olie uit uitlaat na revisie perkins 3 cylinder
Moderators: Tony, fergie, admin
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: za 24 mei 2014 20:36
Re: olie uit uitlaat na revisie perkins 3 cylinder
dag Gerrit,
dat zou kunnen.
ik heb het ding schoon geblazen voor montage en gecontroleerd of de gloeispiraal het wel doet.
verder weet ik niet hoe dat ding werkt.
wanneer geeft die bijv diesel? ik heb geen idee.
verder heb ik ook nog aan de mogelijkheid gedacht van een verstopte retourleiding.
krijgen de verstuivers dan meer te verwerken dan de cylinders kunnen verbranden?
groet
marc
dat zou kunnen.
ik heb het ding schoon geblazen voor montage en gecontroleerd of de gloeispiraal het wel doet.
verder weet ik niet hoe dat ding werkt.
wanneer geeft die bijv diesel? ik heb geen idee.
verder heb ik ook nog aan de mogelijkheid gedacht van een verstopte retourleiding.
krijgen de verstuivers dan meer te verwerken dan de cylinders kunnen verbranden?
groet
marc
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Re: olie uit uitlaat na revisie perkins 3 cylinder
Hello Marc,
Als de thermostart door lekt (klepje blijft hangen in de thermostart) dan blijft ie diesel in je inlaat druppelen. Is eenvoudig te testen door de diesel leiding naar de thermostart even af te koppelen en af te doppen.
Een verstopte retour levert meestal andere dingen op, bv. een andere toon in de motor na x minuten lopen etc. Verder geeft het niet extra brandstof, de pomp is afgesteld op het juiste maximum met nieuw nozzles. Oude nozles met een grotere retour stroom geven dus minder en je mist wat pk's.
Groetjes,
René.
Als de thermostart door lekt (klepje blijft hangen in de thermostart) dan blijft ie diesel in je inlaat druppelen. Is eenvoudig te testen door de diesel leiding naar de thermostart even af te koppelen en af te doppen.
Een verstopte retour levert meestal andere dingen op, bv. een andere toon in de motor na x minuten lopen etc. Verder geeft het niet extra brandstof, de pomp is afgesteld op het juiste maximum met nieuw nozzles. Oude nozles met een grotere retour stroom geven dus minder en je mist wat pk's.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Re: olie uit uitlaat na revisie perkins 3 cylinder
Hallo Marc,
Je kunt de thermostart ook demonteren en dan buiten het spruitstuk weer aansluiten.
Als je de motor dan laat lopen mag er geen brandstof lekken door de thermostart.
Wel even de opening in het spruitstuk afstoppen i.v.m. stof.
Groeten Wim.
Je kunt de thermostart ook demonteren en dan buiten het spruitstuk weer aansluiten.
Als je de motor dan laat lopen mag er geen brandstof lekken door de thermostart.
Wel even de opening in het spruitstuk afstoppen i.v.m. stof.
Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9
-
- Berichten: 111
- Lid geworden op: zo 22 feb 2015 14:48
- Locatie: Groenlo
Re: olie uit uitlaat na revisie perkins 3 cylinder
Hallo,
Ik heb ook een 35x, nu 100 uur gedraaid na volledige revisie maar bij het starten komt er blauwe rook uit de uitlaat. Na een seconde of 20 is dit over. Als je een keer gas geeft is het roken ook over. Is een keer kleppen stellen genoeg om dit te verhelpen?
Ik heb ook een 35x, nu 100 uur gedraaid na volledige revisie maar bij het starten komt er blauwe rook uit de uitlaat. Na een seconde of 20 is dit over. Als je een keer gas geeft is het roken ook over. Is een keer kleppen stellen genoeg om dit te verhelpen?
Ferguson-Brown Type A 1936/ Ford-Ferguson 2N 1943/ Ferguson TE P3 1947/ Ferguson TED 1954/ MF 35X 1963/ MF135/ MF 97/ Ferguson Banana Loader/ 2 Furrow plough/ Single furrow plough/ Springtine cultivator/ Rigid tine cultivator/ Tiller/ Steerage hoe/ Weeder/ Posthole digger/ Earthscoop/ Potato Ridger/ Potato Planter/ Potato fertilizer attachtment/ Potato spinner/ Subsoiler/ Transport box/ 3T tipping trailer/ Sawbench/ Dual wheel adapters/ Ferguson Tractor Jack
Re: olie uit uitlaat na revisie perkins 3 cylinder
Hallo,
Bij een Perkins 3 cilinder worden tijdens revisie de kopbouten aangetrokken op de voorgeschreven waarde, de kleppen te gesteld en dan de motor warmgedraaid.
Als de motor warm is ( koelwater op 85-90 graden ) de tuimelaars, verstuivers enz. te demonteren en de kop warm natrekken.
Daarna koud de kleppen stellen.
Groeten Wim.
Bij een Perkins 3 cilinder worden tijdens revisie de kopbouten aangetrokken op de voorgeschreven waarde, de kleppen te gesteld en dan de motor warmgedraaid.
Als de motor warm is ( koelwater op 85-90 graden ) de tuimelaars, verstuivers enz. te demonteren en de kop warm natrekken.
Daarna koud de kleppen stellen.
Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: za 24 mei 2014 20:36
Re: olie uit uitlaat na revisie perkins 3 cylinder
dag mensen,
vandaag de kop van de perkins afgehaald en de speling van de klepgeleiders gecontroleerd.
alles ziet er netjes uit en de speling lijkt binnen de normen.
de zuigers en cylinders zien er ook goed uit.
de inlaatkanalen zijn schoon en droog.
boven op de inlaatkleppen ligt echter al enige schone olie.
dat lijkt erop te duiden dat de olie inderdaad via de klepgeleider naar binnen komt.
heb ik misschien te dunne olie gebruikt????
op advies van een engelse leverancier van onderdelen heb ik 15w30 gebruikt.
in het oorspronkelijke boekje vindt ik het advies SAE50. dat is een heel stuk dikker.
het blijft een bijzonder verhaal.
groet
marc
vandaag de kop van de perkins afgehaald en de speling van de klepgeleiders gecontroleerd.
alles ziet er netjes uit en de speling lijkt binnen de normen.
de zuigers en cylinders zien er ook goed uit.
de inlaatkanalen zijn schoon en droog.
boven op de inlaatkleppen ligt echter al enige schone olie.
dat lijkt erop te duiden dat de olie inderdaad via de klepgeleider naar binnen komt.
heb ik misschien te dunne olie gebruikt????
op advies van een engelse leverancier van onderdelen heb ik 15w30 gebruikt.
in het oorspronkelijke boekje vindt ik het advies SAE50. dat is een heel stuk dikker.
het blijft een bijzonder verhaal.
groet
marc
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Re: olie uit uitlaat na revisie perkins 3 cylinder
Hello Marc,
Is de bovenkant van de klepgelijders ook afgeschuind ?. Of zijn deze vlak van boven ?.
Groetjes,
René.
Is de bovenkant van de klepgelijders ook afgeschuind ?. Of zijn deze vlak van boven ?.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: za 24 mei 2014 20:36
Re: olie uit uitlaat na revisie perkins 3 cylinder
dag Renee,
de bovenkanten zijn over ongeveer de (buitenste)helft afgeschuind naar beneden.
dat lijkt mij ok.
morgen zal ik de importeur van Perkins de vraag voorleggen.
misschien hebben zij een antwoord.
ik houd jullie op de hoogte.
groet
marc
de bovenkanten zijn over ongeveer de (buitenste)helft afgeschuind naar beneden.
dat lijkt mij ok.
morgen zal ik de importeur van Perkins de vraag voorleggen.
misschien hebben zij een antwoord.
ik houd jullie op de hoogte.
groet
marc
Re: olie uit uitlaat na revisie perkins 3 cylinder
Hallo Marc,
Heb jij een motor met chroomwand bussen of 1 met gietstalen bussen?
De chroomwandbussen lopen moeilijk in waardoor de trekker veel olie verbruikt.
Van een oude trekkerfanaat heb ik gehoord dat ze wel eens waspoeder in het luchtfilter gooiden waardoor de motor even heel schraal loopt. Hierdoor sleten de zuigerveren precies goed in de cilinderwand waardoor een goede afdichting ontstond.
Ik heb mijn eigen mf35x multipower ook voorzien van nieuwe zuigers en bussen en kleppen etc. (Ik heb gietstalen bussen).
Nadat we de motor gestart hebben heeft hij ong 10min stationair gedraaid. Intussen had ik het koelsysteem gevuld met water.
Meteen hierna hebben we de trekker voor de waterrem gezet.
Zo kon hij meteen goed warm worden. Daar heeft hij ong 20min voor gestaan.
De motor liep perfect. Hierna heb ik de kleppen opnieuw gesteld. Cilinderkop nagetrokken en verstuivers opnieuw getest.
De gehele zoner de trekker gebruikt, hooipersen etc. Geen probleem. Na de winter veel stationair werk gedaan met een grondbakje erachter. Hierna begon mijn 35 te roken en te stinken. Teken dat de motor nog niet goed ingelopen is.
Ik heb hem weer voor de waterrem geplaatst en ong 40minuten goed laten trekken.
Nu loopt hij weer perfect en neemt geen olie.
Dus als ik jku was zou ik de motor eebs goed laten werken!
Mvg Onne
Heb jij een motor met chroomwand bussen of 1 met gietstalen bussen?
De chroomwandbussen lopen moeilijk in waardoor de trekker veel olie verbruikt.
Van een oude trekkerfanaat heb ik gehoord dat ze wel eens waspoeder in het luchtfilter gooiden waardoor de motor even heel schraal loopt. Hierdoor sleten de zuigerveren precies goed in de cilinderwand waardoor een goede afdichting ontstond.
Ik heb mijn eigen mf35x multipower ook voorzien van nieuwe zuigers en bussen en kleppen etc. (Ik heb gietstalen bussen).
Nadat we de motor gestart hebben heeft hij ong 10min stationair gedraaid. Intussen had ik het koelsysteem gevuld met water.
Meteen hierna hebben we de trekker voor de waterrem gezet.
Zo kon hij meteen goed warm worden. Daar heeft hij ong 20min voor gestaan.
De motor liep perfect. Hierna heb ik de kleppen opnieuw gesteld. Cilinderkop nagetrokken en verstuivers opnieuw getest.
De gehele zoner de trekker gebruikt, hooipersen etc. Geen probleem. Na de winter veel stationair werk gedaan met een grondbakje erachter. Hierna begon mijn 35 te roken en te stinken. Teken dat de motor nog niet goed ingelopen is.
Ik heb hem weer voor de waterrem geplaatst en ong 40minuten goed laten trekken.
Nu loopt hij weer perfect en neemt geen olie.
Dus als ik jku was zou ik de motor eebs goed laten werken!
Mvg Onne
-
- Berichten: 364
- Lid geworden op: zo 14 aug 2011 16:09
- Locatie: Scherpenzeel, Gelderland
Re: olie uit uitlaat na revisie perkins 3 cylinder
Hallo Marc,
Ik sluit mij aan bij Onne. Ik heb afgelopen week met een gereviseerde 35x gecultivaterd, of hoe je dat ook schrijft. Deze motor had exact dezelfde klachten als die van jou. De eerste 10 minuten was het dan ook flink roken geblazen en kwam er bij de uitlaat echt veel olie uit. Echter na een middag en avond lekker aan het werk te zijn geweest, was de olie helemaal verdwenen. De motor rookte ook niet meer, en spuit nu geen olie meer uit de uitlaat. Het is dus absoluut de moeite waard om hem een dag lekker te laten werken, niet te veel en niet te weinig.
Ik hoop dat het goed komt, en dat je er wat aan hebt!
Ik sluit mij aan bij Onne. Ik heb afgelopen week met een gereviseerde 35x gecultivaterd, of hoe je dat ook schrijft. Deze motor had exact dezelfde klachten als die van jou. De eerste 10 minuten was het dan ook flink roken geblazen en kwam er bij de uitlaat echt veel olie uit. Echter na een middag en avond lekker aan het werk te zijn geweest, was de olie helemaal verdwenen. De motor rookte ook niet meer, en spuit nu geen olie meer uit de uitlaat. Het is dus absoluut de moeite waard om hem een dag lekker te laten werken, niet te veel en niet te weinig.
Ik hoop dat het goed komt, en dat je er wat aan hebt!
Groetjes Richard.
Ferguson TED P3 1950 - Ferguson TED 20 1950 - Ferguson Butterfly Plough - Ferguson Belt Pulley - Ferguson Subsoiler - Massey Ferguson 3 Furrow Plough - Massey Ferguson 198 Bar Mower
Pa heeft een MF 65 MK1
Ferguson TED P3 1950 - Ferguson TED 20 1950 - Ferguson Butterfly Plough - Ferguson Belt Pulley - Ferguson Subsoiler - Massey Ferguson 3 Furrow Plough - Massey Ferguson 198 Bar Mower
Pa heeft een MF 65 MK1
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: za 24 mei 2014 20:36
Re: olie uit uitlaat na revisie perkins 3 cylinder
Eindelijk weer eens tijd voor een antwoord.
Dat van het inlopen had ik al een beetje gehoopt.
Na overleg met de Perkins importeur(zij hebben mij zeer netjes geholpen) en een zuigerverenspecialist heb ik de motor weer in elkaar gesleuteld. De motor heeft overigens gietstalen bussen. Daarna heb ik met een spoeladditief in de olie de motor gespoeld. Daarna komt er zeer dunne en smerige olie uit het blok lopen.
Vervolgens heb ik dikkere olie(15W50) in de motor gedaan en heb de boel weer een tijdje laten lopen. Het olieprobleem is minder maar niet geheel weg. Om toch te kunnen werken zonder zwart te worden heb ik nu een horizontale uitlaat gemonteerd. De trekker mag nu mee naar Frankrijk waar ik hem flink kan laten werken. Hopelijk gaat dan na verloop van tijd het olieverbruik weg.
Hij start en loopt wel erg mooi en het is een fijn trekkertje om mee te werken.
voor de vakantie zoek ik nog een moment om een fotoreportage van de revisie te posten.
wat is daarvoor de beste manier?
In ieder geval allen bedankt voor het meedenken. dat heeft de restauratie voor mij een stuk makkelijker gemaakt.
groet
Marc Crijns
Dat van het inlopen had ik al een beetje gehoopt.
Na overleg met de Perkins importeur(zij hebben mij zeer netjes geholpen) en een zuigerverenspecialist heb ik de motor weer in elkaar gesleuteld. De motor heeft overigens gietstalen bussen. Daarna heb ik met een spoeladditief in de olie de motor gespoeld. Daarna komt er zeer dunne en smerige olie uit het blok lopen.
Vervolgens heb ik dikkere olie(15W50) in de motor gedaan en heb de boel weer een tijdje laten lopen. Het olieprobleem is minder maar niet geheel weg. Om toch te kunnen werken zonder zwart te worden heb ik nu een horizontale uitlaat gemonteerd. De trekker mag nu mee naar Frankrijk waar ik hem flink kan laten werken. Hopelijk gaat dan na verloop van tijd het olieverbruik weg.
Hij start en loopt wel erg mooi en het is een fijn trekkertje om mee te werken.
voor de vakantie zoek ik nog een moment om een fotoreportage van de revisie te posten.
wat is daarvoor de beste manier?
In ieder geval allen bedankt voor het meedenken. dat heeft de restauratie voor mij een stuk makkelijker gemaakt.
groet
Marc Crijns
-
- Site Admin
- Berichten: 2323
- Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: olie uit uitlaat na revisie perkins 3 cylinder
Hoi Marc,
In de FAQ staat een artikel over het plaatsen van de foto's. Lees dat maar rustig door.
Als dat te lastig is, wil ik ze ook best toevoegen aan je verslag. Dan moet je ze wel even naar sturen.
Let wel op dat je maar 5 foto's per posting toe kunt voegen.
In de FAQ staat een artikel over het plaatsen van de foto's. Lees dat maar rustig door.
Als dat te lastig is, wil ik ze ook best toevoegen aan je verslag. Dan moet je ze wel even naar sturen.
Let wel op dat je maar 5 foto's per posting toe kunt voegen.
Groetjes Gerrit Preuter
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: za 24 mei 2014 20:36
Re: olie uit uitlaat na revisie perkins 3 cylinder
dag mensen,
dat met die foto's vind ik maar moeilijk.
als iemand geïnteresseerd is in een fotoreportage van de restauratie/revisie dan kan ik op aanvraag een link naar een dropbox-map sturen waarin de reportage staat.
overigens heb ik nog wat onderdelen over, zoals;
een dubbele koppeling met nog redelijke platen, een radiator etc.
als iemand interesse heeft dam mag dat allemaal voor een zacht prijsje weg
groet
marc
dat met die foto's vind ik maar moeilijk.
als iemand geïnteresseerd is in een fotoreportage van de restauratie/revisie dan kan ik op aanvraag een link naar een dropbox-map sturen waarin de reportage staat.
overigens heb ik nog wat onderdelen over, zoals;
een dubbele koppeling met nog redelijke platen, een radiator etc.
als iemand interesse heeft dam mag dat allemaal voor een zacht prijsje weg
groet
marc