Beste forumleden,
Vandaag een ongelukje gehad. Met een volle kar haardhout het kanaal in gereden, geen persoonlijk letsel, voor wie zich dat mocht afvragen, maar wel een verzopen FE 35. De trekker is volledig onder geweest. Voordat er hulp was is er een half uurtje verstreken, dus alle openingen zijn ruimschoots voorzien van water. De trekker is weer uit het water gehaald en uit alle gaten is water gekomen.
Mijn vraag, de oplettende lezer zal dat begrijpen, wat staat mij te doen?
Ongeluk......
Moderators: Tony, fergie, admin
Ongeluk......
FE 35 (diesel, standard 23 C), Rood / Grijs.
Re: Ongeluk......
beste pentagna
Ik heb dit zelfde drie jaar geleden gehad tijdens de walkant maaien, de tef diesel ging op zijn kop te water, alleen de banden staken nog boven water uit, hij is er met lopende motor in gegaan, en in een keer was ie dood !
Het gevolg was , nadat ik alle vloeistoffen had afgetapt en gedeeltelijk gedemonteerd had, probeerde ik de krukas met de hand in de ronte te draaien en voelde dat hij vast liep op een bepaalde stand van het vliegwiel, dit was dus het zogenaamde waterslag ! Een kromme drijfstang, die hier nog steeds op de kast als een troffe staat ! De startmotor en dynamo waren ook kapot en veroest , kortom ik heb toen een algehele revisie gedaan, het geluk bij mij was dat ik hem nog niet opgeknapt had, en nu moest ik wel reviseren, alles is aangepakt maar het resultaat mag er zijn nu, dus kijk wat je nodig vindt en ik zou niet gaan bezuinigen en maak er weer wat moois van.
Gr ruud smit
Ik heb dit zelfde drie jaar geleden gehad tijdens de walkant maaien, de tef diesel ging op zijn kop te water, alleen de banden staken nog boven water uit, hij is er met lopende motor in gegaan, en in een keer was ie dood !
Het gevolg was , nadat ik alle vloeistoffen had afgetapt en gedeeltelijk gedemonteerd had, probeerde ik de krukas met de hand in de ronte te draaien en voelde dat hij vast liep op een bepaalde stand van het vliegwiel, dit was dus het zogenaamde waterslag ! Een kromme drijfstang, die hier nog steeds op de kast als een troffe staat ! De startmotor en dynamo waren ook kapot en veroest , kortom ik heb toen een algehele revisie gedaan, het geluk bij mij was dat ik hem nog niet opgeknapt had, en nu moest ik wel reviseren, alles is aangepakt maar het resultaat mag er zijn nu, dus kijk wat je nodig vindt en ik zou niet gaan bezuinigen en maak er weer wat moois van.
Gr ruud smit
Ferguson te-f20 diesel 1955, Ferguson Ted benzine/petroleum 1954, Ferguson 2 schaars ploeg, Ferguson 1 schaar ploeg, Ferguson 9 tands cultivator, Ferguson subsoiler, Ferguson potatao planter 726, Ferguson A-LE 20 sawbench, Ferguson pulley, Ferguson Tipping trailer mk1 3 ton, Ferguson Grader Blade Multi Purpose, Ferguson crane O-BE-28 (repro), Jf meststrooier av3, Caprari waterpomp op aftakas, zelfbouw 3 tons kipper.
-
- Site Admin
- Berichten: 2323
- Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: Ongeluk......
Oei dat is schrikken. Gelukkig een persoonlijk letsel.
De meeste angst heb ik voor de thermische schok. Een heet motorblok in een keer koud.
Dat gaat zelden goed. Hoe groot de schade aan de motor is, blijft de vraag.
De rest heeft rest staat al in eerdere postings beschreven.
Ik wens je veel succes en wijsheid.
De meeste angst heb ik voor de thermische schok. Een heet motorblok in een keer koud.
Dat gaat zelden goed. Hoe groot de schade aan de motor is, blijft de vraag.
De rest heeft rest staat al in eerdere postings beschreven.
Ik wens je veel succes en wijsheid.
Groetjes Gerrit Preuter
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
Re: Ongeluk......
Oef, da's wel even schrikken geweest! Gelukkig ben je er zelf goed af gekomen en kijkend naar je FE35 zal dat misschien net zo voelen, maar het is toch het voornaamste, niet?
Hierboven staan al een boel tips vermeld en de allerbelangrijkste is dat je z.s.m. de boel uit elkaar trekt en voorziet van een goede laag vet/olie. Als het blok geen scheuren heeft door de plotselinge afkoeling (dat hoeft niet altijd verkeerd te gaan), dan kan waterslag nog maar het enige zijn wat voor schade gezorgd kan hebben. Kromme drijfstang in het beste geval, kromme krukas en dito kleppen in het ergste geval erbij.
Voor nu is het allerbelangrijkste om vervolgschade te voorkomen, want roesten gaat hij binnen een paar dagen al en daarmee loopt de schade ontzettend hard op. Dus uit elkaar, schoonmaken en goed in het vet. Daarna kun je op je gemakje bekijken wat je ermee gaat doen.
Afschrijven kan altijd nog, maar dan heb je in ieder geval nog heel veel goede onderdelen gered waarmee je een eventuele aanschaf van een andere FE35 kunt financieren (en een boel mensen blij die onderdelen zoeken).
Naast doemscenario's zijn er ook genoeg scenario's te bedenken waarin het allemaal erg meevalt.
Dus geef 'm niet meteen op.
Groet!
Tim
Hierboven staan al een boel tips vermeld en de allerbelangrijkste is dat je z.s.m. de boel uit elkaar trekt en voorziet van een goede laag vet/olie. Als het blok geen scheuren heeft door de plotselinge afkoeling (dat hoeft niet altijd verkeerd te gaan), dan kan waterslag nog maar het enige zijn wat voor schade gezorgd kan hebben. Kromme drijfstang in het beste geval, kromme krukas en dito kleppen in het ergste geval erbij.
Voor nu is het allerbelangrijkste om vervolgschade te voorkomen, want roesten gaat hij binnen een paar dagen al en daarmee loopt de schade ontzettend hard op. Dus uit elkaar, schoonmaken en goed in het vet. Daarna kun je op je gemakje bekijken wat je ermee gaat doen.
Afschrijven kan altijd nog, maar dan heb je in ieder geval nog heel veel goede onderdelen gered waarmee je een eventuele aanschaf van een andere FE35 kunt financieren (en een boel mensen blij die onderdelen zoeken).
Naast doemscenario's zijn er ook genoeg scenario's te bedenken waarin het allemaal erg meevalt.

Groet!
Tim
TEA20 '55
Re: Ongeluk......
Beste forumleden,
Dank voor jullie tips en adviezen. Het afschrijven van de FE 35 zat me niet helemaal lekker en gaf niet zo veel voldoening. Ik had er nl de afgelopen periode best wat aan gedaan.
Ik heb dus zaterdag al direct de vloeistoffen laten weglopen en had alleen aan motorolie en transmissieolie al ruim 80 liter.....
Vandaag een nieuwe koppakking gehaald omdat ik wilde weten of de trekker een waterslag had gemaakt of dat drijfstangen krom waren of dat er andere schade was opgetreden. Voor het geval dat niet zo was zo ik minimaal een koppakking nodig hebben zo was mijn redenering.
Dat viel dus allemaal erg mee. De motor ging zonder kop mooi rond, alleen wat olie en water bovenop de zuigers. Alles mooi schoon gemaakt, nieuwe pakking geplaatst en al het andere dat nodig is om een trekker te starten.
Het starten ging niet van harte, maar na een niet te noemen periode kwam de trekker weer tot leven.
Redelijk tevreden kan ik dus dit item afsluiten. Geen idee wat me verder te wachten staat, maar dat zullen we wel zien.
Voorlopig staat de FE 35 dus nog gewoon onder de kapschuur en kijken we komend weekend of er ook mee te rijden valt.
Groetjes Tim
P.s. Ik reed de trekker niet eens zelf de plomp in. Er zat een vrouw achter het stuur....
sorry, dat zal ik nooit weer laten gebeuren.
Dank voor jullie tips en adviezen. Het afschrijven van de FE 35 zat me niet helemaal lekker en gaf niet zo veel voldoening. Ik had er nl de afgelopen periode best wat aan gedaan.
Ik heb dus zaterdag al direct de vloeistoffen laten weglopen en had alleen aan motorolie en transmissieolie al ruim 80 liter.....
Vandaag een nieuwe koppakking gehaald omdat ik wilde weten of de trekker een waterslag had gemaakt of dat drijfstangen krom waren of dat er andere schade was opgetreden. Voor het geval dat niet zo was zo ik minimaal een koppakking nodig hebben zo was mijn redenering.
Dat viel dus allemaal erg mee. De motor ging zonder kop mooi rond, alleen wat olie en water bovenop de zuigers. Alles mooi schoon gemaakt, nieuwe pakking geplaatst en al het andere dat nodig is om een trekker te starten.
Het starten ging niet van harte, maar na een niet te noemen periode kwam de trekker weer tot leven.
Redelijk tevreden kan ik dus dit item afsluiten. Geen idee wat me verder te wachten staat, maar dat zullen we wel zien.
Voorlopig staat de FE 35 dus nog gewoon onder de kapschuur en kijken we komend weekend of er ook mee te rijden valt.
Groetjes Tim
P.s. Ik reed de trekker niet eens zelf de plomp in. Er zat een vrouw achter het stuur....

FE 35 (diesel, standard 23 C), Rood / Grijs.
-
- Site Admin
- Berichten: 2323
- Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: Ongeluk......
Hoi Tim,
Gefeliciteerd. Waarschijnlijk heb je geluk. De motor draait weer en is dus weer goed gesmeerd.
Rijden zal ook wel lukken. Goedkope motor olie 15W40 van action er op en na een maand of twee vervangen.
Mag in de achterbrug en de motor. Dan wordt het meeste wel gereinigd.
Houdt er rekening mee dat alle elektrische spullen toch na verloop van tijd defect gaan.
Dus je hebt nog een mooi klusje in het voorjaar.
Gefeliciteerd. Waarschijnlijk heb je geluk. De motor draait weer en is dus weer goed gesmeerd.
Rijden zal ook wel lukken. Goedkope motor olie 15W40 van action er op en na een maand of twee vervangen.
Mag in de achterbrug en de motor. Dan wordt het meeste wel gereinigd.
Houdt er rekening mee dat alle elektrische spullen toch na verloop van tijd defect gaan.
Dus je hebt nog een mooi klusje in het voorjaar.
Groetjes Gerrit Preuter
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger