MF165 draaiende krijgen
Moderators: Tony, fergie, admin
MF165 draaiende krijgen
Zoals in vorige posts reeds te lezen was ben ik dus een MF op mijn pad tegengekomen.
Ondertussen al ontdekt dat het om een 165 gaat en de tractor ook thuis gekregen.
Volgende stap: Graag wil ik de tractor natuurlijk terug draaiende krijgen.
Hij is 2 jaar geleden draaiende weggezet buiten in het gras. (indertijd kon hij met wat ether nog gestart worden)
Welke stappen dien ik nu te doorlopen vooraleer ik hem kan proberen starten?
Hij staat wat laag in olie dus olie bijvullen lijkt me logisch; zowel motor als versnellingsbak.
mazoutfilters eens vervangen en verse diesel in doen?!
Goede batterij er in natuurlijk.
Sleutel kan ik niet meer verdraaien dus nieuw contact erin.
Spijtiggenoeg kan ik hem door de multipower dus niet in gang trekken.
Alle tips zijn zeer welkom!
Ondertussen al ontdekt dat het om een 165 gaat en de tractor ook thuis gekregen.
Volgende stap: Graag wil ik de tractor natuurlijk terug draaiende krijgen.
Hij is 2 jaar geleden draaiende weggezet buiten in het gras. (indertijd kon hij met wat ether nog gestart worden)
Welke stappen dien ik nu te doorlopen vooraleer ik hem kan proberen starten?
Hij staat wat laag in olie dus olie bijvullen lijkt me logisch; zowel motor als versnellingsbak.
mazoutfilters eens vervangen en verse diesel in doen?!
Goede batterij er in natuurlijk.
Sleutel kan ik niet meer verdraaien dus nieuw contact erin.
Spijtiggenoeg kan ik hem door de multipower dus niet in gang trekken.
Alle tips zijn zeer welkom!
- Bijlagen
-
- MF4.jpg (175.14 KiB) 13080 keer bekeken
-
- Contacteer:
Re: MF165 draaiende krijgen
Hello Thomas,
Ether wordt meestal niet gebruikt als de motor nog goed start. Dit type motor start normaal namelijk altijd wel zonder gloeien als het niet vriest. Echter zie http://www.annatefka.nl/phpBB/viewtopic.php?f=5&t=3828 is er eventueel wel een verklaring voor het niet willen starten. Dat maakt het na een paar jaar staan vermoedelijk nog moeilijker om te starten. Dan kun je nog wel proberen met warme lucht in de inlaat (electrische verf afbrand feun of gasbrander in de inlaat zonder lucht filter) of je begint met de kop te lichten en dan eens kijken.
Groetjes,
René.
Ether wordt meestal niet gebruikt als de motor nog goed start. Dit type motor start normaal namelijk altijd wel zonder gloeien als het niet vriest. Echter zie http://www.annatefka.nl/phpBB/viewtopic.php?f=5&t=3828 is er eventueel wel een verklaring voor het niet willen starten. Dat maakt het na een paar jaar staan vermoedelijk nog moeilijker om te starten. Dan kun je nog wel proberen met warme lucht in de inlaat (electrische verf afbrand feun of gasbrander in de inlaat zonder lucht filter) of je begint met de kop te lichten en dan eens kijken.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Hallo Thomas,
Welke startmotor zit er op?
Een Lucas M45G of een M50G?
Dit staat aan de buitenkant in het huis geslagen.
Welke accu zit er in, een lage of een hoge?
Ik weet zo niet hoeveel koudstart vermogen beide types hebben.
Ampere EN.
Een kleine heeft volgens mij in de buurt van 650 - 700 ampere EN.
Die is voor een MF 135, maar die wordt ook wel in een MF 165 MK 3 geplaatst, maar dat is eigenlijk te krap.
Groeten Wim.
Welke startmotor zit er op?
Een Lucas M45G of een M50G?
Dit staat aan de buitenkant in het huis geslagen.
Welke accu zit er in, een lage of een hoge?
Ik weet zo niet hoeveel koudstart vermogen beide types hebben.
Ampere EN.
Een kleine heeft volgens mij in de buurt van 650 - 700 ampere EN.
Die is voor een MF 135, maar die wordt ook wel in een MF 165 MK 3 geplaatst, maar dat is eigenlijk te krap.
Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9
Startmotor is M45G.
Accu moet ik nog eens goed bekijken.
Thomas
Accu moet ik nog eens goed bekijken.
Thomas
Hallo Thomas,
Een M50G heeft meer vermogen.
Groeten Wim.
Een M50G heeft meer vermogen.
Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9
Zoals eerder aangegeven kan ik de sleutel niet meer verdraaien.
En als ik onderaan het contact kijk lijkt het of deze gesmolten is op 1 van de aansluitingen.
Enig idee waaraan dit zou kunnen liggen?
En als ik onderaan het contact kijk lijkt het of deze gesmolten is op 1 van de aansluitingen.
Enig idee waaraan dit zou kunnen liggen?
- Bijlagen
-
- MF10.jpg (115.44 KiB) 13029 keer bekeken
Hallo Thomas,
Waarschijnlijk heeft het kabelschoentje een hele slechte verbinding met het lipje van de startschakelaar, waardoor er overgangsweerstand en dus warmteontwikkeling plaatsvind op die plek.
Lipje van de startschakelaar goed blank maken en het kabelschoentje vernieuwen.
Groeten Wim.
Waarschijnlijk heeft het kabelschoentje een hele slechte verbinding met het lipje van de startschakelaar, waardoor er overgangsweerstand en dus warmteontwikkeling plaatsvind op die plek.
Lipje van de startschakelaar goed blank maken en het kabelschoentje vernieuwen.
Groeten Wim.
Goede Middag,
Deze morgen stroom op de MF gezet via een andere tractor.
Spijtiggenoeg geraakt de startmotor niet verder dan een tik.
- Kan de startmotor vastzitten ?
- Kan je manueel proberen de motor rond te krijgen. Om te zien of hij los is.
Gegroet,
Thomas
Deze morgen stroom op de MF gezet via een andere tractor.
Spijtiggenoeg geraakt de startmotor niet verder dan een tik.
- Kan de startmotor vastzitten ?
- Kan je manueel proberen de motor rond te krijgen. Om te zien of hij los is.
Gegroet,
Thomas
-
- Site Admin
- Contacteer:
Hoi Thomas,
Als ik je verhaal lees, heb je startkabels gebruikt.
Dat is 9 van de 10 keer de reden dat je alleen een tik hoort.
De meeste startkabels hebben te veel weerstand om de startmotor van een diesel te laten draaien.
Het beste kun je accu gewoon in de trekker zetten en dan nog eens proberen.
Ik heb met mijn trekker eens gehad dat die niet meer wilde starten 1 minuut nadat ik hem had stel gezet.
Bleek de accuklem los getrilt te zijn van de accu. De moer van de klem een halve slag aangedraaid en het probleem opgelost.
Om te kijken of de startmotor wel wil ronddraaien, kun je het startrelais overbruggen door met een dikke schroevendraaier heel even de twee dikke aansluitingen op het start relais door te verbinden.
Als ik je verhaal lees, heb je startkabels gebruikt.
Dat is 9 van de 10 keer de reden dat je alleen een tik hoort.
De meeste startkabels hebben te veel weerstand om de startmotor van een diesel te laten draaien.
Het beste kun je accu gewoon in de trekker zetten en dan nog eens proberen.
Ik heb met mijn trekker eens gehad dat die niet meer wilde starten 1 minuut nadat ik hem had stel gezet.
Bleek de accuklem los getrilt te zijn van de accu. De moer van de klem een halve slag aangedraaid en het probleem opgelost.
Om te kijken of de startmotor wel wil ronddraaien, kun je het startrelais overbruggen door met een dikke schroevendraaier heel even de twee dikke aansluitingen op het start relais door te verbinden.
Groetjes Gerrit Preuter
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Ik had wel de accu van een draaiende tractor met startkabels rechtstreeks op de startmotor aangesloten en dan op de startmotor verbinding gemaakt tussen de twee punten om te proberen starten.
Is deze opstelling niet krachtig genoeg ?
De volledig lege accu in de MF is ook wel nog aangesloten, zou dit de kracht doen afnemen?
Is deze opstelling niet krachtig genoeg ?
De volledig lege accu in de MF is ook wel nog aangesloten, zou dit de kracht doen afnemen?
Zou ik de batterij die er inzit nog kunnen opladen ?
Het is een hoog model maar dus al een jaar of 2 leeg.
Ik heb een batterijlader van 12V - 8A . Is deze daarvoor geschikt?
Ik heb ook nog een recentere batterij die ik kan opladen en erin plaatsen maar ik dacht misschien best de originele gebruiken.
Als deze nog genoeg op te laden is natuurlijk.
Het is een hoog model maar dus al een jaar of 2 leeg.
Ik heb een batterijlader van 12V - 8A . Is deze daarvoor geschikt?
Ik heb ook nog een recentere batterij die ik kan opladen en erin plaatsen maar ik dacht misschien best de originele gebruiken.
Als deze nog genoeg op te laden is natuurlijk.
-
- Site Admin
- Contacteer:
Hoi
Een accu die twee jaar niet gebruikt is, is waarschijnlijk dood. Gewoon even een andere accu er in en daarmee proberen te starten.
Een accu die twee jaar niet gebruikt is, is waarschijnlijk dood. Gewoon even een andere accu er in en daarmee proberen te starten.
Groetjes Gerrit Preuter
Kan je een accu best aansluiten in de tractor om op te laden of laad deze best op als hij los is.
Of maakt dit niet uit ?
Of maakt dit niet uit ?
Je kunt de accu gerust laten zitten. Er is hoogstens wat lekstroom als het goed is. Eruit halen kan ook, wellicht moet je dat sowieso gezoen het verhaal.
Ten eerste moeten we er vanuit gaan dat er voldoende accuwater in zit?
Met 8 ampère laden is ruim voldoende. Zelf heb ik een 5 ampère acculader en dat gaat ook prima.
Met 8A heb je in theorie in 10 uur een 80AH accu vol. Praktisch gezien duurt het wel wat langer daar de stroom gaat zakken zodra de accu voller wordt.
Ten eerste moeten we er vanuit gaan dat er voldoende accuwater in zit?
Met 8 ampère laden is ruim voldoende. Zelf heb ik een 5 ampère acculader en dat gaat ook prima.
Met 8A heb je in theorie in 10 uur een 80AH accu vol. Praktisch gezien duurt het wel wat langer daar de stroom gaat zakken zodra de accu voller wordt.
Groet
Bert
MF35 4 cilinder 1958
Bert
MF35 4 cilinder 1958
Batterij opgeladen.
Dan eens proberen starten. Krijg de motor nu wel even aan het draaien maar wil nog niet starten. Krijg precies ook nog geen rook. In kan hem ook niet blijven laten ronddraaien.
Moet wel nog eens testen of de leidingen aan de injectoren druppelen als ik deze wat losdraai.
Maar ik hoor wel druppelen in de motor als ik probeer te starten. Ook als ik een aantal keer op het opvoerpompje druk hoor ik dit.
Is dit normaal ?? Heb dat bij onze Deutz tractors precies nog nooit gehoord.
Wel ging door enkele keren te proberen starten de lift achteraan al een achterstaande kipper optillen. Hendel stond omhoog en blijkbaar al vlug reactie door enkele keren te proberen starten.
Maar dit ter zijde.
Zou warme lucht in de inlaat blazen helpen ?
Andere tips ?
Gegroet, Thomas
Dan eens proberen starten. Krijg de motor nu wel even aan het draaien maar wil nog niet starten. Krijg precies ook nog geen rook. In kan hem ook niet blijven laten ronddraaien.
Moet wel nog eens testen of de leidingen aan de injectoren druppelen als ik deze wat losdraai.
Maar ik hoor wel druppelen in de motor als ik probeer te starten. Ook als ik een aantal keer op het opvoerpompje druk hoor ik dit.
Is dit normaal ?? Heb dat bij onze Deutz tractors precies nog nooit gehoord.
Wel ging door enkele keren te proberen starten de lift achteraan al een achterstaande kipper optillen. Hendel stond omhoog en blijkbaar al vlug reactie door enkele keren te proberen starten.
Maar dit ter zijde.
Zou warme lucht in de inlaat blazen helpen ?
Andere tips ?
Gegroet, Thomas