Halo,
Ik heb onlangs een tef 20 gekocht, maar omdat hij niet is wat hij zou moeten zijn knap ik hem op. Ik ken er nog niet zoveel van en heb enkele vragen.
Toen we hem de eerste keer in gang trokken met een andere trekker
(er stond geen batterij op), hadden we veel miserie: de banden slipten heel de tijd door wanneer we de koppeling losten. Met veel proberen is het toch gelukt in 4e versnelling. Ik denk niet dat het normaal is dat je banden bijna gans de tijd doorslippen. Wat zou het probleem kunnen zijn? Het komt waarschijnlijk door een probleempje met de motor? ( ik denk ook niet dat mijn startmotor hem zal kunnen doen draaien...
Ik ben nu bezig met hem te demonteren. Toen ik bezig was met de koppeling te lossen, heb ik de pedaal er nog eens opgestoken om te testen ( eerst het pedaal over de stang schuiven, met een sleutel ervoor zorgen dat er spanning opzit, en de moer terug aanspannen. Als ik de pedaal induw dan voel ik dezelfde krachtwerking als tevoren, dus heb ik hem er goed terug opgezet. Maar als ik hem in 1e versnelling plaats met mijn koppeling ingedrukt, dan kan je hem amper vooruit duwen. Ik hoor een raar geluid die ik niet kan beschrijven. ( Heb ik misschien iets verkeerds gedaan tijdens het lossen, ik heb de stang niet tegengehouden: misschien iets losgeschoten in de koppeling ?)
Ik hoop dat jullie raad weten.
mvg stijn
motor en koppeling
Moderators: Tony, fergie, admin
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Hello Stijn,
Om te beginnen, een trekker opslepen altijd in de hoogst mogelijke versnelling. Als je een te lage versnelling neemt moeten de wielen wel enorm veel grip hebben omdat de motor dan veel sneller rond gedraaid wordt. (je moet andersom denken als bij het rijden, hogere versnelling is minder versnelling van toerental).
Wat de koppeling betreft, die zit er zeker verkeerd op. Je draaid de klembout van het pendaal los. Vervlogens schiet de as zover terug als de veren hem willen trekken. Vervolgens met een sleutel de as draaien tot je weerstand voelt. Houd die stand van de as vast. Zetdan het pendaal weer vast zodanig dat er 1cm past tussen het pendaal en de voetsteun. Dan is de koppeling weer goed afgesteld.
De motor zal op zich denk ik geen problemen geven in de zin zoals jij nu denkt. Ik heb een beetje de indruk dat je niet bekend bent met trekkers ?. Is er mischien een trekker enthousiast in de buurt die je wat zou kunnen uitleggen ?.
Groetjes,
René.
Om te beginnen, een trekker opslepen altijd in de hoogst mogelijke versnelling. Als je een te lage versnelling neemt moeten de wielen wel enorm veel grip hebben omdat de motor dan veel sneller rond gedraaid wordt. (je moet andersom denken als bij het rijden, hogere versnelling is minder versnelling van toerental).
Wat de koppeling betreft, die zit er zeker verkeerd op. Je draaid de klembout van het pendaal los. Vervlogens schiet de as zover terug als de veren hem willen trekken. Vervolgens met een sleutel de as draaien tot je weerstand voelt. Houd die stand van de as vast. Zetdan het pendaal weer vast zodanig dat er 1cm past tussen het pendaal en de voetsteun. Dan is de koppeling weer goed afgesteld.
De motor zal op zich denk ik geen problemen geven in de zin zoals jij nu denkt. Ik heb een beetje de indruk dat je niet bekend bent met trekkers ?. Is er mischien een trekker enthousiast in de buurt die je wat zou kunnen uitleggen ?.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Inderdaad René ik ken er nog niet zoveel van, maar daarom ook dat ik dit doe, om ervaring op te doen.
Ik heb je antwoord eens gelezen, maar het is onmogelijk om de pendaal er verkeerd op de steken, want dan zit het uitsteksel niet naar buiten toe, wat ik wel eens gedaan heb is hem een beetje harder aangespannen, maar hij loopt nog steeg als ik duw. Ik zal wel zien als het een rol speelt tijdens de testrit. Want kzal hem eerst moeten terug in elkaar stoppen voor ik hem verder opknap. Want er was ook iets mis met de regulateur van de mazoutpomp, er zat allemaal versteend vet in. De eerste keer deed hij trouwens overtoeren omdat die terugduw pin in de regulateur niet meer kon bewegen dus kon ik ook geen gas minderen.
bedankt voor de respons
Ik heb je antwoord eens gelezen, maar het is onmogelijk om de pendaal er verkeerd op de steken, want dan zit het uitsteksel niet naar buiten toe, wat ik wel eens gedaan heb is hem een beetje harder aangespannen, maar hij loopt nog steeg als ik duw. Ik zal wel zien als het een rol speelt tijdens de testrit. Want kzal hem eerst moeten terug in elkaar stoppen voor ik hem verder opknap. Want er was ook iets mis met de regulateur van de mazoutpomp, er zat allemaal versteend vet in. De eerste keer deed hij trouwens overtoeren omdat die terugduw pin in de regulateur niet meer kon bewegen dus kon ik ook geen gas minderen.
bedankt voor de respons
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Hello Stijn,
Met verkeerd bedoel ik in de verkeerde stand (gedraaid). Als je met de sleutel de as rond draaid voel je altijd de pendaal retour veren. Druk je door raakt het druklager de drukgroep en ga je ook de druk van de veren in de drukgroep voelen. Zodra je dus "harder" moet drukken op de sleutel is het lager in contact met de drukgroep. Houdt die stand vast en zet dan het pendaal vast zodanig dat het ca 1 cm verwijderd is van de voetsteun waar die normaal tegen aan rust. Op die manier is gewaarborgd dat het druklager normaal altijd vrij is van de drukgroep en dus niet (onodig) mee draaid.
Groetjes,
René.
Met verkeerd bedoel ik in de verkeerde stand (gedraaid). Als je met de sleutel de as rond draaid voel je altijd de pendaal retour veren. Druk je door raakt het druklager de drukgroep en ga je ook de druk van de veren in de drukgroep voelen. Zodra je dus "harder" moet drukken op de sleutel is het lager in contact met de drukgroep. Houdt die stand vast en zet dan het pendaal vast zodanig dat het ca 1 cm verwijderd is van de voetsteun waar die normaal tegen aan rust. Op die manier is gewaarborgd dat het druklager normaal altijd vrij is van de drukgroep en dus niet (onodig) mee draaid.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....