Remvoering MF 35

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
Hendrik-Jan

Remvoering MF 35

Bericht door Hendrik-Jan »

MF-genoten

De remtrommels heb ik net los. Je wil niet weten hoeveel troep er in zat.
Ik heb de remschoenen nog niet schoon. Maar de eerste indruk is dat de voering erop gelijmd is. Klopt dit? Ik las op de site ergens dat ze met klinknagels vastzitten, mischien alleen de TEF. Is er verschill tussen originele remschoenen en die uit de vervanging
Hoe dik is de remvoering van nieuwe remschoenen. Dan kan ik inschatten hoever de zaak versleten is, en of ik veel moeite doe om de zaak netjes schoon te krijgen voor hergebruik.

Groeten

Hendrik-Jan
MF 35 snmy 1962

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Hendrik-Jan,

Normaal werden ze geklonken echter er waren ook gelijmde sets leverbaar. De geklonken voeringen waren af als de klinknagesl minder dan xx mm diep lagen, ik schat zo'n mm of 3 a 40 dat je dan over moet hebben.

Overigens, de nieuwe voeringen kun je er meestal wel op klinken na het verwijderen van de gelijmde, de gaatjes zitten er vaak wel voor in de schoen ijzers. Let wel op, pas die voeringen als ze van sparex zijn, die hebben (hadden) een verkeerd gaatjes patroon. Even alle nagels er in drukken om te zien of ze er allemaal in passen is genoeg.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Hendrik-Jan

Rene,

Inmiddels heb ik de remschoenen schoner. In het stalen deel komen 2 keer 6 gaatjes tevoorschijn. De voering is gelijmd. De remvoering is maar 35 mm breed en de stalen deel 50 mm. Het lijkt met niet origineel, vooral niet omdat de remvoering asymetrisch zit.

Ik denk dat de keerring ook lekt. De troep die van en uit de rem haal voelt olieachtig aan. Kan ik zonder de afstand tussen beide assen te veranderen de steekas er uit halen. Of moet bij inbouw de ruimte tussen de assen opnieuw uitgevuld worden?

Hendrik-Jan
MF 35 snmy 1962

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Hendrik-Jan,

I princiepe zou de 35 maar weinig last moeten hebben van vette voeringen. De lagers worden namelijk met vet gesmeerd en zolang men dat maar mondjesmaat doet zoals voorgeschreven zal men weinig problemen hebben. Ik zou de zaak goed shoon maken en er eens een tijd mee rijden om te zien wat er uit komt. Er staat geloof ik maar 1x per jaar een of twee slagen vet voor geschreven dus bij ons als hobby is dat zo goed als nooit.

De voeringen horen inderderdaad breder dan de 35 mm, Ze steken zelfs iets buiten het staal uit. Nu kun je deze er af slijpen en er nieuwe op klinken maar je kunt ook compleete sets incl. de stalen schoen krijgen. Indien de huidige voeringen astbest houdend zijn is het niet aan te bevelen er aan te gaan slijpen. Controleer de trommels, wellicht dat die niet meer vlak zijn en uitgedraaid of vervangen moeten worden.

De as is in princiepe wel te demonteren en weer te hermonteren zonder shimmen. Voorwaarde is dat de zelfde dikte pakking wordt gebruikt en dat de speling nu goed is. Als de speling nu al niet goed is kun je ze natuurlijk beter weer uitshimmen. De speling dient met te controleren met een meetklok maar een digitale shuifmaat werkt ook prima. Het moet 0,051 tot 0,203 met 3 bouten aangedraaid tot 70Nm op gelijke afstanden.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Hendrik-Jan

Hallo,

Ik heb de zaak inmiddels schoon. De rechterkeering lekt, de andere lijkt droog. Dus dat wordt vervangen.
De keerringen die er in zitten, is dat een standaard keerring of speciaal voor MF gemaakt.
Zijn de pakkingen in verschillende diktes te krijgen, of mag ik er zelf maken van pakkingpapier.

groeten

Hendrik-Jan
MF 35 snmy 1962

Hendrik-Jan

Hallo,

Ik heb nog een vraag; Hoe krijg je de klemring los die het lager op zijn plaats houdt. Het werkplaatshandboek zegt " gaatje boren en splijten met een koudbeitel"
Is er ook nog een andere manier, zonder de ring te kapot te maken?

Hendrik-Jan
MF 35 snmy 1962

admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door admin »

Hendrik Jan,

Die ring is heet gemaakt voordat hij op de as ging. Het lukt je nu niet meer om de alleen de ring heet te maken (zonder de as te verwarmen).
Volgens mij is er dus geen manier meer om de ring er vanaf te krijgen zonder de ring stuk te maken.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

hans eshuis

Bericht door hans eshuis »

hoi

Die ringen koste 10 euro bij hps en 12 euro bij de mf dealer.

mvg hans eshuis
2n,2nan, te 20, te-p3,tea, tec, ted, 4x tef, tek, fe35, mf 35 petrolium, 35 4cil, 3x mf 65 mk1 en 2, mf 135, mf 178, mf 205,203, industie, mf 675, mf 390t, mf 1200 knikker, voorlader 735, vaste tand en met 2x veer cultivator, dorspoelies, aard schop, 3x ploeg 2 schaar, ploeg mf 798, krome woelpoot, aardapel aanvuller,aardapel poter ,automatiche aardapel poter mf 718, aardapel rooier,
2 xcirkelzaag, schijfeg, jack, banana voorlader, kunstmest strooier, melkbussen bakje, vertragingsbak te serie

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Hendrik-Jan,

Bij het boren even een lap op het lager leggen en daarna de spanen eerst wegzuigen. Lager goed uitwassen in diesel voor je het terug monteerd. Het boren moet in de as richting, je hebt dus een paar boren nodig van zo'n 70 Cm lang. Wij hebben daar 2 boren voor gemaakt. Gloei eerst de schacht van de boor uit door die roodgloeiend te stoken en dan aan de lucht te laten koelen. Dan herhalen en in koud water koelen. Daardoor wordt het minder hard en kun je er een stuk draadeind aan lassen De truuk is natuurlijk dat zo recht mogelijk te doen. Leg boor en draaideind in een hoeklijn daarvoor. Dikte verschil kompenseren met blik of papier. Wij hebben er een van 4,5 mm en een van 9 gemaakt (de ring is net geen 10 mm breed). Neem een boormachine met laag toerental en gebruik een stuk koperen of CV buis oid om de lange schacht te gelijden tijdens het boren. Dan een paar tikken met de hamer en je pakt de ring er zo af.

Daarna moet je echter wel het lager er af trekken, dat gaat niet altijd even makkelijk. Ik heb daarvoor de trekker nagebouwd zoals in het manual staat. Heel belangrijk is dat je het huis rondom steund, ze willen wel krom !.

Eventueel kun je met het grut ook naar me toe rijden, dan kan ik het boren en trekken wel doen voor je. Ik heb er ook een paar kaarsrechte boren voor.

Groetjes,

René.

Hendrik-Jan

Rene,

bedankt voor je aanbod, misschien maak ik wel gebruik van. Ik ga eerst even buurten met de monteur die destijds de traktor verkocht heeft. Wij wonen volgens mij niet bij elkaar om de hoek.

Groeten

Hendrik-Jan
MF 35 snmy 1962

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Hendri-Jan,

Volgens de route planner 159 Km dus tenzij het een hele ruime hoek is...

Groetjes,

René.

hans eshuis

Bericht door hans eshuis »

of je neemt alleen de steek assen mee
2n,2nan, te 20, te-p3,tea, tec, ted, 4x tef, tek, fe35, mf 35 petrolium, 35 4cil, 3x mf 65 mk1 en 2, mf 135, mf 178, mf 205,203, industie, mf 675, mf 390t, mf 1200 knikker, voorlader 735, vaste tand en met 2x veer cultivator, dorspoelies, aard schop, 3x ploeg 2 schaar, ploeg mf 798, krome woelpoot, aardapel aanvuller,aardapel poter ,automatiche aardapel poter mf 718, aardapel rooier,
2 xcirkelzaag, schijfeg, jack, banana voorlader, kunstmest strooier, melkbussen bakje, vertragingsbak te serie

Plaats reactie