Grendel start knop verwijderen TEF

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
TEFArts

Grendel start knop verwijderen TEF

Bericht door TEFArts »

Hallo allemaal,

weet iemand hoe ik de grendel van de startknop uit het versnellingsbak-huis krijg?
Ik heb alles er uit, behalve die grendel, de knop met veer is er inmiddels ook af.
Op de tekeningen zie ik dat er eigenlijk een olie/stofdichting achter die knop hoort te zitten, er was alleen nog een heel klein stukje (wat lijkt op een rubber machet) van over. :D

Heeft iemand ervaring met het vervangen van de bronzen lagers van de koppelings én rem-as die in het koppelingshuis zitten? Ik wil die graag vervangen door nieuwe.

Groetjes,
Robert
IMG_1697.JPG
IMG_1697.JPG (155.8 KiB) 7984 keer bekeken
IMG_1702.JPG
IMG_1702.JPG (142.87 KiB) 7984 keer bekeken
IMG_1701.JPG
IMG_1701.JPG (123.16 KiB) 7984 keer bekeken

fergie
Contacteer:

Re: Grendel start knop verwijderen TEF

Bericht door fergie »

Hello Robert,

Ik kan me niet meer herinneren maar het lijkt er op dat ik het ding er ook niet uit heb gehad :

Afbeelding

Is op zich ook niet nodig dacht ik.

De pendaal as bussen heb ik destijds zelf gedraaid omdat bij mij de assen door de bus al in het huis aan het slijten waren. De gaten in het bak huis heb ik dus eerst weer rond geslepen en toen bussen op maat gemaakt. De bussen zijn wel leverbaar (voor zover ik weet).

Afbeelding

Groetjes,

René
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

hans eshuis

Bericht door hans eshuis »

hoi

Is mij gelukt de versnellingsbakhuis in 2 stukken geslepen, anders wil het niet...

mvg hans eshuis
2n,2nan, te 20, te-p3,tea, tec, ted, 4x tef, tek, fe35, mf 35 petrolium, 35 4cil, 3x mf 65 mk1 en 2, mf 135, mf 178, mf 205,203, industie, mf 675, mf 390t, mf 1200 knikker, voorlader 735, vaste tand en met 2x veer cultivator, dorspoelies, aard schop, 3x ploeg 2 schaar, ploeg mf 798, krome woelpoot, aardapel aanvuller,aardapel poter ,automatiche aardapel poter mf 718, aardapel rooier,
2 xcirkelzaag, schijfeg, jack, banana voorlader, kunstmest strooier, melkbussen bakje, vertragingsbak te serie

TEFArts

Bericht door TEFArts »

Heren,

Ik heb inmiddels (bijna) die hele traktor in onderdelen uit elkaar en in de rekken liggen tot aan het laatste boutje, moertje en ringetje. Dan laat ik deze grendel maar mooi zitten, als dat het enige deel is dat ik er niet uit krijg...
Het doormidden zagen van het versn.bak huis laat ik dan maar achterwege. :D

Dat heb je mooi opgelost René, met die bussen! Gelukkig is dat bij mij niet aan de orde omdat het aluminium huis verder onbeschadigd is.
Die bronzen lagers heb ik toch al eens als comleet set ergens voorbij zien komen... een hele tijd geleden. Moet wel aan te komen zijn.

Ik ga wel even op zoek naar een keerring voor achter die knop, denk dat ze bij Technoshop wel een 8x18mm oliekeerring hebben liggen. Wil dat straks toch dicht hebben.
Het bronzen busje hoef ik niet te vervangen is nog top en laat ik zitten.

Bedankt voor jullie reacties!

Groetjes,
Robert

Symen

Bericht door Symen »

Histoparts heeft beide busjes wel. Even opletten hoeveel je nodig hebt. Kunnen twee naast elkaar moeten. Symen.
ferguson te, tea, tec, ted, tef, tet, 30 vineyard, fordson dexta en ford dearborn 8NAN, ford ferguson (9N). Rasspe, Schukken en Franse Ferguson maaibalk, 2 schaar Rumptstad en Dearborn rondgaande ploeg, 2 schaar Ferguson en 3 schaar MF rondgaande ploeg, Dearborn 1 schaar heen en weer gaande ploeg, ferguson jack, high lift loader, MF 712 mestverspreider.

Make time for your hobby!

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Robert,

Je hebt 3 kleine en 1 grote diameter bus nodig voor bijde assen.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

TEFArts

Bericht door TEFArts »

Ja, had ik al gezien dat er 2 bussen achter elkaar in moeten bij de kleine maten.
Die grote bus van de koppeling zag ik echter bij Koop vd Wal en Histo niet staan.. Heb alles bij Silver fox in Engeland besteld. Alles bij elkaar met maatvoering op de site. Is al onderweg :D
Waar ik echt versteld van sta is het leeggewicht van dat magnesium versnellingsbakhuis, daar hebben ze toendertijd echt wel een paar kilootjes mee gewonnen..

Zag op het forum ook die topic over galvanische corrosie en het gebruik van Duralac, mooi dat jullie daar naar verwijzen.. Zal ik tzt zeker gaan gebruiken.

Nu is eerst het stuurhuis en de hydrauliekpomp aan de beurt :D

Bij het demonteren van het stuur viel mij op dat er op de stuuras een spiebaan zit maar in de binnenkant van het stuur niet, hierin zijn alleen splines aanwezig in een conische opname.
Beetje vreemd is dat, lijkt mij dat er toch een behoorlijke torsie kracht op zo'n stuur kan ontstaan en vraag mij af of het toch een betere keus is omeen stuur te plaatsen mét spiebaan.
Zie op de sites dat die sturen ook in beide uitvoeringen te koop zijn.

Groetjes,
Robert

Plaats reactie