Drijfstang draait zwaar
Moderators: Tony, fergie, admin
Drijfstang draait zwaar
Ik ben bezig met de motor van mijn Porsche Diesel Standard 218.
In één drijfstang waren de glijlagers losgekomen dus deze astap is naar een ondermaat gedraaid.
De drijfstang was niet meer bruikbaar en via via een andere drijfstang gevonden. In zeer goede staat.
Nu ga ik het hele spul monteren en loop ik er tegenaan dat de drijfstang klem komt te zitten als ik deze vastdraai, deze draait niet soepel op de krukas.
Deze krukastap is geslepen naar een 0.5 ondermaat, de lagerschalen (nieuw) zijn dus ook met 0.5 ondermaat.
Wat zou dit kunnen veroorzaken? De andere drijfstang draait overigens wel soepel
Groeten Jeroen
In één drijfstang waren de glijlagers losgekomen dus deze astap is naar een ondermaat gedraaid.
De drijfstang was niet meer bruikbaar en via via een andere drijfstang gevonden. In zeer goede staat.
Nu ga ik het hele spul monteren en loop ik er tegenaan dat de drijfstang klem komt te zitten als ik deze vastdraai, deze draait niet soepel op de krukas.
Deze krukastap is geslepen naar een 0.5 ondermaat, de lagerschalen (nieuw) zijn dus ook met 0.5 ondermaat.
Wat zou dit kunnen veroorzaken? De andere drijfstang draait overigens wel soepel
Groeten Jeroen
Porsche-Diesel Standard 218 bj 59
OTMMZ-lid
OTMMZ-lid
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Re: Drijfstang draait zwaar
Hello Jeroen,
De kap er verkeerd om op ?. Of de kap is krom (lineal over de pas vlakken) of gat op ovaalheid controleren met een schuifmaat. Of het lager is te groot (past niet in de boring in de drijfstang en wordt dus vervormt)
Groetjes,
René.
De kap er verkeerd om op ?. Of de kap is krom (lineal over de pas vlakken) of gat op ovaalheid controleren met een schuifmaat. Of het lager is te groot (past niet in de boring in de drijfstang en wordt dus vervormt)
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Re: Drijfstang draait zwaar
Hallo Jeroen,
Staat er een cijfer op je ( nieuwe ) drijfstang en op de ( nieuwe ) drijfstangkap?
Zijn die cijfers gelijk?
Staan de cijfers aan dezelfde kant?
Bij mijn Standard 23 C klopte er ook helemaal niets van, dus ik had ook dezelfde problemen die jij hebt als je de drijfstangbouten aan wil draaien.
Gewoon de juiste nummers bij elkaar gezet en alles draaide soepel.
Zo op het eerste oog zag je er niet veel aan dat het gat niet rond was, maar het paste echt voor geen meter.
Groeten Wim.
Staat er een cijfer op je ( nieuwe ) drijfstang en op de ( nieuwe ) drijfstangkap?
Zijn die cijfers gelijk?
Staan de cijfers aan dezelfde kant?
Bij mijn Standard 23 C klopte er ook helemaal niets van, dus ik had ook dezelfde problemen die jij hebt als je de drijfstangbouten aan wil draaien.
Gewoon de juiste nummers bij elkaar gezet en alles draaide soepel.
Zo op het eerste oog zag je er niet veel aan dat het gat niet rond was, maar het paste echt voor geen meter.
Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9
Re: Drijfstang draait zwaar
Ik zal de kap eens nameten op vlakheid en rondheid. Dat zal ik ook bij de krukas doen, al mag de na het slijpen natuurlijk niet afwijken qua rondheid.
Een te grote lagerschaal zou ook een oorzaak kunnen zijn. De lagerschalen zijn echter afkomstig van een Porsche specialist dus ik verwacht niet dat de problemen hier mee te maken hebben.
Vanavond ga ik alles eens nameten. Ik zal de drijfstang ook buiten de motor even in elkaar steken en kijken wat dit oplevert aan diameter.
De kap heeft hetzelfde nr. als de drijfstang en horen dus bij elkaar. Ze kunnen maar op 1 manier gemonteerd worden dus dat kan het ook niet zijn.
Een te grote lagerschaal zou ook een oorzaak kunnen zijn. De lagerschalen zijn echter afkomstig van een Porsche specialist dus ik verwacht niet dat de problemen hier mee te maken hebben.
Vanavond ga ik alles eens nameten. Ik zal de drijfstang ook buiten de motor even in elkaar steken en kijken wat dit oplevert aan diameter.
De kap heeft hetzelfde nr. als de drijfstang en horen dus bij elkaar. Ze kunnen maar op 1 manier gemonteerd worden dus dat kan het ook niet zijn.
Porsche-Diesel Standard 218 bj 59
OTMMZ-lid
OTMMZ-lid
Re: Drijfstang draait zwaar
Gisteravond heb ik wat metingen uitgevoerd.
Ik heb de krukas opgemeten en kwam op de diameter 69,40/69,45. Dit zou dan iets afwijken van de normale ondermaat van 69,50. Dit zou best eens als meetfout benoemd kunnen worden.
Vervolgens heb ik de schuifmaat vastgezet op deze maat en de drijfstang in elkaar gestoken buiten de motor. Ik kon de schuifmaat goed ronddraaien in de drijfstang totdat ik bij de overgang kwam waar de nokjes aan de lagerschalen zitten.
Het lijkt wel of de kleine stukjes die aan de zijkanten van de lagerschalen zitten (dus naast de nokjes) iets naar binnen worden gedrukt. Deze heb ik met pijlen aangegeven op onderstaande foto's.
Zelf heb ik het idee dat ook te voelen, de overgang is minder mooi als aan de andere zijde, waar geen nokjes zitten.
Ik vrees dat ik zelf niet aan die lagerschalen moet gaan prutsen om een vlakkere overgang te creëren. Misschien de lagerschalen laten nabewerken?


Groeten Jeroen
Ik heb de krukas opgemeten en kwam op de diameter 69,40/69,45. Dit zou dan iets afwijken van de normale ondermaat van 69,50. Dit zou best eens als meetfout benoemd kunnen worden.
Vervolgens heb ik de schuifmaat vastgezet op deze maat en de drijfstang in elkaar gestoken buiten de motor. Ik kon de schuifmaat goed ronddraaien in de drijfstang totdat ik bij de overgang kwam waar de nokjes aan de lagerschalen zitten.
Het lijkt wel of de kleine stukjes die aan de zijkanten van de lagerschalen zitten (dus naast de nokjes) iets naar binnen worden gedrukt. Deze heb ik met pijlen aangegeven op onderstaande foto's.
Zelf heb ik het idee dat ook te voelen, de overgang is minder mooi als aan de andere zijde, waar geen nokjes zitten.
Ik vrees dat ik zelf niet aan die lagerschalen moet gaan prutsen om een vlakkere overgang te creëren. Misschien de lagerschalen laten nabewerken?


Groeten Jeroen
Porsche-Diesel Standard 218 bj 59
OTMMZ-lid
OTMMZ-lid
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Re: Drijfstang draait zwaar
Hello Jeroen,
Een schuifmaat is zeker niet de ideaale manier om exact te meten. Neem de krukas en drijfstang mee naar het revisie bedrijf dat het slijpen gedaan heeft, die kunnen het exact meten en hebben al 100 keer met dit bijltje gehakt.
Groetjes,
René.
Een schuifmaat is zeker niet de ideaale manier om exact te meten. Neem de krukas en drijfstang mee naar het revisie bedrijf dat het slijpen gedaan heeft, die kunnen het exact meten en hebben al 100 keer met dit bijltje gehakt.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Re: Drijfstang draait zwaar
Deze week ga ik met de spullen terug naar het revisiebedrijf, kijken wat zij er van zeggen.
Porsche-Diesel Standard 218 bj 59
OTMMZ-lid
OTMMZ-lid