MF165 draaiende krijgen
Moderators: Tony, fergie, admin
Re: MF165 draaiende krijgen
Nadat ik probeer te starten hoor ik ook nog even nadruppelen in de motor.
Dan moet de pomp toch werken ?
Mag ik ook niet concluderen dat aangezien ik brandstof hoor lopen bij het proberen starten er geen lucht in de leidingen zit ?
Of is dit te snel gedacht ? Eens ontluchten kan natuurlijk geen kwaad.
Dan moet de pomp toch werken ?
Mag ik ook niet concluderen dat aangezien ik brandstof hoor lopen bij het proberen starten er geen lucht in de leidingen zit ?
Of is dit te snel gedacht ? Eens ontluchten kan natuurlijk geen kwaad.
Zal inderdaad de retour zijn.
Maar dan blijft mn vraag toch nog, als ik dit hoor na het proberen starten.
Wil dit dan niet zeggen dat de brandstofpomp nog werkt ?
Groeten,
Thomas
Maar dan blijft mn vraag toch nog, als ik dit hoor na het proberen starten.
Wil dit dan niet zeggen dat de brandstofpomp nog werkt ?
Groeten,
Thomas
Hallo Thomas,
Heb jij de handel van de hef op zakken gezet, zodat de startmotor de hydrauliekpomp niet mee hoeft te sleuren????
Extra weerstand en minder startsnelheid!!!!
De brandstofpomp GOED ontluchten met de opvoerpomp en dan pas de verstuiver leiding los en kijken of daar onder het starten brandstof komt.
Groeten Wim.
Heb jij de handel van de hef op zakken gezet, zodat de startmotor de hydrauliekpomp niet mee hoeft te sleuren????
Extra weerstand en minder startsnelheid!!!!
De brandstofpomp GOED ontluchten met de opvoerpomp en dan pas de verstuiver leiding los en kijken of daar onder het starten brandstof komt.
Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9
Heb de hef idd op zakken gezet.
Brandstofpomp goed ontlucht en ik krijg brandstof bij alle 4 de injectoren.
Accu was ondertussen wel alweer wat aan kracht verloren dus eerst deze terug opladen en morgen nog eens proberen.
Als ik wat startpilot wil spuiten, doe je dit dan bij die oliebadfilter ? Best eerst kap eens afhalen denk ik want kan er niet goed bij.
Thomas
Brandstofpomp goed ontlucht en ik krijg brandstof bij alle 4 de injectoren.
Accu was ondertussen wel alweer wat aan kracht verloren dus eerst deze terug opladen en morgen nog eens proberen.
Als ik wat startpilot wil spuiten, doe je dit dan bij die oliebadfilter ? Best eerst kap eens afhalen denk ik want kan er niet goed bij.
Thomas
Ik zou zeker ook het oliefilter van de luchtinlaat bekijken. Bij mij zat die in het verleden bijna dicht waardoor mijn MF35 niet wou starten, met moeite wel met startpilot ( naar horen vertellen overigens niet zo gezond voor de motor)
Na schoonmaken startte mijn MF met gemak.
Indien jouw accu zo snel leeg is zal ie wel een keer vervangen moeten worden.
Na schoonmaken startte mijn MF met gemak.
Indien jouw accu zo snel leeg is zal ie wel een keer vervangen moeten worden.
Groet
Bert
MF35 4 cilinder 1958
Bert
MF35 4 cilinder 1958
Krijg voorlopig nog niet genoeg beweging in de motor.
Wil wel ronddraaien maar 1keer rond dan een tel niet en daarna weer 1 keer rond. Niet echt goed, snel doordraaien.
Luchtfilter zal ik nog nakijken.
De oude batterij krijg ik niet meer aan de praat. Dit was een 12V 720A 125Ah.
De batterij die ik nu heb is een recentere maar 12V 850A 95Ah.
Is de batterij die ik nu gebruik goed om te kunnen starten ?
Wat me nog opvalt is dat de verbinding tussen de kleine en grote cilinder van de startmotor rood gloeiend wordt ?!
En dan vooral op het punt waar hij op de kleine cilinder vast zit. Zie foto.
Lijkt wel dat de energie daarin kruipt in plaats van in het ronddraaien van de motor?
Ik kijk alweer uit naar jullie reacties.
Bedankt!
Thomas
Wil wel ronddraaien maar 1keer rond dan een tel niet en daarna weer 1 keer rond. Niet echt goed, snel doordraaien.
Luchtfilter zal ik nog nakijken.
De oude batterij krijg ik niet meer aan de praat. Dit was een 12V 720A 125Ah.
De batterij die ik nu heb is een recentere maar 12V 850A 95Ah.
Is de batterij die ik nu gebruik goed om te kunnen starten ?
Wat me nog opvalt is dat de verbinding tussen de kleine en grote cilinder van de startmotor rood gloeiend wordt ?!
En dan vooral op het punt waar hij op de kleine cilinder vast zit. Zie foto.
Lijkt wel dat de energie daarin kruipt in plaats van in het ronddraaien van de motor?
Ik kijk alweer uit naar jullie reacties.
Bedankt!
Thomas
- Bijlagen
-
- MF11.jpg (76.65 KiB) 9923 keer bekeken
pas op Thomas, dat roodgloeiend worden is echt niet goed, er is ook behoorlijke verkleuring van de kabel te zien.
Het betekend ook een behoorlijk spanningsverlies ten koste van de startmotor. Het hoort nauwelijks warm te worden lijkt me.
Ik zou alle contacten eens heel goed schoonmaken, met een dremel met staalborsteltje gaat dat prima, of met een vijl.
De grote cylinder is de startmotor zelf, de kleine het startrelais (schakelt de 12V door naar de startmotor en schuift de bendix op zijn plaats gedurende het starten)
Het betekend ook een behoorlijk spanningsverlies ten koste van de startmotor. Het hoort nauwelijks warm te worden lijkt me.
Ik zou alle contacten eens heel goed schoonmaken, met een dremel met staalborsteltje gaat dat prima, of met een vijl.
De grote cylinder is de startmotor zelf, de kleine het startrelais (schakelt de 12V door naar de startmotor en schuift de bendix op zijn plaats gedurende het starten)
Groet
Bert
MF35 4 cilinder 1958
Bert
MF35 4 cilinder 1958
Elektrische delen schoonmaken met remreiniger is niet heel verstandig!
Ik had t zelfde probleem met mijn trekker dat ie te weinig stroom kreeg op de startmotor. Alle kabels vervangen voor moderne (ze worden alleen maar beter) en de startmotor van een goede massa voorzien. Sowieso een nieuwe massakabel kan geen kwaad. Kunnen nare storingen van komen. Daarna startte die van mij als een nieuwe. Misschien wel beter
Zorg ook voor een goeie accu. Start niet te lang door! Accu's kunnen hier absoluut niet tegen. Levensduur gaat drastisch achteruit. Ik ontlucht meestal diesel met een externe startbooster om de accu te ontlasten.
Ik had t zelfde probleem met mijn trekker dat ie te weinig stroom kreeg op de startmotor. Alle kabels vervangen voor moderne (ze worden alleen maar beter) en de startmotor van een goede massa voorzien. Sowieso een nieuwe massakabel kan geen kwaad. Kunnen nare storingen van komen. Daarna startte die van mij als een nieuwe. Misschien wel beter

Zorg ook voor een goeie accu. Start niet te lang door! Accu's kunnen hier absoluut niet tegen. Levensduur gaat drastisch achteruit. Ik ontlucht meestal diesel met een externe startbooster om de accu te ontlasten.
-
- Contacteer:
Hello Tito,
Remmenreiniger werkt prima enkel wel droog blazen zoals Peter reeds schreef en er is niets aan de hand.
Groetjes,
René.
Remmenreiniger werkt prima enkel wel droog blazen zoals Peter reeds schreef en er is niets aan de hand.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Dit weekend de startmotor eraf gehaald.
De ring op de startmotor opengedaan en goed uitgeblazen.
1 van de 4 openingen zat vol met vuil.
Startmotor los van tractor draaide goed rond.
daarna op de tractor; eerste poging draaide hij toch ook aardig rond. Eerste keer ook echt rook uit uitlaat.
2de en volgende pogingen werd de verbinding tussen startmotor en startrelais (aan kant van startrelais) toch terug warm en draaide hij ook minder goed rond.
Had zelf een verbinding (metalen strip) gemaakt tussen startmotor en startrelais aangezien het originele stukje kabel door het warm worden niet in zo'n goede staat meer was.
Bij het aanspannen van deze connectie is nu de bout van het startrelais afgebroken.
Door verschillende keren warm te worden was de bout broos geworden.
Dus eerst een nieuw startrelais nodig. Welke is de beste voor mijn startmotor? (LUCAS 26271B 23 69 M45G 12V)
Heb de klemmen aan de batterijzijde opnieuw op de kabel bevestigd. Aan de startmotor zijde moet ik eerst op zoek naar dergelijke ringen waaraan ik de kabel eens opnieuw kan vastmaken. Weet iemand waar je deze kan vinden ?
Had ook een extra startkabel gelegd tussen massa batterij en de tractor in de buurt van de startmotor.
Kortom had wel het gevoel dat de tractor te starten is; maar opnieuw de verbinding aan het startrelais strooit roet in het eten.
Ik heb nu toch een ander startrelais nodig dus misschien helpt dit ?
Groet,
Thomas
De ring op de startmotor opengedaan en goed uitgeblazen.
1 van de 4 openingen zat vol met vuil.
Startmotor los van tractor draaide goed rond.
daarna op de tractor; eerste poging draaide hij toch ook aardig rond. Eerste keer ook echt rook uit uitlaat.
2de en volgende pogingen werd de verbinding tussen startmotor en startrelais (aan kant van startrelais) toch terug warm en draaide hij ook minder goed rond.
Had zelf een verbinding (metalen strip) gemaakt tussen startmotor en startrelais aangezien het originele stukje kabel door het warm worden niet in zo'n goede staat meer was.
Bij het aanspannen van deze connectie is nu de bout van het startrelais afgebroken.
Door verschillende keren warm te worden was de bout broos geworden.
Dus eerst een nieuw startrelais nodig. Welke is de beste voor mijn startmotor? (LUCAS 26271B 23 69 M45G 12V)
Heb de klemmen aan de batterijzijde opnieuw op de kabel bevestigd. Aan de startmotor zijde moet ik eerst op zoek naar dergelijke ringen waaraan ik de kabel eens opnieuw kan vastmaken. Weet iemand waar je deze kan vinden ?
Had ook een extra startkabel gelegd tussen massa batterij en de tractor in de buurt van de startmotor.
Kortom had wel het gevoel dat de tractor te starten is; maar opnieuw de verbinding aan het startrelais strooit roet in het eten.
Ik heb nu toch een ander startrelais nodig dus misschien helpt dit ?
Groet,
Thomas
Beste Thomas
Lijkt deze op je huidige relais?
http://www.koopvanderwalparts.com/catal ... /id/21830/
Enige versie voor de 135 die ik op de site kan vinden.
Onze MF 35 heeft een koperen strip tussen de starter en het relais, zo te zien hebben de nieuwe starters bij koopvanderwal ook een strip, zie bijgevoegde foto
m.v.g.
Rutger
Lijkt deze op je huidige relais?
http://www.koopvanderwalparts.com/catal ... /id/21830/
Enige versie voor de 135 die ik op de site kan vinden.
Onze MF 35 heeft een koperen strip tussen de starter en het relais, zo te zien hebben de nieuwe starters bij koopvanderwal ook een strip, zie bijgevoegde foto
m.v.g.
Rutger
- Bijlagen
-
- MF35 starter voor de nieuwe verflaag.
- Starter.jpg (189.37 KiB) 9825 keer bekeken
Groeten
Rutger
MF35 4 cilinder 1958
Helpen met TEF20
Rutger
MF35 4 cilinder 1958
Helpen met TEF20
-
- Site Admin
- Contacteer:
Beste Thomas,
Dat probleem van afgebroken bouten op een startrelais ken ik. Ik heb er al twee versleten op mijn TEF.
Beide doordat ze heet werden tijdens het starten. De tweede keer was overigens mijn eigen probleem.
Heb in de winter veel te lang doorgestart om de motor te ontluchten.
Waarschijnlijk passen er wel meerdere startrelais op je startmotor. Dus er eentje vinden gaat wel lukken.
Een koperen strip is veel beter dan losse draad. Heeft minder weerstand en geleid de warmt beter.
En voor alle startmotoren geldt niet te lang achtereen starten. Na poosje alles eerst weer rustig af laten koelen.
Dat probleem van afgebroken bouten op een startrelais ken ik. Ik heb er al twee versleten op mijn TEF.
Beide doordat ze heet werden tijdens het starten. De tweede keer was overigens mijn eigen probleem.
Heb in de winter veel te lang doorgestart om de motor te ontluchten.
Waarschijnlijk passen er wel meerdere startrelais op je startmotor. Dus er eentje vinden gaat wel lukken.
Een koperen strip is veel beter dan losse draad. Heeft minder weerstand en geleid de warmt beter.
En voor alle startmotoren geldt niet te lang achtereen starten. Na poosje alles eerst weer rustig af laten koelen.
Groetjes Gerrit Preuter
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
Waar zou ik zo'n koperen strip vinden ?
Thomas
Thomas
Enkele vragen over het startrelais.
Ik heb een nieuwe in huis gehaald. Nu blijkt deze er iets anders uit te zien.
Op de originele zaten 2 contactpunten op de bout die je met de + van de accu verbindt.
Terwijl op de nieuwe daar 1 contact zit en dan op de behuizing 2 in plaats van 1.
Klopt het dat je op de nieuwe de + van je accu op de bout aansluit.
En dat je vanuit het eerste punt naar je contact gaat en van je contact dan naar het tweede aansluitingspunt ?
Is op de foto het punt wat gesoldeerd is diegene die vertrekt naar je contact.
Aangezien mijn contactslot kapot is; kan ik proberen starten door de 2 aansluitingspunten op de behuizing van de startrelais te verbinden ? En dan van de gesoldeerde naar de andere of omgekeerd ?
Het viel mij ook op dat bij het demonteren van het startrelais er een deel in de startmotor blijft zitten ?
Hoe kan je dit deel losmaken ? (Ik zie dat er wel nog een soort schroefbout op de startmotor zit.)
Kan ik deze oude cilinder laten zitten en combineren met het nieuwe startrelais ? Of beter helemaal vervangen?
Ik kijk alweer uit naar uw reacties.
Thomas
Ik heb een nieuwe in huis gehaald. Nu blijkt deze er iets anders uit te zien.
Op de originele zaten 2 contactpunten op de bout die je met de + van de accu verbindt.
Terwijl op de nieuwe daar 1 contact zit en dan op de behuizing 2 in plaats van 1.
Klopt het dat je op de nieuwe de + van je accu op de bout aansluit.
En dat je vanuit het eerste punt naar je contact gaat en van je contact dan naar het tweede aansluitingspunt ?
Is op de foto het punt wat gesoldeerd is diegene die vertrekt naar je contact.
Aangezien mijn contactslot kapot is; kan ik proberen starten door de 2 aansluitingspunten op de behuizing van de startrelais te verbinden ? En dan van de gesoldeerde naar de andere of omgekeerd ?
Het viel mij ook op dat bij het demonteren van het startrelais er een deel in de startmotor blijft zitten ?
Hoe kan je dit deel losmaken ? (Ik zie dat er wel nog een soort schroefbout op de startmotor zit.)
Kan ik deze oude cilinder laten zitten en combineren met het nieuwe startrelais ? Of beter helemaal vervangen?
Ik kijk alweer uit naar uw reacties.
Thomas
- Bijlagen
-
- MF14.jpg (84.93 KiB) 9792 keer bekeken
-
- MF13.jpg (107.02 KiB) 9792 keer bekeken
-
- MF12.jpg (88.01 KiB) 9792 keer bekeken
-
- Contacteer:
Hello Thomas,
1. dikke kabel naar accu.
2. naar contact slot
3. naar startmotor (koperen strip).
Belangrijke weggever is de omcirkelde verbinding, die bout is altijd de startmotor kant.
Wil je starten zonder contact slot dan maak je verbinding tussen 1 en 2 en zorg dat je met je schroevendraaier verder niets aan raakt als je dat doet !.
1. dikke kabel naar accu.
2. naar contact slot
3. naar startmotor (koperen strip).
Belangrijke weggever is de omcirkelde verbinding, die bout is altijd de startmotor kant.
Wil je starten zonder contact slot dan maak je verbinding tussen 1 en 2 en zorg dat je met je schroevendraaier verder niets aan raakt als je dat doet !.
- Bijlagen
-
- MF12.jpg (115.33 KiB) 9781 keer bekeken
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz