Krukas afdichting p3
Moderators: Tony, fergie, admin
-
- Berichten: 364
- Lid geworden op: zo 14 aug 2011 16:09
- Locatie: Scherpenzeel, Gelderland
Krukas afdichting p3
Beste mede hobbyisten!
De ferguson heeft zojuist voor het eerst gedraaid met een frisse motor, en wat liep hij mooi! Het heeft dus goed geholpen. Foto's en filmpjes volgen. Echter lekt de krukas afdichting als een mandje! Bij deze motor zijn het net als bij de 35 3 cilinder van die koortafdichtingen. Ik weet nog toen ik het in elkaar zette dat dat ook niet echt vanzelf ging. Heeft iemand hier misschien verstand van of kan mij vertellen hoe Ik dit moet doen? Ga morgen het motortje van de trekker scheiden en de afdichting losmaken. Nieuwe afdichting is al onderweg.
Hoor graag van jullie,
De ferguson heeft zojuist voor het eerst gedraaid met een frisse motor, en wat liep hij mooi! Het heeft dus goed geholpen. Foto's en filmpjes volgen. Echter lekt de krukas afdichting als een mandje! Bij deze motor zijn het net als bij de 35 3 cilinder van die koortafdichtingen. Ik weet nog toen ik het in elkaar zette dat dat ook niet echt vanzelf ging. Heeft iemand hier misschien verstand van of kan mij vertellen hoe Ik dit moet doen? Ga morgen het motortje van de trekker scheiden en de afdichting losmaken. Nieuwe afdichting is al onderweg.
Hoor graag van jullie,
Groetjes Richard.
Ferguson TED P3 1950 - Ferguson TED 20 1950 - Ferguson Butterfly Plough - Ferguson Belt Pulley - Ferguson Subsoiler - Massey Ferguson 3 Furrow Plough - Massey Ferguson 198 Bar Mower
Pa heeft een MF 65 MK1
Ferguson TED P3 1950 - Ferguson TED 20 1950 - Ferguson Butterfly Plough - Ferguson Belt Pulley - Ferguson Subsoiler - Massey Ferguson 3 Furrow Plough - Massey Ferguson 198 Bar Mower
Pa heeft een MF 65 MK1
Re: Krukas afdichting p3
Hallo,
Ik weet niet welke P3 motor je heeft, maar bij mij is dit een soort omgekeerde schroefdraad op de krukas die bij de draaiende beweging van de krukas de olie tegen houdt, dus geen koorddichting. Is wel een P3 motor met distributieketting.
Gr Johan
Ik weet niet welke P3 motor je heeft, maar bij mij is dit een soort omgekeerde schroefdraad op de krukas die bij de draaiende beweging van de krukas de olie tegen houdt, dus geen koorddichting. Is wel een P3 motor met distributieketting.
Gr Johan
TEF,TED,FE35goudbuik,MF35x,MF65,Ford 8NAN,Ford Ferguson 2N.
-
- Berichten: 364
- Lid geworden op: zo 14 aug 2011 16:09
- Locatie: Scherpenzeel, Gelderland
Re: Krukas afdichting p3
Hier een exploded view van het cilinderblok:
Zo te zien zit er aan de achterkant inderdaad geen koord afdichting. Zit dit bij jou hetzelfde Johan? Ik heb inderdaad ook die schroefdraad op de as.
En is hij bij jou dicht?

Zo te zien zit er aan de achterkant inderdaad geen koord afdichting. Zit dit bij jou hetzelfde Johan? Ik heb inderdaad ook die schroefdraad op de as.
En is hij bij jou dicht?

Groetjes Richard.
Ferguson TED P3 1950 - Ferguson TED 20 1950 - Ferguson Butterfly Plough - Ferguson Belt Pulley - Ferguson Subsoiler - Massey Ferguson 3 Furrow Plough - Massey Ferguson 198 Bar Mower
Pa heeft een MF 65 MK1
Ferguson TED P3 1950 - Ferguson TED 20 1950 - Ferguson Butterfly Plough - Ferguson Belt Pulley - Ferguson Subsoiler - Massey Ferguson 3 Furrow Plough - Massey Ferguson 198 Bar Mower
Pa heeft een MF 65 MK1
Re: Krukas afdichting p3
Hallo Richard,
Voor zo ver ik nu al zie is die redelijk dicht, daar hoort dus geen koord in te zitten.
In bijlage een paar foto's van de afdichting en krukas einde.
Gr Johan
Voor zo ver ik nu al zie is die redelijk dicht, daar hoort dus geen koord in te zitten.
In bijlage een paar foto's van de afdichting en krukas einde.
Gr Johan
- Bijlagen
-
- SIMG1913 (1).jpg (165.98 KiB) 10027 keer bekeken
-
- SIMG1917 (1).jpg (144.17 KiB) 10027 keer bekeken
TEF,TED,FE35goudbuik,MF35x,MF65,Ford 8NAN,Ford Ferguson 2N.
-
- Berichten: 364
- Lid geworden op: zo 14 aug 2011 16:09
- Locatie: Scherpenzeel, Gelderland
Re: Krukas afdichting p3
Bedankt voor je snelle reactie! Dan weet ik genoeg, ga ik hem morgen splitsen en het koord er uit halen en weer dichtmaken!
Groetjes Richard.
Ferguson TED P3 1950 - Ferguson TED 20 1950 - Ferguson Butterfly Plough - Ferguson Belt Pulley - Ferguson Subsoiler - Massey Ferguson 3 Furrow Plough - Massey Ferguson 198 Bar Mower
Pa heeft een MF 65 MK1
Ferguson TED P3 1950 - Ferguson TED 20 1950 - Ferguson Butterfly Plough - Ferguson Belt Pulley - Ferguson Subsoiler - Massey Ferguson 3 Furrow Plough - Massey Ferguson 198 Bar Mower
Pa heeft een MF 65 MK1
Re: Krukas afdichting p3
Hallo Richard,
Let op, volgens mij heb je dan de verkeerde aluminium helften.
Pas geleden heb ik ook nog een P3 gereviseerd.
Er zit inderdaad "schroefdraad" op de krukastap die de olie terug het carter indrukt.
Echter de twee aluminium helften bij een P3 van de eerste types hebben geen uitsparing voor een koordafdichting.
Er dient zo weinig ruimte tussen de krukastap en de aluminium helften te zijn zodat de spiraalgroef voldoende "pak" op lekolie krijgt dat deze meegevoerd kan worden terug het carter in. Zo te horen heb jij of de verkeerde aluminium afdichtingen, of heb je een P3 van de latere serie's.
Zit de brandstofpomp direct tegen de distributie aan (model Dexta) of heb je er een met een brandstofpomp die met een flexibele koppeling aangedreven wordt?
Overigens is mijn P3 volkomen lekvrij aan de krukas tot nu toe.
groeten,
Tony
Let op, volgens mij heb je dan de verkeerde aluminium helften.
Pas geleden heb ik ook nog een P3 gereviseerd.
Er zit inderdaad "schroefdraad" op de krukastap die de olie terug het carter indrukt.
Echter de twee aluminium helften bij een P3 van de eerste types hebben geen uitsparing voor een koordafdichting.
Er dient zo weinig ruimte tussen de krukastap en de aluminium helften te zijn zodat de spiraalgroef voldoende "pak" op lekolie krijgt dat deze meegevoerd kan worden terug het carter in. Zo te horen heb jij of de verkeerde aluminium afdichtingen, of heb je een P3 van de latere serie's.
Zit de brandstofpomp direct tegen de distributie aan (model Dexta) of heb je er een met een brandstofpomp die met een flexibele koppeling aangedreven wordt?
Overigens is mijn P3 volkomen lekvrij aan de krukas tot nu toe.
groeten,
Tony
-
- Berichten: 111
- Lid geworden op: zo 22 feb 2015 14:48
- Locatie: Groenlo
Re: Krukas afdichting p3
Richard,
Er zit ook een koordafdichting op de rand van de carterpan, tenminste bij mij wel. Daar heb ik wel eens problemen mee gehad dat de koorden iets te kort waren. Goed kijken waar de olie vandaan komt dus.
Groeten,
Maarten
Er zit ook een koordafdichting op de rand van de carterpan, tenminste bij mij wel. Daar heb ik wel eens problemen mee gehad dat de koorden iets te kort waren. Goed kijken waar de olie vandaan komt dus.
Groeten,
Maarten
Ferguson-Brown Type A 1936/ Ford-Ferguson 2N 1943/ Ferguson TE P3 1947/ Ferguson TED 1954/ MF 35X 1963/ MF135/ MF 97/ Ferguson Banana Loader/ 2 Furrow plough/ Single furrow plough/ Springtine cultivator/ Rigid tine cultivator/ Tiller/ Steerage hoe/ Weeder/ Posthole digger/ Earthscoop/ Potato Ridger/ Potato Planter/ Potato fertilizer attachtment/ Potato spinner/ Subsoiler/ Transport box/ 3T tipping trailer/ Sawbench/ Dual wheel adapters/ Ferguson Tractor Jack
-
- Berichten: 364
- Lid geworden op: zo 14 aug 2011 16:09
- Locatie: Scherpenzeel, Gelderland
Re: Krukas afdichting p3
Beste mede - hobbyisten,
Allereerst Tony. Ik heb de goede helften zoals op de foto's johan, ik heb alleen die koorden er tussen gepropt ( vond al dat het niet lekker pastte maar goed).
Ik heb 1 van de allereerste P3's, ook met ketting, CAV brandstofpomp met flexkoppeling en startmotor ook van CAV. Ook heb ik de doorvoer van smeerolie naar de tuimelas nog door de koppakking. Echt old-skool dus.
Heb vandaag het hele spulletje losgemaakt en het afdichtingskoord zat onder in de flens, welke dus de af voer van de olie naar het carter belemmerde. De olie kon dus enkel naar buiten.
Maarten, de olie kwam er enkel uit als er oliedruk van de pomp op kwam te staan. Dan liep het er echt met een straaltje uit. Dus het moet die afdichting van de krukas wel zijn geweest.
Elenpe, ik snap dit niet helemaal. De krukas is inderdaad opgefrist, maar geen nieuwe lagerschalen. Deze waren nergens te vinden, maar buiten dat waren ze ook nog prima volgens de experts. Heb zelf later ook de spelingen nog opgemeten en deze viel binnen de specificatie's.
Daar komt nog bij, dat een as-tap van een glijlager ALTIJD olie lekt, en nooit geheel dicht is. De olie word tussen het lager en de as-tap geperst, en vormt daar een filmlaagje, maar daarna word het naar buiten geperst terug het carter in, of naar de as afdichting. Zou dit lager echter zoveel lekken dat de as afdichting dit niet voor kan, dan is er ook geen olie druk meer aanwezig want dan gaat alle olie rechtstreeks naar buiten, en dat is natuurlijk ook niet aan de orde bij 4,5 bar stationair...
Erg bedankt voor alle support, ik kan weer verder! Hierbij nog wat foto's.
Allereerst Tony. Ik heb de goede helften zoals op de foto's johan, ik heb alleen die koorden er tussen gepropt ( vond al dat het niet lekker pastte maar goed).
Ik heb 1 van de allereerste P3's, ook met ketting, CAV brandstofpomp met flexkoppeling en startmotor ook van CAV. Ook heb ik de doorvoer van smeerolie naar de tuimelas nog door de koppakking. Echt old-skool dus.
Heb vandaag het hele spulletje losgemaakt en het afdichtingskoord zat onder in de flens, welke dus de af voer van de olie naar het carter belemmerde. De olie kon dus enkel naar buiten.
Maarten, de olie kwam er enkel uit als er oliedruk van de pomp op kwam te staan. Dan liep het er echt met een straaltje uit. Dus het moet die afdichting van de krukas wel zijn geweest.
Elenpe, ik snap dit niet helemaal. De krukas is inderdaad opgefrist, maar geen nieuwe lagerschalen. Deze waren nergens te vinden, maar buiten dat waren ze ook nog prima volgens de experts. Heb zelf later ook de spelingen nog opgemeten en deze viel binnen de specificatie's.
Daar komt nog bij, dat een as-tap van een glijlager ALTIJD olie lekt, en nooit geheel dicht is. De olie word tussen het lager en de as-tap geperst, en vormt daar een filmlaagje, maar daarna word het naar buiten geperst terug het carter in, of naar de as afdichting. Zou dit lager echter zoveel lekken dat de as afdichting dit niet voor kan, dan is er ook geen olie druk meer aanwezig want dan gaat alle olie rechtstreeks naar buiten, en dat is natuurlijk ook niet aan de orde bij 4,5 bar stationair...
Erg bedankt voor alle support, ik kan weer verder! Hierbij nog wat foto's.
Groetjes Richard.
Ferguson TED P3 1950 - Ferguson TED 20 1950 - Ferguson Butterfly Plough - Ferguson Belt Pulley - Ferguson Subsoiler - Massey Ferguson 3 Furrow Plough - Massey Ferguson 198 Bar Mower
Pa heeft een MF 65 MK1
Ferguson TED P3 1950 - Ferguson TED 20 1950 - Ferguson Butterfly Plough - Ferguson Belt Pulley - Ferguson Subsoiler - Massey Ferguson 3 Furrow Plough - Massey Ferguson 198 Bar Mower
Pa heeft een MF 65 MK1
-
- Berichten: 364
- Lid geworden op: zo 14 aug 2011 16:09
- Locatie: Scherpenzeel, Gelderland
Re: Krukas afdichting p3


Groetjes Richard.
Ferguson TED P3 1950 - Ferguson TED 20 1950 - Ferguson Butterfly Plough - Ferguson Belt Pulley - Ferguson Subsoiler - Massey Ferguson 3 Furrow Plough - Massey Ferguson 198 Bar Mower
Pa heeft een MF 65 MK1
Ferguson TED P3 1950 - Ferguson TED 20 1950 - Ferguson Butterfly Plough - Ferguson Belt Pulley - Ferguson Subsoiler - Massey Ferguson 3 Furrow Plough - Massey Ferguson 198 Bar Mower
Pa heeft een MF 65 MK1
Re: Krukas afdichting p3
Hallo Richard,
Met die koord ging het zeker niet lukken, de lagers zijn ook niet vernieuwd en de krukas is ook niet geslepen bij mij zelfs de hoofdlagers waren een soort bronzen lagers.
PS: heb je een mail gestuurd.
Gr Johan
Met die koord ging het zeker niet lukken, de lagers zijn ook niet vernieuwd en de krukas is ook niet geslepen bij mij zelfs de hoofdlagers waren een soort bronzen lagers.
PS: heb je een mail gestuurd.
Gr Johan
- Bijlagen
-
- SIMG1902.jpg (88.01 KiB) 9960 keer bekeken
TEF,TED,FE35goudbuik,MF35x,MF65,Ford 8NAN,Ford Ferguson 2N.
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: zo 03 jan 2016 12:14
Re: Krukas afdichting p3
Dit noemen ze een ,,linkse spoed ,, om de olie te keren.johan schreef:Hallo,
Ik weet niet welke P3 motor je heeft, maar bij mij is dit een soort omgekeerde schroefdraad op de krukas die bij de draaiende beweging van de krukas de olie tegen houdt, ...
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Re: Krukas afdichting p3
Hello Allemaal,
De linkse draad (in dit geval overigens gewoon rechtse) is er enkel om eventueele restanten van de olie bij starten na stilstand weer terug de motor in te voeren. De eigenlijke keering is de schijf links er van op de 3e foto hierboven. De zogenaamde slinger schijf maakt gebruik van middelpunt vliegende kracht om de olie van de krukas af te slingeren omdat de schijf een grotere diameter heeft om zo de omtrek snelheid te vergroten. Dit is een oude methode die veel in scheeps diesels en grote startionaire motoren voorkomt. Dit zal nog een restant zijn van de oorlogs P3 die voorzien was om in sloepen dienst te doen.
Groetjes,
René.
De linkse draad (in dit geval overigens gewoon rechtse) is er enkel om eventueele restanten van de olie bij starten na stilstand weer terug de motor in te voeren. De eigenlijke keering is de schijf links er van op de 3e foto hierboven. De zogenaamde slinger schijf maakt gebruik van middelpunt vliegende kracht om de olie van de krukas af te slingeren omdat de schijf een grotere diameter heeft om zo de omtrek snelheid te vergroten. Dit is een oude methode die veel in scheeps diesels en grote startionaire motoren voorkomt. Dit zal nog een restant zijn van de oorlogs P3 die voorzien was om in sloepen dienst te doen.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....