Hallo Forumleden
Het is weer even gelden dat ik een vraag gesteld heb maar ik zit weer met een probleempje.
Graag wil ik eerst van jullie expertise gebruik maken voordat ik alles uit elkaar ga halen.
Het probleem is dat de startmotor niet meer rond gaat.
Ik heb de spanning en de bedrading gecontroleerd.
De hielknop en de pivotschakelaar zijn goed.
Als ik de hielknop en de pivotschakelaar in druk,hoor ik een lichte
kleine tic bij de startrelais.
Bij de startmotor is in zijn geheel geen beweging of geluid te horen.
Zijn er mensen die weten wat dit kan zijn of hoe ik bijvoorbeeld kan zien of testen dat het startrelais goed is en of misschien de startmotor defect is.
Waar zou ik misschien het eerst kunnen gaan beginnen en het euvel op te sporen.
M.v.g Foeke
startprobleem
Moderators: Tony, fergie, admin
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Hello Foeke,
Da's mestal het relais. Als je een type hebt met een rubber knop achterop kun je daar eens op drukken met de hand. Als dit werkt is het relais aan vervanging toe. Indien geen knop of het werkt nog niet druk dan een sleutel klem tussen de dikke bouten op het relais. Gaat de motor dan draaien relais vervangen. Gebeurt er niets en ook geen sterk vonken bij het kontact maken is het wellicht de accu.
Groetjes,
René.
Da's mestal het relais. Als je een type hebt met een rubber knop achterop kun je daar eens op drukken met de hand. Als dit werkt is het relais aan vervanging toe. Indien geen knop of het werkt nog niet druk dan een sleutel klem tussen de dikke bouten op het relais. Gaat de motor dan draaien relais vervangen. Gebeurt er niets en ook geen sterk vonken bij het kontact maken is het wellicht de accu.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
-
- Site Admin
- Berichten: 2323
- Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Foeke,
Eerst maar eens een paar voor de hand liggende dingen noemen:
Controleer of de accu polen nog goed contact maken. Een slecht contact kan er al voor zorgen de dat je alleen een klik hoort van het startrelais.
Controleer of het startrelais wel schakeld. Ik heb zelf al een startrelais vervangen omdat de contacten ingebrand waren.
Meet de spanning op de startmotor tijdens het starten. Deze moeten moet iets van 9 tot 10 volt zijn.
Overbrug de contacten van het startrelais kort met een hele dikke schroevendraaier. Als nu ook de startmotor niet gaat draaien, dan moet je die aan een nadere inspectie onderwerpen.
Gaat de startmotor nu wel draaien, dan de is de startschakelaar of het startrelais verdacht.
Druk dan met een forse schroeven de startschakelaar bij het startrelais eens in. Hoor je het relais nu wel klikken maar gaat de startmotor niet draaien, dan mag je het relais vervangen. Gebeurd er nu weer niets, dan mag je de schakelaar vervangen. De schakelaar kun je vervangen door een startbeveiligingsschakelaar van de 100 serie. Deze is mechanische gelijk, alleen moet hij met kabelschoenen aangesloten worden.
Ik lees wel weer hoe het testen is verlopen.
Eerst maar eens een paar voor de hand liggende dingen noemen:
Controleer of de accu polen nog goed contact maken. Een slecht contact kan er al voor zorgen de dat je alleen een klik hoort van het startrelais.
Controleer of het startrelais wel schakeld. Ik heb zelf al een startrelais vervangen omdat de contacten ingebrand waren.
Meet de spanning op de startmotor tijdens het starten. Deze moeten moet iets van 9 tot 10 volt zijn.
Overbrug de contacten van het startrelais kort met een hele dikke schroevendraaier. Als nu ook de startmotor niet gaat draaien, dan moet je die aan een nadere inspectie onderwerpen.
Gaat de startmotor nu wel draaien, dan de is de startschakelaar of het startrelais verdacht.
Druk dan met een forse schroeven de startschakelaar bij het startrelais eens in. Hoor je het relais nu wel klikken maar gaat de startmotor niet draaien, dan mag je het relais vervangen. Gebeurd er nu weer niets, dan mag je de schakelaar vervangen. De schakelaar kun je vervangen door een startbeveiligingsschakelaar van de 100 serie. Deze is mechanische gelijk, alleen moet hij met kabelschoenen aangesloten worden.
Ik lees wel weer hoe het testen is verlopen.
Groetjes Gerrit Preuter
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
Startprobleem opgelost
Hallo Forumleden.
Allereerst wil ik even mededelen dat een probleem,vlak voor je neus ligt zo ook in mijn geval.
Nadat ik via enkele forumleden ,enkele tips had gekregen,ging ik op zoek.
De tip om de startmotor te testen door direkt de dikke startkabel bij het startrelais los te maken en deze tegen elkaar te houden werkte wel,de startmotor ging rond.
Dus conclusie start relais kapot,een nieuwe besteld.
Vandaag de nieuwe startrelais geplaatst ,precies als op de oude manier.
Vol goede moed ging ik op de stoel zitten,en starten maar??? Niets,hoe kan dat nou!!
Even de stroomkabel meten die het relais moeten bekrachtigen,multimeter erop en startfuntie nabootsen "12volt"moet goed zijn.
Wat is er nu aan de hand,verdo#@#%*&
Laat ik de accupool die ik diverse malen los had gemaakt maar eens goed vastzetten.
Niets.
Nog eens kijken,dan druk ik op in ons geval de PLUS pool en start met de moed in de schoenen nog maar eens"EUREKA "de startmotor vliegt in het rond en de trekker loopt.
STOM he,want in de eerste regel van de tip van Gerrrit staat(
Jongens Bedankt weer namens mij en de plaatselijke voetbalvereniging VV Zwaluwe
Gr Foeke
Allereerst wil ik even mededelen dat een probleem,vlak voor je neus ligt zo ook in mijn geval.
Nadat ik via enkele forumleden ,enkele tips had gekregen,ging ik op zoek.
De tip om de startmotor te testen door direkt de dikke startkabel bij het startrelais los te maken en deze tegen elkaar te houden werkte wel,de startmotor ging rond.
Dus conclusie start relais kapot,een nieuwe besteld.
Vandaag de nieuwe startrelais geplaatst ,precies als op de oude manier.
Vol goede moed ging ik op de stoel zitten,en starten maar??? Niets,hoe kan dat nou!!
Even de stroomkabel meten die het relais moeten bekrachtigen,multimeter erop en startfuntie nabootsen "12volt"moet goed zijn.
Wat is er nu aan de hand,verdo#@#%*&
Laat ik de accupool die ik diverse malen los had gemaakt maar eens goed vastzetten.
Niets.
Nog eens kijken,dan druk ik op in ons geval de PLUS pool en start met de moed in de schoenen nog maar eens"EUREKA "de startmotor vliegt in het rond en de trekker loopt.
STOM he,want in de eerste regel van de tip van Gerrrit staat(
Dus een goede leer voor de volgende keer is dat je precies eerst moet doen,wat forumleden schrijven.controleer of de accupolen nog goed contact maken.Een slecht contact kan er al voor zorgen dat je alleen een klik hoort van het startrelais)
Jongens Bedankt weer namens mij en de plaatselijke voetbalvereniging VV Zwaluwe
Gr Foeke
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Hello Foeke,
Er is een speuk die een amerikaanse actuur eens riep in een film : "assumption is the mother of all f@#@ups" oftewel de grootste fout die je kunt maken is iets aan te nemen (of de domste fout, net wat je wilt). Zolang er geen gewonden vallen is hte niet erg, al doende leert men !.
Groetjes,
René.
Er is een speuk die een amerikaanse actuur eens riep in een film : "assumption is the mother of all f@#@ups" oftewel de grootste fout die je kunt maken is iets aan te nemen (of de domste fout, net wat je wilt). Zolang er geen gewonden vallen is hte niet erg, al doende leert men !.

Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....