Pikup haak TE
Moderators: Tony, fergie, admin
Pikup haak TE
Hallo,
Ik wil op de TE P3 een bananalader bouwen, en voor die te gebruiken bouw ik er een pikup haak op voor de hef te blokkeren. Nu als ik aan de PTO draai met een potsleutel en wanneer de hef half weg geblokkeerd wordt draait de PTO lastiger en dan is dit na een paar toeren voorbij, en dit herhaald zich meerdere keren. Is dit de overdrukventiel die telkens open en dicht gaat. Wat gebeurd er als de overdrukventiel niet zou open gaan.
Gr Johan
Ik wil op de TE P3 een bananalader bouwen, en voor die te gebruiken bouw ik er een pikup haak op voor de hef te blokkeren. Nu als ik aan de PTO draai met een potsleutel en wanneer de hef half weg geblokkeerd wordt draait de PTO lastiger en dan is dit na een paar toeren voorbij, en dit herhaald zich meerdere keren. Is dit de overdrukventiel die telkens open en dicht gaat. Wat gebeurd er als de overdrukventiel niet zou open gaan.
Gr Johan
- Bijlagen
-
- DSCN3407.jpg (136.13 KiB) 12730 keer bekeken
TEF,TED,FE35goudbuik,MF35x,MF65,Ford 8NAN,Ford Ferguson 2N.
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Re: Pikup haak TE
Hello Johan,
De gaten in je zelfgemaakte latten zitten hoe ver uit elkaar ?. Moet zijn 790 mm hart op hart. Anders is het te lang en slaat de hef dus net af. Tevens is de pen in je haak te lang, als de einden van de latten tegen de haak worden gehouden is die lengte ook al effectief korter.
Groetjes,
René.
De gaten in je zelfgemaakte latten zitten hoe ver uit elkaar ?. Moet zijn 790 mm hart op hart. Anders is het te lang en slaat de hef dus net af. Tevens is de pen in je haak te lang, als de einden van de latten tegen de haak worden gehouden is die lengte ook al effectief korter.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Re: Pikup haak TE
Hallo René,
Nu zijn de latten van hart naar hart 670mm, dus zijn ze te kort. Als ik het goed begrijp kan het zijn dat ik geen druk krijg voor de hefcilinders doordat de hef niet hoog genoeg gaat. Of begrijp ik het niet goed, ik heb wel weerstand op de PTO als ik er aan draai.
Gr Johan
Nu zijn de latten van hart naar hart 670mm, dus zijn ze te kort. Als ik het goed begrijp kan het zijn dat ik geen druk krijg voor de hefcilinders doordat de hef niet hoog genoeg gaat. Of begrijp ik het niet goed, ik heb wel weerstand op de PTO als ik er aan draai.
Gr Johan
TEF,TED,FE35goudbuik,MF35x,MF65,Ford 8NAN,Ford Ferguson 2N.
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Re: Pikup haak TE
Hello Johan,
Ik neem aan dat je bedoelt 760 mm ?. Lijkt me wat lang voor 670 ?. Dat zou echter zeker kort genoeg zijn. Je kunt natuurlijk altijd volle druk krijgen, dat heeft met de hoogte nix te maken. Wat voor druk kun je meten ?. Ik heb een oude meter uit een hogedruk spuit met een snelkoppel manneke er aan waar je simpel even de druk mee kunt meten. Een TE gaat indien in orde ongeveer 120-130 bar produceren. Als de druk in eerste instantie veel hoger piekt lijkt het er op dat je een overdruk ventiel hebt dat deels vast zit ?.
Groetjes,
René.
Ik neem aan dat je bedoelt 760 mm ?. Lijkt me wat lang voor 670 ?. Dat zou echter zeker kort genoeg zijn. Je kunt natuurlijk altijd volle druk krijgen, dat heeft met de hoogte nix te maken. Wat voor druk kun je meten ?. Ik heb een oude meter uit een hogedruk spuit met een snelkoppel manneke er aan waar je simpel even de druk mee kunt meten. Een TE gaat indien in orde ongeveer 120-130 bar produceren. Als de druk in eerste instantie veel hoger piekt lijkt het er op dat je een overdruk ventiel hebt dat deels vast zit ?.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Re: Pikup haak TE
Hello Johan,
Om nog even je orginele vraag te beantwoorden, als het overdruk ventiel niet open gaat dan zal de druk zo hoog worden dat de eerst volgende zwakke plek benut wordt als aflaat klep. Da's meestal de pakkingen of in erge gevallen het eind van de cylinder er af persen. De pomp zelf geeft het vrijwel nooit op.De overdruk klep is net als een zekering voor stroom, het is de veiligheid. Zonder dit kan een eventueel falen redelijk explosief zijn al is het bij lange na niet zo explosief als luchtdruk of stoom.
Groetjes,
René.
Om nog even je orginele vraag te beantwoorden, als het overdruk ventiel niet open gaat dan zal de druk zo hoog worden dat de eerst volgende zwakke plek benut wordt als aflaat klep. Da's meestal de pakkingen of in erge gevallen het eind van de cylinder er af persen. De pomp zelf geeft het vrijwel nooit op.De overdruk klep is net als een zekering voor stroom, het is de veiligheid. Zonder dit kan een eventueel falen redelijk explosief zijn al is het bij lange na niet zo explosief als luchtdruk of stoom.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Re: Pikup haak TE
Hallo René,
De latten zijn wel degelijk maar 670mm lang, lijken op de foto langer, als de latten langer zijn gaat de hef hoger komen te staan. Is dit van belang of de hef hoger of lager komt te staan, nu staat de hef ongeveer horizontaal ( is te zien op foto). Als ik met de hand met potsleutel dus aan de PTO draai voel ik wel degelijk weerstand als de hef geblokkeerd staat bij verder draaien voel ik de weerstand verminderen en dan weer wat moeilijker en dan terug wat makkelijker, dus denk ik dat dit telkens de overdruk ventiel open en dichtgaat.
Gr Johan
De latten zijn wel degelijk maar 670mm lang, lijken op de foto langer, als de latten langer zijn gaat de hef hoger komen te staan. Is dit van belang of de hef hoger of lager komt te staan, nu staat de hef ongeveer horizontaal ( is te zien op foto). Als ik met de hand met potsleutel dus aan de PTO draai voel ik wel degelijk weerstand als de hef geblokkeerd staat bij verder draaien voel ik de weerstand verminderen en dan weer wat moeilijker en dan terug wat makkelijker, dus denk ik dat dit telkens de overdruk ventiel open en dichtgaat.
Gr Johan
TEF,TED,FE35goudbuik,MF35x,MF65,Ford 8NAN,Ford Ferguson 2N.
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Re: Pikup haak TE
Hello Johan,
Met de latten op ca 790 is de hef net door horizontaal heen. Op zich maakt het niet uit, als hij maar onder de transport afslag wordt gehouden. Da's de hoogte die de hef berijkt als je hem z'n gang laat gaan.
Als je met de hand draaiend dat voelt zou ik zeggen dat je overdruk ventiel af gaat maar ook dat je lucht in de leiding hebt waardoor de tegendruk weer wegvalt. Op zich niet ergs, als je maar 120 bar hebt met de motor draaiend.
Groetjes,
René.
Met de latten op ca 790 is de hef net door horizontaal heen. Op zich maakt het niet uit, als hij maar onder de transport afslag wordt gehouden. Da's de hoogte die de hef berijkt als je hem z'n gang laat gaan.
Als je met de hand draaiend dat voelt zou ik zeggen dat je overdruk ventiel af gaat maar ook dat je lucht in de leiding hebt waardoor de tegendruk weer wegvalt. Op zich niet ergs, als je maar 120 bar hebt met de motor draaiend.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Re: Pikup haak TE
Hallo Johan en René,
Worden de trekkrachten op de nieuw gemaakte platte strippen op deze manier niet extreem groot?
De platte strippen lopen ongeveer parallel aan de heflatten als ik de foto's bekijk.
Als de platte strippen langer zijn maken die een hoek met de heflatten en daardoor zal de trekkracht VEEL minder wordt.
René die 790 mm is de maat waarbij het regelventiel van de hefpomp nog net op constant pompen blijft staan?
Of staat het regelventiel dan net neutraal?(transportafslag)
Groeten Wim.
Worden de trekkrachten op de nieuw gemaakte platte strippen op deze manier niet extreem groot?
De platte strippen lopen ongeveer parallel aan de heflatten als ik de foto's bekijk.
Als de platte strippen langer zijn maken die een hoek met de heflatten en daardoor zal de trekkracht VEEL minder wordt.
René die 790 mm is de maat waarbij het regelventiel van de hefpomp nog net op constant pompen blijft staan?
Of staat het regelventiel dan net neutraal?(transportafslag)
Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9
Re: Pikup haak TE
Hallo,
ik heb een PUH van de MF35 op een TE industrie (TET).
De stangen zijn hart op hart 77 cm.
De heflatten staan iets meer dan horizontaal.
De bedoeling van de PUH is om een kar van de grond op te tillen. De dissel moet dan gemakkelijk onder de "hefbalk" door kunnen.
Vandaar de hoogte van de hefbalk.
Niet van toepassing denk ik voor jou Johan. Maar zoals René en Wim schrijven zou er wel eens een probleem met de druk kunnen ontstaan.
Het ventiel moet op constant pompen blijven om de cilinders van de voorlader te bedienen.
Symen.
ik heb een PUH van de MF35 op een TE industrie (TET).
De stangen zijn hart op hart 77 cm.
De heflatten staan iets meer dan horizontaal.
De bedoeling van de PUH is om een kar van de grond op te tillen. De dissel moet dan gemakkelijk onder de "hefbalk" door kunnen.
Vandaar de hoogte van de hefbalk.
Niet van toepassing denk ik voor jou Johan. Maar zoals René en Wim schrijven zou er wel eens een probleem met de druk kunnen ontstaan.
Het ventiel moet op constant pompen blijven om de cilinders van de voorlader te bedienen.
Symen.
ferguson te, tea, tec, ted, tef, tet, 30 vineyard, fordson dexta en ford dearborn 8NAN, ford ferguson (9N). Rasspe, Schukken en Franse Ferguson maaibalk, 2 schaar Rumptstad en Dearborn rondgaande ploeg, 2 schaar Ferguson en 3 schaar MF rondgaande ploeg, Dearborn 1 schaar heen en weer gaande ploeg, ferguson jack, high lift loader, MF 712 mestverspreider.
Make time for your hobby!
Make time for your hobby!
Re: Pikup haak TE
Hallo Mannen,
Als ik de stangen verlang naar de maten van René komt de hef te hoog te staan, de pik haak staat denk ik iets meer naar achter dan de originele daar ik de L stukken zelf gemaakt heb en daardoor hangt de haak dus meer naar achter. Maar ga de latten toch wat verlengen is misschien beter voor de hef en regelventiel. Als de hef volledig boven staat is er dan nog druk voor de hefcilinders. Voor wat dient dan nog het 3' vast punt die ook kan geblokkeerd worden.
Gr Johan
Als ik de stangen verlang naar de maten van René komt de hef te hoog te staan, de pik haak staat denk ik iets meer naar achter dan de originele daar ik de L stukken zelf gemaakt heb en daardoor hangt de haak dus meer naar achter. Maar ga de latten toch wat verlengen is misschien beter voor de hef en regelventiel. Als de hef volledig boven staat is er dan nog druk voor de hefcilinders. Voor wat dient dan nog het 3' vast punt die ook kan geblokkeerd worden.
Gr Johan
TEF,TED,FE35goudbuik,MF35x,MF65,Ford 8NAN,Ford Ferguson 2N.
Re: Pikup haak TE
Johan, het derde punt moet de lift tegenhouden. In jou opstelling moeten de latten alle kracht van de lift opvangen, dit derde punt houdt in de omhoog stand de lift tegen, maar zorgt er ook voor dat ze niet terug zakt wanneer je bvb de lader laat zakken. Wanneer je de trekhaak niet gaat gebruiken is het veel eenvoudiger om gewoon het T-stuk te maken tussen de geflatteerde en het derde punt, dan kan je de latten en haak achterwegen laten.
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Re: Pikup haak TE
Hello Allemaal,
het derde punt (telescoop slot) dient er voor de hef te ontlasten zodat die niet de hele tijd door het overdruk ventiel staat te blazen. Tevens houdt dit de hef omhoog. Dat voorkomt dat de haak steeds naar de grond zakt (lastig vooral tijdens achteruit rijden) en tevens hoeft dan niet steeds gewacht te worden tot de heflatten weer helemaal naar boven zijn getild voor je druk op de leiding krijgt.
De druk is alleen begrensd door het overdruk ventiel. De stand van de hef enz. heeft daar op zich niets mee te maken. Wat wel van invloed is zijn de krachten die op de hefdelen staan. De hef zelf zal er geen probleem mee hebben, de latten die Johan heeft gemaakt mischien wel.
790mm is overigens de maat voor een 35, die latten zijn niet per defenitie hetzelfde voor een TE. Als Symen ze op 770 gemeten heeft van de latten bij zijn TE dan zal dat vast kloppen.
Johan, had je wat aan de maten van een orgineel setje hoekijzers ?.
Groetjes,
René.
het derde punt (telescoop slot) dient er voor de hef te ontlasten zodat die niet de hele tijd door het overdruk ventiel staat te blazen. Tevens houdt dit de hef omhoog. Dat voorkomt dat de haak steeds naar de grond zakt (lastig vooral tijdens achteruit rijden) en tevens hoeft dan niet steeds gewacht te worden tot de heflatten weer helemaal naar boven zijn getild voor je druk op de leiding krijgt.
De druk is alleen begrensd door het overdruk ventiel. De stand van de hef enz. heeft daar op zich niets mee te maken. Wat wel van invloed is zijn de krachten die op de hefdelen staan. De hef zelf zal er geen probleem mee hebben, de latten die Johan heeft gemaakt mischien wel.
790mm is overigens de maat voor een 35, die latten zijn niet per defenitie hetzelfde voor een TE. Als Symen ze op 770 gemeten heeft van de latten bij zijn TE dan zal dat vast kloppen.
Johan, had je wat aan de maten van een orgineel setje hoekijzers ?.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Re: Pikup haak TE
Hoi René,
Nu begrijp ik waarom het derde punt (telescoop slot) dient. De hendel die links van het zadel zit is een zogezegd tweewegkraan, ofwel naar de hefcilinders of naar cilinder op de kop van de lader. En met de hefhendel bedient men dan de hefcilinders voor heffen of dalen. Ik heb de maten en lengten van de hoekijzers gehad van Symen, maar niet waar de gaten moeten komen, heb het zelf wat bekeken vandaar dat de haak niet op de juiste plaats hangt, kan iets meer naar voor of achter hangen.
Gr Johan
Nu begrijp ik waarom het derde punt (telescoop slot) dient. De hendel die links van het zadel zit is een zogezegd tweewegkraan, ofwel naar de hefcilinders of naar cilinder op de kop van de lader. En met de hefhendel bedient men dan de hefcilinders voor heffen of dalen. Ik heb de maten en lengten van de hoekijzers gehad van Symen, maar niet waar de gaten moeten komen, heb het zelf wat bekeken vandaar dat de haak niet op de juiste plaats hangt, kan iets meer naar voor of achter hangen.
Gr Johan
TEF,TED,FE35goudbuik,MF35x,MF65,Ford 8NAN,Ford Ferguson 2N.
Re: Pikup haak TE
Hallo,
Ik heb dus gemaakt dat de hef hoger komt, is te zien op de foto.
Weet iemand welke de aftap onderaan de pomp is voor de leiding voor de lader, wat hoort daar in, is dit UNF of UNC draad.
Gr Johan
Ik heb dus gemaakt dat de hef hoger komt, is te zien op de foto.
Weet iemand welke de aftap onderaan de pomp is voor de leiding voor de lader, wat hoort daar in, is dit UNF of UNC draad.
Gr Johan
- Bijlagen
-
- DSCN3417.jpg (66.01 KiB) 12620 keer bekeken
TEF,TED,FE35goudbuik,MF35x,MF65,Ford 8NAN,Ford Ferguson 2N.
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Re: Pikup haak TE
Hello Johan,
De aansluiting rechts voor op de pomp wordt gebruikt om de dump/houd klep aan te sluiten. Dat gebeurt met een Banjo met bout, de maat staat wel in het instructie boekje elders op deze site. De pijp gaat recht omhoog, 270 rond, een stuk horizontaal en dan haaks om omhoog om aan te sluiten op de dump klep.
Groetjes,
René.
De aansluiting rechts voor op de pomp wordt gebruikt om de dump/houd klep aan te sluiten. Dat gebeurt met een Banjo met bout, de maat staat wel in het instructie boekje elders op deze site. De pijp gaat recht omhoog, 270 rond, een stuk horizontaal en dan haaks om omhoog om aan te sluiten op de dump klep.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....