lekkende leidingen

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
toonvantpad

lekkende leidingen

Bericht door toonvantpad »

Hallo, mijn MF35 druppelt diesel op bijna alle koppelingetjes. de retour van de verstuiver is gerepareerd met een slangetje en alle warteltjes zitten go0ed vast aangedraaid. Hoe kun je ze hert best dicht krijgen? vernieuwen of op fixen en hoe?

Groeten

Anton

fergie
Contacteer:

Re: lekkende leidingen

Bericht door fergie »

Hello Anton,

Wat vaak gebeurt is dat men niet begrijpt hoe dingen afgedicht worden. In de wereld van brandstof leidingen op diesels is de afdichting vaak gebaseerd op koper. Ringen of conische snijringen die van zacht koper zijn hebben bij het aandraaien een "vloei moment" waarbij het koper vervormd en de kleine krasjes en andere oneffenheden op vult. Door ouderdom, warmte cyclusen en herhaaldelijk monteren wordt het koper hard. De gemiddelde koperen ring moet je met je blote vingers makkelijk kunnen buigen. Is de ring hard geworden dan kun je deze weer zacht maken door hem rood gloeiend te stoken en aan de lucht te laten afkoelen. Daarbij verkleurd de ring van rood naat hel oranje waarna hij smelt dus echt net aan rood stoken. Hierna kun je de ring weer buigen. Deze zal dus weer af dichten.

Ook knel ringen laten zich zo behandelen mit's ze niet al reeds helemaal in elkaar geperst zijn en er geen ruimte meer is in de fitting om ze nog strakker aan te draaien. In dat geval kan een klein rubber o-ringetje op het eind van de pijp soms helpen om een dichte verbinding te krijgen omdat het rubber de zaak af dicht en de fitting weer knellen kan door de opgenomen ruimte.

Let er bij het monteren op dat alles wat je monteerd "Brand schoon" moet zijn. Vuil hoe klein dan ook is meestal een reden dat de dichting niet werkt en nog meer aandraaien heeft dan geen enkele zin hoewel dat door veel mensen wel wordt gedaan. Als het met "hand vast" draaien niet dicht is zit er vuil in, is de ring hard of de zaak zit wel klem maar niet op de goede manier. Zorg dat je de oorzaak vindt en op lost tot "hand vast" de zaak dicht maakt.

Groetjes,

René.

PS. dit forum bedoelde ik
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

toonvantpad

Hoi René,

Bedankt voor je antwoord.
Ik ben wel aardig op de hoogte van het uitgloeien van koper maar ik heb geen idee van brandstofleidingen.
Ik ben bang de zaak te verpesten en kapot te maken, dit geeft me weer moet dat het niet zo ingewikkeld is als het lijkt.
Is de koppeling ook te stellen?
Ps, waar kun je 7/16" unf bouten en moeren vandaan halen? Ben 4 moeren en 1 Draadeind van de schoorkettingen van de hef kwijt.

mooie dag,

Anton

massey 35

Bericht door massey 35 »

Hallo Anton,

UNF en UNC bouten en moeren hebben sommige Landbouw Mechanisatie Bedrijven wel die met tractoren werken die vroeger in Engeland gebouwd werden.
Denk aan MF, MC Cormick, Ford, Nuffield, David Brown enz.
Schoorkettingen zitten er volgens mij standaard nooit aan.
Deze werden er zelf aangezet door de LMB.
Kijk eens bij Kramp Varsseveld, of Sparex op site of jou model erop staat.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Anton,

Er is weinig te vrezen van de lekkende leidingen hoor, ergste wat je kan gebeuren is dat het breekt maar er is veel zoniet alles wel te koop, nieuw of gebruikt.

Ja de koppeling is te stellen, wat voor probleem heb je er mee ?.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

toonvantpad

Hoi René,

Ik heb het idee dat ik de koppeling erg diep moet intrappen.
Toen ik de eerste keer de aftakas probeerde in te schakelen was de koppeling niet ver genoeg ingetrapt.
Bij verdere poging ging het wel goed als de koppeling tot op de bodem werd ingetrapt.
Maar ik heb geen ervaring met hoe diep normaal is.

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Toon,

Dan is het een dubbele koppeling. Je moet dan ook duidelijk een tweede trap voelen als je door trapt. De koppeling ontkoppeld eerst de rij-koppeling en als je door trapt ook de aftakas (samen met de hydroliek pomp) koppeling. Bij de tree plank voor de 35 zit daarom een heveltje aan de linker plank die dat door trappen voorkomt. Zo kon je dus bij bv. balen persen de koppeling in trappen als er een dikke bult kwam zonder dat je de pers uit kon trappen. Dat voorkwam dat de pers zich alsnog verslikte en dat je de aftakas koppeling onder volle belasting gedeeltelijk uit trapte wat veel slijtage van de plaat tot gevolg had.

Voor de dubbele koppeling geld dat je de rij koppeling met het pendaal af steld en de aftak as kant via het luik onder de koppeling. Je steld het pendaal door de klembout los te draaien, met een stuk staaf de as bedienen tot je de weerstand van de koppeling voelt en daar houden, pendaal 1 cm onder de voetsteun houden en dan de klembout weer goed vast. Je begrijpt dat dit een 2 man operatie is, in je eentje is het vrijwel niet te doen. De aftakas koppeling wordt bediend via de rij koppeling door een stel bouten. Via het luik onder de koppeling kun je de afstand van die bout koppen tot de rij koppeling af stellen. De afstand moet ik ff opzoeken maar zo tegen de 2 mm geloof ik.

Groetjes,

René.

massey 35

Bericht door massey 35 »

Hallo Anton,

Voor de aftakas afstelling van de koppeling zitten er 3 stelbouten op de drukgroep, waar je via het luikje aan de onderkant bij kunt komen, wat René al schreef.
De maat van 2 mm is goed voor een MF 35.
Wel alle drie de bouten precies op dezelfde maat afstellen.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

toonvantpad

Hallo René en Wim,

bedankt voor de beschrijvingen, ze zijn duidelijk.
Ik voel inderdaad duidelijk de "tweede trap". Van de dieselleidingen valt het probleem volgens mij ook wel mee. De tweede verstuiver vanaf de voorkant gezien druppelt als de motor loopt, de koppeling aan het kijkglas na de tank lekt ook en de retourleidingen zijn op twee plaatsen gebroken en gerepareerd met een plastic slangetje met een tierib eromheen. Volgens mij niet zo'n hele beste wijze.
Nu nog de moed verzamelen om de leidingen los te maken, te gloeien en/of te vervangen, de koppeling te verstellen ( de tweede trap reageert pas als het pedaal helemaal op de treeplank zit, de eerste trap reageert normaal zoals bij mijn auto) en er op vertrouwen dat ik haar daarna weer aan de praat krijg.

Groeten

Anton

toonvantpad

Hi René en Wim,

Klopt, heb net mijn postvak opgeschoond en de verwijderde items weggegooid. (die schieten er altijd bij in.) Kan nu weer ontvangen.
Ik heb ook het "inspectieluik" van de koppeling gevonden, is het normaal dat deze niet is afgedekt?
Ook heb ik ontdekt dat in het compartiment waarin de aftakas zit, de olie er nogal vreemd uitziet.
Het lijkt nog het meest op een olie emulsie waarin water zit. Ik kan niet ontdekken waar deze kan worden afgetapt. Weet een van jullie waar dat kan, wat erin moet en hoeveel?

Groeten

Anton

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Anton,

Dat de afdek plaat mist is niet vreemd, gebeurd wel meer als er een voorlader op heeft gezeten en ze bij het er op bouwen van dat ding de plaat te goed hebben opgeborgen of gewoon weg geknikkerd. Bij het verwijderen van de voorlader is de plaat dan zoek of weg....

Olie met water of water met olie, hoe dan ook mooi fluoriserend kleurtje leverd het wel op. Condensatie en regenwater langs de topstang enz. doen dat. Da's een van de redenen dat het af en toe eens ververst moet worden. Overigens, van de versnellingsbak naar achter is een geheel, zit een dikke 30 liter in. Heb eens een FAQ over olie geschreven en laatst nog bijgewerkt : http://www.annatefka.nl/phpBB/viewtopic.php?f=6&t=1148

Groetjes,

René.

massey 35

Bericht door massey 35 »

Hallo Anton,

Er zitten 2 aftapstoppen aan de linkerkant.
De ene zit ongeveer bij de achterkant van de treeplank.
De andere zit ongeveer 10 cm achter de plek waar jij dat deksel mist van het koppelingshuis.
Er moet ongeveer 27 tot 30 liter op.
Net naast de linker versnellingspook zit een dop, losdraaien met sleutel 27.
Je moet de olie hier rustig ingieten, want de olie moet door een lager van de versnellingsbak naar de achterbrug stromen.
De peilstok zit op een klein rond inspectiedeksel aan de rechterkant ter hoogte van jouw hak als je op de tractor zit.
Zijn de rubbers om de beide versnellingspoken wel heel?
Hier wil ook wel water door naar binnen komen.

Groeten Wim.

Plaats reactie