vervangen koelvloeistof

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
abamoto

vervangen koelvloeistof

Bericht door abamoto »

Eerder deze week heb ik de koelvloeistof van mijn trekker afgelaten (kraan onderaan radiator en kraan zijkant motorblok open gezet). Ik heb zo ongeveer 8.5 liter koelvloeistof opgevangen. Vandaag nieuwe koelvloeistof in de radiator gegoten. Ik kan echter maar een volume van 5 liter in de radiator gieten. Begrijpelijk de thermostaat staat dicht (koud). Ik zou graag vernemen wat de correcte werkwijze is om de koelvloeistof in de radiator te brengen. Ik durf de motor niet te lang laten warmdraaien bij gebrek van koelvloeistofmantel rond de motor.
Wie weet raad in deze.

Met vriendelijke groeten.

Antoine

reind

Re: vervangen koelvloeistof

Bericht door reind »

Je moet toch de motor starten en warm laten draaien.
De thermostaat moet openen om de motor te ontluchten.
Alleen met een goede doorstroming van de koelvloeistof is alle lucht te verwijderen.
Ferguson Ted petroleum1953, M-F 133 3cil 1968. En ander antiek.
w.o. LFE 3 punt maaibalk 1963, Rud Sack ploeg 1930, Allen Oxford TS 1957, Agria 1700 D tuinfrees, Gutbrod tuinploeg, bungartz tuinfreesje, Trabant 601 1964, smid gebouwde melkbussen 3 punt bak, smid gebouwde achterlader met bak en vork jaren 60

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Antoine,

Zoals Reind reeds zij, motor laten opwarmen. Zolang dat maar startionair draaiend (dus zonder last) gebeurt zal je motor niet veel over komen ook al zit er nog niet overal water.

Overigens, Koelmiddel, da's wel organische ?. (fluoriserend oranje kleurtje). Mijn voorkeur voor oude motoren is organische koelvloeistof of anders water en anti-vries voor -20 of lager. Dit in verband met eventueel aantasten van de metalen.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

massey 35

Bericht door massey 35 »

Hallo Antoine,

Eventueel de tractor met de voorwielen op een blok hout o.i.d. (10 tot 15 cm dik) rijden, waardoor de motor aan de thermostaat kant hoger staat.
Dan komt de lucht er makkelijker uit.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

hans eshuis

Bericht door hans eshuis »

hoi

kraantje van de motor even los doen is toch veel makkelijker?

mvg hans eshuis
2n,2nan, te 20, te-p3,tea, tec, ted, 4x tef, tek, fe35, mf 35 petrolium, 35 4cil, 3x mf 65 mk1 en 2, mf 135, mf 178, mf 205,203, industie, mf 675, mf 390t, mf 1200 knikker, voorlader 735, vaste tand en met 2x veer cultivator, dorspoelies, aard schop, 3x ploeg 2 schaar, ploeg mf 798, krome woelpoot, aardapel aanvuller,aardapel poter ,automatiche aardapel poter mf 718, aardapel rooier,
2 xcirkelzaag, schijfeg, jack, banana voorlader, kunstmest strooier, melkbussen bakje, vertragingsbak te serie

Plaats reactie