hallo allemaal
ik ben wim en natuurlijk ook in het bezit van een mf altijd goed zijn dienst gedaan ondanks zijn leeftijd
vorig jaar heeft de koppakking het begeven dus vervangen, mijn zoon vond het leuk om te doen en heb hem zijn gang laten gaan maar sinds die tijd start hij super slecht en geen vermogen
kan het zijn dat hij de kleppen niet goed heeft gesteld ?
nu wil ik het eigenlijk weer op pakken want hij staat daar maar in de schuur
kan iemand mij advies geven hoe ik de kleppen van een 3 cyl. stel heb hier nl geen ervaring mee
wel van 4 cyl en die staat ook beschreven op de site
of is een 3 cyl het zelfde af te stellen
m.vr. groet wim
kleppen stellen 3 cylinder
Moderators: Tony, fergie, admin
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Re: kleppen stellen 3 cylinder
Beste Wim,
3-pitters zijn lastige dingen wat kleppen stellen aan gaat. Je hebt geen andere cylinder om naar te kijken waneer je bv. de eerste cylinder wilt stellen. Daarom doe ik altijd het volgende. Draai de motor in normale richting tot je de kleppen van de te stellen cylinder ziet tuimelen. (das uitlaat is net dicht en inlaat gaat open = bovenste dode punt tussen uit en inlaatslag). Draai de motor een hele omwenteling verder (360º) op de krukas en stel dan de kleppen van die cylinder, en gebruik dezelfde techniek voor de overige. Het kan sneller maar deze methode geeft je de zekerheid dat bijde kleppen van die cylinder niet open kunnen staan. Wel kun je als je weet welke de volgende is (opletten tijdens het draaien welke kleppen de zelfde beweging maken en bij welke hoek van de krukas dat is enz).
Als de kop er af is geweest moet je altijd kleppen stellen. En na een keer op temperatuur te zijn geweest weer. Echter of je vermogen mist, wat heeft je zoon allemaal los gehad en zijn de verstuivers ontlucht ?.
Groetjes,
René.
3-pitters zijn lastige dingen wat kleppen stellen aan gaat. Je hebt geen andere cylinder om naar te kijken waneer je bv. de eerste cylinder wilt stellen. Daarom doe ik altijd het volgende. Draai de motor in normale richting tot je de kleppen van de te stellen cylinder ziet tuimelen. (das uitlaat is net dicht en inlaat gaat open = bovenste dode punt tussen uit en inlaatslag). Draai de motor een hele omwenteling verder (360º) op de krukas en stel dan de kleppen van die cylinder, en gebruik dezelfde techniek voor de overige. Het kan sneller maar deze methode geeft je de zekerheid dat bijde kleppen van die cylinder niet open kunnen staan. Wel kun je als je weet welke de volgende is (opletten tijdens het draaien welke kleppen de zelfde beweging maken en bij welke hoek van de krukas dat is enz).
Als de kop er af is geweest moet je altijd kleppen stellen. En na een keer op temperatuur te zijn geweest weer. Echter of je vermogen mist, wat heeft je zoon allemaal los gehad en zijn de verstuivers ontlucht ?.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Re: kleppen stellen 3 cylinder
Reactie van Jos :
Hoi Wim,
Is de kop opnieuw gevlakt?
Want er is natuurlijk een reden dat de koppakking het begeeft.
En dan een nieuwe monteren zonder te zien wat de oorzaak was is meestal geen doeltreffende oplosing.
Weinig compressie en dus slecht starten klinkt als zijnde dat deze dus nog steeds lekt.
Groet, Jos.
verplaatsts van topic in stel jezelf voor, groetjes, René.
Hoi Wim,
Is de kop opnieuw gevlakt?
Want er is natuurlijk een reden dat de koppakking het begeeft.
En dan een nieuwe monteren zonder te zien wat de oorzaak was is meestal geen doeltreffende oplosing.
Weinig compressie en dus slecht starten klinkt als zijnde dat deze dus nog steeds lekt.
Groet, Jos.
verplaatsts van topic in stel jezelf voor, groetjes, René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Re: kleppen stellen 3 cylinder
Hallo Wim,
Heb je de kopbouten op de juiste spanning en in de juiste volgorde aangetrokken? Dan kleppen stellen, warmdraaien en de kopbouten warm natrekken op de juiste spanning.
Daarna kleppen stellen.
De aanhaalspanning, verstuiverdruk, klepspeling enz. staan hier wel op de site van Annatefka.
Groeten Wim.
Heb je de kopbouten op de juiste spanning en in de juiste volgorde aangetrokken? Dan kleppen stellen, warmdraaien en de kopbouten warm natrekken op de juiste spanning.
Daarna kleppen stellen.
De aanhaalspanning, verstuiverdruk, klepspeling enz. staan hier wel op de site van Annatefka.
Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9