geen probleem.
De bedrading is normaal geschikt voor een 11 tot 15 ampère systeem.

Groeten Wim.

New old fergie

Dag wim,

Hoeveel ampere de dynamo en spanningsregelaar zijn weet ik niet dat is juist het probleem.
Ik heb vandaag alles aangesloten, en daarna de trekker gestart. Maar tussen de D aansluiting en de masse meet ik maar 0,7 V :oops: . Daarna ben ik aan de regelschroefjes onder een rubberje gaan draaien en toen had ik plots 4V en daarna 16V daar tussen ik kon ik niets krijgen daar te regelen.
Na lang regelen en aan schroefjes draaien heb ik 14V, maar als ik gas geef loopt dit op tot 17V.
Onder dat rubbertje zaten 2 regelschroefjes.

Groetjes Louis

New old fergie

Dag (massey) ferguson fanaten
Nog even een vraagje,

Is het normaal dat ik tussen de D aansluiting en de massa op stationair toerental 3,7 V meet en bij meer gas een hogere spanning(tot 18V).

Groetjes Louis

massey 35

Bericht door massey 35 »

Hallo Louis,

Voorbeeld:
Bij een 11 ampère Lucas dynamo en een 11 ampère Lucas regelaar.( MF 100 serie)
Als de motor loopt, geen verbruiker aan en je haalt de massaklem van de accu af, dan moet de dynamo bij ongeveer 1000 tot 1200 toeren in de buurt van de 12 volt afgeven tussen de minklem en de plusklem.
Volgas ongeveer 15 tot 15.5 volt tussen de minklem en de plusklem.
Als je volgas de spatbord lampen en de koplampen aandoet moet de spanning ongeveer 13 tot 13.5 volt zijn tussen de plusklem en de minklem.
Alle waardes met 1 of beide accuklemmen los van de accu.
Het liefste meten met een analoge voltmeter.
Jouw Paris Rhône dynamo en Lucas regelaar zal waarschijnlijk ongeveer dezelfde waardes moeten geven.

Met het ene stelboutje stel je de max. laadspanning / ampères af.
Dit stelboutje kun je iets verstellen indien nodig.
Met het andere stelboutje stel je af met welke spanning de regelaar de verbinding tussen de accu (B+) en de dynamo (D+) maakt of verbreekt.
Verbinding maken is laden, verbinding verbreken is de dynamo spanning is te laag.(te weinig motortoeren)
Als de verbinding tussen D+ en B+ niet wordt verbroken tijdens de te lage dynamo spanning, dan wil de dynamo als motor werken en de boel zal dan ogenblikkelijk doorbranden!!
Dit stelboutje zou ik liever niet verstellen!!!!
Voor je wat aan de regelaar verstelt eerst de stand van de boutjes merken, dan kun je altijd weer terug naar de fabrieksinstelling!!!!!

Bij Lucas is de code voor B+ de letter A
En voor D+ de letter D

Groeten Wim.

New old fergie

Dag allemaal,

De 130 laadt (eindelijk) :o . Ik heb de regelaar onder het dashboard uitgenomen en uit zijn behuizing gehaald om het cut-out contact af te stellen, want ook aan dit schroefje had ik zonder al te veel verstand gedraaid :oops: . Omdat de regelaar onder het dashboard uit was maar eens rechtsreeks aangesloten op de dynamo, en ja hoor dit werkte. Toen kon ik de laadstroom/spanning fatsoenlijk afstellen. Toen regelaar terug onder het dashboard, terug aangesloten en alles nagekeken van kabels, zekeringen,etc. Bij het nakijken zag ik dat een zekering van 10 A doorgebrand was, deze vervangen. En ja hoor nu laadt hij netjes.

Iedereen hartstikke bedankt voor zijn medewerking ( in het bijzonder Wim, ik hoop je te ontmoeten in Nijnsel).

Groeten Louis

Teedee

Bericht door Teedee »

Super zeg, dat moet een lekker gevoel geven!

Zit me trouwens af te vragen, zit er op een TEA20 eigenlijk wel ergens een zekering? Ik ben nog niets tegengekomen... Wat zou de meest logische plek zijn?

Groet!

Tim
TEA20 '55

New old fergie

Wel Tim, zeker is het leuk als de batterij vanzelf bijgeladen wordt.

Als op een TEA een zekering zit kan ik je (helaas) geen antwoord geven. Op de 130 zit origineel ook geen zekering op het laadcircuit,
op die van mij heeft de vorige eigenaar er waarschijnlijk eentje tussen geplant. Maar mischien heb je hier iets aan: https://www.google.be/url?sa=t&source=w ... nH6ci-VRwg.
Eerst werkte mij dynamo niet, natuurlijk het eerste wat je denkt zijn de kool borsteltjes. Dus had ik die achterste plaat er af genomen om de koolborstels te contoleren, maar deze waren niet op. Toen dat ik het hele ding toch had openliggen het anker en alle geoxideerde en geroeste contactpuntjes maar zuiver gemaakt. Terug op de trekker gevijst en ja hoor toen ging de dynamo weer.
Je moet er ook op letten dat de dynamo goed contact maakt met de massa (ik ga er van uit dat je dit wel weet maar even ter aanvulling).

Groetjes Louis

Plaats reactie