Afstellen brandstofpomp P3
Moderators: Tony, fergie, admin
Afstellen brandstofpomp P3
Hallo,
Is er iemand die ervaring heeft met het afstellen van de brandstofpomp van een P3 motor, het gaat hier wel over de vacuum geregelde pomp. Ik krijg de motor slecht aan de praat, en als ie draait komt er wit grijze rook uit de uitlaat, is traag van accelaratie, bij stilleggen na 10min terug starten, komt bijna geen rook uit uitlaat en start terug heel slecht. De kop is volledig vernieuwd, nieuwe inspuiters, nieuwe zuigerveren en nieuwe lagers oliedruk is prima zowel bij hoog als laag. Denk zoiets aan te late inspuiting.
Gr Johan
Is er iemand die ervaring heeft met het afstellen van de brandstofpomp van een P3 motor, het gaat hier wel over de vacuum geregelde pomp. Ik krijg de motor slecht aan de praat, en als ie draait komt er wit grijze rook uit de uitlaat, is traag van accelaratie, bij stilleggen na 10min terug starten, komt bijna geen rook uit uitlaat en start terug heel slecht. De kop is volledig vernieuwd, nieuwe inspuiters, nieuwe zuigerveren en nieuwe lagers oliedruk is prima zowel bij hoog als laag. Denk zoiets aan te late inspuiting.
Gr Johan
TEF,TED,FE35goudbuik,MF35x,MF65,Ford 8NAN,Ford Ferguson 2N.
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Re: Afstellen brandstofpomp P3
Hello Johan,
Verstuivers zijn wel in orde ?.
groetjes,
René.
Verstuivers zijn wel in orde ?.
groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Re: Afstellen brandstofpomp P3
Hallo,
Zijn nieuwe verstuivers en afgesteld op 125 é 130kg. Kan misschien ook zijn dat de pomp onvoldoende injecteert. Ik weet het niet, in ieder geval is het een ramp de motor aan de praat te krijgen, starten en starten en geen pluimpje rook, dan maar startpiloot.
Gr Johan
Zijn nieuwe verstuivers en afgesteld op 125 é 130kg. Kan misschien ook zijn dat de pomp onvoldoende injecteert. Ik weet het niet, in ieder geval is het een ramp de motor aan de praat te krijgen, starten en starten en geen pluimpje rook, dan maar startpiloot.
Gr Johan
TEF,TED,FE35goudbuik,MF35x,MF65,Ford 8NAN,Ford Ferguson 2N.
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Re: Afstellen brandstofpomp P3
Hello Johan,
Let op met Ether, het heeft een plaats maar goed gebruiken !.

Dit is wat je kunt hebben als het fout gaat !.
Ff terug naar dit probleem, De motor heeft voldoende compressie ?. Is gereviseerd of lang stil gestaan ?. In het laatste geval kunnen de compressie drukken laag zijn door vast zittende ringen en eventueel kleppen die niet sluiten. Daar kan ether helpen de zaak los te maken maar wel beetje gebruiken en niet door blijven spuiten tot je een reactie krijgt !.
Groetjes,
René.
Let op met Ether, het heeft een plaats maar goed gebruiken !.

Dit is wat je kunt hebben als het fout gaat !.
Ff terug naar dit probleem, De motor heeft voldoende compressie ?. Is gereviseerd of lang stil gestaan ?. In het laatste geval kunnen de compressie drukken laag zijn door vast zittende ringen en eventueel kleppen die niet sluiten. Daar kan ether helpen de zaak los te maken maar wel beetje gebruiken en niet door blijven spuiten tot je een reactie krijgt !.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Re: Afstellen brandstofpomp P3
Hallo Johan
Ik vrees een beetje voor de mazoutpomp zelf... of nog lucht in deze. Kan mss ook de regelaar zij die wat vast zit, maar dan zou die toch beter moeten starten...
Heb hier ook een beetje zulk probleem, maar dan met een 35X, start wel goed maar accelereren duurt een eeuwigheid
en is anders ook helemaal vernieuwd...
Bij de ander 35X is het een héél verschil
Denk dak de pomp eens binnen breng voor revisie...
Iemand een gedacht van de kostprijs om zo een pomp te reviseren?
Mvg Luc
Ik vrees een beetje voor de mazoutpomp zelf... of nog lucht in deze. Kan mss ook de regelaar zij die wat vast zit, maar dan zou die toch beter moeten starten...
Heb hier ook een beetje zulk probleem, maar dan met een 35X, start wel goed maar accelereren duurt een eeuwigheid
en is anders ook helemaal vernieuwd...
Bij de ander 35X is het een héél verschil
Denk dak de pomp eens binnen breng voor revisie...
Iemand een gedacht van de kostprijs om zo een pomp te reviseren?
Mvg Luc
2 x MF 35X 1963, MF 65 MKII 1963, Ferguson Jack...
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Re: Afstellen brandstofpomp P3
Hello Luc,
Timing wel goed ?. Kleppen kunnen dit ook doen als de timing een tand of meer verkeerd staat.
Groetjes,
René.
Timing wel goed ?. Kleppen kunnen dit ook doen als de timing een tand of meer verkeerd staat.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Re: Afstellen brandstofpomp P3
Hallo,
De motor heeft wel nieuwe zuigerveren en volledige koprevisie en nieuwe inspuiters dus zou moeten lukken. Ik denk eerder aan de pomp ga deze eens laten testen.
Gr Johan
De motor heeft wel nieuwe zuigerveren en volledige koprevisie en nieuwe inspuiters dus zou moeten lukken. Ik denk eerder aan de pomp ga deze eens laten testen.
Gr Johan
TEF,TED,FE35goudbuik,MF35x,MF65,Ford 8NAN,Ford Ferguson 2N.
-
- Berichten: 364
- Lid geworden op: zo 14 aug 2011 16:09
- Locatie: Scherpenzeel, Gelderland
Re: Afstellen brandstofpomp P3
Beste johan,
Hoe traag reageert de motor werkelijk op het gas geven? Zo'n P3 motor reageert namelijk een stuk langzamer als bijvoorbeeld de 35, met een roterende pomp.
Heb jij de brandstofpomp van CAV met zo'n soort flex koppeling, dan kan je hem op de volgende manier op tijd zetten:
1; zorg dat de eerste zuiger bovenin de compressieslag staat. Dit is de 1e zuiger aan de distributie kant. Hij staat in het bovenste dode punt, als de spie van de krukaspouly recht omhoog staat
2; Controleer nu of de 's' op de flex koppeling in lijn staat met het horizontale streepje op het plaatje onder het membraamhuis van de brandstofpomp.
3; Wanneer het bovenstaande niet het geval is, kan je de 2 bouten heel ietsje los draaien, en de koppeling verdraaien tot de 's' gelijk staat met de horizontale streep op de brandstofpomp. Dit is de fabrieksinstelling.
Ik hoop dat je er wat aan hebt,
Hoe traag reageert de motor werkelijk op het gas geven? Zo'n P3 motor reageert namelijk een stuk langzamer als bijvoorbeeld de 35, met een roterende pomp.
Heb jij de brandstofpomp van CAV met zo'n soort flex koppeling, dan kan je hem op de volgende manier op tijd zetten:
1; zorg dat de eerste zuiger bovenin de compressieslag staat. Dit is de 1e zuiger aan de distributie kant. Hij staat in het bovenste dode punt, als de spie van de krukaspouly recht omhoog staat
2; Controleer nu of de 's' op de flex koppeling in lijn staat met het horizontale streepje op het plaatje onder het membraamhuis van de brandstofpomp.
3; Wanneer het bovenstaande niet het geval is, kan je de 2 bouten heel ietsje los draaien, en de koppeling verdraaien tot de 's' gelijk staat met de horizontale streep op de brandstofpomp. Dit is de fabrieksinstelling.
Ik hoop dat je er wat aan hebt,
Groetjes Richard.
Ferguson TED P3 1950 - Ferguson TED 20 1950 - Ferguson Butterfly Plough - Ferguson Belt Pulley - Ferguson Subsoiler - Massey Ferguson 3 Furrow Plough - Massey Ferguson 198 Bar Mower
Pa heeft een MF 65 MK1
Ferguson TED P3 1950 - Ferguson TED 20 1950 - Ferguson Butterfly Plough - Ferguson Belt Pulley - Ferguson Subsoiler - Massey Ferguson 3 Furrow Plough - Massey Ferguson 198 Bar Mower
Pa heeft een MF 65 MK1
Re: Afstellen brandstofpomp P3
Hoi Richard,
Bedankt voor de uitleg, maar ga toch eerst de pomp eens laten testen. Het probleem zit hem waarschijnlijk in het injecteren van de pomp, wanneer ik start komt er geen rook uit de uitlaat, en bij wat startpiloot te spuiten begint de motor te draaien dan geen probleem meer, maar na een half uur draaien en stil leggen van de motor, dan terug starten bij een warme motor hetzelfde liedje geen rook uit de uitlaat en niet willen aanslaan.
Is wel spijtig dat er geen dubbel start zit op de pomp.
Gr Johan
Bedankt voor de uitleg, maar ga toch eerst de pomp eens laten testen. Het probleem zit hem waarschijnlijk in het injecteren van de pomp, wanneer ik start komt er geen rook uit de uitlaat, en bij wat startpiloot te spuiten begint de motor te draaien dan geen probleem meer, maar na een half uur draaien en stil leggen van de motor, dan terug starten bij een warme motor hetzelfde liedje geen rook uit de uitlaat en niet willen aanslaan.
Is wel spijtig dat er geen dubbel start zit op de pomp.
Gr Johan
TEF,TED,FE35goudbuik,MF35x,MF65,Ford 8NAN,Ford Ferguson 2N.
-
- Berichten: 364
- Lid geworden op: zo 14 aug 2011 16:09
- Locatie: Scherpenzeel, Gelderland
Re: Afstellen brandstofpomp P3
Dag Johan,
Wel een raar probleem om zo te horen. Ik zou haast denken dat je galerij te stroef loopt. Wanneer je de motor uitzet, druk je het membraam namelijk helemaal naar voren. Wanneer een jij de stopknop los laat, en de motor staat af drukt een veer het membraam dan weer terug naar maximaal vermogen. Gas geven heeft dus geen zin bij het starten, hij krijgt altijd volle opbrengst. Echter wanneer de galerij een beetje vast zou zitten, of stroef lopen, zou het kunnen zijn dat er geen brandstof komt als de motor uit staat. Jij bent namelijk sterker met stopknop dan de veer die het membraam terug drukt.
Het is een vreemd verhaal dat wanneer de motor draait er niks aan de hand is, en als hij afstaat de pomp helemaal geen opbrengst heeft. Het kleinste beetje lucht in de leidingen, wat door lekkages naar binnen kan komen, kan al het probleem zijn. Ik hoop nogmaals dat je hier wat aan hebt. Pomp reviseren is toch weer een duur grapje...
Wel een raar probleem om zo te horen. Ik zou haast denken dat je galerij te stroef loopt. Wanneer je de motor uitzet, druk je het membraam namelijk helemaal naar voren. Wanneer een jij de stopknop los laat, en de motor staat af drukt een veer het membraam dan weer terug naar maximaal vermogen. Gas geven heeft dus geen zin bij het starten, hij krijgt altijd volle opbrengst. Echter wanneer de galerij een beetje vast zou zitten, of stroef lopen, zou het kunnen zijn dat er geen brandstof komt als de motor uit staat. Jij bent namelijk sterker met stopknop dan de veer die het membraam terug drukt.
Het is een vreemd verhaal dat wanneer de motor draait er niks aan de hand is, en als hij afstaat de pomp helemaal geen opbrengst heeft. Het kleinste beetje lucht in de leidingen, wat door lekkages naar binnen kan komen, kan al het probleem zijn. Ik hoop nogmaals dat je hier wat aan hebt. Pomp reviseren is toch weer een duur grapje...
Groetjes Richard.
Ferguson TED P3 1950 - Ferguson TED 20 1950 - Ferguson Butterfly Plough - Ferguson Belt Pulley - Ferguson Subsoiler - Massey Ferguson 3 Furrow Plough - Massey Ferguson 198 Bar Mower
Pa heeft een MF 65 MK1
Ferguson TED P3 1950 - Ferguson TED 20 1950 - Ferguson Butterfly Plough - Ferguson Belt Pulley - Ferguson Subsoiler - Massey Ferguson 3 Furrow Plough - Massey Ferguson 198 Bar Mower
Pa heeft een MF 65 MK1
Re: Afstellen brandstofpomp P3
Hallo Richard,
Uw uitleg heeft wel veel waarheid, ga ook eens de membraam controleren, kom er later nog wel op terug hoe het is afgelopen, alvast bedankt voor de uitleg.
Gr Johan
Uw uitleg heeft wel veel waarheid, ga ook eens de membraam controleren, kom er later nog wel op terug hoe het is afgelopen, alvast bedankt voor de uitleg.
Gr Johan
TEF,TED,FE35goudbuik,MF35x,MF65,Ford 8NAN,Ford Ferguson 2N.
Re: Afstellen brandstofpomp P3
Hallo Johan,
Als jij de tractor laat lopen en je zet hem niet met de stopknop uit, maar in de hoogste versnelling met de voet op de rem en dan de motor af laten slaan door de koppeling voorzichtig op te laten komen.
De brandstofpomp moet dan op max. inspuiting staan.
Hoe slaat de motor dan aan bij een volgende keer starten?
Groeten Wim.
Als jij de tractor laat lopen en je zet hem niet met de stopknop uit, maar in de hoogste versnelling met de voet op de rem en dan de motor af laten slaan door de koppeling voorzichtig op te laten komen.
De brandstofpomp moet dan op max. inspuiting staan.
Hoe slaat de motor dan aan bij een volgende keer starten?
Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9
Re: Afstellen brandstofpomp P3
Hoi Wim,
Lijk jij zegt heb ik nog niet geprobeerd, weet wel dat ik de motor op zeer lage toeren kan laten draaien tot ie er bij stilvalt zonder stopknop uit te trekken.
Gr Johan
Lijk jij zegt heb ik nog niet geprobeerd, weet wel dat ik de motor op zeer lage toeren kan laten draaien tot ie er bij stilvalt zonder stopknop uit te trekken.
Gr Johan
TEF,TED,FE35goudbuik,MF35x,MF65,Ford 8NAN,Ford Ferguson 2N.
Re: Afstellen brandstofpomp P3
Goedendag,
Had hetzelfde met de ford 2700 serie in mijn boot, bleek toch dat de brandstofpomp bij laag toerental te weinig opbrengst had om de verstuivers te openen. Geheel laten reviseren en loopt weer als een zonnetje sinds gisteren, ook reageert de motor weer veel feller op het gas. Ken een gepensioneerde kennis dit dit vroeger voor zn werk deed en nu dit nog doet voor erbij, heeft nog een complete werkplaats met test en afstel apparatuur, echt een vakman, en voor een heel redelijk prijsje, dus als je nog een adres zoekt.
Mvgr.
Evert
Had hetzelfde met de ford 2700 serie in mijn boot, bleek toch dat de brandstofpomp bij laag toerental te weinig opbrengst had om de verstuivers te openen. Geheel laten reviseren en loopt weer als een zonnetje sinds gisteren, ook reageert de motor weer veel feller op het gas. Ken een gepensioneerde kennis dit dit vroeger voor zn werk deed en nu dit nog doet voor erbij, heeft nog een complete werkplaats met test en afstel apparatuur, echt een vakman, en voor een heel redelijk prijsje, dus als je nog een adres zoekt.
Mvgr.
Evert
Tractoren: 1X Ferguson TE P3 uit 47', 1x Ferguson TED, 2x Ferguson TEF, 1x Ford Dexta, allround erf slaaf.
Machines: Miedema wagen, PZ135 maaier, PZ Strela, Weidesleep, Grondbakje, JF AV40 mestwagen, Ferguson earthscoop, Ferguson potato planter, Ferguson 2 schaar ploeg 12 inch,Ferguson 2 schaar ploeg 10", Ferguson 1 schaar ploeg, Ferguson cordwoodsaw, Ferguson cultivator, Ferguson spring tine cultivator, Ferguson ridger, Beet harvester, Potato spinner, Ferguson grader, MF 4 schaar ploeg.
Machines: Miedema wagen, PZ135 maaier, PZ Strela, Weidesleep, Grondbakje, JF AV40 mestwagen, Ferguson earthscoop, Ferguson potato planter, Ferguson 2 schaar ploeg 12 inch,Ferguson 2 schaar ploeg 10", Ferguson 1 schaar ploeg, Ferguson cordwoodsaw, Ferguson cultivator, Ferguson spring tine cultivator, Ferguson ridger, Beet harvester, Potato spinner, Ferguson grader, MF 4 schaar ploeg.