TED rijdt plots niet meer

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Tim

TED rijdt plots niet meer

Bericht door Tim »

Hallo,

Vandaag waren we kunstmest aan het strooien met onze TED20. bj 1950 omgebouwd met P3 motor.
Toen we met volle strooier wilden vertrekken om open te strooien was er plots een "klop" te horen in de versnellingsbak. Je kan de versnellingspook in elke versnelling steken, je voelt ook dat er tandwielen geschakeld worden maar rijden doet de tractor niet meer. de pto doet het wel nog.

Heeft iemand hier ervaring mee? ik kan op het forum niet meteen gelijkaardige problemen terugvinden.
(Door het uitvallen van de TED zal de revisie van de MF148 waarschijnlijk iets sneller vooruit gaan ;) )

alvast bedankt

Tim

admin
Site Admin
Contacteer:

Re: TED rijdt plots niet meer

Bericht door admin »

Hoi Tim,

Zonder de trekker open te maken kan ik niets met zekerheid zeggen.
Ik verdenk het pignon wiel dat het differentieel aandrijft.
Je kunt de olie aftappen en dan het inspectieluik aan de zijkant van de trekker er af halen.
Te beginnen met die waar het oliepijl stokje in zit.
Dan kun je waarschijnlijk al wel iets zien.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Tim,

Steekas gebroken ?. Dekseltje met de pijlstok even van de zijkant van de achterbrug schroeven, trekker in de vrij zetten en met de hand de dikke as voor het pineon wiel proberen te draaien. Is er beweging in te krijgen voor meer dan de tandwiel speling dan is er achterin wat loos, anders is het de bak. Ik vermoed echter achterin.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

hans eshuis

Bericht door hans eshuis »

hoi

Ik heb nog wel wat dunne steekassen te koop.

mvg hans eshuis
2n,2nan, te 20, te-p3,tea, tec, ted, 4x tef, tek, fe35, mf 35 petrolium, 35 4cil, 3x mf 65 mk1 en 2, mf 135, mf 178, mf 205,203, industie, mf 675, mf 390t, mf 1200 knikker, voorlader 735, vaste tand en met 2x veer cultivator, dorspoelies, aard schop, 3x ploeg 2 schaar, ploeg mf 798, krome woelpoot, aardapel aanvuller,aardapel poter ,automatiche aardapel poter mf 718, aardapel rooier,
2 xcirkelzaag, schijfeg, jack, banana voorlader, kunstmest strooier, melkbussen bakje, vertragingsbak te serie

Tim

Bericht door Tim »

Bedankt voor de snelle reacties. van zodra ik het probleem nader bekeken heb (zal pas binnen een paar weken zijn) hou ik jullie op de hoogte.

Bij het kunstmest strooien rijden we altijd met "kooiwielen" (metalen dubbele wielen). dit zal wel extra belastend zijn voor de steekassen waardoor jullie voorspellingen niet ver van de werkelijkheid zullen zitten.

wordt vervolgd...

Tim

Bericht door Tim »

eindelijk een update.

luikje waar peilstok door zit gedemonteerd en het probleem was direct duidelijk. de koppelbus die de as uit de versnellingsbak verbind met de as van de differentieel was stuk.
Vervolgens de achterbrug losgemaakt en achteruit geschoven. De koppelbus was zo snel gedemonteerd. Volgens mij werd deze al eens gelast. Het lijkt alsof ze er ooit een stuk tussen gezet hebben?

bij kramp en histoparts zie ik nergens zo'n bus staan. iemand enig idee waar ik deze zou kunnen bestellen en wat het zou mogen kosten?

tweede optie is deze opnieuw lassen maar het lijkt mij niet evident om de twee helften dan nog perfect in lijn te hebben...
Bijlagen
20151105_215047_resized.jpg
20151105_215047_resized.jpg (23.32 KiB) 12125 keer bekeken
20151105_215031_resized.jpg
20151105_215031_resized.jpg (25.54 KiB) 12125 keer bekeken
20151105_215019_resized.jpg
20151105_215019_resized.jpg (25.69 KiB) 12125 keer bekeken

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Tim,

Er is kans dat ik nog wel zo'n bus heb liggen, ik zal bij gelegenheid even kijken.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Tim

Bericht door Tim »

Bedankt voor het voorstel.
Ik heb de originele bus terug gelast. als hij het nog eens 50 jaar volhoudt zal ik best tevreden zijn.

Nu de tractor uit elkaar was toch eens rondgekeken hoe alles in elkaar zit en vroeg mij toch heel erg af wat het kleine langwerpige blokje is die met een stangetje vastzit in de pomp (onderaan op de foto). het lijkt helemaal nergens echt aan vast te hangen. is dit normaal of is er ergens iets afgebroken?
Bijlagen
20151114_164715klein.jpg
20151114_164715klein.jpg (62.54 KiB) 12075 keer bekeken

Symen

Bericht door Symen »

Dit is de regelschuif in de pomp. Hoort met een dwarsverbinding aan de lange vork die verticale in de achterbrug, te zitten. Zie ook op eerder gestelde vragen op het forum.
er staat ook een uitgebreide beschrijving van de heffing op Annatefka.
ferguson te, tea, tec, ted, tef, tet, 30 vineyard, fordson dexta en ford dearborn 8NAN, ford ferguson (9N). Rasspe, Schukken en Franse Ferguson maaibalk, 2 schaar Rumptstad en Dearborn rondgaande ploeg, 2 schaar Ferguson en 3 schaar MF rondgaande ploeg, Dearborn 1 schaar heen en weer gaande ploeg, ferguson jack, high lift loader, MF 712 mestverspreider.

Make time for your hobby!

Tim

Bericht door Tim »

Bedankt voor de reactie. volgens mij is het "afgebroken" ter hoogte van de cirkel. ik kan het plunjertje niet verwijderen omdat het blijft haken in de pomp maar voor de rest lijkt het helemaal los te zitten.
Wat zijn de symptomen als dit plunjertje afgebroken is? Ik vraag mij af als dit nu gebroken is door de trekker uit elkaar te halen of al dit eventueel al jaren stuk kan zijn zonder dat we er iets van gemerkt hebben?

zou dit de oorzaak kunnen geweest zijn dat de trekkrachtregeling erg schokkerig werkte?

de hendel voor hoogte instelling blijft ook nooit staan maar komt altijd vanzelf omhoog. is dit normaal (door de veer) of niet? We gebruiken de trekker nu al 15 jaar en het is altijd zo geweest.

Zou het nodig zijn om de trekker terug open te doen en de pomp te demonteren? (zat al terug samen als ik de foto poste)
Bijlagen
plunjertje.png
(33.04 KiB) 11008 keer gedownload

Symen

Bericht door Symen »

Het ziet er naar uit dat het stuurschuifje nog in de pomp zit. Maar niet verbonden met de hef. Als ze toch werkte moet staat de schuif in een stand dat er net wat olie langs kan. Zakte waarschijnlijk ook weer . Om de hef goed te laten werken moet het schuifje los gemaakt worden en aan de vork van de hef.
ferguson te, tea, tec, ted, tef, tet, 30 vineyard, fordson dexta en ford dearborn 8NAN, ford ferguson (9N). Rasspe, Schukken en Franse Ferguson maaibalk, 2 schaar Rumptstad en Dearborn rondgaande ploeg, 2 schaar Ferguson en 3 schaar MF rondgaande ploeg, Dearborn 1 schaar heen en weer gaande ploeg, ferguson jack, high lift loader, MF 712 mestverspreider.

Symen

Bericht door Symen »

Wat op de foto uit de pomp hangt is een geleide staafje. De stuurschuif zit nog in de pomp waarschijnlijk. Kan via de voorkant er uit. Daar moet de bevestiging komen. Zie post Johan (gevraagd) voor een foto van het geheel.

Tim

Bericht door Tim »

ik denk dat ik hier wel duidelijke foto's gevonden heb:

http://www.annatefka.nl/phpBB/viewtopic ... huif#p6297

hoe zit het stangetje precies vast aan de plunjer? de foto bij bovenstaande topic is net van de verkeerde kant getrokken

Symen

Bericht door Symen »

Met een circlip.

Tim

Bericht door Tim »

het vervolg van de pomp staat bij de post van johan.

ik heb de pto as ook verwijderd (deze lekte al een tijdje)
de dichting is behoorlijk ingelopen op het busje. ik was van plan om het busje af te draaien naar diameter 35 en dan een standaard (of 2 achter elkaar) oliekeerring te monteren D62 d35.

Hoe lossen jullie dit meestal op?
Bijlagen
20151119_211437klein.jpg
20151119_211437klein.jpg (89.82 KiB) 10532 keer bekeken
20151119_211859klein.jpg
20151119_211859klein.jpg (121.45 KiB) 10532 keer bekeken
20151119_211934klein.jpg
20151119_211934klein.jpg (113.86 KiB) 10532 keer bekeken

Plaats reactie