AnnaTEFka krijgt een nieuwe motor
Moderators: Tony, fergie, admin
-
- Site Admin
- Berichten: 2318
- Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: AnnaTEFka krijgt een nieuwe motor
Afgelopen weekeinde weer naar René geweest om samen verder te sleutelen.
Ik had stiekem gehoopt weer wat op te bouwen in plaats van verder te slopen.
Maar zoals wel vaker bij oud spul, zat het nu ook weer tegen.
Bij het schoonspoelen van de achterbrug, vond ik een langwerpig, vierkant stukje ijzer.
Dat is afgebroken van nr 16 op de onderstaande tekening. Nooit iets van gemerkt. Bij nadere inspectie bleek de bus 18 ruim in het gat te zitten.
Dus de pomp is "versleten".
Slechte dingen komen zelden alleen.
Bekijk de volgende foto's maar eens: Niet meer te herstellen. Gelukkig had een forumlid er nog een liggen die wel goed was. Bedankt hiervoor.
Daarna nog een ochtend bezig geweest om de bus vervangen van het kantelstuk van de topstang. Dit had ik al eens eerder gedaan. Was toen al een heldens karwei. Uiteindelijk het gat in de achterbrug maar liefst 3x groter geruimd. Toen wilde het pas lukken.
Bekijk de onderstaande video maar eens. Het "springen" van de bus is boven het geluid van de luchtsleutel uit te horen.
https://www.youtube.com/watch?v=5NcSItU ... e=youtu.be
Ik had stiekem gehoopt weer wat op te bouwen in plaats van verder te slopen.
Maar zoals wel vaker bij oud spul, zat het nu ook weer tegen.
Bij het schoonspoelen van de achterbrug, vond ik een langwerpig, vierkant stukje ijzer.
Dat is afgebroken van nr 16 op de onderstaande tekening. Nooit iets van gemerkt. Bij nadere inspectie bleek de bus 18 ruim in het gat te zitten.
Dus de pomp is "versleten".
Slechte dingen komen zelden alleen.
Bekijk de volgende foto's maar eens: Niet meer te herstellen. Gelukkig had een forumlid er nog een liggen die wel goed was. Bedankt hiervoor.
Daarna nog een ochtend bezig geweest om de bus vervangen van het kantelstuk van de topstang. Dit had ik al eens eerder gedaan. Was toen al een heldens karwei. Uiteindelijk het gat in de achterbrug maar liefst 3x groter geruimd. Toen wilde het pas lukken.
Bekijk de onderstaande video maar eens. Het "springen" van de bus is boven het geluid van de luchtsleutel uit te horen.
https://www.youtube.com/watch?v=5NcSItU ... e=youtu.be
Groetjes Gerrit Preuter
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
Re: AnnaTEFka krijgt een nieuwe motor
Goh, wat moet het lekker zijn een compressor te hebben met veel capaciteit! 
Het busje zelf heb ik gezien, onvoorstelbaar wat een kracht daar op gestaan heeft!

Het busje zelf heb ik gezien, onvoorstelbaar wat een kracht daar op gestaan heeft!
TEA20 '55
-
- Site Admin
- Berichten: 2318
- Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: AnnaTEFka krijgt een nieuwe motor
Hoi Allemaal,
Weer verder sleutelen. De stuuras van het stuur vervangen door een van een sloop trekker. De oude schroefdraad bleek helemaal weg te zijn. Een wonder dat de moer nog bleef zitten. Stuuras met huis weer op AnnaTEFka gemonteerd. René had de lagers bij het differentieel al vervangen. Bij het verwijderen van het differentieel bleek dat alle bouten die het kroonwiel vast houden, los te zitten. Het kroonwiel is dus al eerder een keer vervangen. Daarbij zijn toen nieuwe bouten gemonteerd met oude moeren terwijl er toen speciale moeren gemonteerd moesten worden. Ook de nieuwe zijn niet van het goede type. Die toch maar gebruikt en geborgd met Loctite borglijm. Dan lopen ze niet meer los.
Toen de steekassen onder handen genomen. Van 1 steekas had René het lager er al afkregen met zijn zelfgemaakt speciale lager trekker naar ontwerp uit de service manual. Helaas wilde van de andere steekas het lager er niet af. Ook niet met heb bekende lompe geweld wat ik normaal gesproken wel heb. Uit eindelijk de slijptol maar gepakt. Voorzichtig een klein stukje van de rand van de binnenring afgeslepen. Daarna de binnenkooi kapot geslagen met een koudbeitel en een voor een de tonnentjes uit het lager gehaald. Toen wilde de as wel uit het lagerhuis. De binnenste ring hebben we eerst half ingeslepen en daarna stukgeslagen met een koudbeitel (zonder de as te beschadigen).
Dat niet het nieuwe spul niet altijd alles past wisten we al. Zo ook voor net nieuwe lager van de steekas. De radius is te klein gemaak. Die op de as is groter. Op draaibank een groter radius aan de binnenring slepen in de draaibank met hulp van een stiftslijper. Met wat geduld is dat heel goed te doen.
Tenslotte de trompetten en de steekassen weer gemonteerd. Om het differentieel soepel te laten draaien, de originele pakking vervangen door een pakking die 0,7mm dikker was. Nu is het differentieel met de hand rond te draaien.
De remvoering vervangen door moderne rubber varianten. Zouden goed moeten remmen. Ik laat me verrassen.
Weer verder sleutelen. De stuuras van het stuur vervangen door een van een sloop trekker. De oude schroefdraad bleek helemaal weg te zijn. Een wonder dat de moer nog bleef zitten. Stuuras met huis weer op AnnaTEFka gemonteerd. René had de lagers bij het differentieel al vervangen. Bij het verwijderen van het differentieel bleek dat alle bouten die het kroonwiel vast houden, los te zitten. Het kroonwiel is dus al eerder een keer vervangen. Daarbij zijn toen nieuwe bouten gemonteerd met oude moeren terwijl er toen speciale moeren gemonteerd moesten worden. Ook de nieuwe zijn niet van het goede type. Die toch maar gebruikt en geborgd met Loctite borglijm. Dan lopen ze niet meer los.
Toen de steekassen onder handen genomen. Van 1 steekas had René het lager er al afkregen met zijn zelfgemaakt speciale lager trekker naar ontwerp uit de service manual. Helaas wilde van de andere steekas het lager er niet af. Ook niet met heb bekende lompe geweld wat ik normaal gesproken wel heb. Uit eindelijk de slijptol maar gepakt. Voorzichtig een klein stukje van de rand van de binnenring afgeslepen. Daarna de binnenkooi kapot geslagen met een koudbeitel en een voor een de tonnentjes uit het lager gehaald. Toen wilde de as wel uit het lagerhuis. De binnenste ring hebben we eerst half ingeslepen en daarna stukgeslagen met een koudbeitel (zonder de as te beschadigen).
Dat niet het nieuwe spul niet altijd alles past wisten we al. Zo ook voor net nieuwe lager van de steekas. De radius is te klein gemaak. Die op de as is groter. Op draaibank een groter radius aan de binnenring slepen in de draaibank met hulp van een stiftslijper. Met wat geduld is dat heel goed te doen.
Tenslotte de trompetten en de steekassen weer gemonteerd. Om het differentieel soepel te laten draaien, de originele pakking vervangen door een pakking die 0,7mm dikker was. Nu is het differentieel met de hand rond te draaien.
De remvoering vervangen door moderne rubber varianten. Zouden goed moeten remmen. Ik laat me verrassen.
Groetjes Gerrit Preuter
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
-
- Site Admin
- Berichten: 2318
- Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: AnnaTEFka krijgt een nieuwe motor
Om wat voortgang te maken zijn een paar grote delen naar de straler gebracht.
Het plaatwerk van de motorkap kwam zonder problemen terug van de straler. De velgen hadden een paar kleine issues. De gaten in de velgen zijn dichtgelast en kunnen nu gespoten worden.
Veel kleine onderdelen zijn in de straalkast van René ontdaan van verf en gereed gemaakt voor het spuiten.
Tenslotte heb ik een aanpassing gedaan aan de ophangen van de vooras.
Er zijn 4 gaten ingeboord (net zo als die er in zitten bij een FE35). De positie van de gaten is wel anders. Achter die gaten zijn M16 moeren gelast (Helaas had ik geen UNC liggen).
In de toekomst kan er nu een trekhaak onder geschroefd worden of een drager voor frontgewicht.
Het plaatwerk van de motorkap kwam zonder problemen terug van de straler. De velgen hadden een paar kleine issues. De gaten in de velgen zijn dichtgelast en kunnen nu gespoten worden.
Veel kleine onderdelen zijn in de straalkast van René ontdaan van verf en gereed gemaakt voor het spuiten.
Tenslotte heb ik een aanpassing gedaan aan de ophangen van de vooras.
Er zijn 4 gaten ingeboord (net zo als die er in zitten bij een FE35). De positie van de gaten is wel anders. Achter die gaten zijn M16 moeren gelast (Helaas had ik geen UNC liggen).
In de toekomst kan er nu een trekhaak onder geschroefd worden of een drager voor frontgewicht.
Groetjes Gerrit Preuter
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
-
- Berichten: 82
- Lid geworden op: ma 30 jun 2014 11:25
Re: AnnaTEFka krijgt een nieuwe motor
Netjes weer, werkt lekker na het stralen En je kunt alles goed beoordelen.
-
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: ma 29 jan 2007 20:49
- Locatie: loozen
Re: AnnaTEFka krijgt een nieuwe motor
wort het motorkapje nu grijs?
2n,2nan, te 20, te-p3,tea, tec, ted, 4x tef, tek, fe35, mf 35 petrolium, 35 4cil, 3x mf 65 mk1 en 2, mf 135, mf 178, mf 205,203, industie, mf 675, mf 390t, mf 1200 knikker, voorlader 735, vaste tand en met 2x veer cultivator, dorspoelies, aard schop, 3x ploeg 2 schaar, ploeg mf 798, krome woelpoot, aardapel aanvuller,aardapel poter ,automatiche aardapel poter mf 718, aardapel rooier,
2 xcirkelzaag, schijfeg, jack, banana voorlader, kunstmest strooier, melkbussen bakje, vertragingsbak te serie
2 xcirkelzaag, schijfeg, jack, banana voorlader, kunstmest strooier, melkbussen bakje, vertragingsbak te serie
-
- Site Admin
- Berichten: 2318
- Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: AnnaTEFka krijgt een nieuwe motor
Hans,
Maak je niet ongerust hoor.
Ik ga niet aan het handelskenmerk van AnnaTEFka sleutelen.
Bovendien zou ik het niet winnen van het thuisfront. De welstandscommissie in Eindhoven keurt dat niet goed.
Maak je niet ongerust hoor.

Bovendien zou ik het niet winnen van het thuisfront. De welstandscommissie in Eindhoven keurt dat niet goed.
Groetjes Gerrit Preuter
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
-
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: ma 29 jan 2007 20:49
- Locatie: loozen
Re: AnnaTEFka krijgt een nieuwe motor
das jammer, kun je ze geen rode bril geven?
2n,2nan, te 20, te-p3,tea, tec, ted, 4x tef, tek, fe35, mf 35 petrolium, 35 4cil, 3x mf 65 mk1 en 2, mf 135, mf 178, mf 205,203, industie, mf 675, mf 390t, mf 1200 knikker, voorlader 735, vaste tand en met 2x veer cultivator, dorspoelies, aard schop, 3x ploeg 2 schaar, ploeg mf 798, krome woelpoot, aardapel aanvuller,aardapel poter ,automatiche aardapel poter mf 718, aardapel rooier,
2 xcirkelzaag, schijfeg, jack, banana voorlader, kunstmest strooier, melkbussen bakje, vertragingsbak te serie
2 xcirkelzaag, schijfeg, jack, banana voorlader, kunstmest strooier, melkbussen bakje, vertragingsbak te serie
-
- Site Admin
- Berichten: 2318
- Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: AnnaTEFka krijgt een nieuwe motor
Weer een weekeinde gesleuteld om alles gereed te maken voor het spuiten.
Vooral veel kleine lasklusjes om scheurtjes te dichten. Ook veel deukjes uit plaatwerk gehaald. Nog wat stukjes ijzer stralen om roest te verwijderen. Echt van die klusjes die wel moeten gebeuren maar gevoelsmatig weinig voortgang geven.
Ook even een gat gemaakt in de montage plaat voor de nieuwe zwaaihaak.
Deze zwaaihaak is eigenlijk bedoelt voor een 35 maar past met dit extra gat ook prima onder een TE20. Hieronder een afbeelding van de complete zwaaihaak.
Vooral veel kleine lasklusjes om scheurtjes te dichten. Ook veel deukjes uit plaatwerk gehaald. Nog wat stukjes ijzer stralen om roest te verwijderen. Echt van die klusjes die wel moeten gebeuren maar gevoelsmatig weinig voortgang geven.
Ook even een gat gemaakt in de montage plaat voor de nieuwe zwaaihaak.
Deze zwaaihaak is eigenlijk bedoelt voor een 35 maar past met dit extra gat ook prima onder een TE20. Hieronder een afbeelding van de complete zwaaihaak.
Groetjes Gerrit Preuter
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
Re: AnnaTEFka krijgt een nieuwe motor
Is ie klaar voor nijnsel gerit ? Kunnen we duo foto's maken , die van mij is klaar op de achterlichten na !
Ferguson te-f20 diesel 1955, Ferguson Ted benzine/petroleum 1954, Ferguson 2 schaars ploeg, Ferguson 1 schaar ploeg, Ferguson 9 tands cultivator, Ferguson subsoiler, Ferguson potatao planter 726, Ferguson A-LE 20 sawbench, Ferguson pulley, Ferguson Tipping trailer mk1 3 ton, Ferguson Grader Blade Multi Purpose, Ferguson crane O-BE-28 (repro), Jf meststrooier av3, Caprari waterpomp op aftakas, zelfbouw 3 tons kipper.
-
- Site Admin
- Berichten: 2318
- Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: AnnaTEFka krijgt een nieuwe motor
Hoi Ruud,
AnnaTEFka is nog niet klaar. Ze zit al wel weer in de opbouwfase. Twee weken voor Nijnsel moet ze klaar zijn. Een Ferguson stand zonder AnnaTEFka in Nijnsel kan niet. De deadline moet gehaald worden.
Zou mooi zijn duo foto's in Nijnsel. Ik ga er van uit dat het gaat lukken.
AnnaTEFka is nog niet klaar. Ze zit al wel weer in de opbouwfase. Twee weken voor Nijnsel moet ze klaar zijn. Een Ferguson stand zonder AnnaTEFka in Nijnsel kan niet. De deadline moet gehaald worden.
Zou mooi zijn duo foto's in Nijnsel. Ik ga er van uit dat het gaat lukken.
Groetjes Gerrit Preuter
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
-
- Site Admin
- Berichten: 2318
- Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: AnnaTEFka krijgt een nieuwe motor
Het is alweer een poosje geleden dat ik een update heb geplaatst.
Ondertussen is er toch weer iets gebeurd. De eerste plaat delen zitten in de grondverf.
Daarnaast zit er een eerste laag rood op.
Ondertussen is er toch weer iets gebeurd. De eerste plaat delen zitten in de grondverf.
Daarnaast zit er een eerste laag rood op.
Groetjes Gerrit Preuter
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
-
- Site Admin
- Berichten: 2318
- Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: AnnaTEFka krijgt een nieuwe motor
Afgelopen weekeinde weer geklust.
De koppeling met drukgroep is weer gemonteerd op de motor.
De motor is weer verenigd met de achterbrug. Het ziet er nu weer wat herkenbaarder uit.
Zie hier een filmpje van het schoon spuiten van het geheel voor dat het gespoten kan worden:
https://youtu.be/tHaT0YDI_VI
Hier een foto van spuitwerk wat afgelopen week is gebeurd.
De velgen hebben ook weer kleur gekregen. Vandaag is achterbrug en motor voorzien een laagje groene grondverf.
Onder TL licht valt de kleur nog wel mee.
De koppeling met drukgroep is weer gemonteerd op de motor.
De motor is weer verenigd met de achterbrug. Het ziet er nu weer wat herkenbaarder uit.
Zie hier een filmpje van het schoon spuiten van het geheel voor dat het gespoten kan worden:
https://youtu.be/tHaT0YDI_VI
Hier een foto van spuitwerk wat afgelopen week is gebeurd.
De velgen hebben ook weer kleur gekregen. Vandaag is achterbrug en motor voorzien een laagje groene grondverf.
Onder TL licht valt de kleur nog wel mee.
Groetjes Gerrit Preuter
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
Re: AnnaTEFka krijgt een nieuwe motor
er moet nog wel het een en ander gebeuren ! Wordt laat slapen als alles oprijd af moet voor zaterdag !
Ferguson te-f20 diesel 1955, Ferguson Ted benzine/petroleum 1954, Ferguson 2 schaars ploeg, Ferguson 1 schaar ploeg, Ferguson 9 tands cultivator, Ferguson subsoiler, Ferguson potatao planter 726, Ferguson A-LE 20 sawbench, Ferguson pulley, Ferguson Tipping trailer mk1 3 ton, Ferguson Grader Blade Multi Purpose, Ferguson crane O-BE-28 (repro), Jf meststrooier av3, Caprari waterpomp op aftakas, zelfbouw 3 tons kipper.
Re: AnnaTEFka krijgt een nieuwe motor
TEA20 '55