afstellen ploeg

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
bamse

afstellen ploeg

Bericht door bamse »

hallo ik heb een vraag ik ben in het bezit van een mf240 en heb een 1 schaar overum aanbouwploeg boven op de ploeg zitten 2 draaihendels een voor het wieltje te verstellen en de andere heb ik begrepen voor de breedte mijn vraag is hoe stel ik mijn ploeg goed af achter mijn trekker Ik heb hier totaal geen ervaring mee Heb een poging gedaan om het gras om te ploegen maar de zode wordt niet goed om gekeerd de grond is lichte klei grond
Het gras land hier in zweden wordt altijd omgeploegd en daarna bewerkt met een zg harv inzaaien doet men hier in de buurt niet Er komt vanzelf weer groen opna een jaar grt bamse uit noord zweden

Stavrebonde
Contacteer:

Re: afstellen ploeg

Bericht door Stavrebonde »

Tjenare Bamse!

Op de site van Länsstyrelsen Jämtland, rikare odlingslandskap, staan 3 documenten om hoe je een ploeg instelt. Plus nog een heleboel nuttige informatie over (kleinschalig) boeren in Zweden.

http://www.lansstyrelsen.se/jamtland/Sv ... fault.aspx

Ferguson heeft ook een handboek voor ploegen (met de TE20). Die staat vast wel ergens bij Gerrit op de site en anders moet je maar even een seintje geven, dan kan ik je die ook mailen.

Als er na het ploegen niet ingezaait wordt bij jullie dan ploegen ze puur om de akkers open te houden zodat het geen bos wordt. Waar zit je ergens in het Noorden?

Groet, Han
Fordson Dexta, 1960 - MF25, 1962 - Ockelbo 600-2, 1978 - Aktiv 600 - Suzuki Vitara (tuin-jacht-bos)
1 scharige plog Överum, Aktiv maaibalk, JF 320 schudder/zwiller, 2-rijige Underhaug aardappelpoter, 1 rijige aardappelrooier, cultivator, ringwals (hout dus oud), sneeuwruimer.

bamse

Bericht door bamse »

hallo han wij wonen in lillterrsjo ramsele de boer die bij ons het land zonder toestemming had ingepikt was ik zat vandaar dat ik alles zelf wil gaan doen

Stavrebonde
Contacteer:

Bericht door Stavrebonde »

Om hoeveel land gaat het? Hebben jullie een lantbruksenhet, dvs. agrarische bestemming?

//Han
Fordson Dexta, 1960 - MF25, 1962 - Ockelbo 600-2, 1978 - Aktiv 600 - Suzuki Vitara (tuin-jacht-bos)
1 scharige plog Överum, Aktiv maaibalk, JF 320 schudder/zwiller, 2-rijige Underhaug aardappelpoter, 1 rijige aardappelrooier, cultivator, ringwals (hout dus oud), sneeuwruimer.

bamse

Bericht door bamse »

wij heben 8 ha grasland en 12 ha bos wij zijn hobby boeren verbouwen eigen groentes bloemen en aardappelen oa koopmans blauwe, donald noordeling en zwijndrechtse blauwpitters en we hebben een klein rabarber veld het probleem met de ploeg is hij keert de zode niet om de enkeer wel en dan weer niet

bamse

Bericht door bamse »

als jij het ploegboek eventueel kunt mailen graag kan ik me daar in verdiepen heb alleen oude landbouwboeken van mijn vader maar dat gaat over ploegen achter paarden boeken uit 1925 van de landbouwschool mijn email is
hbperdok apestaartje gmail punt com (spatie, apestaartje en punt verwijderen).

admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door admin »

Hoi Bamse,

Kijk eens op de volgende pagina van deze website. Daar is veel informatie te vinden over het afstellen van ploegen.

http://www.annatefka.com/goudland/goud_onder11.htm

P.S. jouw email adres heb ik antispam gemaakt.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

massey 35

Bericht door massey 35 »

Hallo Bamse,

Ik lees in het vorige antwoord dat de gehele ploeg naar èèn kant begrenst word door de schoorstang of schoorketting.
De ploeg moet tijdens het ploegen vrij kunnen bewegen naar links en naar rechts.
De ploeg moet zijn eigen weg kunnen vinden en niet vastgezet worden met een schoorketting of schoorstang!!!!!!

Wat is jou ploegdiepte in verhouding tot de ploegbreedte per schaar?
Dit moet ongeveer 2 : 3 zijn.
Dus 20 cm diep bij een schaarbreedte van 30 cm.
Als de ploegdiepte minder is dan wordt de dekking ( begroeing er onder ) meestal ook slechter.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

bamse

Bericht door bamse »

hallo gerrit mijn ploeg is te zien op afb. 12.5 op jou afstellen ploeg heb van alles geprobeerd maar krijg de onderkant van de ploeg ook niet horzontaal op de grond de trekstang staat op zn langst de ploeg helt iets voorover het ene moment keert de ploeg de graszode om en dan na een aantal meters draait de zode weer terug in de geploegde voor ik moet wel zeggen dat ik totaal geen ervaring heb met ploegen ik krijg ook meer waardering voor degene die zo mooi recht en goed kunnen ploegen
het ploeg werk in zweden althans bij ons in de buurt ziet er niet zo strak uit als in nederland

admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door admin »

Hoi Bamse,

Stuur eens een foto van je ploeg. Dat mag je gewoon emailen, dan plaats ik hem wel op het forum. Het liefst wanneer je met een tweede of volgende voor bezig bent. Eentje van opzij en eentje van achter zelf staand in de voor. Dan kan ik (wij allen) misschien wat gerichter antwoorden. Probeer ook eens de ploeg breedte en diepte te bepalen.

Een goed afgestelde ploeg moet de zode goed kunnen keren. Ik heb zelf wel eens met de openings voor dat de zode terug valt. Zeker als ik tegen een wal op moet ploegen. En bedoel ik dat er geen voor is van het vorige jaar, maar dat de grond naast mijn openings voor een cm of 20 hoger ligt. Daarna nooit meer.

Ik ploeg altijd op zandgrond bij een collega die hobby boer is in België. Ik weet niet wat voor grond jullie in noord Zweden hebben.

Mooi ploegwerk leveren is inderdaad een verhaal apart. Normaal netjes ploegwerk leveren zou iedereen moeten kunnen. Een voor rechthouden is vooral veel ploegen en enkele trucjes.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

massey 35

Bericht door massey 35 »

Hallo Bamse,

Hoort de topstang die je nu gebruikt bij jou tractor?
Is de lengte van de topstang goed?

Ik kan geen Zweeds, maar aan de hand van de plaatjes en maten bij de verhalen klopt alles volgens mij in de door jou geplaatste PDF bestanden.

Als Gerrit de eventuele foto's van jou geplaatst heeft, dan komen er vast weer antwoorden van meerdere personen waar je mee aan de slag kunt.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

bamse

Bericht door bamse »

de grond is hier klei maar klei die in droge toestand heel fijn verkruimeld heb dat in ned nooit gezien en ben weg en waterbouwer
ik zal wel een foto van de ploeg sturen moet me er even in verdiepen hoe ik dat moet doen zal waarschijnlijk wel donderdag worden moet morgen naar de dieren arts 100km heen en dan weer terug

bamse

Bericht door bamse »

ik heb hier iemand uit de buurt gevraagd van hoe ik het moest doen en hij de rechter hef uitdraaien en de draagarmen {hef} vastgezet en toen ging het de eerste ploegsnede heeft wel de neiging terug te vallen maar daar was volgens hem niets aan te doen net zo als jullie zeiden naar de laagste kant ploegen
ook een gedeelte van het probleem was dat er op bepaalde plekken nog vorst in de grond zit
dit was het geval waar in de winter met sneeuwscooters overheen gereden was
dus volgend jaar er op letten dat dat niet meer gebeurd niet alleen voor het ploegen maar ook voor het gewas de vorst zat daar nu nog op 10 cm diepte
in ieder geval bedankt voor alle adviezen en de grt uit noord zweden BAMSE

Plaats reactie