TEF valt uit...

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

blauweaaf

TEF valt uit...

Bericht door blauweaaf »

Goeiedag!

Afgelopen winter heb ik mijn TEF voor het eerst sinds lange tijd een beurt gegeven. Nieuwe diesel-filters, nieuw oliefilter, luchtfilter schoongemaakt. De boel ontlucht en hij startte mooi. Na de winter blijkt hij moelijker te starten dan voorheen: je moet langer starten voordat er iets begint te gebeuren. En gisteren, in de regen, viel na een paar minuten rijden, nog voor de motor goed en wel warm was, eerst het vermogen weg en vervolgens de motor uit. Meteen daarna heb ik nog een keer kunnen starten, maar viel de motor ook weer snel uit. Uiteindelijk de tractor dus teruggesleept de schuur in.

Waar zou ik kunnen beginnen om dit op te lossen? De motor leek mooi te lopen. Voor mij lijkt het het meest erop dat hij geen diesel krijgt. Hoe kan ik dat het beste checken? Tank zit vol...

beste groet, blauweaaf

admin
Site Admin
Contacteer:

Re: TEF valt uit...

Bericht door admin »

Beste Blauweaaf,

Het klinkt inderdaad als een te kort aan diesel.
Dat betekend dat je de hele weg van de brandstof tank naar de brandstof pomp moet controleren. Overal moet de diesel snel uitstromen.

Hele stomme eerste vraag (open deur) staan alle kraantjes weer open?

Heb je een opvoerpompje op je TEF zitten? Dan zou je daar kunnen beginnen. Kijk of de brandstof snel stroomt uit de brandstof leiding die naar je opvoerpompje gaat.

Draai daarna de aanvoer leiding naar de brandstofpomp los. Kijk of je opvoerpompje (als je die met de handbedient), voldoende brandstof doet spuiten uit de leiding. Als dat niet is, kan het membraam in het opvoerpompje stuk zijn.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

Sluismolenaar

Bericht door Sluismolenaar »

Gut dat klinkt bekend, al had ik het bij mijn MF35/4, mijn TEF wacht nog op restauratie... Echt vreselijk gemeen hoe zo'n bel lucht boven in het dieselfilter kan blijven zitten als je niet alle centrale bouten/banjo's daar bovenop goed open hebt gehad. Ik weet niet of het bij een TEF heel anders zit dan bij een 35, maar wie weet is dat het.

Groeten en succes,
Andreas
Groeten,
Andreas
----
MF35/4 1958, PZ CM135 cyclomaaier, grondbakje, 2-wielige kar, Vicon Acrobaat
TEF-20 1955 ongerestaureerd met Schukken maaibalk = verkocht :(

blauweaaf

Bericht door blauweaaf »

Dank! Ik zal gaan kijken of er genoeg diesel aankomt en ook nog eens goed proberen te ontluchten. En daarna, wellicht een nieuwe opvoerpomp nodig. Bij de afgelopen keer ontluchten viel het me wel op dat ik dat palletje ongeveer 100 miljoen keer moest bewegen voordat de boel ontlucht was...

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Blauweaaf,

Als de opvoerpomp niet veel lijkt te doen de motor ff iets verdraaien. Als de pomp namelijk toevallig op het hoogste punt van de nok op de nokkenas staat is er bijna geen slag meer over. Dus de starter ff aan tikken en kijken of het dan beter gaat.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

blauweaaf

Bericht door blauweaaf »

Weer wat geleerd! Ga ik doen..

Hendrik

Bericht door Hendrik »

blauweaaf schreef:Goeiedag!

Afgelopen winter heb ik mijn TEF voor het eerst sinds lange tijd een beurt gegeven. Nieuwe diesel-filters, nieuw oliefilter, luchtfilter schoongemaakt. De boel ontlucht en hij startte mooi. Na de winter blijkt hij moelijker te starten dan voorheen: je moet langer starten voordat er iets begint te gebeuren. En gisteren, in de regen, viel na een paar minuten rijden, nog voor de motor goed en wel warm was, eerst het vermogen weg en vervolgens de motor uit. Meteen daarna heb ik nog een keer kunnen starten, maar viel de motor ook weer snel uit. Uiteindelijk de tractor dus teruggesleept de schuur in.

Waar zou ik kunnen beginnen om dit op te lossen? De motor leek mooi te lopen. Voor mij lijkt het het meest erop dat hij geen diesel krijgt. Hoe kan ik dat het beste checken? Tank zit vol...

beste groet, blauweaaf
zou het kunnen zijn dat het kleine filtertje in de tank verstopt zit?

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Hendrik,

Welk filtertje ?. De TEF heeft er geen voor zover mij bekend !. Meestal verzameld er zich een hoop rommel in de elleboog en de kraan onder de hoofd tank.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

blauweaaf

Bericht door blauweaaf »

Gisteren ontlucht zoals beschreven in de gebruiksaanwijzing van de TEF. Daarna deed hij het weer heel mooi. Maar helaas maar eventjes. Aan het eind van het terrein, natuurlijk!, was de boel weer op en viel de motor weer uit. Afgesleept maar weer. Vandaag weer verder, nog maar eens wat uitgebreider proberen te onluchten. Misschien kan ik de eezibleed erop zetten?

groetjes, blauweaaf

admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door admin »

Hoi blauweaaf,

Je schrijft dat je volgens de instructie ontlucht hebt. Helaas schrijf je niet of je ook gecontroleerd hebt of de brandstof overal goed uit stroomt. Het lijkt er op dat er niet voldoende brandstof wordt aangevoerd.

Ik heb zelf bij mijn TEF al eens een halve verstopping gehad. Bij flink werken hield eerst de motor in maar bleef wel doordraaien. Daarna viel de motor tijdens het rijden na een half uur stil. Na ontluchten liep de motor weer snel en goed. Dit herhaalde zich nog een keer. Toen ik thuis was het opvoerpompje open gemaakt bleek daar veel rommel in te zetten. Ook de leiding naar het opvoerpompje stroomde niet goed door. Die toen doorgeblazen en toen was het weer in orde.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

richardploeg

Bericht door richardploeg »

Beste,

Als je het goed wil doen, moet je de leidingen van de brandstof 1 voor 1 losmaken, allemaal schoonmaken, bijvoorbeeld met perslucht, en dan alles weer monteren en ontluchten. De rest is al gezegd.

Succes!:)
Groetjes Richard.

Ferguson TED P3 1950 - Ferguson TED 20 1950 - Ferguson Butterfly Plough - Ferguson Belt Pulley - Ferguson Subsoiler - Massey Ferguson 3 Furrow Plough - Massey Ferguson 198 Bar Mower

Pa heeft een MF 65 MK1

blauweaaf

Bericht door blauweaaf »

Dank voor alle hulp!

Ik heb eerst nog een aantal keren geprobeerd om beter te ontluchten, maar helaas zonder resultaat. Telkens viel de motor toch weer uit na een minuut of 3 rijden. Stationair wilde hij wel eindeloos blijven lopen, gek genoeg. Niet genoeg doorstroming is mijn conclusie en ik ben nu de opvoerpomp aan het schoonmaken. Was wel een beetje vies van binnen. Onder andere zat er een splinter metaal vast in een van de klepjes die richting in- en uitlaat gaan. Ik ben vergeten welke. Na schoonmaken probeer ik de test te doen zoals beschreven in de service manual.

Deze: (sorry voor de scann-fouten)

When the above apparatus is not available
the fuel pump should be tested, using a pan
of clean paraffin, as follows :-
First, flush the pump by immersing it
in the paraffin and working the rocker
arm half a dozen times, then empty'the
pump by continuing to operate it while
held above the bath. Then with the
pump clear of the paraffin bath pta~e a
finger over the inlet union (marked
" in ") and work the ·rocker ·arm
several times. Upon removing the
finger a distinct suction noise should
be heard, denoting rhat £he pl!mp had
developed a reasonable degree of
suction.
Afterwards the finger should be placed
over the outlet union. and after press.
ing the rocker arm inw:trds rhe ail
drawn into the pump chamber shoulc
be held under compression for r.wo' 01
three seconds ; this should be done
with the pump immersed in paraffir
and the clamping flange of the dia
phragm watched for any srgns of a1
leakage.

Die geeft echter geen enkel positief resultaat: geen suction noise en ook geen compression.
Dus: pomp kapot? Of verkeerd in elkaar gezet. Ik twijfel over de volgorde van veer, ronde metalen plaatje en ronde vliesje van dezelfe maat. Zie foto, daar ligt het los op het rode membraam. Is dit de goede volgorde: rode membraan, veer, metalen plaatje, zwarte ronde vliesje?
opvoerpomp weer in elkaar?
opvoerpomp weer in elkaar?
2015-04-06 13.02.25.jpg (42.95 KiB) 13257 keer bekeken
O ja, ook viel het me op dat er blauwe vloeibare pakking was gebruikt om de pomp aan het motorblok af te dichten. Raden jullie dat ook aan? Er zat geen gewone pakking tussen.

beste groet, blauweaaf

blauweaaf

Bericht door blauweaaf »

Op zoek naar een revisie-setjej ben ik hier uitgekomen:
http://histoparts.com/nl/webshop/trekke ... ieset.html

Mij gaat het met name om de klepjes, de koperen ronde dingetjes met een gaatje in het midden, zoals hier te zien:
klepjes
klepjes
revisiesetje.jpg (16.63 KiB) 13253 keer bekeken
Maar in het deksel van m'n opvoerpomp lijken de klepjes niet zo makkelijk te verwisselen. Wie weet hoe dat moet?
binnenkant deksel opvoerpomp
binnenkant deksel opvoerpomp
2015-04-06 14.32.07.jpg (41.17 KiB) 13253 keer bekeken
groetjes, blauweaaf

admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door admin »

Hoi Blauweaaf,

Die klempjes heb ik gemakkelijk uit kunnen halen. Ik weet alleen niet meer of ik een puntbektang gebruikt heb of een schroeverdraaier om ze er uit te wippen. Ik heb alles vervangen. Dan weet ik zeker dat alles weer werkt.

Het witte filter was iets te groot. Dat heb ik even rondom afgeslepen. Daarna past het goed.
Groetjes Gerrit Preuter

blauweaaf

Bericht door blauweaaf »

Hmmm, ook met een tang gaan die klepjes er niet makkelijk uit. Dit is het voorlopig resultaat. Wat nu, proberen te verwarmen met een gasbrander? Of is dat niet zo'n goed idee omdat het huis van het pompje van alluminium(?) is?
klepje uit elkaar gescheurd
klepje uit elkaar gescheurd
2015-04-11 11.27.57.jpg (42.73 KiB) 13218 keer bekeken
groetjes, blauweaaf

Plaats reactie