Afstelgegevens La Valette brandstofpomp op Ferguson 835

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
Pascal

Afstelgegevens La Valette brandstofpomp op Ferguson 835

Bericht door Pascal »

Goedenavond,

Een vriend van mij heeft een Franse Ferguson 35 gekocht, oftewel een 835.
Vanwege de voorliefde van Fransen voor eigen producten :D zit er een Franse brandstofpomp op. Een La Valette.

Die vriend van mij krijgt de trekker echter niet aan de praat. Het blok zelf is inmiddels gereviseerd tot aan nieuwe verstuivers
aan toe.
Kan iemand ons aan de afstelgegevens van de La Valette brandstofpomp helpen?

Alvast bedankt!
Pascal

massey 35

Re: Afstelgegevens La Valette brandstofpomp op Ferguson 835

Bericht door massey 35 »

Hallo Pascal,

Wat voor type motor zit er in?
Een 3 cil. Perkins 3-144, een 3-152, een A3-144, of een A3-152?
Of een 4 cil. Standard 23 C?

Die Franse brandstofpomp is dat een lijnpomp of een roterende pomp?

Voor een hele tijd terug heeft ook al iemand hier een vraag over gesteld op dit Forum, misschien wel een jaar geleden.
Misschien is deze vraagsteller er al verder mee gekomen.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Pascal,

De pomp moet getimed worden maar verder is dit een job voor de professional. Omdat dit een lijnpomp is (als het goed is) zal dit iets anders gaan als bij de FAQ over de 23C. Lees timen van de TEF (20C) maar eens, da's eigenlijk wat je hier moet doen. Het naderhand verdraaien van de pomp doe je net als in de 23C FAQ.

Voorop gesteld dat het timen van de pomp in de buurt is maar hij wil toch niet starten, heb je hem al gesleept ?. De extra brandstof knop ingedrukt ?. Is de regel stang inwendig wel vrij ?. (deksel er af en kijken wat er gebeurt als je aan de stopknop trekt en die weer los laat).

Voor de perkins motor is dat ff anders, meld je maar als het die versie is.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Pascal

Bericht door Pascal »

Hallo Wim,
Oh, dat was ik inderdaad vergeten te vertellen. Het is een 4 cilinder motor met een lijnpomp.

Hallo René,
Bedankt voor de tips! Weet je toevallig een professional, die dit type pompen kan afstellen?
Die vriend van mij heeft al van alles gedaan om 'm aan de praat te krijgen. Het schijnt dat dit type een slechte reputatie
heeft als het om starten gaat. Vroeger heeft hij er een op z'n bedrijf gehad (toen waren die trekkers nog redelijk nieuw :D )
en toen waren ze al erg moeilijk aan de praat te krijgen.
Ik zal de tips alvast doorgeven in ieder geval. Bedankt!

Symen

Bericht door Symen »

Hallo Pascal,

ik verwacht dat de Franse 35er een 23C Standard motor heeft. De Franse tef heeft ook een La Valetta brandstofpomp in lijn. De pomp die jij bedoelt kan wel eens dezelfde zijn. Heb wat afbeeldingen vergeleken. Gr Symen.
ferguson te, tea, tec, ted, tef, tet, 30 vineyard, fordson dexta en ford dearborn 8NAN, ford ferguson (9N). Rasspe, Schukken en Franse Ferguson maaibalk, 2 schaar Rumptstad en Dearborn rondgaande ploeg, 2 schaar Ferguson en 3 schaar MF rondgaande ploeg, Dearborn 1 schaar heen en weer gaande ploeg, ferguson jack, high lift loader, MF 712 mestverspreider.

Make time for your hobby!

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Pascal,

De 23C heeft een reputatie die hij niet verdient. Om de een of andere reden hebben monteurs er niet veel aan gedacht de timing van de ketting aangedreven pomp weer op tijd te zetten ondanks dat ze dat bij benzines om de haverklap deden....

Mits de motor behoorlijke compressie heeft, de juiste verstuivers en op de juiste druk, pomp op tijd en een startmotor die niet te veel heeft geleden van het niet goed hebben van de eerste 3 dan start het zoals je van een voorkamer diesel kan verwachten. Enkel is de construktie zodanig dat de eerste keer starten een probleem blijft, slepen (hoger toerental) veranderd dat meestal.

Let er op, er zijn 2 soorten nozles, een voor motoren met een inlaat gloeier en een voor losse gloeiers in elke kamer. Tevens reageert deze motor erg averechts op vertuivers die te hoog zijn afgesteld. Dat doen mensen nog wel eens om nog geen nieuwe nozles te moeten kopen maar dan start het ding meteen 200% slechter.

Voordeel van de franse versie met de lijnpomp is dat die een extra brandstof knop hebben, dan geeft ie aardig meer brandstof bij het starten, dat werkt op de meeste TEF's ook heel aardig !.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Pascal

Bericht door Pascal »

Hallo allemaal,

Hartelijk dank voor al jullie tips! Ik heb ze doorgegeven aan de vriend van me met de 835.
Inmiddels heeft hij gloeispiralen gemonteerd en een snellere startmotor, maar de motor slaat net niet aan.
Overigens loopt hij heel snel na een kort sleepje met een andere trekker.

Inmiddels is gebleken dat er te weinig compressie wordt opgebouwd. Er is slechts 20 bar gemeten...dit zou ong 30 bar moeten zijn?
De kop is gevlakt, nieuwe zuigers, zuigerveren en bussen (via HPS).
Heeft iemand een idee waar de compressie blijft en wat daar aan gebeuren kan om het te verbeteren?
Er zijn nieuwe verstuivers gemonteerd, maar die vriend van mij weet niet helemaal zeker of dat helemaal 100% zit.

Ik hoop, dat jullie kunnen helpen.
Ik probeer binnenkort wat foto's van zijn MF/Ferguson-verzameling te maken en hier te plaatsen...is misschien wel leuk om te laten zien. :)

Alvast bedankt,
Pascal

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Pascal,

Compressie is voor 30% te danken aan de zuigers/bussen/veren en voor de andere 70% kleppen en andere afdichtingen. Als de kleppen te diep in de kop zitten of slecht af dichten (kan inderdaad ook klep speling zijn zoals peter terecht opmerkt). Als je de verstuivers er zo weer in zet is de kans op afdichten laag, de koperen ring die ze moet afdichten is vaak knetter hard. Nieuwe is beter (die gaan niet vast zitten in het gat of om de nozzle) maar zeker even controleren of je ze met je vingers kunt buigen. Is dan niet zo uitgloeien en aan de lucht laten afkoelen, dan worden ze wel weer zacht. Klepzittingen willen nog wel zo ver heen zijn dat ze gekottered en van zitting ringen voorzien moeten worden. De kleppen moeten zo ongeveer vlak met het oppervlak van de kop zijn, ongeveer 0,1mm er onder. Bij de onze waren er kleppen bij die meerdere mm onder het vlak zaten en dat merk je.

Overigens, 20 bar moet genoeg zijn, je hebt 17 bar nodig om een diesel te starten. Het is wel zo dat je bij de huidige temperaturen dan te kort gaat komen.

Groetjes,

René.

Pascal

Bericht door Pascal »

Hallo allemaal,

Het heeft "even" :D geduurd, maar sinds een paar maanden is het starten-lopen met deze trekker.
De uiteindelijke oplossing heeft die vriend van me gevonden in het "vroeger" afstellen.

Ik vermeld het maar even...misschien kan een ander er ook zijn voordeel mee doen?

B.lensink

Bericht door B.lensink »

hallo Rene,

de koperringen van de verstuiver kun je ook uitgloeien dan worden ze weer beetje zacht.

gr, Bart
2x tef, mf35x, mf203, ferguson 9 tine cultivator, mf cultivator, butterfly ploeg, 2x ferguson rondgaand, ferguson schijveneg, mf 3t kipper

massey 35

Bericht door massey 35 »

Hallo Pascal,

Op hoeveel graden voorinspuiting staat de pomp nu afgesteld?
Is dit gelijk aan de 23 C motor met een roterende CAV pomp?
Ongeveer 17 graden????

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

Pascal

Bericht door Pascal »

Hallo Wim,

Ik weet het niet precies, maar ik ga het navragen.

Groet,
Pascal

Plaats reactie