rubberen schijf (frictieschijf of zo) in de hef-hendel kapot

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
marc verheijen

rubberen schijf (frictieschijf of zo) in de hef-hendel kapot

Bericht door marc verheijen »

de rubberen schijf die als een soort frictie schijf werkt bij de hef hendel is er bij mijn TEA uitgeschoten. Ik ga bij de oldtimertreffen over twee weken in weelde op zoek naar een nieuwe. maar ik wilde de kapotte schijf provisorisch terug zetten. de bout losgedraaid, maar ik krijg de pook er niet af en dus de schijf niet tussen. heeft iemand een tip?

Symen

Re: rubberen schijf (frictieschijf of zo) in de hef-hendel k

Bericht door Symen »

Hallo Marc

omdat het deel waar de hendel aan zit van aluminium is en de as van de hendel ijzer is er een reactie tussen beide stoffen ontstaan. Hierdoor kunnen beide delen flink aan elkaar vast zitten. Door warmstoken zal het aluminiumdeel meer uitzetten omdat de stof lichter is. Door op de as te tikken zou hij er uit moeten willen. Pas op
dat het aluminium niet breekt want je komt de hendels vaak afgebroken tegen.
ferguson te, tea, tec, ted, tef, tet, 30 vineyard, fordson dexta en ford dearborn 8NAN, ford ferguson (9N). Rasspe, Schukken en Franse Ferguson maaibalk, 2 schaar Rumptstad en Dearborn rondgaande ploeg, 2 schaar Ferguson en 3 schaar MF rondgaande ploeg, Dearborn 1 schaar heen en weer gaande ploeg, ferguson jack, high lift loader, MF 712 mestverspreider.

Make time for your hobby!

marc verheijen

Bericht door marc verheijen »

beste Symen
dank voor het antwoord
even voor de zekerheid heb ik twee foto's toegevoegd (als het uploaden gelukt is tenminste. eerste keer!). de eerste foto is de as die ik bedoel. zoals ik het kan overzien als leek zou die eruit moeten om vervolgens de rubberen schijf (foto 2) te kunnen vervangen. is dit ook waar jij op doelt met het verhitten en op die manier metaal en alu uit elkaar te krijgen?
met dat verhitten vind ik al moeilijk. nooit gedaan. is er nog een andere manier of zal ik er een vakman bijhalen....
marc
Bijlagen
dit is de as
dit is de as
foto 1.jpg (32.62 KiB) 3523 keer bekeken
hier is de rubberen schijf er uit
hier is de rubberen schijf er uit
foto 2.jpg (33.83 KiB) 3523 keer bekeken

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Marc,

Je kunt er kokend water over gieten, da's ook heet genoeg denk ik. Je kunt de schijf door kurk-rubber pakking materiaal vervangen maar ook leverbaar via diverse onderdelen leveranciers.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Symen

Bericht door Symen »

Op de foto te zien heb je de hendel nog niet van de trekker. Dit is makkelijk te doen. De 4 boutjes losmaken welke in sleufgaten zitten. Daarna kun je de hele handel uit het hefdeksel halen.
ferguson te, tea, tec, ted, tef, tet, 30 vineyard, fordson dexta en ford dearborn 8NAN, ford ferguson (9N). Rasspe, Schukken en Franse Ferguson maaibalk, 2 schaar Rumptstad en Dearborn rondgaande ploeg, 2 schaar Ferguson en 3 schaar MF rondgaande ploeg, Dearborn 1 schaar heen en weer gaande ploeg, ferguson jack, high lift loader, MF 712 mestverspreider.

Make time for your hobby!

Plaats reactie