Ik heb op 9 Augustus 2011 een Ferguson TED met perkins P3 motor gekocht van mijn opa. Mijn opa heeft deze ted in de jaren 60 gekocht en omgebouwd naar een diesel. Een p3 dus. Dit was nodig want bij het originele blok waren de drijfstangen naar buiten gekomen.. Hij heeft de trekker toen helemaal zelf aangepast en later gebruikt om te gieren (met ketsplaat

Ik heb hem toen na ruim 15 jaar stilstaan gekocht. Het was eigenlijk starten lopen, alleen de brandstofpomp stond vast op vol gas. Dus de motor ging gelijk bij de eerste keer aanslepen volgas lopen. Eng begin.
Maargoed, inspectie klepje van de brandstofpomp verwijderd en alles weer gangbaar gemaakt. M,n oom hem starten, hij liep als een zonnetje! Wel erg veel roken, maar toen we de kleppen gesteld hadden was dat al een stuk minder. Eerst de olie maar eens ververst met een zware doop erin, poos laten lopen, en toen weer ververst met juiste olie. Ik had nog nooit zoveel zwarte derrie (sludge) gezien! Maar, ik had wel een oliedruk van 5 bar stationair! Lagers niet slecht dus! Helaas, naar het eerste stukje rijden lekkage van bakolie. Trekker wilde slecht ontkoppelen. Maar wegens gebrek aan tijd en ruimte een half jaar mee doorgereden. Dus aftakas altijd ingeschakeld laten, koppeling intrappen en wachten totdat de aftakas stopt met draaien! Dan in de versnelling zetten en rijden. Intussen wel lekkage opgelost van de aftakas keering en wat kleine dingetjes. Maar het was wel duidelijk, de trekker moest zo snel mogelijk in 2en. Vandaag (18 Februari 2012) was er eindelijk ruimte en tijd. Dus trekker uit elkaar gehaald en keering vervangen. Koppeling is uitelkaar en word schoongemaakt. Maandag ga ik weer verder, eerst weekend vieren. Ik houd jullie op de hoogte!