olie uit uitlaat na revisie perkins 3 cylinder

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

marccrijns

olie uit uitlaat na revisie perkins 3 cylinder

Bericht door marccrijns »

beste mensen, na de revisie van een 3 cylinder perkins A3.152 van een mf35x komt er olie uit het uitlaatspruitstuk. dat is daar waar de uitlaat op het spruitstuk zit.
na de revisie waarbij de moter nieuwe cylinders en zuigers, een nieuwe krukas met lagers en een nieuwe cylinderkop heeft gekregen, kortom een algehele revisie, loopt en start de motor prachtig. het eerste half uur was er niets aan de hand. daarna is de olie mee gaan komen uit de uitlaat en is de motor ook wat meer blauw gaan roken.
de motor heeft nu ongeveer anderhalf uur gelopen en het toerental is daarbij langzaam opgevoerd naar nu zo'n 2000 t/m. heeft iemand een verklaring voor dit verschijnsel en dus misschien ook een oplossing?

vr gr marc crijns

fergie
Contacteer:

Re: olie uit uitlaat na revisie perkins 3 cylinder

Bericht door fergie »

Hello Marc,

Zie : http://www.annatefka.nl/phpBB/viewtopic.php?f=5&t=3768

Da's wat veel gebeurt met revisie, geen boek gelezen en dus niet op gelet.

Groetjes,

René.

PS. heb deze ff naar goede forum verplaatst.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

marccrijns

dag Renee,

dank voor je reactie.
ik heb de motor gereviseerd met 2 monteurvrienden er bij.
de nokkenas heb ik afgesteld zoals in het werkplaatshandboek staat beschreven.
ik heb hem wel iets meer olie gegeven omdat de nokkenas zo'n beetje het enige draaiende deel is dat ik niet heb vervangen en die maar net binnen de toleranties viel.
de olie komt bij mij niet uit de carterontluchting maar uit de uitlaat.
als de olie van de nokkenas afkomt loopt die volgens mij terug naar het carter dus ik kan de link niet leggen naar mijn olieprobleem.

vriendelijke groet

marc

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Mark,

Klepgelijders kunnen maar zoveel olie aan. Als er dus veel te veel olie wordt aangevoerd gaat het lekken langs de gelijders. Heb je die vernieuwd ?. En de kleppen ?. Tevens in een "nieuwe revisie" motor heb je veel carter ventilatie die in dit geval via het kleppendeksel worden afgevoerd. Daartoe moet het gas omhoog in de motor tegen de olie afvoer stroom in. In extreme gevallen verzameld een motor dan zoveel olie in de tuimelruimte dat hij op de langs de kleppen lekkende olie gaat lopen, ik heb dat een keer gezien bij een landrover motor.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

johan

Bericht door johan »

Hallo René,
Is die tekening voor de stand van de tuimelas bekeken met het aangezicht naar het stuur kijkend of andersom.
Omdat in de workschop de tuimelas andere richting aanduid.
Gr Johan
TEF,TED,FE35goudbuik,MF35x,MF65,Ford 8NAN,Ford Ferguson 2N.

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Johan,

Zie de kant van de bout ten opzichte van de tuimelas, daarmee moet je er toch uit kunnen komen. Heb je m'n mailtje al gelezen ?.

Groetjes,

René.

johan

Bericht door johan »

Hoi René,
Geen mailtje ontvangen, Maar nu moet je toch eens goed kijken in de workschop Perkins die jij me destijds hebt doorgestuurd, daar staat toch de tuimelas anders dan op de tekening hier op het forum, of begrijp ik het niet goed.
GrJohan

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Johan,

Er blijken verschillende versies te zijn. De 135 motor heeft een andere olie toevoer dan de 35 versie. Indien het putje niet voor handen is in de voet moet de gleuf naar het hoekje van de steun wijzen voor zover ik het lees. Je had het mailtje al beantwoord wat ik bedoelde. Maak als je kunt een foto van bijde einden, lijkt me interesant om eens te kijken waar het mee overeenkomt.

Groetjes,

René.

johan

Bericht door johan »

Hoi René,
Dus als ik het goed begrijp moet de gleuf anders staan bij de MF135 dan bij de MF35. Dus welke is nu de goede, die van de workschop of van de tekening op het forum.
Gr Johan

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Johan,

Op dit moment heb je zelf net zoveel info als ik, dat zul je dus moeten bekijken. In het uiterste geval motor starten en kijken hoeveel olie er komt, stukje draaien en weer kijken enz. tot je een redelijke olie stroom hebt.

Groetjes,

René.

marccrijns

dag Renee,

weer bedankt voor het meedenken.
daar waar ik het had over de nokkenas bedoel ik de tuimelaaras.
de kop is nieuw met nieuwe kleppen in nieuwe geleiders.
de tuimelaaras is wel de oude. die was nog goed.
zaterdag zal ik eens naar de carterdruk kijken.

verder heb ik het idee dat de motor maar eens goed aan het werk moet. daartoe wil ik hem binnenkort voor een takkenhakselaar zetten en dan een uurtje of twee laten draaien.

vr gr

marc

9n8n

Bericht door 9n8n »

Hallo Marc

Haal het spruitstuk er maar eens af, dan kun je zien welke cilinder olie geeft.
Ik heb het zelfde kort geleden bij een Nuffield gehad. 1 cilinder gaf olie, bleken de zuigerveren van
betreffende cilinder verkeerd om gemonteerd te zijn. Dit bleek het euvel te zijn.

Groeten Egbert
Mijn materiaal: Nuffield 342, Ford 8nan, Ford 9nan. Dearborn werktuigen: 2 wegploeg ,cordwoodsaw, 12 en 14 inch 2 schaarploeg, dirtscoop en cultivator.
Ford ransomes 2 schaar ploeg, 2x Miedema wagen en schukken maaibalk.

marccrijns

dag Egbert,

morgen zal ik bij een oude zuiger eens kijken of het bij dit blok mogelijk is om de zuigerveren( 5 per zuiger) verkeerd om te monteren.

groet

Marc

marccrijns

beste mensen,

na tips van diverse personen heb ik nog wat aan de mf35x gesleuteld.
de tuimelaaras stond maar een heel klein beetje op meeropbrengst gedraaid. toch heb ik die naar de nulstand teruggezet. de uitlaatkanalen bleken na verwijderen van het spruitstuk allemaal even nat zwart.

na montage heb ik weer een stukje met de trekker gereden en alle toerengebieden gebruikt. de olie blijft uit de uitlaat komen.
nu klinkt de motor na revisie mechanisch heel mooi, hij start op de eerste slag en heeft veel kracht.
wel loopt hij iets onregelmatig en heeft zo iedere 5 a 10 seconden een extra sterke plof.
de olie die uit de uitlaat komt is dun en zwart en zou bij nader inzien wel onverbrande diesel kunnen zijn.
de verstuivers zijn gereviseerd. de brandstofpomptiming heb ik niet versteld.

wie heeft een suggestie wat hier dan het probleem zou kunnen zijn?

bij voorbaat weer dank voor het meedenken.

groet

marc

admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door admin »

Hoi Marc,

Iedere 5 tot 10 seconden een extra plof. Blijft je thermostart soms hangen (permanent aangesloten).
Meer kan ik zo niet verzinnen.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

Plaats reactie