MF geblokkeerd .

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
Th_MMM

MF geblokkeerd .

Bericht door Th_MMM »

Ik heb volgend probleem:

Deze week wou ik de MF van op de foto gaan ophalen.

Klein beetje achtergrond: MF rijdend weggezet; door te weinig gebruik kregen ze hem niet meer aan de praat. batterij plat,...
Zo is deze spijtiggenoeg 2 jaar stil buiten blijven staan.

Zware jeep en aanhangwagen zo dicht mogelijk ervoor gezet; lier eraan maar achterwielen blijken geblokkeerd.
Eerst nog een paar meter op nattere ondergrond kunnen voortslepen met lier daarna op drogere grond bleek deze MF sterker dan een zware jeep + aanhangwagen met lier. Ook geprobeerd om elektriciteit van jeep op startmotor te steken; motor draaide klein beetje rond maar lang niet in de buurt van starten.

Ik lees dat plakkende koppelingsplaat wel eens probleem kan zijn als tractor lange tijd stilstaat .
Nu valt me ook op dat de remmen (alhoewel handrem niet op stond) zeer moeilijk intrappen. Terwijl dit ervoor zeer vlotjes ging.
Maar kunnen de remmen een tractor zo vastzetten ?
Er zit totaal geen beweging in de achterwielen kan ze alleen wat heen en weer klikken maar dan spreek ik toch over hoogstens een paar millimeter.

Wat zou het probleem kunnen zijn ? En vooral kent iemand een oplossing ?
Een handige truck bijvoorbeeld om te testen of koppelingsplaat vast zit en of je die kan loskrijgen ?
De optie de tractor in twee delen wil ik liever vermijden. Of wel eens doen als ik de tractor thuis in de schuur heb.

Er zit ook een multipower hendel op. Klopt het dat je tractoren met een multipower niet in gang kan trekken ?
Zit de multipower er misschien voor iets tussen dat de tractor geblokkeerd staat ?

Zoals u leest zeer veel vragen.
Alle tips zijn zeer welkom ?
Bijlagen
MF1.jpg
MF1.jpg (187.26 KiB) 9666 keer bekeken

Theo MF

Re: MF geblokkeerd .

Bericht door Theo MF »

Beste Th,

Het lijkt me onwaarschijnlijk dat het aan de koppelingsplaat / versnellingsbak ligt. Dan had je het wel gemerkt toen je de startmotor liet draaien.

Ik gok erop dat de remmen vastgeroest zijn.

Zelf heb ik geen ervaring met dit probleem, maar ik zou denk ik proberen de zaak op spanning te zetten en dan met een hamer op de buitenzijde van de remtrommel tikken ( laten schrikken) en kijken of de boel daarmee los komt.

En thuis de trommels eraf proberen te krijgen.

Of anders met zware voorlader of shovel de trekker aan de achterbrug optillen en op de kar zetten.

Leuk klusje.

Succes

Theo

Th_MMM

Bericht door Th_MMM »

Precies wel niet zo evident om bij remmen te komen.
Zitten deze in achterbrug ?

Mvg,
Thomas

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Thomas,

Als het iets anders is dan een 135 (en dat is het) dan heeft het ding schijfremmen die in de axhteras trompetten zitten dus daar kom je niet snel bij. Het beste zal zijn de trekker met hulp van een heftruk of voorlader op een andere trekker op je aanhanger te manuvreren en thuis gaan kijken wat er exact klem zit.

Koppelingen kunnen zo vast zitten dat de trekker doormidden moet om de zaak letterlijk uit elkaar te breken. Corrosie op de drukvlakken grijpen het frictie materiaal dan zo vast dat hij niet vrij is te krijgen. Soms echter kun je door te starten in een hoge versnelling en dan door behhalve op de koppeling ook een keer goed op de rem gaan staan de koppeling los breken. Omdat je echter met bijde problemen lijkt te hebben zal het eerts sleutelen worden. Overigens, als je dit wilt probren na het herstellen van de remmen dan wel zo doen dat je de ruimte hebt, dus niet in de schuur proberen !. Bij falen de motor stoppen, hou dat in de gaten en doe dat op tijd.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Th_MMM

Bericht door Th_MMM »

Goede Middag,

Kan het dat alhoewel de remmen niet in gesloten toestand stonden deze toch vastroesten en de achterwielen blokkeren?

Hoeveel werk is het om bij die schijfremmen te komen ? Hoeveel stappen moet ik doorlopen? Te beginnen met achterwiel eraf,....

Mocht het enkel de remmen zijn; zouden deze dan de tractor zo kunnen blokkeren dat ze een 4x4 jeep in bedwang houden?
Of is dit een indicatie dat waarschijnlijk dus ook de koppelingsplaat vast zit ?

MVG,
Thomas
Bijlagen
MF5.jpg
MF5.jpg (170.15 KiB) 9632 keer bekeken

massey 35

Bericht door massey 35 »

Hallo Thomas,

Als ik deze laatste foto bekijk, dan geloof ik dat jij een MF 165 of een MF 175 hebt met droge schijfremmen.
Deze kunnen wel vastroesten als de tractor 2 jaar buiten gestaan heeft.
Zitten de schanieren van de voetrem en / of handrem niet vast?
Staat de handrem er niet op?
Dit kan een klein palletje aan het linker rempedaal zijn en / of een handremhandel.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Thomas,

Deze machines hebben snel draaiende remmen en 1:3 reducties net achter het wiel. Als je de remmen dus los wilt trekken zul je ruim 3x de kracht nodig hebben als je bij conventionele remmen nodig had. Als die dingen vast geroest zijn zal er dus niet veel gebeuren.

Als de parkeer rem er op stond dan kan het gebeuren dat de rem zelf toch niet lossen wil. Dan kun je proberen op de bediening aan de achteras te slaan om ze vrij te krijgen voor zover de platen niet verkleeft zijn. De koppeling kan best verkleeft zijn maar met de versnellings bak in neutraal moet hij toch wel rollen willen. 'T beste zal zijn de hoog/laag hendel in de N stand te zetten, dan neem je de hele bak niet mee als je hem verrold.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Th_MMM

Bericht door Th_MMM »

Het vreemde is dat de parkeerrem niet op stond.
Maar dat je de rem/parkeerrem niet meer kan opzetten.
Terwijl dit 2 jaar geleden heel vlot op te zetten was kan je de rem nu niet meer op zetten ?

kan de bediening van de remmen vastroesten ?
Maar waarom zouden dan de remmen geblokkeerd staan ? Of kunnen remmen die niet op staan ook vastroesten ?

Groeten,
Thomas

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Allemaal,

Peter, daar had ik nog niet aan gedacht maar je kunt met die vrijloop natuurlijk wel achteruit draaien. Voor de overigen mensen, multie power heeft een vrijloop en een hydro koppeling voor het lage resp het hoge verzet. De vrijloop in het lager verzet wordt bij inschakelen van het hoge verzet gewoon constant doorgedraaid. Daarom heb je bij een MP trekker ook geen motor rem in de laag stand. Achteruit trekkend met de bak in een hoge versnelling zou je dan de motor op zich rondt moeten krijgen als de remmen tenminste vrijkomen.

Groetjes,

René.

Th_MMM

Bericht door Th_MMM »

Waar de remstang de trompet binnen gaat kan je precies een element los draaien van de trompet ?!

Mocht je dit element los krijgen kan je dan in de buurt van de remmen komen ?
Of zit er geen groot gat onder dit element enkel een gaatje om de remstang naar binnen te loodsen ?

Ik blijf het ook vreemd vinden dat de remmen los stonden maar nu bijna niet meer in te duwen zijn?
Lijkt logischer dat als tractor 2jaar stil staat met handrem op dat de remmen dan vastroesten veeleer dan wanneer de rem los stond ?

Dank voor uw reacties,
Thomas
Bijlagen
MF8.jpg
MF8.jpg (129.6 KiB) 9591 keer bekeken

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Thomas,

De hevel in je foto en de draadstang met moer naar binnen tikken is meer ruimte voor de rem. Eventueel de moer los draaien.

Deze schijf remmen hebben 2 platen(schijven) en 4 gietijzeren frictie oppervlakken. Die laatste willen zeer zeker roesten en dat kan behoorlijk meer ruimte in nemen dan de speling die over is bij goed afgestelde remmen.

Groetjes,

René.

Th_MMM

Bericht door Th_MMM »

Uiteindelijk de remmen los gekregen en de tractor in vrijloop kunnen zetten.
Zo leek hij los te staan.
Gisteren de proef op de som genomen en inderdaad vlot kunnen wegtakelen!!

Bedankt voor alle tips!

Plaats reactie