Kleur goudbuik

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
Goudbuik

Kleur goudbuik

Bericht door Goudbuik »

Ben bezig met mijn gerestaureerde goudbuik FE 35 serienummer 1042 in de originele kleur te spuiten.
Heb verf besteld bij de MF dealer. Geleverd verf van AGCO parts Original Engine Gold. Dit zou de originele kleur moeten zijn maar komt lang niet overeen met de kleur op het blok. Weet iemand waar ik wel de juiste kleur kan bestellen want nu ik zo ver ben wil ik het ook graag origineel mogelijk hebben. Wie kan mij verder helpen?

Teedee

Re: Kleur goudbuik

Bericht door Teedee »

Van wat ik zo link en rechts hoor, is de 'originele' kleur vaak af fabriek al onderhevig aan kleurwisselingen, waardoor het bij restauratie eigenlijk onmogelijk is het goed te doen, of juist onmogelijk om het fout te doen, het is maar net hoe je het wilt bekijken.

Wat ik ooit gedaan heb in de brommerperiode is met een onderdeel waar een deel van de binnenkant ook lak had -die dus niet was verkleurd door zonlicht, vuil of hitte- naar een bedrijf dat autolakken zelf mengde. Ze hadden daar een scanner waarmee ze de kleur scanden, de computer gaf daarna de juiste mengverhouding. Daar maakten ze een klein beetje van aan, wat ze vervolgens op een plaatje spoten. Even de föhn erop om te laten drogen en daarna met het onderdeel en plaatje naar buiten om de kleur te vergelijken.

Op basis daarvan werden nog enkele kleine wijzigingen in de mengverhouding aangebracht, weer vergeleken en daarna een hele pot aangemaakt, perfect op kleur!

Je moet wel beseffen dat de kleur die je had, onderhevig is geweest aan decennia van zon, hitte en vuil en dat er dus enige verkleuring inzit. het wordt dan dus zoeken naar een plekje waar de lak nog weinig of niet is aangetast. je kunt er natuurlijk ook gewoon voor kiezen om de kleur die hij nu heeft als ijkpunt te gebruiken. Je neemt dan de verkleuring mee die hij al had.

Dat bedrijf overigens, bestaat helaas niet meer. Maar het was twintig jaar geleden, dus ik gok zo dat die techniek nu wel zo goed als ingeburgerd is.

Groet!

Tim
TEA20 '55

Thomas
Contacteer:

Bericht door Thomas »

Wat het probleem is met metallic lakken is dat verschillende merken verschillende recepten hebben.
Ik heb ook de Agco lak besteld en was daar niet helemaal content over met hetgeen wat ik eronder zag.

Ben toen opzoek gegaan naar alternatieven en kwam uit dat de lak van Sparex het origineel voor mijn gevoel het meest benaderde.
De lak laat zich overigens heel goed verwerken.

Succes!

Goudbuik

Bericht door Goudbuik »

Ik heb de verf van Sparex, geleverd door Koop van der Wal Parts, ook.
De kleur zit er ondertussen op en deze kleur komt er inderdaad het dichtst bij.
De grijze kleur, ook van Sparex moet nog gespoten worden. Eerst de velg maar laten stralen.

Groet Klaas

massey 35

Bericht door massey 35 »

Hallo Thomas en Klaas,

Hebben jullie ook een Sparex nummer van die kleur goud?

Klaas als jij het grijs er op hebt zitten en de kleur is volgens jou goed, kun jij dat Sparex nummer dan hier ook vermelden?

B V D, groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

Plaats reactie